Linka je určena zejména pro lidi zasažené povodněmi a jejich blízké. Volat s prosbou o pomoc či radu však mohou i jiní lidé, ve kterých povodně na severu Čech vzbudily úzkost či strach.
"Telefonní čísla slouží také profesionálům, jako jsou praktičtí lékaři, zástupci obcí, pedagogové, psychologové, či záchranáři, kteří zde mohou zjistit informace, jak při práci s lidmi zasaženými povodněmi nejlépe postupovat," informoval mluvčí ministerstva vnitra Vladimír Řepka.
Psychologové na lince mají v těžkých chvílích lidem poradit a podpořit je, ale také předat jim důležité informace. Podle jedné z psycholožek, která je na lince k dipozici, lidé využívají podobné linky až s odstupem několika dní.
"Naše zkušenosti ukazují, že lidé jsou většinou v prvních dnech zavaleni prací a soustředí se na úklid a odstraňování následků. Teprve až potom si začínají uvědomovat, co se jim stalo a že jim není v té situaci dobře, že přichází nepříjemné emoce, které by potřebovali s někým probrat a problém ventilovat," míní psycholožka Radka Sarkašová. Tyto pocity se dostavují zhruba po třech dnech.
Volají se smutkem i beznadějí
Po neštěstí se lidé na psychology obracejí s pocity beznaděje, smutku a zoufalství.
"Neví, kde začít a jak problém uchopit, aby se život dostal zpátky do vyjetých kolejí. Lidé také často řeší problémy se spánkem. Někdy se na nás obrací s tím, že potřebují pomoci s řešením organizačního problému, pak z toho vyplyne psychický problém," dodává psycholožka.
KAM VOLATPokud vás zasáhly povodně, nevíte kudy kam, máte strach, cítíte úzkost a beznaděj, využijte psychologickou poradenskou linku Ministerstva vnitra. K dispozici jsou nonstop dvě telefonní čísla: pevná linka 974 834 788 a mobilní linka 731 677 887. |
Přesto podle odbornic lidé zatím nemají příliš ve zvyku říci si o pomoc druhému, obrátit se na psychologa. "Je to případ od případu, ale podle mého se to lety zlepšuje. Linka není odposlouchávána, navíc pokud klient chce, radíme a pomáháme anonymně.," dodala Sarkašová.
Dvě telefonní čísla budou lidem k dispozici až do odvolání - tedy do doby, kdy bude o psychologickou pomoc zájem. Volat mohou i lidé, kterých se povodně přímo nedotkly, ale kteří na základě neštěstí pociťují úzkost, obavy či strach.
"V minulosti byla povodňová linka využívaná spíše méně, ozvaly se asi dvě desítky lidí. Nicméně tato forma pomoci byla lidem nabízena i po tsunami a lidé se často ozývali, přestože se jich problém osobně nedotkl," uzavřela psycholožka.