Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První sen se výpravčímu z Dolní Lipky splnil. Vlaky opět jezdí

  9:09
Pouhých třináct měsíců stačilo, aby se výpravčímu z Dolní Lipky Arnoštu Juránkovi splnilo jeho velké přání. Obnovil se provoz osobních vlaků na trati Dolní Lipka - Hanušovice. Sám se na tom podílel coby organizátor petice na obnovení dopravy na trati a stranou nechce zůstat ani dál.

Výpravčí Arnošt Juránek na nádraží v Dolní Lipce. Stál u petice za obnovení trati a teď by rád změnil i zastávky, aby odpovídaly dnešním požadavkům. | foto: Michal Klíma, MAFRA

V prosinci 2011 si nejdéle sloužící výpravčí dolnolipeckého nádraží vyměnil službu, aby nemusel odbavovat poslední vlak.

Tento pátek byl naopak velmi rád, že může být u toho, když propagační jízda provoz osobních vlaků do Hanušovic obnovila. Byť je to zatím pouze o víkendech a svátcích.

"Ani nevíte, jakou jsem měl radost, když jsem mohl páteční protokolární vlak odmávat. A nebylo to jen tím, že to byla teprve třetí souprava tohoto druhu za celou historii zdejšího nádraží," přiznal padesátiletý muž, který v Dolní Lipce slouží osmadvacet let.

První protokolární vlak tu zastavil po skončení první světové války, druhý po skončení té druhé.

"Tenhle třetí snad uzavře neslavnou kapitolu a ukončí válku s firmou Oredo, která se o zastavení osobního provozu před víc než rokem postarala," uvedl výpravčí.

Navíc je spokojen i s tím, že se mu podařilo splnit slib, který dal coby jeden z organizátorů petice za zachování provozu na tratích do Hanušovic a Štítů lidem, kteří se pod ni podepsali.

"Sehnali jsme tehdy zhruba čtyři a půl tisíce podpisů. To je polovina zdejších obyvatel. A my to brali jako potvrzení, že máme o obnovení provozu na obou tratích usilovat. Tak jsme o něj usilovali," vzpomíná zapálený železničář.

"Možná si někdo myslí, že tady lobbujeme a děláme humbuk kvůli několika místním. Ono jich ale nebylo zase tak málo, a navíc jenom o místní nešlo. Vezměte si, že Králický Sněžník a Jeseníky, to byla vždycky jedna turistická oblast," vyjmenovává další důvod výpravčí.

"Přitom sem jezdí nejen lidé z našeho kraje, ale i z Královéhradecka, Olomouce či Brna. A třeba zastávky v Prostřední Lipce nebo Červeném Potoku jsou výborným výchozím bodem pro turisty i lyžaře, kteří jezdí na Dolní Moravu i do celé oblasti jak na české, tak na polské straně Sněžníku," myslí si Juránek.

Tohle pochopil podle výpravčího nový hejtman Martin Netolický i jeho náměstek zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek.

"Ne každý sem jezdí autem a kombinace vlakové a autobusové dopravy je ideální. A právě vlaky mohou turistický ruch v celé oblasti výrazně podpořit," míní Juránek.

Chceme nové zastávky

Za rok, co vlaky z Dolní Lipky do Hanušovic nejezdily, měl dolnolipecký výpravčí čas přemýšlet. Přemýšlet o tom, jak to zařídit, aby se osobní vlaky na koleje v malebném údolí podél řeky Moravy zase vrátily. Nezahálel ani on, ani jeho kolegové z Klubu Moravská pohraniční, který loni založili.

Proč právě Moravská pohraniční? Trať byla uvedena do provozu v roce 1873 a byla součástí soukromé Moravské pohraniční dráhy. Cílem klubu je nejen obnovení provozu osobních vlaků, ale i propagace zajímavých míst, která trať spojuje.

"Kdybych to měl říct pateticky, chceme zachovat houkání osobních vlaků na 140 let staré trati i pro další generace," přibližuje záměr klubu Juránek.

Upozorňuje přitom, že členové nejsou žádní extrémisté, kteří chtějí úplně zastavit autobusovou dopravu a nahradit ji vlaky.

"Ono to dneska už ani dost dobře nejde. Jde nám spíš o to, aby se oba druhy dopravy doplňovaly. Aby na sebe navazovaly a aby opravdu sloužily lidem. Místním i turistům," upřesňuje Juránek.

První malý sen se mu podle vlastních slov splnil. Osobáky z Dolní Lipky do Hanušovic jezdit začaly. Teď bude usilovat o to, aby se prodloužily spoje i na dalším zrušeném úseku do sousedního Olomouckého kraje, do Štítů.

"Je tam jeden z největších zaměstnavatelů v regionu, dodavatel dílů pro automobilový průmysl Klein & Blažek, kam jezdí do práce více než sedm set lidí. Téměř polovina je jich přitom z našeho kraje," konstatuje Juránek.

Ani to ještě není všechno, na co za uplynulý rok přišel. Se svými kolegy chce iniciovat nové železniční zastávky tak, aby odpovídaly dnešním požadavkům.

"S radním Duškem jsme se shodli na tom, že dráhy v této oblasti ustrnuly někdy na konci 19. století. Zastávky v lesích a mimo vesnice jsou dnes lidem pramálo platné," upřesnil Juránek.

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

26. dubna 2024  15:09,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Dotace z EU zachránily Automatické mlýny, na čachry s penězi doplatil hotel

2. května 2024

Miliardy korun z Evropské unie v posledních dvaceti letech nemířily jen do asfaltu a kolejí,...

Vítr komplikoval dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdily vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr ve středu potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli...

Křivda se neustále opakuje. Vědec chce hranici Čech a Moravy víc zatraktivnit

1. května 2024

Premium Sociální a regionální geograf z Masarykovy univerzity Petr Marek chce hranici Čech a Moravy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...