Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česko platí Polákům za jejich trať miliony, koleje ale dál chátrají

  11:23
Uplynul další rok, ale na chátrající železniční trati přes polské Glucholazy se nic nezměnilo. Přestože česká strana za její používání pro vlaky spojující Olomoucký a Moravskoslezský kraj platí miliony korun, koleje dál chátrají a spěšné vlaky tudy musí jezdit téměř krokem. Podle Českých drah se tak brzy může stav dostat na hranici bezpečnosti.

Železniční stanice v polských Glucholazech, přes které vede trať z Mikulovic do Krnova. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Trať přes polské území je klíčová pro železniční spojení mezi Jesenickem a Krnovskem, kvůli neustále se zhoršujícímu technickému stavu zde ale musí strojvůdci spěšných vlaků zpomalovat na třicet až čtyřicet kilometrů v hodině.

V současnosti tudy jezdí čtyři páry vlaků denně. Počítá se s tím i pro příští rok. Ale České dráhy varují, že pokud se nic nezmění, mohlo by v blízké budoucnosti dojít na zrušení spojů kvůli ohrožení bezpečnosti.

"V novém grafikonu platném od prosince budou zachovány čtyři páry spěšných vlaků, které si objednaly oba kraje. Stav tratě v Polsku je ale velmi špatný a je otázka, kdy přestane vyhovovat z pohledu bezpečnosti. Není možné jen neustále snižovat rychlost," uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Olomoucký kraj a Sdružení měst a obcí Jesenicka přitom volají, aby železniční doprava přes Polsko za každou cenu zůstala zachovaná.

"Zrušení této trati by znamenalo ještě víc odříznout Jesenicko. Znemožnilo by to dopravu řady lidí do zaměstnání a studentů na střední a vysoké školy," upozornil náměstek hejtmana Alois Mačák.

Podmínky používání trati určuje smlouva z roku 1947

Za průjezd vlaků Polskem platí Česká republika miliony korun ročně, trať přes Glucholazy přesto zůstává bez jakýchkoli investic.

"Na rekonstrukci tratě přes Polsko je třeba sehnat peníze a taky vymyslet způsob, jak to provést," podotkl předseda dopravní komise Olomouckého kraje Miroslav Kapoun. Podle něj bude potřeba radikálně změnit česko-polskou smlouvu o peážní trati z roku 1947.

"Ta smlouva je hodně nešťastná. Doprava na této trati je vyhrazena jen pro nás a tratě využívané Poláky jsou od ní odříznuté, takže Poláci od ní nemají žádný přípoj do vnitrozemí. Proto také není z polské strany zájem do trati investovat," poznamenal Kapoun.

Přitom trať potřebuje nejen opravit, ale v ideálním případě také změnit zastávky v Glucholazech. Původní historické nádraží je totiž vzdálené přes dva kilometry od centra města, kam Češi z Jesenicka často míří.

"Lidé, kteří jezdí od nás do Polska za nákupy, tak radši budou jezdit auty, protože chodit s nákupy tolik kilometrů pěšky nikdo nebude. Vybudování zastávky v centru by trati hodně prospělo," poukázal šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík.

Opraví trať Češi, nebo Poláci? Anebo nikdo?

Podle Kapouna by železnici mohlo zachránit to, že by si Správa železniční dopravní cesty starající se o české tratě dlouhodobě pronajala i tu polskou a potom do ní investovala.

Ve hře je rovněž varianta, že by se Česká republika dohodla s Polskem na změně podmínek a do tratě investovali Poláci. Předestřel ale i třetí možnost: že by vlaky jezdily do Zlatých Hor a tam lidé přestoupili na autobusy, které by je převezly do Moravskoslezského kraje.

"Uvidíme, co bude reálné. V každém případě to bude chtít změny na mezistátní úrovni, jako je pozměnění prastaré mezivládní smlouvy, případně legislativní úpravy. Jinak se nikam z místa neposuneme," řekl Kapoun. České dráhy i Správa železniční dopravní cesty ujišťují, že se žádným jednáním nebrání.

"Uvidíme, jak která navržená varianta bude akceptovatelná. Je ale jisté, že bez nutné rekonstrukce trať nemůže dlouhodobě fungovat," řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

"Úsek přes Polsko pro zajištění dopravní obslužnosti mezi Olomouckým a Moravskoslezským krajem opravdu potřebujeme. Bude nutné podrobně rozebrat všechny možnosti. Uvidíme, co se ve vztahu k Polsku ukáže jako uskutečnitelné," doplnil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Trať z Mikulovic do Krnova vede sedmnáct kilometrů po polských kolejích. Ty jsou v hrozném stavu.

Trať z Mikulovic do Krnova vede sedmnáct kilometrů po polských kolejích. Ty jsou v hrozném stavu.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Blackout? Máme na to podpůrné služby, vysvětluje šéf přenosové soustavy

29. dubna 2024

Premium „Blackout se sice nedá úplně vyloučit, ale pravděpodobnost, že k němu může dojít, je velice nízká,“...

Není práce, chybějí turisté. Na válku ekonomicky doplácí Izrael i Palestinci

29. dubna 2024

Důsledky více než šestiměsíční války na izraelskou a palestinskou ekonomiku jsou nedozírné. V Gaze...

Sazka upcykluje losy. Z těch výherních vznikl nábytek i tenisky

28. dubna 2024

Společnost Sazka se rozhodla znovu využít své výherní losy. Ve spolupráci s českými designéry tak...

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...