Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Petice nezabrala, vzkříšení autobusové linky 23 olomoučtí radní odmítli

  9:18
Boj bezmála tisícovky Olomoučanů za návrat autobusů s číslem 23 na nejlidnatější sídliště Nové Sady vyšel naprázdno. Peticí žádali lidé obnovu spoje zrušeného loni na konci roku, v návaznosti na spuštění nové tramvajové trati. Teď radní na základě nového sčítání cestujících rozhodli, že ji neobnoví.
Olomoučtí radní rozhodli, že autobusová linka číslo 23 se do ulic města nevrátí. A to i navzdory petici s téměř tisícovkou podpisů. (ilustrační snímek)

Olomoučtí radní rozhodli, že autobusová linka číslo 23 se do ulic města nevrátí. A to i navzdory petici s téměř tisícovkou podpisů. (ilustrační snímek) | foto: Petr Janeček, MAFRA

Autobusy z číslem 23 z Olomouce zmizely v prosinci, nahradit je měly především tramvaje tři a pět. Ty na jih města jezdí po nové trati kolem nákupní Galerie Šantovka, konečnou zastávku mají prozatím u ulice Trnkova. V budoucnu by měly jezdit dál na jih města přímo do středu obrovského sídliště.

Nová data dle náměstka olomouckého primátora Ivo Vlacha ukázala, že tramvaje z a také na zastávku Trnkova každý pracovní den přivezou v průměru vždy patnáct set cestujících. U linky 23 šlo na jihu města o 362 lidí za celý den.

Výsledky sčítání

Průzkum v březnu 2014 ukázal, že v pracovních dnech ze zastávky Trnkova jezdí tramvajemi v průměru 1 461 cestujících. Kolem 1 490 lidí sem pak v průměru během pracovního dne přijede. O víkendu zde do tramvají nastoupí zhruba 611 cestujících, zpět na jih města jich pak přijede cca 783.

"Ukazuje se, že začátek projektu nové tramvajové trati z Trnkovy ulice je úspěšnější, než jsme sami očekávali, přestože tato trať ještě není hotová," pochvaluje si Vlach.

Linka skončila po více než čtvrt století kvůli nové trati

Odvolává se přitom i na čísla z roku 2012, podle nichž všechny tehdejší linky - včetně autobusu číslo 23 - odvezly z jihu města v pracovní den dohromady více než šest a půl tisíce lidí.

"Zhruba 22 procent ze všech těchto cestujících tak přešlo na novou tramvajovou trať," doplňuje Vlach. Vedení města má tak za to, že i navzdory zániku linky číslo 23 došlo ke zvýšení komfortu na ostatních linkách.

"Z provozního hlediska neeviduje Dopravní podnik v žádném časovém úseku přeplňování vozů," dodává mluvčí olomouckého magistrátu Radka Štědrá.

Petice za návrat linky číslo 23, která po Olomouci jezdila od roku 1988, se objevila na začátku letošního roku. Stál za ní jeden z obyvatel sídliště Jaroslav Flögel, podepsalo ji 955 lidí. Vadilo jim především to, že po zrušení linky 23 dělila řadu cestujících na jihu Olomouce od pro ně vhodných zastávek příliš velká vzdálenost.

"Jde o obyvatele ulic Zikova, Werichova, Rožňavská, Voskovcova, Nešporova, Schweitzerova, Jeremiášova a dalších. Velký problém je to i pro starší, hůře pohyblivé spoluobčany a pro obyvatele domovů důchodců Zikova a Peškova," uvedl tenkrát Flögel. Upozornil i na to, že místní přišli o přímé spojení s autobusovým nádražím a čtvrtí Holice.

Linku není nutné a ani opodstatněné obnovovat, říká náměstek

Vedení města si ovšem i nyní za zrušením "třiadvacítky" stojí. Kromě vytíženosti tramvají argumentuje náměstek Vlach i tím, že autobusy s číslem 23 jezdilo na jihu města v průměru přibližně deset lidí na jeden spoj.

"Z toho část přešla do spojů na tramvajové trati. Ukazuje se, že by nebylo efektivní tuto linku zřizovat. Město by ji muselo dotovat asi nejvyšší částkou oproti jiným linkám, výnos z jízdného by byl zanedbatelný. Proto jsme rozhodli, že linku 23 není nutné a ani opodstatněné obnovovat," dodává náměstek s odvoláním na pondělní jednání radních.

Ti tak odmítli návrh řešení, které jim lidé v petici nabídli. Jeho podstatou byly změny tras dalších autobusů.

"Využitím některé z linek číslo 12, 19 či 26 by sice došlo ke zlepšení dostupnosti pro cestující z docházkové vzdálenosti k zastávce Zikova ve směru na Hlavní nádraží. Ale na druhou stranu by byl narušen interval mezi linkami číslo 12 a 19 v úseku Velkomoravská až po Holici," srovnává mluvčí Štědrá. Na tyto úpravy by dle magistrátu doplatily mnohem vytíženější zastávky Zenit a Velkomoravská ve směru na Tabulový vrch.

Iniciátor petice Jaroslav Flögel v tuto chvíli čeká na oficiální odpověď města. "Reagovat budu případně až podle jejího přesného obsahu a konkrétních dat," uzavírá prozatím Flögel.

  • Nejčtenější

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Spor o platy graduje, řidiči se chystají soudit. Chtějí senzaci, tvrdí dopravce

30. dubna 2024

Premium Počet řidičů autobusů z Olomouckého kraje, kteří jsou odhodlaní domáhat se u soudu části mezd,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyprodáno. Sparta se valí na Olomouc. Unikátní situace, těší se trenér Saňák

27. dubna 2024  11:55

Bude to krásný pohled a skvělá kulisa. Fotbalový svátek. Naposledy Sigma vyprodala Andrův stadion...

Světlomet míval osmnáct součástek, dnes i 380, líčí šéfové mohelnické továrny

27. dubna 2024

Premium Tři desetiletí letos uplynula od chvíle, kdy tehdejší továrna Hella Autotechnik v Mohelnici na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sumčí albín z výstaviště si oblíbil makrely. Lidé si občas myslí, že je mrtvý

29. dubna 2024  4:51

Jan Nebor zaplácá do vody a sumec se začne obracet, aby si připlul pro makrelu. Je bílý a jmenuje...

Kastnerovy perokresby vrátí návštěvníky do ulic Šumperka před dvě stě lety

3. května 2024  15:03

Jedinečnou šanci nahlédnout do ulic Šumperka 40. let 19. století tak, jak je zdokumentoval na svých...

Výstavba D1 jde podle plánu, poslední část u Přerova má být hotová za dva roky

3. května 2024  11:52

Stavba posledního úseku dálnice D1 z Přerova do obce Říkovice, která začala na začátku loňského...

Olomouc se po 25 letech chystá převzít zpět od Francouzů správu pitné vody

3. května 2024  4:55

Vodohospodářskou společnost VHS Olomouc začne už brzy vést nový ředitel, jehož hlavním úkolem bude...

D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  16:36

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...