Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Naše ložiska má v motorech i Ferrari, říká šéf olomoucké firmy Koyo

  12:14
Ferrari, Porsche, Jaguar, Land Rover, Mercedes či BMW. Ložiska olomoucké společnosti Koyo Bearings ČR, jež je součástí japonské nadnárodní korporace JTEKT, najdete ale i v brzdném systému rychlovlaků TGV. „Pro prestiž naší značky to má obrovský význam,“ říká v rozhovoru ředitel závodu Petr Novák.

Petr Novák, ředitel a jednatel společnosti Koyo Bearings ČR | foto: Tomáš Frait, MAFRA

Továrna olomoucké firmy Koyo Bearings ČR vyrostla na okraji krajského města teprve před čtrnácti lety. Tehdy však patřila americkému koncernu Ingersoll Rand. 

Koyo Bearings ČR

Do týmu, který závod v roce 2001 rozjížděl, patřil i současný ředitel závodu Petr Novák. Podniku předpovídal budoucnost, a to platí dodnes.

„Za dva roky by naše tržby měly prolomit magickou hranici jedné miliardy korun. Nové haly ale stavět nebudeme, Japonci nás naučili maximálně šetřit místem, ovšem nikoliv na úkor kvality,“ vysvětlil Novák.

Máte už k dispozici čísla za uplynulý hospodářský rok, který skončil v závěru března?
Celkově můžeme hodnotit rok pozitivně. Naše tržby vzrostly o 15 procent na tři čtvrtě miliardy korun. Bylo to dáno zlepšující se ekonomickou a hospodářskou situací ve světě, zejména v automobilovém průmyslu, a také nominací našeho závodu do nových projektů u zákazníků, jako jsou Daimler, Audi, Jaguar, Land Rover a Iveco. Ve stávajícím roce očekáváme další nárůst, a to na 850 milionů korun především díky pokračování náběhu výroby do nových aplikací pro koncové zákazníky v automobilovém průmyslu.

Zmiňujete Jaguar či Land Rover, jak se olomoucká firma dostane k takovým top značkám?
Máme obrovskou výhodu, že jsme součástí jedné z největších dodavatelských firem v automobilovém průmyslu na světě. Máme 82 výrobních závodů po celém světě, a to nám dává obrovskou výhodu dostupnosti k zákazníkům, ke kterým bychom se jinak nedostali. Není to ale tak, že bychom se nemuseli snažit. Pokud zákazníka nepřesvědčíme, že nový projekt zvládneme technologicky, kapacitně, v termínech, v navrhnuté ceně, a náš prototyp neprojde zátěžovými testy aplikace, do které má být dodáván, nedostaneme ho. To, že všechny naše výrobky musí být ve špičkové kvalitě, asi říkat nemusím. Stačí se podívat na jména našich zákazníků. Ale pro ilustraci, u nás v závodě brousíme s přesností na tisíciny milimetru, tedy v mikronech, a vyrábíme 2 500 různých typů ložisek.

Petr Novák

- Ředitel a jednatel společnosti Koyo Bearings ČR má 38 let. 

- Osm let strávil v USA, kde vystudoval dvě vysoké školy, a to v Pensylvánii se zaměřením na finance a v Chicagu se zaměřením na management. 

- Ve firmě Koyo Bearings ČR působí od roku 2001, kdy se stal jejím finančním ředitelem a stál u zrodu jejího olomouckého závodu. 

- V průběhu svého působení měl ve společnosti na starosti také oddělení logistiky a výroby. Posledních sedm let závod řídí.

Je rozdíl, jestli děláte ložisko pro luxusní vůz, nebo pro běžné auto?
Co se týká systému kvality, výroby a přesnosti, se ložiska nijak neliší. Zásadní rozdíl je v aplikaci, do které ložisko dodáváme, to znamená, jak je daný motor či převodovka navržena, jakou má spotřebu, výkon či emisní limity. Když jste zmínil značky s puncem luxusu, tak mezi naše zákazníky patří i Ferrari, Maserati nebo Porsche. Zajímavostí je také to, že naše ložiska jsou i v brzdných systémech rychlovlaků TGV. Z hlediska objemu tržeb tyto zakázky nemají velký podíl, jedná se o malosériovou výrobu, pro prestiž naší značky ale mají obrovský význam.

Pro přesné obrábění potřebujete kvalifikovanou pracovní sílu. Máte dostatek odborníků?
Bohužel se stejně jako spousta dalších strojírenských firem potýkáme s jejich nedostatkem. Poslední dobou se situace dostala na bod mrazu, kdy musíme nabírat do výroby nedostatečně či vůbec vyučené zaměstnance a zdlouhavě a nákladně je zaškolovat. Velice proto oceňujeme angažovanost vlády, Sdružení automobilového průmyslu, Svazu průmyslu a dopravy a Hospodářské komory v podpoře technického vzdělávání, kdy je rok 2015 vyhlášen Rokem průmyslu a technického vzdělávaní. My sami se snažíme technické vzdělávání podporovat tím, že bereme studenty olomoucké strojní průmyslovky a střední průmyslové školy a učiliště v Lutíně na praxi.

Mluvil jste o očekávaném nárůstu tržeb ve stávajícím fiskálním roce. Pokud bych se zeptal na delší časový horizont?
Protože se pohybujeme převážně v automobilovém průmyslu, řešíme dnes projekty na roky 2017 a dále. A podle obchodního plánu, který sestavili naši prodejci, by naše tržby měly v roce 2017 prolomit magickou hranici jedné miliardy korun. V roce 2019 by pak mohly činit asi 1,2 miliardy. Splnění těchto cílů je samozřejmě podmíněno tím, že se bude ekonomice a zejména automobilovému průmyslu dařit.

Budete potřebovat personálně posílit?
Řeknu to tak. JTEKT a obecně celá japonská kultura preferuje středně velké závody o 400 až 500 zaměstnancích. Tvrdí, že se řídí mnohem lépe než velké kolosy s tisíci pracovníky. Je to samozřejmě věc názoru a určité filozofie. My máme po loňském desetiprocentním navýšení 400 zaměstnanců a další nárůst plánujeme už jen v řádu jednotek procent. Navýšení tržeb jsme schopni dosáhnout, aniž bychom přibírali stovky nových pracovníků. Jde o efektivitu a produktivitu práce, která se u nás zvyšuje i díky novým technologiím. Jen loni naše investice dosáhly 150 milionů korun, přičemž většina této částky šla právě do technologií. Na další tři roky máme díky novým projektům přislíbené investice 300 milionů korun, což nás samozřejmě velmi těší.

Vzpomněl jste investice, plánujete rozšíření závodu?
Ne, přestože na každý nový projekt obvykle potřebujeme novou výrobní linku. Jsme zase u té efektivity, tentokrát využití místa. Místem nás naučili šetřit také Japonci, kteří jsou doma omezení prostorem a váží si každého čtverečního decimetru. Kdyby mi někdo před několika lety řekl, co všechno se dá vměstnat do naší výrobní haly a ještě v ní mít místo pro další zařízení, nevěřil bych mu.

Jak moc se liší filozofie někdejších vlastníků závodů, amerických společností Ingersoll Rand, posléze The Timken Company, a japonského majitele?
I zmíněné americké společnosti uplatňovaly rozdílné způsoby řízení. Ingersoll Rand byl silně finančně řízen a orientován, vše bylo podmíněno krátkodobému zisku pro akcionáře. Timken naopak byla velmi konzervativní firma. JTEKT je nesmírně orientován na kvalitu a efektivitu výroby a tomu je vše podřízeno. Ale pokud chcete srovnat USA a Japonsko, pak bych ke korporaci JTEKT řekl, že jejímu rozhodnutí předcházejí nejrůznější analýzy, a celý proces tak trvá delší dobu. Uvedení tohoto rozhodnutí do praxe je naopak o to kratší. Američané to mají naopak. Některá jejich rozhodnutí jsou udělaná skoro ad hoc a uvedení do praxe trvá déle, protože nedostatky se řeší za pochodu.

Takže vám víc vyhovují Japonci?
Na to se složitě odpovídá. Každá kultura má určitá pozitiva a je důležité vybrat to nejlepší a své rozhodnutí na nich stavět. Já žil osm let v USA, důraz Američanů na samostatnost, cílevědomost, ctižádost, ale také vysoká odpovědnost mi vyhovuje. K tomu nám ale dává prostor i současný majitel, učíme se japonské systematičnosti a zaměření se na detail. V našem závodě žádný Japonec není, sami si vytváříme dlouhodobou strategii. Náš úspěch je výsledkem celého závodu a všech zaměstnanců.

Firma Koyo Bearings Česká republika

* Byla založena v roce 2000. * O rok později její tehdejší vlastník, americký koncern Ingersoll Rand, který v Olomouci působil pod jménem Torrington, vybudoval během šesti měsíců na zelené louce na okraji města výrobní závod. * V roce 2003 továrnu koupila americká společnost The Timken Company, která ji vlastnila do roku 2010, odkdy je jejím majitelem japonská JTEKT Corporation, která je obchodovaná na burze v Tokiu a jejím největším akcionářem je automobilka Toyota.

* Výrobní portfolio olomouckého závodu zahrnuje jehličková a válečková ložiska a kladky pro automobilový a strojírenský průmysl. Výrobky firmy se používají mimo jiné v převodovkách, motorech, startérech, brzdách či kompresorech. * Drtivá většina produkce firmy, která nyní zaměstnává 400 lidí, míří na export. * Loni společnost utržila 750 milionů korun.

  • Nejčtenější

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Spor o platy graduje, řidiči se chystají soudit. Chtějí senzaci, tvrdí dopravce

30. dubna 2024

Premium Počet řidičů autobusů z Olomouckého kraje, kteří jsou odhodlaní domáhat se u soudu části mezd,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Olomouc se po 25 letech chystá převzít zpět od Francouzů správu pitné vody

3. května 2024  4:55

Vodohospodářskou společnost VHS Olomouc začne už brzy vést nový ředitel, jehož hlavním úkolem bude...

D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  16:36

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vojenský újezd Libavá byl opět na jeden den otevřený turistům, ukázal i tank

1. května 2024  5:56,  aktualizováno  16:12

Unikátní příležitost podívat se do jinak veřejnosti uzavřeného vojenského výcvikového prostoru...

V Olomouci slaví bujarý majáles, králem letos bude písničkář Michal Horák

7. května 2024

Tradiční studentský svátek, majáles Univerzity Palackého (UP), má letos podtitul Bez hranic. Od 6....

Zachraňují poničený kostel. Nemá to být pomník socialismu, říká vedoucí spolku

7. května 2024  5:19

Poutní kostel sv. Jakuba Většího a sv. Anny ve Staré Vodě na Libavé je známý jako neblahá vzpomínka...

Nejstarší a největší park krášlí metropoli Hané už dvě století

6. května 2024  14:25

Když před čtrnácti lety začalo ve Smetanových sadech kácení Rudolfovy aleje, byla to pro Olomouc...

Divočáci v lese hledali potravu, ze země vyhrabali nevybuchlou munici

6. května 2024  11:14

Neobvyklé nálezce měla munice z druhé světové války, která desítky let zůstávala pod zemí v lese u...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...