Jedna z největších změn dopravy ve městě se dotkne podstatné části ulic. „Zákaz se ale nebude týkat dopravní obsluhy. Tedy případů, kdy kamion veze náklad k odběrateli přímo do města,“ upřesňuje mluvčí radnice Radka Štědrá.
Základem boje proti hluku, otřesům od kol a emisím z výfukových plynů budou dvě zóny. První - přísnější - zakáže vjezd nákladním autům těžším než šest tun.
„Zahrnuje celou městskou památkovou rezervaci a navíc i vilovou čtvrť, ohraničenou ulicemi Krapkova a třída Svobody po křižovatku třídy 17. listopadu, třídy Kosmonautů a ulice Wittgensteinovy,“ vyjmenovává Štědrá.
Druhá zóna bude nedostupná pro vozy nad dvanáct tun, spadají do ní hned tři části Olomouce.
Na západě jde o kus města vymezený třídou Míru a ulicemi Hněvotínská, Okružní, Keltská a okolím Neředínské. Na severu města pak těžší kamiony nebudou smět do oblasti ohraničené Mlýnským potokem, Ladovou, Tomkovou a Erenburgovou ulicí. Spadají sem i ulice Na Trati, Svatoplukova a jejich okolí. Třetí oblast se zákazem pro auta nad dvanáct tun radní ohraničili ulicí Lazecká, korytem Mlýnského potoka a směrem k řece Moravě ulicemi Václava III. a Hermannova.
Kdy na změny dojde není jasné, oddálit je mohou autodopravci
Dohromady návyky řidičů změní 123 nových dopravních značek. „Předpokládané náklady jsou kolem půl milionu korun,“ doplňuje primátor Antonín Staněk z ČSSD.
Jedinou neznámou zůstává, kdy přesně se značky v ulicích objeví. Náměstek primátora Aleš Jakubec z TOP 09 zmiňuje nejdříve letošní září. Podmínkou však je, že se proti plánu radnice nikdo nepostaví.
„Pokud se ale odvolají ti, kteří se budou cítit dotčeni na svých právech - například autodopravci, tak to může být i v prosinci. Táhnout se to ale bohužel může i déle,“ přemítá Jakubec.
Jasněji bude Olomouc mít zhruba za měsíc, kdy návrhu radních vyvěšenému na úřední desce skončí lhůta, během níž proti němu mohou lidé vystoupit.
Kamiony zpět do Foerstrovy? Nepřijatelné, říká primátor
K objíždění Olomouce by řidiče mohl motivovat i případný úspěch radnice při žádosti o dočasné vyjmutí obchvatu města ze seznamu zpoplatněných komunikací. Primátor se kvůli tomu obrátí na ministerstvo dopravy.
Debata vedení města o vypuzení nákladních aut na okamžik otevřela i otázku případného návratu těžké dopravy do Foerstrovy ulice. Z frekventované části vnitřního obchvatu je před zhruba sedmi lety rovněž vystrnadil zákaz. Jeho zrušení teď prosazuje především dopravní policie, při debatě v dopravní komisi se k ní přidal i zástupce opozice z hnutí ANO.
Radní ale nesouhlasili. Argumentují mimo jiné i tím, že se v okolí výrazně snížil počet projíždějících nákladních vozů.
„Představa, že bychom tento režim opět změnili, je zcela nepřijatelná,“ uzavírá Staněk.