Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Trať, mosty i D1. Stavby nás odříznou, bojí se lidé z přerovských Dluhonic

  4:53
Přerovská čtvrť Dluhonice se desítky let snažila vytlačit trasu dálnice D1 dál od obce, ale neuspěla. A tak se na příští roky promění v obří staveniště. Současně se má totiž také opravovat železniční trať, klíčové mosty a navrch přijde výstavba cyklostezky. Místní se bojí, že zůstanou odříznutí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Stavba posledního úseku D1 začne na jaře příštího roku a sama o sobě bude velkým zásahem, neboť silnice protne i zastavěnou část Dluhonic. Tím ale komplikace pro místní nekončí. Pokud přerovským radním vyjdou plány a získají dotaci, na niž spoléhají, začne město příští rok opravovat i Dluhonské mosty - jedno z míst, kudy se dá do této městské části vůbec dostat.

Od roku 2019 se pak navíc na další tři roky přidá také rekonstrukce železniční trati, takzvané Dluhonské spojky, jejíž součástí bude výstavba nadjezdů a lávek, které nahradí současné silniční přejezdy trati v Dluhonicích. A aby toho nebylo málo, rozjede se také výstavba v nové průmyslové zóně mezi Dluhonicemi a Předmostím, kde bude město budovat novou cyklostezku.

„Jde o čtyři zásadní stavby, jež se budou navzájem protínat. Jak bude zajištěna dopravní obslužnost Dluhonic? Budeme se odtud moct vůbec dostat?“ zajímalo Rostislava Hlávku, jednoho z místních obyvatel, který si nenechal ujít veřejné projednávání chystaných staveb.

Podle zástupců Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), jež zodpovídá za stavbu dálnice, se nemůže stát, že by se Dluhonští nedostali domů.

„Je to několik staveb najednou a ne u všech jsou přesně známy termíny zahájení. Nicméně pokud žádáme o uzavírku jakékoli komunikace, probíhá k tomu správní řízení a k věci se vyjadřuje řada úřadů. Není možné, aby obyvatelé byli odříznuti ze všech stran. Nápor to ale bude, to je jasné,“ řekl ředitel olomouckého závodu ŘSD Martin Smolka.

Nejsme pro nikoho důležití, zlobili se lidé po setkání

Stavba dálnice začne už letos na podzim přípravnými pracemi, jako jsou přeložky energetických sítí nebo plynovodu. Kdy se začnou demolovat domy, které tady stojí D1 v cestě, není ještě jasné. ŘSD zbývá vykoupit poslední dům a pozemky, s jejichž majitelkou se státní podnik zatím nedohodl.

Jeden z chybějících úseků dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má mimo jiné vést přes místní části Předmostí a Dluhonice. Pro zvětšení mapky klikněte.

Když už se jim nepodařilo hnout s trasou dálnice, která kromě několika rodinných domů „zbourá“ i místní sportovní areál, chtěli Dluhonští, aby stát a město Přerov udělaly také něco pro ně. Požadují například vybudování náhradního hřiště.

Z veřejného projednávání ale mnozí odcházeli zklamaní, když se dozvěděli, že ŘSD zatím počítá jen s přesunem kurtů na tenis a házenou do lokality Trávníček. Dětské hřiště, jež se má stěhovat do místa zvaného Loučka, přijde na řadu až později.

Nelíbí se jim také, že kolem železnice nepovede obousměrná obslužná silnice, a to, že na opravených Dluhonských mostech nebude cyklostezka. „Dluhonice vlastně vůbec nejsou důležité,“ zlobil se Rostislav Hlávka.

ŘSD vyjde místním vstříc, slibuje projektant dálnice

Obyvatel Dluhonic se zastal také zastupitel Tomáš Tužín. „Dálnice povede, kudy by vést neměla. Rekonstrukce železnice také mohla vyjít více vstříc Dluhonicím - mohla tu být zastávka. Osobně mám hodně špatný pocit z toho, jak se celé generace politiků a úředníků přerovské radnice chovají k této místní části. Stojí na straně státních institucí a proti svým občanům,“ prohlásil zastupitel.

S kritikou nesouhlasí náměstek primátora Pavel Košutek. „Samozřejmě že jsou pro nás Dluhonice důležité. Veřejné projednávání staveb je toho důkazem. Vždyť i do přesunu hřiště město vstoupilo právě proto, aby obyvatelé Dluhonic nebyli dálnicí poškozováni,“ připomněl náměstek.

Jak doplnil projektant dálnice Ivo Kišš, ŘSD vyjde místním vstříc také v tom, že zvýší a prodlouží stěnu, která bude tlumit hluk z estakády.

„V oblasti Dluhonic bude protihluková stěna navýšena z původních čtyř metrů na šest, navíc ji prodlužujeme o půl kilometru. Na silnici bude také nízkohlučný asfalt, jenž zajistí snížení hluku o dva až tři decibely,“ vypočítal Kišš.

Z Dluhonské ulice v Přerově se do Dluhonic bude možná už příští rok jezdit po dvou nových mostech. Nahradit mají současná přemostění železniční tratě, která jsou jednak zrezivělá a také příliš úzká, takže se tu stěží vyhýbají nákladní auta. Současná šířka mostů se zvýší z necelých šesti metrů na sedm a přibude chodník o šířce dvou metrů.

Město investici vyčíslilo na 113 milionů, přičemž většinu nákladů by měla pokrýt dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. V průmyslové zóně mezi Předmostím a Dluhonicemi chce podle informací náměstka Košutka stavět výrobní a skladovací haly nadnárodní společnost Ardon, jíž už nestačí dosavadní objekty.

  • Nejčtenější

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Olomouc se po 25 letech chystá převzít zpět od Francouzů správu pitné vody

3. května 2024  4:55

Vodohospodářskou společnost VHS Olomouc začne už brzy vést nový ředitel, jehož hlavním úkolem bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  16:36

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...

Nejstarší a největší park krášlí metropoli Hané už dvě století

6. května 2024  14:25

Když před čtrnácti lety začalo ve Smetanových sadech kácení Rudolfovy aleje, byla to pro Olomouc...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vojenský újezd Libavá byl opět na jeden den otevřený turistům, ukázal i tank

1. května 2024  5:56,  aktualizováno  16:12

Unikátní příležitost podívat se do jinak veřejnosti uzavřeného vojenského výcvikového prostoru...

Den otevřených dveří DPMO nabídne v Olomouci i jízdy historickými tramvajemi

8. května 2024  5:24

Dopravní podnik města Olomouce si připomene 125. výročí zahájení pravidelného tramvajového provozu...

Byly na obranu nevidomé dívky, řekl kněz o zbraních, které nesl do Vatikánu

7. května 2024  15:32,  aktualizováno  16:41

Kněze, kterého vatikánská policie zadržela o víkendu v doprovodu skupiny poutníků z Česka a u něhož...

Posledních 41 kroků od smrti. Válečný masakr odbojářů vznikl jako detektivka

7. května 2024

Premium Poprava šestnácti lidí v Šumperku gestapem dodnes vyvolává nezodpovězené otázky. Nová kniha...

V Olomouci slaví bujarý majáles, králem letos bude písničkář Michal Horák

7. května 2024

Tradiční studentský svátek, majáles Univerzity Palackého (UP), má letos podtitul Bez hranic. Od 6....

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...