Začal se zrcadlovkou na helmě, dnes díky natáčení žije „americký sen“

  13:53
Americký sen v Olomouci. Tak se dá nazvat příběh Marka Partyše. Do krajského města dorazil před lety jako student, kterého bavilo filmování. Teď se jím úspěšně živí. Vše přitom začalo ve tři ráno, když v hospodě kývl na nabídku práce pro regionální televizi.

Devětadvacetiletý Marek Partyš z olomoucké společnosti Pointfilm. (březen 2015) | foto: Tomáš Frait, MAFRA

Filmování pak Partyše coby jeho srdeční záležitost přivedlo i ke shánění mozku, tekutého dusíku či dalších bizarností. V devětadvaceti má v Olomouci s kamarádem z vysoké školy Jakubem Žídkem vybudovanou úspěšnou značku Pointfilm.

Natáčí i reklamní spoty, jejich služeb využily společnosti jako Samsung, T-mobile, Red Bull či Becherovka. Tím úplně prvním ale bylo video pro Univerzitu Palackého, u něhož s úspěchem ani nepočítali. Dodnes ho na YouTube. com zhlédlo téměř 140 tisíc lidí.

O čem bylo první video člověka, který nyní natáčí pro Samsung, Becherovku či T-Mobile?
První video, které bylo skutečně populární a odstartovalo naši filmovou kariéru, vzniklo v roce 2010 pro Univerzitu Palackého. Původně vůbec nemělo ambice být úspěšné. Vyplynulo ze známosti s Ondrou Martínkem, který pracuje na oddělení komunikace UP. Bavili jsme se, že by nebylo špatné pro univerzitu něco udělat. Video se jako médium dostávalo do popředí, rozvíjely se sociální sítě. S kolegou Kubou Žídkem, který mi jako producent pomáhal, jsme během měsíce video natočili. Na sociálních sítích mělo docela úspěch.

Čím si to vysvětlujete?
Bylo to dané i tím, že oslovilo absolventy Univerzity Palackého. Olomouc je známá tím, že řadě lidí při studiích přiroste k srdci. Jakmile o ní slyší, hned reagují, hned v nich rezonuje. To hodně pomohlo. Navíc natáčení mě baví, je to má srdeční záležitost. Když něco dělám, tak pořádně. Jakmile už se do něčeho investuje energie, musí to stát za to.

Jak jste se k natáčení dostal?
Pocházím ze Svitav, točil jsem tam pro regionální televizi. Fungovala ve třech lidech, všichni jsme museli dělat všechno. Zajímavé je, že to začalo ve tři ráno v hospodě s kamarádem, jehož táta byl ředitelem té televize. Nabídl mi, jestli bych nechtěl namlouvat zprávy. A jak jsem byl trochu posilněný, souhlasil jsem. Ráno jsem si nadával, byl jsem nervózní. Ale překonal jsem se.

Marek Partyš a Pointfilm

Natáčením videí se devětadvacetiletý Marek Partyš naplno živí od roku 2010, kdy s kamarádem Jakubem Žídkem založili Pointfilm. Znají se ze studií na Katedře žurnalistiky Univerzity Palackého v Olomouci.

Partyš se sem přistěhoval ze Svitav v Pardubickém kraji. Na starosti má natáčení, střih a režii, Žídek je produkční. Při složitějších projektech mají skupinu lidí, s nimiž spolupracují.

„Je super, že to jsou většinou lidé právě z Olomouce. Jsme rádi, že uchováváme propojení mezi těmi, kteří prošli univerzitou či jsou na Olomouc nějak napojeni,“ doplňuje Partyš.

Zmínil jste, že všichni museli dělat všechno. Co jste měl na starosti?
Byl jsem reportér i kameraman, kolikrát jsem jel na reportáž sám. V jedné ruce jsem držel mikrofon, v druhé kameru. Pokládal jsem otázky, pak jsem si napsal komentář, namluvil to a všechno sestříhal. Byla to moc dobrá novinářská průprava k tomu dalšímu.

K čemu?
Více filmová průprava přišla s Honzou Látalem, absolventem FAMU. Spolupracoval jsem s ním na klipech. Je hodně moje krev – odvážný v kreativních věcech. Nebojí se zhmotňovat své myšlenky. U něj jsem viděl, že to jde. Má myšlenku, uskuteční ji a funguje to.

Jakou nejzajímavější nabídku jste měl? Dostal se Pointfilm už i za hranice?
Ozval se pán z Kanady, před lety od nás emigroval. Pracoval jako záchranář a zároveň byl spisovatel. Napsal, že by byl moc rád, kdybych jeho knihy zfilmoval. Nakonec k tomu nedošlo.

Litoval jste, že to nevyšlo?
Žádný film jsem ještě nenatočil. Myslím, že ani dnes na to ještě nejsem vyzrálý. Proto toho nelituji, ta příležitost by mohla teprve přijít.

Stálým zákazníkem je olomoucká Univerzita Palackého

Na čem teď pracujete?
Právě teď – byť se na některých stále pracuje – jsem si dal trochu pauzu od komerčních věcí. Dostříhal jsem tak klip pro skupinu Dva. Je čistě animovaný, vytvořený formou koláží. Naskenoval jsem několik starých německých časopisů, v počítači jsem z nich části vyřezal a propojil. Vytvořil jsem mikropříběh, takovou surrealistickou pohádku.

Co všechno Pointfilm vlastně dělá?
Když se zakládal, tak byl plán, že se vydělá na techniku a na podmínky vytvářet filmy a další audiovizuální formáty. Takže jsme začali pracovat na – a děláme to neustále – komerčních věcech. To znamená spoty většinou publikované na internetu, videa pro nejrůznější kampaně. Spolupracujeme s reklamními agenturami v Praze, takže naši klienti jsou často mimoolomoučtí. Tedy až na našeho stálého zákazníka, jímž je Univerzita Palackého.

Předpokládám, že na techniku jste si už vydělali.
Jsme už soběstační, nemusíme si ji půjčovat. Máme zázemí, můžeme se orientovat na vlastní tvorbu. Právě jsem rozhodl, že je škoda naše tvůrčí schopnosti směřovat jen na komerční věci. Budu se tak víc snažit orientovat například na videoklipy, krátké audiovizuální věci. Ale zároveň, aby se právě toto mohlo dělat, musí Pointfilm dál fungovat i komerčně.

Získal jsem při prohlížení vašeho Facebooku pocit, že dost často je vaše práce o improvizaci...
Je. Hlavně dřív to tak bylo. Například první video pro univerzitu bylo hodně o improvizaci. Teď už většina věcí, na nichž spolupracujeme s reklamními agenturami, probíhá normálně. Musí být scénář, režisérský záměr, dopředu vybrané lokace i herci. Ale na druhou stranu třeba ten nový klip byl zase hodně o improvizaci. Pomáhá, že jsme s Kubou dobří přátelé. Rozumíme si, a tak při natáčení může vzniknout spousta směrů, jimiž se to pak ubírá.

A co improvizace s technikou? Vybavuji si ze začátků Pointfilmu zrcadlovku připevněnou k přilbě pro natáčení záběrů z vlastního pohledu.
Ano, tu jsme použili u videa pro univerzitu. Šlo o starou helmu na motorku. Kuba k ní připevnil digitální fotoaparát a já s tím chodil po městě. Když jsem nastoupil do tramvaje či jezdil po Olomouci na kole, tak lidé nechápali, co se děje. Musel jsem vypadat jako blázen.

Kamerka GoPro tehdy ještě neexistovala?
Už ano, ale ne na takové úrovni, aby obraz byl tak kvalitní jako u toho fotoaparátu.

Při které improvizaci jste se nejvíc zapotil?
Při natáčení on-line kampaně společnosti T-Mobile, bylo to v našich začátcích. Vzali si nás jako režiséry. Přivezli nám tam ale stativ se spoustou laicky řečeno páček a šroubků, vůbec jsme nevěděli, jak to dát dohromady. Řekli jsme osvětlovači, že musíme s hercem probrat roli, a požádali ho, ať nám to zatím složí.

Nevybruslili jste z toho špatně.
Tehdy jsme si řekli, že kdybychom přiznali, že neumíme postavit ani stativ, ztratíme autoritu. Dnes už jsme samozřejmě dál, víme, jak na to. Dřív jsme byli i více ustrašení, teď bychom se asi nebáli říct, že je to na nás moc složité. Ještě bychom si z toho udělali legraci.

Pro znělku festivalu AFO museli sehnat tekutý dusík

Často se na vašem Facebooku objevují výzvy, v nichž pro natáčení něco specifického sháníte. Šlo o mozek, tiskařská písmenka, kolotoč s labutěmi či postavičky Kena od Barbie. Podaří se vždy všechno sehnat?
Podaří. Pro shánění takových bizarností je Facebook skvělý.

Co nejbizarnějšího jste sháněli?
Hodně bizarní byl ten mozek, to bylo docela složité. Samozřejmě šlo o maketu. Hodně zajímavé bylo shánět tekutý dusík pro znělku festivalu festivalu Academia Film Olomouc (AFO). Moc jsme nevěděli, kde ho vzít. Nakonec jsme oslovili jednu chemickou firmu.

Jak se tam tvářili? Filmaři si pro tekutý dusík asi často nejezdí.
Bylo to skvělé. Pánovi, který nám ho předával, jsme vysvětlili, na co to potřebujeme. Chtěli jsme z plastelíny postavit maketu loga AFO, zmrazit ho a nějak rozbíjet. Pán byl nadšený. Vytáhli jsme to hned před fabrikou a on s námi na parkovišti tu plastelínu rozbíjel. Filmařina je zajímavá právě tím, že se často vybočí z běžného nazírání na rekvizity.

Jak důležitou součástí vaší práce toto shánění je?
Dost podstatnou. Ve velkých společnostech jsou na to přímo určení lidé, my to sháníme sami mezi známými a přáteli. Hlavně dřív jsme se pohybovali v našem nejbližším sociálním prostředí. Když jsme potřebovali natáčet v bytě, bylo to u mojí mámy či babičky. Když byl třeba záběr s malým dítětem, využili jsme synovce.

Jste schopni sehnat cokoli?
Myslím, že ano. Asi by bylo těžké sehnat třeba skutečný lidský mozek, ale mám za to, že i na ten bych si troufl. (smích)

Kolik videí Pointfilm od roku 2010 vytvořil?
Řádově jsou to desítky. V průměru to vychází zhruba na dvě videa měsíčně.

Jsem laik, ale přijde mi to za více než čtyři roky docela málo.
Časově náročná je příprava. Shánění herců, lokace, psaní scénáře. Je to spousta zařizování. Ne všechna naše videa jsou navíc na internetu. Například snímky z akcí na web nedáváme. Objevují se tu například naše spoty.

Kolik minut mají průměrně vaše videa?
Většinou dvě minuty. Lidé bývají hodně překvapení, když s nimi třeba týden natáčíme, a pak je z toho dvouminutová věc. Ale to bývá spíše u spotů. Jiná mají i delší stopáž.

3. listopadu 2010

  • Nejčtenější

Špatně parkujete, stojí na falešné pokutě. Rozdává je zřejmě vlastník pozemku

12. března 2024  4:52

Výzvu k zaplacení pokuty pět set korun našlo nedávno několik řidičů za stěrači aut při parkování v...

Taxikář odmítl svézt ženu s dítětem, neměl autosedačku. Dva muži ho napadli

18. března 2024  13:28

Incident mezi taxikářem a dvěma muži vyšetřují policisté v Lipníku nad Bečvou. Řidiče muži napadli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jestli někdo používá estébácké metody, je to podle Babiše ministr Lipavský

14. března 2024  9:38,  aktualizováno  16:05

Předseda ANO Andrej Babiš odmítl, že by měl nějaké složky s materiály, které by měly kompromitovat...

Liberec - Olomouc 4:1. Domácí dovršili obrat série a postupují do čtvrtfinále

12. března 2024  17:45,  aktualizováno  21:55

Prokletí domácích zápasů prolomeno. Bílí Tygři dokázali v pátém utkání jako první vyhrát na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Olomouc jako moravský Salcburk? Američané předloží nabídku, věří Beneš

18. března 2024  9:59

Z voleje odpovídal Jakub Beneš, předseda majoritního akcionáře fotbalové Olomouce. Je prodej...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Jarní prázdniny v Jeseníkách nebolely jen lyžaře, zranili se i lidé při úklidu

18. března 2024  15:35

O pár stovek pacientů více ošetřila chirurgická ambulance Nemocnice AGEL Jeseník od února do...

Dovolené už neplánuji. Olomoucký Navrátil o sezoně, vyřazení i osobním progresu

18. března 2024  14:59

Před začátkem extraligové sezony se čekalo, že hokejovou Olomouc potáhnou jiní. Zvučná jména na...

Taxikář odmítl svézt ženu s dítětem, neměl autosedačku. Dva muži ho napadli

18. března 2024  13:28

Incident mezi taxikářem a dvěma muži vyšetřují policisté v Lipníku nad Bečvou. Řidiče muži napadli...

Před 119 lety vrátili na Hané první oční transplantací na světě pacientovi zrak

18. března 2024  11:25

Olomoucká Fakultní nemocnice si připomíná historický okamžik. V roce 1905 tam lékař Eduard Konrád...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...