Vojenské vrtulníky podle ministerstva obrany z Bochoře definitivně zmizí, odlet proběhne do konce roku. Pak si areál převezmou opravny LOM Praha.

Vojenské vrtulníky podle ministerstva obrany z Bochoře definitivně zmizí, odlet proběhne do konce roku. Pak si areál převezmou opravny LOM Praha. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Armádní vrtulníky jsou z Bochoře na odletu, letiště převezmou opravny

  • 0
Už je to zřejmě definitivní. Vojenské vrtulníky podle ministerstva obrany do konce roku opustí letiště v Bochoři. Areál ovšem zůstane státu. Hned od ledna 2014 jej převezme státní podnik LOM Praha. Ten tu chce rozšířit aktivity, což je naděje pro část ze 750 zaměstnanců.

"Zástupci ministerstva obrany a armády potvrdili definitivní termín opuštění základny k 31. prosinci. Po jejich odchodu letiště od ledna 2014 přejde na státní podnik LOM Praha," uvedl mluvčí kraje Ivo Heger.

Přesun vrtulníkové základny je podle náměstka ministra obrany Vlastimila Picka předem avizovaným krokem, který musí armáda udělat v souvislosti s aktuální výší rozpočtu a svými potřebami.

"I po plánovaných změnách zůstane kraj důležitým regionem s největším počtem vojenských posádek ze všech krajů v České republice," zdůraznil Picek.

LOM Praha, který si areál převezme, již od loňského podzimu část letiště využívá pro výuku pilotů vrtulníků Mi-17 s brýlemi pro noční létání. Opravny, které jsou mimo jiné jediným opravárenským závodem pro vrtulníky Mi v zemích NATO a EU, se zabývají i výrobou simulačních technologií či pilotním tréninkem.

Opravny už letiště využívají, část z něj nabídnou i podnikatelům

A právě na pilotní výcvik se ve větším rozsahu chce LOM v Bochoři od příštího roku zaměřit. Později hodlá rozšířit spektrum aktivit o opravárenské činnosti a ekonomické využití areálu.

"Od příštího roku předpokládáme rozšíření aktivit v pokračovacím výcviku na vrtulnících Mi-17 pro naše zákazníky. Budeme i podnikatelům nabízet komerční využití podstatné části areálu," uvedla mluvčí LOM Praha Daniela Mayerová.

Jako radostná zpráva zní tyto informace z části i pro kraj, nejen kvůli naději na zachování některých z pracovních míst.

"Nějaká místa tam zůstanou, takže na zaměstnanost by mohl mít přesun vrtulníkové základny o něco méně negativní dopad," řekl hejtman Jiří Rozbořil. Daný krok navíc umožní zachování provozuschopnosti letiště pro potřeby integrovaného záchranného systému.

Budoucnost civilního letiště je nejasná, akcionáři budou jednat

Naopak úplně jasno ještě není o osudu v bochořském areálu sídlícího civilního Regionálního letiště Přerov. To sice dál funguje, ovšem akcionáři - Olomoucký a Zlínský kraj i město Přerov - prozatím pozastavili investice do něj. Minimálně do chvíle, než bude jasné, v jaké podobě bude civilní část dál fungovat.

"Potvrzení dat a budoucí aktivity podniku LOM jsou pro nás čerstvými informacemi. Jsme rádi, že Bochoř bude dál fungovat, ale o situaci kolem Regionálního letiště Přerov budou muset v nadcházejících týdnech jednat všichni tři akcionáři," dodal Rozbořil.

Provoz armádního letiště v Bochoři stojí, jak už dříve MF DNES informovala, včetně platů lidí a nákladů na provoz vrtulníků zhruba miliardu ročně. Navíc podle analýz je v zemi vojenských letišť s ohledem na velikost letectva nadbytek. To přerovské resort označil za nejméně potřebné z nich. Vrtulníková letka se tak v rámci úspor odstěhuje na základnu Sedlec-Vícenice u Náměště nad Oslavou.