Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Kelement, SME.sk

Místo v zóně chce ulovit Jaguar s tisíci míst, proslýchá se v Bochoři

  • 6
Sotva minulý týden oznámil premiér Bohuslav Sobotka při návštěvě Olomouckého kraje, že z bývalého vojenského letiště v Bochoři má být obří průmyslová zóna, pronikly na veřejnost informace, že by ji mohla obsadit britská automobilka Jaguar Land Rover. Znamenalo by to tisíce pracovních míst.

Britský automobilový koncern hodlá postavit v některé ze zemí východní Evropy novou továrnu a požaduje pro ni 300 až 400 hektarů plochy, na oplátku slibuje vytvoření až šesti tisíc pracovních míst. A parametry Bochoře požadavkům odpovídají, stejně tak navíc možnému spojení někdejší letecké základny a světoznámé automobilky nasvědčují i další „nepřímé důkazy“.

Jak informoval polský internetový web Puls Biznesu, perou se o nové sídlo továrny už jen poslední dva státy - Polsko a Česko. Donedávna byly ve hře i Maďarsko a Slovensko, které nabízelo průmyslovou zónu u Nitry.

Polská vládní agentura pro zahraniční investice údajně nabídla firmě pozemek u dolnoslezského města Środa Ślonska ležícího zhruba 20 kilometrů východně od Vratislavi. Jeho výhodou je podle PB napojení na právě budovanou kvalitní silnici i blízkost západní polské hranice.

Naproti tomu Česku v současné době průmyslové zóny, které by bylo možné nabídnout velkým investorům, chybějí. Zvláště poté, co se podařilo obsadit strategické zóny v Mošnově a v Žatci.

„Setkáváme se s velkým zájmem investorů, kteří by u nás chtěli vyrábět a podnikat. Podle údajů CzechInvestu jsou přitom stávající průmyslové zóny zaplněny z 80 procent. Abychom uspěli v konkurenci dalších zemí, je nutné být na nové zájemce připraveni,“ řekl premiér Bohuslav Sobotka, když ve čtvrtek oznamoval, že právě z letiště v Bochoři by mohla vzniknout nová strategická zóna.

Všichni účastníci jednání jsou vázáni mlčenlivostí

Do „skládačky“ navíc zapadá také vyjádření vysoce postaveného regionálního politika, který před časem MF DNES prozradil, že kraj je reálně ve hře o nejmenovanou obří investici. A v souvislosti s potenciálním počtem pracovních míst zmínil číslo šest tisíc, což je stejný počet, o němž se hovoří právě i u Jaguaru.

Všichni účastníci jednání o strategickém investorovi jsou však vázáni přísným příslibem mlčenlivosti.

„Obecně o probíhajících jednáních s potenciálními investory nemůžeme zveřejňovat jakékoli podrobnosti, tedy ani potvrdit, ani vyvrátit jednání se zmíněnou firmou,“ řekla mluvčí agentury CzechInvest Petra Menclová. Také Jaguar označil všechna jednání za důvěrná.

Vzhledem k tomu, že proměna bochořského letiště v průmyslovou zónu se teprve plánuje, jediným oficiálním kandidátem by v současnosti mohla být průmyslová zóna v nedalekém Holešově.

„Jedinou průmyslovou zónou v evidenci agentury CzechInvest, která je v současné době schopna potenciálním investorům nabídnout plochu 300 až 400 hektarů volné plochy, je průmyslová zóna Holešov ve Zlínském kraji. Její rozloha činí konkrétně 360 hektarů,“ řekla Menclová. Pro vysokou nezaměstnaností sužované Přerovsko by přitom i Jaguar v Holešově byl přínos.

Holešovská průmyslová zóna má řadu problémů

Proti Holešovu však hraje několik problematických faktorů. Jsou zde problémy s ochranou zdrojů pitné vody, které se pod zónou nacházejí. Kvůli jejich možnému ohrožení letos soud zastavil dva plány, které měly v holešovské zóně vzniknout.

Klíčovým faktorem při rozhodování, kam investor přijde, bude kvalitní dopravní napojení. To zatím postrádá jak Bochoř, tak Holešov.

„Teď je důležité, abychom měli rychle dobře dopravně dostupné nové kapacity. Z hlediska této rychlosti se mi jeví jako perspektivnější Bochoř. Myslím si, že tam je méně překážek z hlediska dotažení dálnice do těsné blízkosti zóny v rámci urychlení výstavby D1,“ prohlásil Sobotka.

S napojením Holešova na R49 jsou podle něj vleklé problémy. „Zatím se nám nedaří zahájit výstavbu R49,“ doplnil.

Podle náměstka zlínského hejtmana Jaroslava Drozda je ale Holešov favoritem. „Máme výhodu v tom, že vlastníkem pozemků je jeden subjekt. Naopak v Bochoři se teprve musí řešit vykupování pozemků, jejichž vlastníků je víc,“ naznačil Drozd. Podle informací MF DNES je navíc investiční záměr Jaguaru věcí, která by se měla řešit v řádu měsíců až jednoho či dvou let.