Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bedýnkový byznys je na vrcholu, farmáři už nové zákazníky i odmítají

  12:54aktualizováno  12:54
„Nové zákazníky nepřijímáme,“ stojí na webu jednoho z olomouckých družstev prodávajícího takzvané bedýnky - vybranou zeleninu, ovoce a další produkty přímo od farmářů. Jejich popularita za poslední roky vzrostla a podobné je to i u možnosti nakupovat přímo na farmách. I tady už zemědělci často nestačí pokrýt poptávku.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej NěmecMAFRA

Jednou do týdne či jednou za čtrnáct dní bedýnka plná čerstvé zeleniny, ovoce, bylinek, někdy i medu či mléčných výrobků, často v bio nebo eko kvalitě. Někdy bývá složení pro zákazníka překvapení, jindy si může obsah předem nadiktovat. Jedno ale mají bedýnky společné, jejich obsah pochází z polí a zahrad farmářů z blízkého okolí odběratele.

V Olomouckém kraji se tato forma přímé distribuce od výrobce k zákazníkovi objevila zhruba před pěti lety a od této doby zájem o bedýnky stále roste. Potvrzují to i samotní farmáři.

„Začínali jsme v roce 2011 s pouhými třemi bedýnkami týdně, loni to bylo za týden už 60 až 70 a letos už je to 140 bedýnek týdně. Kapacitu máme zcela plnou, nové zákazníky musíme odmítat,“ nastínil Marek Špunar z Brodku u Přerova, jehož zahradnictví dodává bedýnky do Olomouce, Přerova, Hranic a několika dalších měst.

A jeho názor na důvody popularity bedýnek? „Jejich obsah je čistě sezonní, tedy to, co právě dozrává. Ale prakticky jsou to vždy čerstvě natrhané věci, často sklizené ten samý den, co je rozvážíme, a navíc pěstované bez chemie,“ načrtl.

Farmář: Nechceme kapacitu zvyšovat, abychom udrželi kvalitu

Zatímco loni farmář Špunar ještě stíhal zavážet zeleninou a bylinkami i některé restaurace a jednu farmářskou prodejnu v Olomouci, letos jim musel své služby kvůli zájmu běžných zákazníků vypovědět.

„I když je nám líto, že musíme nové zájemce odmítat, kapacitu zvyšovat nechceme. Museli bychom přijmout nového člověka, a už bychom tak neměli takovou kontrolu nad kvalitou jako nyní,“ vysvětlil Špunar, pro něhož je důležitý i například přímý kontakt se všemi odběrateli.

„S bedýnkami jezdí za lidmi můj syn, který jim řekne vše potřebné o tom, co v bedýnce najdou,“ doplnil.

Ne ve všech regionech mají nicméně bedýnky stejný úspěch. „U nás na Šumpersku se příliš nechytily, zájem spotřebitelů nebyl velký, možná je to dáno tím, že bedýnky jsou specifické složením podle toho, jaká je sezona, co zrovna roste,“ popsala situaci Lucie Hošková ze šumperské agrární komory.

Fungují také farmářské trhy...

Neznamená to ale, že by o produkty místních farmářů nebyl na Šumpersku zájem, lidé si jen prý oblíbili jiné alternativy odběru.

„Poměrně dobře se chytily farmářské trhy nebo obchůdky, kde mohou lidé farmářské produkty nakoupit, ať se jedná o zeleninu a ovoce, nebo i čerstvé mléko a mléčné výrobky,“ dodala Hošková.

Přímý prodej zboží zákazníkům je podle ní pro farmáře výhodný. „Například výkupní cena mléka do mlékáren je v současné době velmi nízká. Farmáři se proto naučili nejen prodávat čerstvé mléko sami, ale vyrábět z něj například jogurty, máslo, sýry a další výrobky, které pro ně navíc mají další přidanou hodnotu,“ informovala.

...i prodej ze dvora

Mnozí pak své odběratele naučili, že si jezdí nakupovat přímo na farmy. „Takzvaný prodej ze dvora je stále oblíbenější,“ podotkla Hošková.

Jedním z těch, kdo se prodeji ze dvora věnuje, je například Vladimír Šindelář ze Soběchleb na Přerovsku. Namísto zeleniny a ovoce si ale k němu lidé jezdí zejména pro drůbeží maso či pro vajíčka.

„Letos už zeleninu vůbec neděláme, mohou za to ta sucha,“ řekl Šindelář. Jeho farma nabízí zejména vykrmenou drůbež: kuřata, kachny a husy, kromě toho i vajíčka, med nebo králičí maso.

„Začali jsme před pěti lety, v počátku jsme dodávali hlavně rodině, teď už je zájem takový, že nové zákazníky odmítáme,“ popsal Šindelář. Podobně jako Marek Špunar ani on nechce svoji produkci dále rozšiřovat.

„Kdybychom ji navýšili, už si tak neohlídáme kvalitu jako dosud. Volají nám třeba obchody, ale ty nás vůbec nezajímají, naším cílem jsou pouze přímí zákazníci. Obchodník by si na naše zboží jenom přihodil svoji přirážku,“ vysvětlil.

Část lidí si s farmářem vytvoří vztah, říká organizátorka trhů

Prodej ze dvora využívá stále více farmářů. Potvrzuje to i organizátorka farmářských trhů v Olomouci Markéta Záleská.

„Mnozí farmáři, kteří k nám jezdili na trhy, přešli na prodej ze dvora. Znamená to pro ně méně starostí s vyřizováním povolení a dalších dokumentů, protože v případě prodeje přímo z farmy jsou předpisy benevolentnější. A ti, kteří nabízí kvalitní produkty, ví, že si je lidé najdou,“ uvedla.

Farmářské trhy fungují v Olomouci už čtyři roky a jsou další z možností, jak koupit zemědělské produkty přímo u jejich výrobců.

„Část zákazníků trhů jsou lidé, kteří už si stačili s prodejcem či farmářem vytvořit vztah a chodí sem pro konkrétní zboží. A ví, že kupují například čerstvou zeleninu, kterou daný farmář natrhal ten den ráno nebo večer předtím,“ dodala Záleská.

Témata: Olomoucký kraj


Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.