Na šestnácti úsecích silnic v Olomouckém kraji je od pondělka povinné mít zimní pneumatiky. Ilustrační foto

Na šestnácti úsecích silnic v Olomouckém kraji je od pondělka povinné mít zimní pneumatiky. Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Bez zimních pneumatik nesmí od pondělka řidiči v kraji na 16 úseků silnic

  • 1
Od pondělí platí na šestnácti úsecích v Olomouckém kraji takzvaná zimní značka. Ta neumožňuje průjezd autům bez zimních pneumatik, v některých úsecích však bude platit jen dle aktuálního počasí, jinde se zase vztahuje jen na nákladní auta. Hříšníkům nicméně hrozí pokuta a bod dolů.

Seznam cest, u kterých se objeví nová značka a s ní i povinnost mít zimní obutí, najdou řidiči například na webových stránkách správy silnic. Někde se však omezení týká pouze nákladních vozů, jinde zase závisí na aktuálním počasí.

NASTUDUJTE SI, NA KTERÝCH SILNICÍCH MUSÍTE MÍT POVINNĚ ZIMNÍ PNEUMATIKY

"Lidé značku najdou například v úsecích Mohelnice - Studená Loučka, Šternberk - Horní Loděnice nebo Lipová - lázně-Vápenná. Na všech třech úsecích však bude záležet na aktuálním počasí. Pokud bude stav cesty dobrý, značka zůstane složená," popsal Ladislav Růžička z odboru dopravy olomouckého krajského úřadu.

Naopak šoféři, kteří se vydají z Koutů nad Desnou do Domašova přes Červenohorské sedlo se bez zimních gum neobejdou až do jara bez ohledu na počasí. Stejné to bude i na cestách z Medlova do Úsova a mezi Zábřehem a Hoštejnem.

Speciální režim začne platit i v úsecích Lipová-lázně Branná na Jesenicku, Bratrušov-Hanušovice na Šumpersku nebo na silnicích do Partutovic či hranické místní části Středolesí na Přerovsku. Zde začne platit povinné zimní vybavení pro nákladní auta.

Podle Josefa Svobody z jednoho z prostějovských pneuservisů by přezouvat na zimu měli všichni. Pozor by si měli dát hlavně ti, kteří trvají na tom, že to "nikdy dřív nedělali". Pneumatiky se totiž dříve vyráběly z univerzálnějších směsí, zatímco dnes se složení letních a zimních pneumatik naprosto liší.

"Zimní pneu mají lepší záběr na sněhu, ledu i ve sněhové břečce, kde se jejich lamely zařezávají a sníh se vtlačuje do vzorku. Lepší je i stabilita při průjezdu zasněženou zatáčkou, méně prokluzují, lépe udržují směr i stopu a vůz má podstatně kratší brzdnou dráhu," shrnul Svoboda.