Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vysídlení Němci už do Jeseníků nejezdí, místní proto chtějí lákat mladé

  7:52aktualizováno  7:52
Němci, kteří ještě řadu let po revoluci jezdili do Jeseníků a okolí v hojném počtu, v současnosti hory a jejich okolí téměř vyklidili. Mnozí z nich přitom ještě pamatovali doby, kdy zde vyrůstali. S rostoucím věkem ale jezdit přestali. Podnikatelé v cestovním ruchu i obce proto teď přemýšlí, jak sem německé turisty opět přilákat.
V Jeseníkách ubývá německých turistů. Generace vysídlených Němců už sem totiž přestává jezdit. Místní podnikatelé a obce se proto chtějí zaměřit na mladou generaci. (Ilustrační snímek)

V Jeseníkách ubývá německých turistů. Generace vysídlených Němců už sem totiž přestává jezdit. Místní podnikatelé a obce se proto chtějí zaměřit na mladou generaci. (Ilustrační snímek) | foto: Dana Kohoutová

"Mysleli jsme si, že s návštěvníky z Německa nebude problém a budou sem pořád jezdit ve velkém. Jenže jsme si neuvědomili, že původní obyvatelé Jesenicka, kteří byli po válce vysídleni, vymírají. Jejich potomci už asi nemají zájem," uvedl starosta Bělé pod Pradědem na Jesenicku Miroslav Kružík. Podle něj není problém s nedostatečnou atraktivitou oblasti, ale s prezentací.

"Bude to chtít cílenou kampaň. Musíme Němce přesvědčit, že sem má cenu přijet," míní Kružík.

Například Sdružení cestovního ruchu Jeseníky už boj o německé turisty rozjelo a chce v něm dál pokračovat.

"Víme, že vysídlení Němci se snažili přenést zájem o Jeseníky na své děti nebo vnuky, ale to se jim očividně nepodařilo. Oni se už chovají jako úplně jiná cílová skupina. Nostalgie jako důvod návštěvnosti už nemůže stačit," uvědomuje si jeho šéf Jan Závěšický. Sdružení proto prezentuje Jeseníky na velkých německých veletrzích a spustilo také kampaň v německém tisku.

"Nešli jsme cestou reklamy, ale snažili jsme se přesvědčit velká německá periodika a časopisy, aby do Jeseníků přijeli a představili svým čtenářům Jeseníky pohledem svých redaktorů," nastínil Závěšický.

Jesenické lázně vsadily na partnerství se spolkem

V Německu tak v poslední době vyšlo hned několik reportáží, například v jednom z renomovaných deníků Die Zeit. Sdružení také objíždí velká německá města, kde představuje Jeseníky ve spojení s Aloisem Nebelem.

"Němci na to reagují velmi příznivě, protože film Alois Nebel tam měl úspěch. Uvidíme, jestli se to přetaví ve zvědavost přijet do míst, kde se Nebel natáčel," řekl Závěšický. Sdružení chce ale podle něj začít Němce lákat i jinak.

"Chceme jim Jeseníky představit jako oblast, kde jako národ zanechali během staletí nesmazatelnou stopu, samozřejmě tu pozitivní," vysvětlil Závěšický.

S propadem německé návštěvnosti bojují také vyhlášené Priessnitzovy léčebné lázně Jeseník. Vedení lázní ale hlásí, že by se situace mohla brzy zlepšit.

"Spojili jsme se s německým spolkem propagujícím přírodní léčitelství Naturheilbund. Oni dlouhodobě propagují Priessnitzovy metody a naše lázně ve spojení s přírodním balneoparkem spolek bude doporučovat svým členům," uvedl lékařský ředitel lázní Jaroslav Novotný.

"Spolek má zhruba deset tisíc členů a když se připočítají rodinní příslušníci a jejich známí, už je to možná několik set tisíc lidí, a to už je velmi zajímavá cílová skupina," dodal.

Boj o německé turisty může skončit i neúspěchem

Závěšický vidí cestu jesenických lázní v získávání německých klientů jako velmi dobrou.

"Když se lázním podaří přesvědčit takový renomovaný spolek, že je dobré spolupracovat, bude to skvělé. Získat takového klienta je velmi obtížné, ale do budoucna by to mohlo znamenat stabilní návštěvnost, protože ti lidé vědí, jak pečovat o zdraví a jesenické lázně jim svou filosofií mohou vyhovovat," míní Závěšický.

Minimální návštěvnost z Německa potvrzují i lyžařské areály, které mají i čilý letní provoz, například Kouty nad Desnou.

"Německých návštěvníků přes veškerou snahu pořád ubývá. V zimě nemůžeme konkurovat německým a rakouským horám. Naše letní atraktivity jako je třeba bikepark už konkurovat mohou, ale z Německa je to k nám přece jen daleko," popsal ředitel kouteckého areálu Petr Marek.

Závěšický přiznává že snaha dostat zpět do Jeseníků německé turisty se může minout účinkem jako celek.

"Můžeme také zjistit, že přes veškerou snahu nebudeme pro Němce zajímaví a bude potřeba hledat trhy jinde. Možná bude úspěch, když se podaří zastavit další propad v počtu německých návštěvníků," doplnil Závěšický.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.