Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vrtulníkovou základnu by v Bochoři mohly vystřídat letecké opravny

  9:58aktualizováno  9:58
Vrtulníky by s vojenským letištěm v Bochoři u Přerova mohly zůstat spojené, i pokud vláda zruší tamní vrtulníkovou základnu. O část uvolněných prostor se zajímají státní Letecké opravny Malešice. Ty jsou mimo jiné jediným opravárenským závodem pro vrtulníky Mi v zemích NATO a EU.
MÍSTO VOJÁKŮ OPRAVNY? U letiště v Bochoři je stále nejisté, zda zde zůstane armáda. Pokud by ale vojáci odešli, mohly by je vystřídat letecké opravny. (Ilustrační snímek)

MÍSTO VOJÁKŮ OPRAVNY? U letiště v Bochoři je stále nejisté, zda zde zůstane armáda. Pokud by ale vojáci odešli, mohly by je vystřídat letecké opravny. (Ilustrační snímek) | foto: Libor TeichmannMF DNES

"Úvahy o možném využití části přerovského areálu Leteckými opravnami Malešice skutečně existují," potvrdil mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek. Nakolik je tato varianta reálná, ale komentovat nechtěl.

Podle mluvčího podniku Andreje Čírtka jde zatím o obecnou úvahu. Její převedení do praxe stojí a padá na vládním rozhodnutí o osudu vrtulníkové základny a následném využití tamních pozemků a budov.

Pokud by však armáda bochořský areál opustila, firma předběžně uvažuje o využití jeho části pro letecký výcvik a případně i pro údržbu vrtulníků.

"Neuvažujeme o stěhování podniku či jeho části do Přerova, nýbrž o možném využití uvolněné infrastruktury pro rozšíření našich obchodních aktivit," upřesnil generální ředitel LOM Praha Roman Planička.

O případném angažmá Malešických slyšel i náměstek olomouckého hejtmana Ivan Kosatík. "Vím, že tento nápad vzniká a je i vize, že vedle toho může existovat také civilní letištní provoz," uvedl Kosatík.

Existence letiště pro civilní provoz má podle něj v této lokalitě smysl, i pokud by se stát rozhodl o zrušení vrtulníkové základny. Resort obrany však zatím nemá o její budoucnosti jasno. Jisté je to, že vojenských letišť je příliš a kvůli úsporám armáda některé zruší.

Armáda zredukuje svá letiště, vyhlídky Bochoře jsou nejisté

Bochoř přitom podle resortu patří k nejméně potřebným. "Ale zatím vláda nerozhodla. Stále však platí, že se bude muset zrušit nejméně jedna letecká základna. Zatím však není jisté která," dodal Pejšek.

I přes nejistotu panující kolem budoucnosti armádní základny by se podle Kosatíka za pár týdnů mohlo podařit dotáhnout do konce převod pozemků nezbytných k provozu civilního letiště na Olomoucký kraj.

"Převod pozemků se chystá dlouhodobě a podle informací ředitele letiště by se brzy mohlo podařit podepsat převod mezi ministerstvem obrany a Olomouckým krajem," dodal Kostík.

Pejšek však raději výhledy týkající se termínu podepsání dohody posunuje dál v čase: "U převodu pozemků do majetku kraje musím trochu tlumit optimismus. Dohoda o takovém převodu existuje, pracujeme na tom, ale ještě si to vyžádá nějaký čas."

Opozice: Přerov dává peníze do nepříliš reálného projektu

Dva kraje v srdci Moravy spolu s Přerovem, které v roce 2009 založily společnost Regionální letiště Přerov, původně doufaly, že na přeměnu letiště pro civilní sektor získají evropské dotace. Unie však před časem rozhodla, že do Bochoře stamiliony nepošle. Civilní areál, kde pozemky stále patří státu, tak postupně "dávají do kupy" peníze z pokladen tří zmíněných akcionářů.

"Letos se jedná celkem o 13 milionů na etapu, která přijde asi na 20 milionů a má zajistit rekonstrukci hangáru pro civilní provoz a opravu pojížděcích drah," popsal Kosatík.

Budoucnost regionálního letiště však vidí skepticky přerovská opozice. Ta tvrdí, že nikdo veřejně nedoložil, kolik se do vybudování takovéto efektivně fungující instituce musí vložit peněz. Vadí jí, že Přerov dává poměrně vysoké sumy do z jejich pohledu nepříliš reálného projektu.

"Vynakládáme peníze do něčeho, o čem ani zastupitelé nevědí, jak bude v praxi fungovat. Takzvaná cost benefit analýza nám nebyla poskytnuta," dodal Richard Šlechta ze Společně pro Přerov.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Miloslav Doležel (v popředí s plnovousem) a Roman Kaněk (v pozadí ve vězeňském...
Lupič se domohl snížení trestu. Podle soudu nevěděl, že se bude střílet

Snížení trestu o pět let vyneslo odvolání jednomu z dvojice mužů, kteří mají na kontě sérii zločinů sahající do 90. let. Kromě loupeží a podvodů také o pokus...  celý článek

JMÉNO PO MECENÁŠI. Jméno nese po svém zakladateli a mecenáši olomoucké kopané...
Investoři o fotbalovou Sigmu ztratili zájem, spoléhá na veřejné peníze

Očekávání vlastníků fotbalové Sigmy – radnice a spolku SK Olomouc Sigma MŽ, kteří klub po jeho oddlužení označili za prvotřídní zboží pro investory, se zatím...  celý článek

Češka Eva Vrabcová-Nývltová na olomouckém půlmaratonu 2017 o téměř tři minuty...
Hodinová meta půlmaratonu v Olomouci odolala, Češka v horku zaběhla rekord

Velmi teplé počasí ovlivnilo i letos konání olomouckého Mattoni 1/2Marathonu. V teplotě na hranici třiceti stupňů tak nakonec opět odolala magická hranice...  celý článek

Ford Fiesta 1,5 TDCI 55 kW
Ford Fiesta 1,5 TDCI 55 kW

r.v. 2015, naj. 22 607 km, diesel
239 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.