Průměrně 31 černých pasažérů denně přistihli loni revizoři olomouckého dopravního podniku v MHD, za rok je to dohromady téměř 12 500. Podobně jako o rok dříve jde o jedno z nejvyšších čísel za několik posledních let.
Na pokutách ovšem žádné sumy, které by se zapsaly do historie, dopravce neinkasoval. Do pokladny mu z nich přiteklo 3,85 milionu korun.
Pro srovnání - v roce 2010, kdy revizoři načapali v autobusech a tramvajích deset tisíc cestujících bez jízdenky, byly jeho tržby z přirážek k jízdnému dvakrát vyšší. V roce 2010 přitom navíc výše pokuty činila 1 000 korun, od července roku 2013 je to 1 500 korun.
„Zejména úpravou advokátního tarifu se zlikvidoval trh s bagatelními pohledávkami, což mělo za následek, že od poloviny roku 2014 nebylo možné pohledávky tohoto typu odprodat jako v předchozích letech. Ochrana dlužníka před věřitelem byla posílena natolik, že vymáhání externím způsobem bylo zcela potlačeno,“ postěžovalo si na legislativní změny už v předloňské výroční zprávě vedení podniku.
Rekordmani mají na krku desítky exekucí
Dopravce proto musel změnit strategii, pohledávky od černých pasažérů se snaží vymoci vlastními silami. A to přesto, že sám tento postup nepovažuje ve srovnání s předchozí praxí za výhodnější variantu.
„Nová forma vymáhání pohledávek je administrativně i finančně náročnější,“ uvedla mluvčí podniku Martina Krčová s tím, že v praxi to pak vypadá následovně:
Vývoj počtu černých pasažérů2015........................12 500 (zdroj: Dopravní podnik města Olomouce) |
„U nejstarších pohledávek z léta 2014 ještě není ukončena poslední fáze vymáhání - exekuce. V této fázi evidujeme zatím řádově desítky uhrazených pohledávek a v předchozích fázích vymáhání, v případě upomínek a žalob, řádově stovky uhrazených případů,“ popsala mluvčí.
Doplnila ale, že pokuty podniku neplatí přibližně třetina přistižených černých pasažérů. Někteří z nich opakovaně.
„Alarmující je v souvislosti s vymáháním pohledávek rostoucí zadluženost neplatičů. V poslední měsíční sestavě pohledávek je překročen průměrný počet sedmi již běžících exekucí na tyto dlužníky, u rekordmanů jsou to desítky běžících exekucí,“ podotkla Krčová.
Revizoři stále čelí útokům, dva skončili na neschopence
Podle sazebníku dopravního podniku činí pokuta za jízdu bez jízdenky 1 500 korun, pokud hříšník sankci uhradí na místě nebo do 15 dnů, částka se mu snižuje na 700 korun.
„Největší část pohledávek je uzavřena (zaplacena) právě ve snížené sazbě 700 korun,“ doplnila mluvčí.
Už dříve uvedla, že jízda na černo ovšem dlužníka může při exekuci vyjít i na tisíce korun. Možná i proto se někteří cestující snaží pokutě vyhnout agresivním chováním vůči revizorům, kterých dopravce dlouhodobě zaměstnává deset.
„Verbální útoky na zaměstnance přepravní kontroly jsou běžné, nahodile dojde i k fyzickému útoku. V roce 2015 skončily dvě zaměstnankyně přepravní kontroly v pracovní neschopnosti z důvodu ‚kontaktu‘ s cestujícím,“ popsala Krčová.