Do Hranic začnou autobusy co dvě hodiny svážet zájemce z Frýdku-Místku, Příboru a Nového Jičína. Dál pak budou pokračovat už vlakem ve směru Olomouc a Praha. Čeká je tak jen jeden přestup a ještě zhruba o dvacet minut rychlejší cestování.
Celou cestu lze absolvovat na jednu jízdenku, navíc v případě zpoždění vlaku autobus na cestující počká. Dráhy upozorňují, že spoj začnou provozovat na své komerční riziko.
"Cílem nového projektu je rozšířit nabídku cestujícím z míst, kde železniční infrastruktura neumožňuje rychlejší a pohodlnější spojení například s hlavním městem. Naše zákazníky tak bude čekat jen jeden přestup," vysvětluje Vladimír Peléšek, ředitel odboru produktů a obchodu Českých drah.
Myšlenku na provozování i autobusové dopravy mají podle něj Dráhy už dlouho. "Nikdy jsme ji zcela neopustili a zvažovali jsme různé varianty. Pilotním projektem je nakonec spojení nádraží Frýdek-Místek a Hranice na Moravě," dodává Peléšek.
Do autobusu bude důležité mít místenku, bez ní rozhoduje řidič
Kombinací autobusové a vlakové dopravy si podle něj cestující zkrátí jízdní dobu i o více než 20 minut. "Navíc tím zajistíme rychlé spojení samotných měst bez nutnosti přestupu a s výhodami tarifu ČD," doplnila mluvčí Drah Kateřina Šubová.
V nové lince s označením ČD BUS platí jízdenky, všechna místa v autobuse budou pouze druhé vozové třídy, budou povinně místenková a pouze k sezení.
"Místenka nestojí nic, lze ji ale získat jen k zakoupené jízdence ve standardním předprodeji dva měsíce a nejpozději 15 minut před odjezdem autobusu z nástupní stanice. Bez platné místenky lze do autobusu nastoupit pouze v případě, že bude volná kapacita míst a řidič nástup povolí," nastínila Šubová.
Autobusový dopravce Veolia zajišťující tyto linky má být podle mluvčí také v kontaktu s dispečinkem Českých drah. Díky tomu budou autobusy v Hranicích čekat i na zpožděné přípoje. Zastávky autobusu lidé najdou před staničními budovami v Hranicích, Novém Jičíně a Frýdku-Místku. V Příboru pak na autobusových zastávkách Příbor, u pošty a Příbor, u kostela.