Vedení přerovské radnice (na snímku její budova na náměstí TGM) je znovu v konfliktu s opozicí. Ta kritizuje fakt, že primátor a tři náměstci dostali celkem 25 parkovacích karet za téměř čtvrt milionu korun.

Vedení přerovské radnice (na snímku její budova na náměstí TGM) je znovu v konfliktu s opozicí. Ta kritizuje fakt, že primátor a tři náměstci dostali celkem 25 parkovacích karet za téměř čtvrt milionu korun. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Čtyři přerovští politici dostali 25 parkovacích karet za čtvrt milionu

  • 2
V Přerově si vedoucí představitelé města velmi zvláštně rozdělili parkovací karty. Jak totiž MF DNES zjistila, primátor jich má přiděleno deset a tři náměstci po pěti. Jedna karta přitom stojí 8 800 korun, ale je přenosná a bez vazby na poznávací značku. Tudíž se nedá zjistit, kdo ji při parkování využívá.

Nejasnosti kolem přidělování karet se vyrojily na posledním zasedání zastupitelů. Když se opozice ptala, pro koho město nakoupilo parkovací karty za 616 tisíc korun, odpověď zněla, že 35 karet je pro zastupitele a zbývajících 41 karet pak pro spolupracující subjekty.

MF DNES si vyžádala seznam držitelů karet a z něj vyplynulo, že deset karet za necelých devadesát tisíc korun, si vyzvedl primátor Jiří Lajtoch, každý ze tří náměstků pak dostal po pěti kusech. Dohromady tedy dostali čtyři lidé třetinu z celkového počtu karet a městskou pokladnu to stálo 220 tisíc korun.

"Počet rozdaných karet pro návštěvy či některé odbory chápeme, stejně jako karty pro vedení města. Ale proč má primátor a náměstci dohromady 25 karet? Nemůžou si takto z veřejného rozpočtu brát tolik peněz. Podle nás jde o vyhozené peníze. To stejné si myslíme i o kartách pro zastupitele," říká Helena Netopilová ze strany Společně pro Přerov s tím, že její zastupitelé si karty nepřevzali.

Primátor: Karty máme pro pracovní partnery a spolupracovníky

Vedení města kritiku odmítá. "Není co skrývat. Karty, které máme k dispozici, dáváme svým pracovním partnerům nebo spolupracujícím organizacím, jako jsou Regionální agentura pro rozvoj střední Moravy, statutární zástupci jiných měst, firmě Imit, která provozuje Městský dům nebo zástupcům Ředitelství silnic a dálnic," uvedl primátor Jiří Lajtoch.

Na dotaz, jak často tyto firmy Přerov navštěvují, odpověděl, že nepravidelně, "podle potřeby".

Podle opozice by přitom stačilo, kdyby návštěvy měly k dispozici bezplatné parkovací povolení magistrátu. "Domníváme se, že by nebyl žádný problém něco takového zařídit," míní Netopilová a poukazuje přitom na praxi běžnou třeba v Olomouci.

V Olomouci jsou karty bezplatně a na jméno či značku

Tam dostávají politici z vedení města či úředníci karty zdarma. Všechny jsou na jméno, SPZ nebo odbor.

"Říkáme tomu označení vlastníka, je to obdoba parkovacích karet, ovšem není zpoplatněná. O přidělení rozhodují radní. Označení je vydáváno zejména ke služebním účelům magistrátu a organizacím města. Kromě toho rada přiděluje tato označení organizacím sociálního a charitativního charakteru, politickým stranám a některým obcím," nastínila mluvčí tamního magistrátu Jana Doleželová.

Naopak v Přerově magistrát za parkování platí zdejším Technickým službám, které mají od města pronajaté parkovací plochy. Ty také určují ceník a mají dva typy parkovacích karet.

"A protože město, potažmo zastupitelé, nepatří mezi rezidenty, tak pro ně máme k dispozici karty, které stojí 9 600 na rok. Nutno ale dodat, že částka 8 800 korun je poměrná, protože tato karta byla vystavena k 1. únoru letošního roku," popisuje jednatel Technických služeb a zároveň radní Václav Zatloukal a dodává, že tento typ karet je přenosný, tudíž nevyžaduje SPZ ani jména.