Systém dokáže rozpoznat telefony návštěvníků města od mobilů stálých obyvatel (Ilustrační snímek).

Systém dokáže rozpoznat telefony návštěvníků města od mobilů stálých obyvatel (Ilustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

Turistický „velký bratr“: agentura sleduje mobily návštěvníků Olomouce

  • 2
Agentura CzechTourism začala sledovat pohyb turistů v centru Olomouce a několika dalších místech v Olomouckém kraji. Využívá přitom "špionskou" metodu - monitoruje data z mobilních telefonů, která jí poskytuje operátor T-Mobile. Zneužití dat však podle operátora i agentury nehrozí.

Centrum Olomouce, lázně v Jeseníku i v Teplicích nad Bečvou, ale také okolí Kralického Sněžníku či Pradědu. Tam všude společně s dalšími 45 místy v republice od dubna Státní agentura na podporu cestovního ruchu CzechTourism sleduje pohyb turistů s využitím dat od T-Mobile.

Snadno tak zjistí, kolik lidí a kdy přijelo do center měst, ale i na místa, kde se třeba neplatí vstupné a počet návštěvníků se tak zatím zjišťoval jen velmi těžko. Agentura i operátor tvrdí, že lidé nemají důvod k obavám ze zneužití dat.

"Jde o technické informace ze signalizační sítě, které procházejí důkladnou anonymizací a teprve pak jsou předávána k dalšímu zpracování," zdůraznila Martina Kemrová, tisková mluvčí společnosti T-Mobile. V žádném případě z nich podle ní nelze vyčíst, kdo konkrétně kde v jakou dobu byl. Upozorňuje také, že ve výzkumu se neobjevují žádná osobní data.

"Partner dostává soubor náhodně přiřazených unikátních čísel, která se vyskytovala v danou dobu v dané buňce mobilní sítě. Využívá podobného principu jako například chytré typy navigací, které vám právě díky 'hlášení' z mobilní sítě řeknou, kudy nejezdit, protože je tam zácpa, tedy velké množství přihlášených mobilů v dané lokalitě," popsala Kemrová princip, na kterém novinka funguje.

Systém "pozná" mobily turistů a místních obyvatel

Že CzechTourism od operátora nedostane žádné osobní údaje, potvrzuje i mluvčí agentury Alice Dvořáková. "Systém zachytí pouze zapnuté mobily, ve sledované lokalitě je také schopen odlišit místní obyvatele od návštěvníků, a to především podle charakteru pohybu. To znamená, že rozpozná pravidelný výskyt v oblasti ve stejnou dobu a z toho vyhodnotí, že zde lidé buď bydlí, nebo pracují," vysvětluje Dvořáková.

Mluvčí agentury také dodala, že CzechTourism nedělá nic výjimečného. "Podobný systém funguje třeba v Estonsku, kde je jeho pomocí měřena i celková návštěvnost Estonska a také objem výjezdů Estonců do zahraničí." Výsledky si však CzechTourism nenechá pro sebe a pomoct tak budou moci k rozvoji cestovního ruchu ve sledovaných lokalitách.

"Výzkum byl spuštěný letos v dubnu a ukončený bude posledního března v příštím roce. Zprávy o návštěvnosti lokalit budeme získávat čtvrtletně. Dozvíme se tak počet turistů na daném místě v jakémkoliv dni v roce, a to jak těch domácích, tak zahraničních dle aktuálního zadání agentury CzechTourism," vysvětluje Dvořáková. Shrnutí výsledků bude agentura zveřejňovat také na webu, kde si je bude moci každý prohlédnout.

Využijí toho například i v Olomouci, jejíž centrum také patří ke sledovaným oblastem. "O výzkumu víme a určitě jej využijeme. Porovnáme jeho výsledky s daty, která si město samo shromažďuje již nyní," říká Karin Vykydalová, vedoucí oddělení cestovního ruchu olomoucké radnice.

Podle ní radnice získaná data použije k tomu, aby udělala město atraktivnějším pro turisty a zároveň, aby se vyhnula problémům, které se případně objeví. "Konkrétněji ale zatím mluvit nemůžu, víc budeme vědět až podle dat, která z výzkumu dostaneme," uzavřela.