Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvalita srovnatelná s Evropou se olomouckému nádraží opět vzdaluje

  9:07aktualizováno  9:07
Do kolekce propadlých termínů, které odsouvají začátek třímiliardové proměny olomouckého vlakového nádraží, přibyl další. Dosud se zdálo, že by práce mohly začít už v červnu. Vše se ovšem odsouvá o měsíce. Čeká se totiž na nové rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled ze severovýchodu (od čtvrti Bělidla). | foto: Moravia Consult Olomouc

Úplně první termín začátku prací přitom byl říjen 2012. Skluz obřího plánu tak snadno může narůst již na celý rok.

Komplikace nastaly letos v dubnu, kdy antimonopolní úřad zasáhl do výběrového řízení organizovaného Správou železniční dopravní cesty souvisejícího právě s olomouckou "vlakovou revolucí“.

Proměna olomouckého uzlu

Firmy, které ji měly spustit, už si správci železnic vybrali, kontroloři z ÚOHS však rozhodnutí zrušili. Svůj krok odůvodnili netransparentností a porušením zákona, k němuž mělo dojít.

A nyní se schyluje k dalšímu střetu.

Zástupci SŽDC i vítězové tendru se nyní oficiálně ohradili a podali takzvané rozklady. "Soudcem" nyní bude přímo předseda ÚOHS Petr Rafaj.

"Proti rozhodnutí ÚOHS ve věci veřejné zakázky na rekonstrukci železniční stanice v Olomouci byly podány dva rozklady. A to jak zadavatelem SŽDC, tak vybraným uchazečem, sdružením společností Eurovia, Subterra a Elektrizace železnic Praha. O rozkladech bude rozhodovat Petr Rafaj, předseda ÚOHS," přibližuje mluvčí Martin Švanda.

Co změní tři miliardy?

Proměna olomouckého nádraží patří k největším plánovaným stavbám v krajském městě. Opravy za zhruba tři miliardy zahrnou například přestavbu všech stávajících nástupišť, k nimž navíc přibude ještě jedno nové, rekonstrukci zchátralého nádražního podchodu, úpravy 13 kilometrů kolejí a několika mostů v okolí Olomouce.

V praxi tedy současný vývoj znamená, že se veškeré přípravy na vybudování moderní tváře olomouckého nádraží zbrzdí nejméně o několik dalších měsíců. Právě tak dlouho totiž Rafajovi rozhodování dle Švandy zabere.

Protáhne se tak čekání na nástupiště zmodernizovaná dle evropských standardů, vybudování jednoho zcela nového, opravu nevábného podchodu a v neposlední řadě zhruba třinácti kilometrů kolejí. Nový kabát v rámci přibližně třímiliardové zakázky dostanou i některé mosty. Vlaky by díky úpravám na Olomoucku mohly jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí.

Vše má trvat tři roky. Pokud by rozklad na Rafajův úřad nikdo neposlal a nevyskytly by se ani žádné další komplikace v podobě námitek neúspěšných firem, předpokládal před časem mluvčí SŽDC Pavel Tesař začátek prací v červnu. To již s jistotou neplatí.

A co přesně kontrolorům vadí? "Zadavatel porušil zákon o veřejných zakázkách, když při posuzování nabídek nevyřadil nabídku sdružení společností Eurovia, Subterra a Elektrizace železnic Praha a uchazeče nevyloučil. Jeho nabídková cena nebyla uvedena ve správném tvaru," vysvětlil své výtky Rafaj.

Správci železnic měli být dle ÚOHS i netransparentní

SŽDC pak podle něj také nedodržela zásadu transparentnosti. "A to, když při posouzení nabídek zadavatel vzal v potaz opožděné upozornění tohoto uchazeče, že jeho skutečná nabídková cena je nižší, než byla ta čtená při otevírání obálek. V důsledku těchto pochybení mohlo dojít k podstatnému ovlivnění výběru nejvhodnější nabídky," doplnil šéf ÚOHS.

Ze stolu však samotné výběrové řízení na gigantickou zakázku jako celek neshodil. Správcům železnic však uložil, aby v jeho rámci vybrali nového vítěze. SŽDC se už tehdy proti Rafajovým závěrům ohradila.

"Jsme přesvědčeni, že zadávací řízení proběhlo maximálně transparentně a nediskriminačně," oponoval již po zveřejnění stanoviska antimonopolního úřadu mluvčí SŽDC Tesař.

Nynější podání rozkladu tak zabránilo tomu, aby stávající rozhodnutí ÚOHS nabylo právní moci. "Je potřeba vyčkat rozhodnutí o rozkladu," přibližuje aktuální postoj SŽDC Tesař.

Nic jiného tak současně nezbývá ani prozatím stále vítězné skupině stavebních firem. Její lídr - společnost Eurovia - přes tiskovou mluvčí již dříve vzkázal, že do uzavření celé záležitosti nebude nic komentovat.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.