Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled ze severovýchodu (od čtvrti Bělidla). | foto: Moravia Consult Olomouc

Kvalita srovnatelná s Evropou se olomouckému nádraží opět vzdaluje

  • 0
Do kolekce propadlých termínů, které odsouvají začátek třímiliardové proměny olomouckého vlakového nádraží, přibyl další. Dosud se zdálo, že by práce mohly začít už v červnu. Vše se ovšem odsouvá o měsíce. Čeká se totiž na nové rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Úplně první termín začátku prací přitom byl říjen 2012. Skluz obřího plánu tak snadno může narůst již na celý rok.

Komplikace nastaly letos v dubnu, kdy antimonopolní úřad zasáhl do výběrového řízení organizovaného Správou železniční dopravní cesty souvisejícího právě s olomouckou "vlakovou revolucí“.

Proměna olomouckého uzlu

Firmy, které ji měly spustit, už si správci železnic vybrali, kontroloři z ÚOHS však rozhodnutí zrušili. Svůj krok odůvodnili netransparentností a porušením zákona, k němuž mělo dojít.

A nyní se schyluje k dalšímu střetu.

Zástupci SŽDC i vítězové tendru se nyní oficiálně ohradili a podali takzvané rozklady. "Soudcem" nyní bude přímo předseda ÚOHS Petr Rafaj.

"Proti rozhodnutí ÚOHS ve věci veřejné zakázky na rekonstrukci železniční stanice v Olomouci byly podány dva rozklady. A to jak zadavatelem SŽDC, tak vybraným uchazečem, sdružením společností Eurovia, Subterra a Elektrizace železnic Praha. O rozkladech bude rozhodovat Petr Rafaj, předseda ÚOHS," přibližuje mluvčí Martin Švanda.

Co změní tři miliardy?

Proměna olomouckého nádraží patří k největším plánovaným stavbám v krajském městě. Opravy za zhruba tři miliardy zahrnou například přestavbu všech stávajících nástupišť, k nimž navíc přibude ještě jedno nové, rekonstrukci zchátralého nádražního podchodu, úpravy 13 kilometrů kolejí a několika mostů v okolí Olomouce.

V praxi tedy současný vývoj znamená, že se veškeré přípravy na vybudování moderní tváře olomouckého nádraží zbrzdí nejméně o několik dalších měsíců. Právě tak dlouho totiž Rafajovi rozhodování dle Švandy zabere.

Protáhne se tak čekání na nástupiště zmodernizovaná dle evropských standardů, vybudování jednoho zcela nového, opravu nevábného podchodu a v neposlední řadě zhruba třinácti kilometrů kolejí. Nový kabát v rámci přibližně třímiliardové zakázky dostanou i některé mosty. Vlaky by díky úpravám na Olomoucku mohly jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí.

Vše má trvat tři roky. Pokud by rozklad na Rafajův úřad nikdo neposlal a nevyskytly by se ani žádné další komplikace v podobě námitek neúspěšných firem, předpokládal před časem mluvčí SŽDC Pavel Tesař začátek prací v červnu. To již s jistotou neplatí.

A co přesně kontrolorům vadí? "Zadavatel porušil zákon o veřejných zakázkách, když při posuzování nabídek nevyřadil nabídku sdružení společností Eurovia, Subterra a Elektrizace železnic Praha a uchazeče nevyloučil. Jeho nabídková cena nebyla uvedena ve správném tvaru," vysvětlil své výtky Rafaj.

Správci železnic měli být dle ÚOHS i netransparentní

SŽDC pak podle něj také nedodržela zásadu transparentnosti. "A to, když při posouzení nabídek zadavatel vzal v potaz opožděné upozornění tohoto uchazeče, že jeho skutečná nabídková cena je nižší, než byla ta čtená při otevírání obálek. V důsledku těchto pochybení mohlo dojít k podstatnému ovlivnění výběru nejvhodnější nabídky," doplnil šéf ÚOHS.

Ze stolu však samotné výběrové řízení na gigantickou zakázku jako celek neshodil. Správcům železnic však uložil, aby v jeho rámci vybrali nového vítěze. SŽDC se už tehdy proti Rafajovým závěrům ohradila.

"Jsme přesvědčeni, že zadávací řízení proběhlo maximálně transparentně a nediskriminačně," oponoval již po zveřejnění stanoviska antimonopolního úřadu mluvčí SŽDC Tesař.

Nynější podání rozkladu tak zabránilo tomu, aby stávající rozhodnutí ÚOHS nabylo právní moci. "Je potřeba vyčkat rozhodnutí o rozkladu," přibližuje aktuální postoj SŽDC Tesař.

Nic jiného tak současně nezbývá ani prozatím stále vítězné skupině stavebních firem. Její lídr - společnost Eurovia - přes tiskovou mluvčí již dříve vzkázal, že do uzavření celé záležitosti nebude nic komentovat.