(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek)

Děti ze školky pro nadané si pamatují karty a chtějí stavět vodojem

  • 1
V šumperské Veselé školce mají osm dětí, které se od svých vrstevníků poněkud liší. Nedělá jim problémy číst a psát, a třeba matematiku umí i na úrovni třetí třídy. Školka se jim proto zvlášť věnuje a na starost je mají speciálně vyškolení pedagogové. V Olomouckém kraji jde o vůbec první třídu pro tyto děti.

"Nejde jen o to rozvíjet jejich schopnosti, ale také odstranit handicapy. Ty děti potřebují naučit zdánlivě banální věci, které jsou pro jejich vrstevníky samozřejmé. Jenže mimořádně nadané děti je považují za nepodstatné," vysvětlila ředitelka školky Yvona Šimková.

Z osmi dětí je šest chlapců a dvě děvčata. "Není to ale o tom, že by v populaci bylo více mimořádně nadaných kluků než děvčat. Problém je zřejmě v tom, že v jejich věku se automaticky předpokládá, že děvčata jsou šikovnější. Možná proto s nimi rodiče nepřijdou do pedagogicko-psychologické poradny, kde odborníci takové vlohy odhalí," míní Šimková.

Rodiče teď čekají, že jim mateřinka pomůže v nelehké péči o jejich příliš bystré ratolesti. Potvrzují, že zvládnout takového potomka je mnohem těžší než zvládnout "běžné" dítě.

Nadané dítě chce ve velkých dávkách neustále nové informace

"Člověk nemůže na chvíli vypnout. Dítě potřebuje pořád nové a nové podněty, ale servírované ve velkých dávkách a tempu. Někdy jsem večer úplně vyšťavená," řekla například matka pětiletého chlapce.

Její syn se sám už ve třech letech naučil písmena, počítal, teď už vymýšlí příběhy. Rodiče neustále bombarduje dotazy. "Nechce to ale ve stylu otázka-odpověď. On chce pořád konverzovat. A to je od rána do večera," popsala žena, která chce svou rodinu uchovat v anonymitě.

Podle ní její syn vnímá všechno, co mu může nějak rozšířit obzory. "Jeho nezajímají jen obyčejné všednosti. Na obleč se nebo obuj se, umyj si zuby zkrátka nereaguje," vysvětlila žena.

Naopak v poslední době rozvíjel s rodiči třeba debatu o vodě. "Když jsme se bavili o tom, co dělat, když neteče z kohoutku voda, tak jenom řekl: Tak si postavíme vodojem," vypráví.

Ve 2 letech uměl chlapec počítat do pěti, teď si pamatuje karty

Vzpomíná, jak před lety reagovala na její dítě učitelka v mateřské škole. "Říkala, že je hyperaktivní. Jenže to jsem musela odmítnout, protože on se dokázal vždycky dobře soustředit. Tak jsem nechala syna otestovat v pedagogicko-psychologické poradně. Závěr o mimořádném nadání nás ani nepřekvapil," přiznala žena.

Jiný chlapec uměl už ve dvou letech počítat do pěti. V matematice je teď na úrovni druhé až třetí třídy. "Když hrajeme třeba Prší nebo Autobus, tak je vidět, že si pamatuje karty, které šly a přemýšlí o tom, co shodí," tvrdí muž, který chce rovněž zůstat v anonymitě.

Učitelka Hana Plachá říká, že všech osm dětí vyčnívajících nadáním nad své vrstevníky má velkou slovní zásobu: "Oni velmi pozorně vnímají své okolí. Jsou jako houba. Všechno vcucnou a okamžitě jsou připraveni nabyté znalosti použít."