- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Přesně tak, hrůza. Vzhledem k výšce lamp a zmiňovanému ohraničení světlého pole je na sídlištích tma jako v pytli. Když jdete večer mezi paneláky, je vidět jen na pár metrů. Rozhodně to "přispívá k bezpečnosti". Ani na auta není pořádně vidět, takže zloději si můžou dělat, co chtějí! A úspora za žárovky je samozřejmě jen pár korun (a to nepočítám práce na výměnách lamp) !!!
kdyby si zainteresovaní lidé z OÚ zjistili holá fakta o stávajících svítidlech s LED zdroji, tak by se k něčemu takovému neodvážili.......
A) měrné výkony LED zdrojů, nedosahují v komerčně dodávaných aplikacích, ještě zdaleka měrné výkony MH výbojek, potažmo HPS výbojek ( to znamená, že svítidla nejsou "šetrná", ale pouze mají při stejném příkonu, nižší světlený tok zdroje). Leda, že by svítidla obsahovala LED zdroje fy. CREE, řady DX, ale na taková to svítidla, rozhodně asi peníze nemají ( 1 ks se pohybuje řádově kolem 70 tisc. Kč)
B) životnost svítidel LED zdroji, není uváděných 20 let, ale pouze cca. 10 - 12 roků ( při obecně udávané roční době provozu VO cca. 4400 hod.). Je totiž nutno uvažovat životnost předřadné části a né životnost LED spotu.
C) jelikož předpokládám, že svítidla s LED zdroji budou instalována i na stávajících stožárech VO, tak už se těším, jak provozovatel zajistí požadovanou intenzitu osvětlenosti komunikací, dle ČSN EN 12 301.
Mame v Olomouci na sidlisti take LEDkova svetla.
A) lampa se dvema moduly 2x28W nahradila puvodni 70W vybojku. Nesviti mene, ale svetlo je ohranicenejsi, jak pisou v clanku. Je to samozrejme na nizsich sloupcich, nez bezne VO na ulicich. Subjektivni dojem dobry, tohle bych tipl ze ma neco kolem 4000K. Takze neni to nijak "tepla" barva, ale stale lepsi nez ty povodni oranzove vybojky.
Ucinnost se model od modelu zlepsuje, samozrejme tam nejsou cipy Nichia nebo Cree, pac by to nikdo nezaplatil.
B) s tou zivotnosti je to presne tak. Cipy maji zivotnost klidne 50-100 tisic provoznich hodin, ale nevydrzi elektronicke predradniky. Ty jsou ale zabudovane primo v modulu, takze se nedaji samostatne vymenit, coz je vecna skoda. Lepe by bylo mit predradniky zvlast a moduly s LEDkama take zvlast.
C) Proto se ty stavajici trubky VO zkracuji a telesa se davaji niz. Ovsem dobre se to dela na sidlisti, podel cest si to dost dobre nedokazu predstavit, sloupy jsou řidší a vzniknou meni nimi tmave diry.
Ledky jsou drahé a životnost také není na věky. Doufám, že jsou tak vysoko, že se nedají ukrást - i to se stává.
Porizovaci naklady (v dobe kdy se to kupovalo k nam na obec) byly 20% navrch v pripade LED osvetleni. S tim, ze LED zere 20W mensi, 50W vetsi svitidlo vs. 250 a 400W. Pak uz jsou to jednoduche pocty...
Omezení světelného smogu je vedlejší účinek správného chování správce veřejných financí. Proč někoho baví svítit nahoru, proč někoho baví odklánět peníze dodavatelům elektřiny?
V tomto pripade to neni ničí zasluha, ze se omezi svetelny smog. Je to vlastnost technologie - LEDky proste sviti jednim smerem a vyzarovaci uhel maji podle tvaru plastovych čoček maximalne bajvoko 120 stupnu. Neni to tedy vsesmerovy zdroj svetla jako vybojka.
I kdyz vetsina svetel s vybojkama ma take odrazne zrcadlo, ktere smeruje svetlo dolu. Ovsem nikoli svetla na sidlistich, kde to sviti panubohu do oken, zbytecne.
Zanedlouho rozvodné závody začnou zvyšovat paušální platby tak, jako to udělaly vodárny poté, co lidé ve velkém začali šetřit vodou! Elektrárny své peníze musí dostat, tak je vytáhnou z našich kapes jinak...