Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Odborníci zkoušeli, jak pomáhat na jezu, kde loni zemřeli čtyři lidé

Lana pevně natažená přes Řepčínský jez v Olomouci. Na nich karabinami připoutaní muži v neoprenu, helmách i záchranných vestách. Na člunu plují proti zpěněné vodě pro tonoucího, kterého představuje plastový barel. Takové situace byly v sobotu k vidění u jezu, kde loni přišli o život čtyři lidé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Sub7

...

Nejblbější kydy mají vždy ti, kteří toho o dané věci ví nejmíň. Znám ten jez dobře, před čtvrstoletím jsme k němu od jara do podzimu jezdili snad skoro každý týden od loděnice UP. Sjíždět se nedá, stačí prohlédnout si fotografie a snad i nevodák pochopí proč. Mezi korunu jezu a konstrukci nad ní se člověk (natož loď) prostě nevejde. Z nadjezí by neměl být problém se dostat ani za vysokého vodního stavu. Všichni utonulí v loňském roce se do válce dostali zespod. Že tam spadly děti, to nechám bez komentáře - děti jsou děti a nemají z toho pojem. Že tam skočila matka, že tam skočila učitelka - to je prostě pudové jednání, které velí riskovat svůj život za cenu života dítěte. Pudové jednání není vždy to nejšťastnější, ale instiktu se těžko poroučí. Všichni zkušení vodáci se shodnou na tom, že jestli někdo udělal chybu, byl to ten instruktor. Určitě věděl, co má dělat, ale nejspíš přesto zpanikařil, když se mu pod jezem náhle topili dva lidé a on na jejich záchranu byl sám.

0/0
27.5.2012 9:27

Sub7

Re: ...

Vodácká škola záchrany z Nového města nad Metují je nejkompetentnější v této zemi k tomu posoudit situaci a navrhnout řešení. Opět tvrzení, které každý zkušený vodák jednoznačně potvrdí. Zaplaťpánbůh, že Povodí Moravy začalo jednat, a že jedná v tuto chvíli správně. A doufejme, že ostatní správy povodí budou tohoto příkladu následovat. Nebezpečných jezů je u nás nepřeberně na každé strouze. Jen těch nejnebezpečnějších na vodácky frekventovaných tocích je zdokumentovaných přes stovku. A na těch méně významných tocích bychom došli k číslu možná až o řád vyššímu.

0/0
27.5.2012 9:34

cssfr

Nelezte

tam a nikdo umírat nebude......!!

0/0
27.5.2012 8:56

Sub7

Re: Nelezte

A na takovou moudrost jste přišel sám, nebo Vám někdo pomáhal?

0/0
27.5.2012 9:38

Yanajedna

Plaváček :))))

Přečetla jsem si instrukce na ceduli, používat termín "plaváček" pro topící se osobu by mě nenapadlo ;-D

+1/0
27.5.2012 0:18

Cestovatel v čase

Tak na ten jez dejte zákaz splouvání

no a kdo se přesto chce utopit, tak nechť se utopí, to je pak marná pomoc. Některým lidem se to nedá do makovice natlouct, a stejně budou riskovat. Kvůli takovým bych fakt život neriskoval.

0/0
26.5.2012 23:24

japapatramtara

Re: Tak na ten jez dejte zákaz splouvání

O tom to není. Konkrétně tento jez se splout snad ani nedá, protože je 50cm nad jeho korunou železná konstrukce. Jinak v ČR je tuším na všech jezech explicitně zakázáno splutí, což vidím jako mnohem větší problém. Ty naše české voleje moc zábavy nenabízí a tak jsou jediné "vzrůšo" právě jezy. Kdo někdy na vodě byl ví, jak strašně otravné je každých dvacet třicet minut vysedat a přetahovat jez houštím s plnou bagáží a lodí. Taky to lidi zejména rekreační vodáky docela rychle omrzí a jezy prostě začnou jezdit. Jenže problém je v tom, že nedokáží odhadnout, které se jezdit dají a které ne. Nejlepší by bylo, kdyby se třeba finančně spojily cestovky a města a vymysleli systémy značení jezů ve svém okolí. Například v dostatečné vzdálenosti od jezu dát vodočet se semaforem, který by ukazoval že jez je za daného průtoku sjízdný či nikoliv. A taky bych zavedl, možná dokonce nějakým zákonem, aby půjčovny lodí své lodičky vybavovaly házečkama

0/0
27.5.2012 8:19

Sub7

Re: Tak na ten jez dejte zákaz splouvání

Vodočet se semaforem? Nestačila by přednost zprava? Vy nejste troškař. My vodáci řešíme jak opatřit jezy alespoň výstražnými cedulemi, jisticími body pro zajištění zachránce a v ideálním případě i umístěním záchranného kruhu či podkovy. Ani to není tak snadné a něco to stojí a ukotvení jisticích bodů obvykle představuje zásah do opevnění břehu pod jezem. Představa, že pojedu po řece podle semaforů je ... ehm, jak bych to řekl - bizarní.

+1/0
27.5.2012 9:47

Sub7

Re: Tak na ten jez dejte zákaz splouvání

Podle stejné logiky můžeme zrušit záchranáře vůbec - přece nebudete riskovat kvůli lidem, kterým se nepodačilo natlouct do hlavy dopravní předpisy nebo předpisy BOZP, že? A koneckonců že lidi nemají hulit, chlastat a přežírat se, to taky ví každý, tak kardiaci ať si taky trhnou.

0/0
27.5.2012 9:51

hellforce666

Odborníci?

No jjestli to jsou zdeší "odborníci" tak tam bude ještě mnoho smrťáků,ale pokud to budou opravdový odborníci který své práci rozumí a vědí která bijje,tak to joR^

0/0
26.5.2012 20:16

chrchla77

Ze tam skoci

Hystericka ucitelka se da jeste pochopit, ale toho instruktora mi hlava nebere. Kdo jinej nez profik by mel vedet, ze zasadne nezachranuju nikoho, pokud pri tom muze byt ohrozen muj zivot.

+5/0
26.5.2012 18:25

mandy000

Re: Ze tam skoci

A byl by za to zodpovědný ne?

0/0
26.5.2012 18:38

jjencek

Re: Ze tam skoci

No ty jsi opravdu chytrej!

0/0
26.5.2012 18:59

Jankap

Re: Ze tam skoci

Kdyby tam ta učitelka neskočila, tak by jí rodiče a veřejnost roztrhali za to, že tam "dovolila" žákovi spadnout. Já se té ženské nedivím.

0/0
26.5.2012 18:59

chrchla77

Re: Ze tam skoci

Lepsi je bejt tupou casti verejnosti odsuzovanej, nez mrtvej.

+7/0
26.5.2012 19:04

tuan4

Re: Ze tam skoci

R^

A navíc, pitomec se utopí i v kaluži.

+1/0
26.5.2012 19:18

petr_12345

asi si myslíš jak moc jsi chytrej

ale jsi jen hodně blbej ...:-/

0/0
26.5.2012 19:12

chrchla77

Re: asi si myslíš jak moc jsi chytrej

Ne, jen na rozdil od vas mluvim o vecech, o kterejch neco vim. Spad nam takhle ve vlnach kamarad z jachty. Dalsi kluk tam skoro skocil za nim, ale s kapitanem jsme ho srazili k zemi a udelali potrebne. Ucitelka, natoz instruktor meli zavolat zachranare a pripadne se topicimu se snazit pomoct ze brehu. Vse ostatni je spatne, takze za hlupaka jsi spis ty.

+6/0
26.5.2012 19:18

wolflobo

Re: asi si myslíš jak moc jsi chytrej

R^Přesně tak, spousta lidí není schopná pochopit, že mnohem líp může pomoci už jen tím, že se sám nevydá do stejného nebezpečí jako poškozený. Není nic horšího než místo jednoho zachraňovanýho tam mít dva a víc a pak už nikoho, kdo by je zachraňoval - už jen tím, že by zavolal pomoc.

+3/0
26.5.2012 19:34

Pinkkk

Re: asi si myslíš jak moc jsi chytrej

Jasně, měli volat ze břehu, makej, makej, nalevo, teď napravo. No, to by mu pomohlo. A jestli by záchranáři přijeli do půl hodiny (nevím), no tak to by mu pomohli tuplem. Cvok neměl lézt tam, kam se nemá. Ale to by musel respektovat alespoň učitelku, nebo někoho dalšího.

+2/0
26.5.2012 20:00

chrchla77

Re: asi si myslíš jak moc jsi chytrej

Promin, ale pokud te napada jen verbalni povzbuzovani, opravdu nevis co rikas. My na raftech v podobnejch situacich pouzivame lano s takovym plovoucim textilnim burtikem, da se nahradit treba snurou s navazanym kusem obleceni. Problem je, ze z tebe mluvi stejna hysterie co stala zivot tu ucitelku, ze me rozum a zkusenosti.

+3/0
26.5.2012 20:11

wolflobo

Re: asi si myslíš jak moc jsi chytrej

Myslím, že dotyčný stejně nepochopí, co jste tím chtěl říct. Nemá smysl na něj plýtvat časem a energií. Stejně jako většina lidí si myslí, že je POVINNOSTÍ každého, se nechat dobrovolně zabít při záchraně někoho jiného. Ne nadarmo se říká: "Hrdinů jsou plný hřbitovy" a "Mrtvý nikomu nepomůžeš".

Koukám, že Vy to máte v hlavě srovnaný a takový člověk nejen že ví jak nejlépe pomoci (aniž by vystavil neúměrnému riziku i sebe a ostatní), ale dokáže i nebezpečí předcházet - a to je ta nejlepší první pomoc - prevence.

+4/0
26.5.2012 20:20

Pinkkk

Re: Ze tam skoci

Ty cvoku pomatenej, až ti tvůj harant poleze tam, kam nemá (a nedá si říct), tak budeš rád, až tam učitelka půjde zasahovat a toho tvýho nevycválanýho haranta z průšvihu vytáhne. A pokud tam nepůjde, tak ty budeš první,kdo bude na ní nadávat, že na toho tvýho haranta nedala pozor. Mazej na jez a utop se.

0/0
26.5.2012 19:56

wolflobo

Re: Ze tam skoci

8-oRv

+1/0
26.5.2012 20:02

chrchla77

Re: Ze tam skoci

Obvykle primitivum neodpovidam, ale mam vyjimecne hodne casu, tak ti ten luxus dopreju. 1) Moje deti jsou vychovany, k pravidlum maj respekt a k vode zejmena. Takze pokud ty sis vychoval haranty, nazyvej si je tak, ale nenavazej se do mejch deti, v hospode by sis to urcite nedovolil 2) Nasazovat zivot pro zachranu nekoho, kdo se do problemu dostal vlastni nezodpovednosti je jeste zbytecnejsi poruseni mnou uvedeneho platneho pravidla. 3) pokud ti je proste lito ty ucitelky, nemusis to psat jak vulgarni hovado

+3/0
26.5.2012 20:06

Sub7

Re: Ze tam skoci

Označit druhého za primitiva a pak zakončit odpověď urážkou hodnou téhož označení? Děti mohou být sebelépe vychované, ale neochrání je to proti chybám vlastním nebo chybám druhých. Že Vaše děti pod jezem nikdy skončit nemohou, to Vám jejich dobré vychování nezaručí. A zachránce většinou při záchraně něco riskovat musí. Jde o to míru nutného rizika co nejvíce omezit. Kdyby záchranáři nikdy neměli riskovat, to bychom třeba hasiče mohli zrušit rovnou v plném rozsahu.

0/0
27.5.2012 10:17

macarát

Re: Ze tam skoci

Pár poznámek:

1) Pokud učitelka zanedbala dávání pozoru, tak jistě za to může být kritizována, ať už tam pak skáče nebo ne.

2) V tomto případě učitelka nikoho nevytáhla a s ohledem na situaci to byl celkem očekávaný výsledek. Bezhlavě skákat do jezu není pomoc, ale nezvládnuté emoce nebo de fakto sebevražedná reakce na uvědomění si následků smrti svěřence.

3) Proč by se měl utopit?

0/0
26.5.2012 22:02

1000101111010100

Re: Ze tam skoci

Kontrolní otázka - učitelka nevycválanýho haranta z průšvihu vytáhla? Ano/Ne.

A možná druhá - kdyby tam neskočila - zhoršilo by se něco? Ano/Ne.

A snad ještě třetí - kdyby tam neskočila - byl by počet mrtvých stejný? Nižší/Stejný/Vyšší.

+1/0
27.5.2012 0:12

mojmirovec

Re: Ze tam skoci

Ach jo, jak je to vážné téma, tak mě tenhle příspěvek pobavil. Lépe to asi vystihnout nešlo.

Mě by hlavně zajímalo, kolik je pravdy na tom, že když se člověk potopí ke dnu, tak ho to vyflustne, popřípadě nakolik je to reálné (jestli to někdy někdo dokázal).

0/0
27.5.2012 4:00

TBC

Re: Ze tam skoci

http://www.nebezpecnejezy.cz/zachrana.aspx

0/0
27.5.2012 15:49

fujojte

Re: Ze tam skoci

Kontrolní otázka - kdyby tam skočila a podařilo se jí kluka i sebe zachránit, zemřel by tam někdo? Ano/Ne

Můj instruktor takhle jednu zachránil, sice se nestihl jistit a riskoval, ale v opačném případě by ji odsoudil k smrti. Měl na výběr a vybral si, dopadlo to dobře. Instruktor měl štěstí, holka neměla štěstí, one nezemřela díky tomu, že instruktor nestál a nemobiloval na 112 ale raději ji vytáhnul.

0/0
27.5.2012 9:26

Sub7

Re: Ze tam skoci

Souhlasit lze jen částečně. Profík nikdy nemůže vyloučit, že při záchraně nebude ohrožen jeho život, ale minimalizuje riziko, že se tak stane. Bohužel ten zmíněný instruktor to neudělal a doplatil na to nejen on, ale i ti dva jím zachraňovaní. Kdyby nezpanikařil a dokázal v tu chvíli jednat racionálně, měli šanci všichni tři. Vybavení na to sebou měl. Ale od stolu se radí dobře. A nejlíp těm, kteří v životě nikoho zpod jezu netahali.

0/0
27.5.2012 9:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.