Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát kývl na elektrizaci tratě do Koutů nad Desnou, přijde na 418 milionů

Ambiciózní plán na elektrifikaci soukromé Železnice Desná už nezůstane jen na papíře. Na trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou vyjedou elektrické vlaky nejpozději v roce 2016. Nahradí tak neekologické dieselové soupravy. Elektrizaci za 418 milionů pomohou zaplatit evropské dotace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R42a96d71e29k 66Z44e25l96y28c18z 1778948692470

Nějak mě to hlava nebere, to je soukroma firma vlastněná svazkem obcí? A obce jsou soukroma osoba? Nějak mi připadá, že aj ti tupý novináři už nějak nestíhají rozlišovat soukromoý a erární majetek a tak nějak to postupně míchají dohromady.. Ale vskutku perfektně vynaložené peníze SOUKROMYCH subjektů, o něž je obrala EU a stát:-/

0/0
21.6.2013 14:14

M88a46r65t34i86n 83K88o64u94t29n19i11k 4423617277219

A kdy svazek obcí prolobuje navrhovaný několikamiliardový kombinovaný želizniční a silniční tunel pod sedlem, tak aby jim tam mohli jezdit poláci, kteří tvoří v poslední době největší část příjmů místních skiareálů, podle mě je tohle první krok, pokud budu mít elektrifikované kouty, pak už se snadněji prosadí prodloužení

0/−1
21.6.2013 11:22

O84t60t22o 96P95o16s24p90í91š58i11l 4784765677798

To jsem velmi zvědav na realizaci. Na jednu stranu se jedná dle mého názoru o zbytečně vyhozené peníze, které by šlo utratit i jinak (klidně v regionu, klidně prodloužení trati, koupit nové motoráky...) - na druhou stranu bych chtěl věřit tomu, že jde o průlom ve vnímání investic do lokálek.

Mám dotaz na někoho znalého tématu (je-li tu někdo takový):

1. S jakými vozidly se uvažuje provoz? Na trhu u nás je t.č. dostupný jako nejmenší jednotka Panter. (a pak u jen tramvaje). Provoz bude, domnívám se, spíše dražší.

2. Jaká další stavební opatření jsou plánována pro zkrácení jízdních dob? Je potřeba vidět, že traťová rychlost není bůh ví jaká, zastávky rostou jak houby po dešti a v tomto kontextu mi přijde zkrácení JD z 35´ na 19´ jen jako pohádka - možná účelově vyprávěná, aby dotace dotekla...

+2/0
20.6.2013 19:24

P20e88t29r 65N53e35c47h85a39n58i17c20k86ý 7403126488950

Podle mě starostové s ČD už něco vyjednali, jinak by nemohli garantovat provoz a nedostali dotaci. Nejsmysluplnější vidím prodloužení osobáků od Olomouce. Silně pochybuji o nějakém objednané rychlíku, při současném postoji MD. Ale i tak se řada věcí dala udělat bez elektriky a soustředit se na prodloužení trati. Nepřípoje jsou podivný problém, když obce si dopravu organizují samy, tak si to snad můžou líp nakreslit. Vozidla budou velký problém, tam se hodí taková RS-1, ta má dobrou akceleraci a dost místa na kola a lyže. A přímé spoje? Řada vlaků ze Zábřehu jsou regionovy a nějaké to Sp z Olomouce přes Uničov by taky šlo protáhnout.

0/0
20.6.2013 8:07

R86a26d74e25k 76J58a62n38a34t67a 9385796694962

Nepřípoje budou asi tím, že osobáků na této trati jezdí méně než na navazujících tratích. Pak je logické, že nemůže navazovat všechno na všechno. Od některého vlaku holt nic návazného do Koutů nepojede.

0/0
20.6.2013 9:40

O71t45t27o 40P34o74s81p17í31š65i93l 4684705587308

No na trati pod drátami by RS-1 a Regionovy z Uničova byly vskutu kauf jak noha.;-D

0/0
20.6.2013 19:05

P83e41t84r 48N23e48c74h28a82n33i72c53k50ý 7763756848570

Psal jsem, že se řada věcí dala udělat i bez elektriky a tím jsem myslel i ty RS-1

0/0
21.6.2013 11:33

O15t89t78o 40P27o42s40p13í77š56i91l 4984425697368

Psal jste "Vozidla budou velký problém, tam se hodí taková RS-1,"

což je pravda, ale pokud budou mít dráty, tak už to nemá cenu řešit... Navíc RegioŠuplíky se už nevyrábí, takže by museli sehnat buď ojeté, nebo něco jiného. Co ale budou shánět pod ty dráty, to jsem se stále nedověděl...

0/0
21.6.2013 19:02

A95l43a65n 96Ř79e58p84k64a 4865966

Snad to nebudou jen vyhozené peníze..

Radši by první řadě mohli zdvojkolejnit stále ještě nedávno elektrifikovanou trať Ova Svinov - Opava východ. Pořád nechápu, proč má jen jednu kolej a v Děhylově se musí zbytečně čekat na křižování.. zdržuje to. :-P

A nebo zrychlit  aspon na 160 a zdvojkolejnit po celé trase trať z Ostravy přes Přerov do Brna. Třeba by pak i tam vstoupil komerčně nějaký soukromý dopravce. ČD mám rád, ale někde potřebují konkurenci jako hnací motor. ;-) Ty rychlíky co tam teď jezdí teda nic moc... i když jezdit se s nima dá.

+2/0
19.6.2013 15:25

R14a91d58k55o 97K82ř58i21v53á90n93e72k 7720783515160

Železnice v Čechách jsou sice zoufale podinvestované, ale tohle s nějakým zlepšením dopravní infrastruktury nemá mnoho společného. Ale pokud Brusel dotuje sjezdovky a penziony v okolí, tak proč ne. Tohle patří do stejné skupiny. Dopravě to nepomůže, místním politikům a příjemcům dotací ano. Říkejme tomu tedy investice do lyžařského areálu.

:-)

Poznámka 1: Elektrická trakce může mít nižší náklady na energii a na provoz vhodných (!!!) vozidel, ale vyšší náklady údržbu (a odpisy) dopravní cesty, takže vyplatí jen na vytížených tratích. Kdo bude vyšší náklady dotovat?

:-)

Poznámka 2: Trať nepatří SŽDC a neprovozují ji ČD. Pokud by z ní svazek obcí udělal jakousi rychlou a a alespoň trochu pohodlnou tramvaj, pak to snad (?) může mít smysl. Tvrzení o "dálkových rychlících" je komedie. Obce nakoupí soupravy a vyrazí jako čtvrtí do konkurence směr Praha? ČD, RJ nebo LEO se zblázní pojedou místo do Ostravy do Koutů nad Desnou? Ale vůbec bych se nedivil, kdyby do nějaké šílené studie návratnosti byly započítány tržby za použití dopravní cesty od externích dopravců. Se sazbou podstatně vyšší, než na tratích SŽDC, protože je tam krásná krajina.

:-)

+5/−1
19.6.2013 14:30

O17t95t15o 44P25o15s76p79í53š17i16l 4494875237498

To, že trať nepatří SŽDC, neznamená, že na ní nemůže objednat MD rychlík s dopravcem dle svho uvážení - vše je o dohodě.

A pokud si obce dokázaly prosadit takovou blbost, jako je elektrifikace lokálky, pak bych nepodceňoval jejich vyjednávací sílu...

+1/0
20.6.2013 19:07
Foto

P92e97t81r 41P76r53o16c73h64á43z52k43a 3852776832894

Jeden s mnoha příkladů jak zbytečně utrácet peníze EU a státu.Elektrifikace této trati je stejně zbytečná jako trať sama.Je hodně nepravděpodobné,že po elektrifikaci budou dálkové vlaky jezdit až do Koutů.Nebudou.Ta trať není pod správou SZDC a stejně jako tam nejezdí teď nebudou ani v budoucnu.Navíc elektrifikace není jen o stavbě trolejí.Je to o výměně kabelů,úpravě zabezpečovacího zařízení a podobně.Provoz na trati je tak malý,že se to nikdy nemůže vrátit.Prodloužení trati až do lyžařského areálu by si vyžádalo další peníze,které by se nikdy nevrátili.Dost často se tam pohybuji a  vytíženost vlaků je sotva 10-20%.Spousta lidí využívá raději autobusy.I když se trať elektrifikuje tak se moc nezrychlí.Je tam k vůli vytíženosti spousta zastávek a mají přibývat další.Koncová stanice Kouty není rozhodně uzpůsobená pro manipulaci s vlaky.Ta lokálka co tam jezdí je maximum.Pamatuji po povodních kdy došlo k obnově honosné uniformi tamních železničářů a znám také jejich vzlyky dnes kdy nemají skoro žádné zázemí a i s údržbou je to tam dost zlé.Velké oči a velká huba ještě neznamenají velké zisky.

+6/−5
19.6.2013 13:44
Foto

A73d12a16m 84V15r23a79b88l17i85c 8244407922156

Vy jste asi dotacni guru. Zatim co ctu vas prispevek, tak usuzuji, ze danemu oboru evedentne moc nerozumite. Elektrifikaci se samozrejme rychlost zkrati a to o dost diky akceleraci a deceleraci elektrickych vozidel. Je to dano jejich vyssi taznou silou i vahou. Dalsim aspektem je nizsi hlucnost elektrickych vozidel a to at uz jednotek ci samotnych lokomotiv. Kazdy nymand vi, co vlastne lidi tahne do vlaku. Bezpeci, pohodli a cetnost spoju. Coz bude mozne navysit zkracenim jizdnich dob a doplnenim o vlaky dalkove dopravy, coz nebude problem s CD domluvit, kdyz nebudou muset preprahat HV. Prikladu jako je tato trat znam vic a vsude to pomohlo, takze budme trochu optimisticti. Preci jen, kvuli tomu, ze SZDC neni schopna pripravit nejake projekty, ci je dotahnout do konce, nebudeme shazovat vse ze stolu. Rozhodne ma toto vetsi budoucnost nez elektrifikovana dvoukolejna rychlodraha ze Studenky do Mosnova.;-)

+2/−3
19.6.2013 14:24

R78a67d45e83k 54J84a59n39a57t17a 9355646374902

Moderní dieslové vozidlo může mít akceleraci taky dobrou. Navíc pokud tady mluvíme o dálkových vlacích, ty by ideálně neměly potřebovat akceleraci téměř žádnou - tj. trať bez zastávek a rychlostních skoků.

A přímé vlaky? To se nedomlouvá s ČD (komerční provoz je zde nesmysl, ten se sotva uživí na Ostravě), ale s objednavatelem. Možná jsou starostové kolem Desné šikulové, že dokážou sehnat jednorázovou dotaci od EU na elektrizaci, když se zrovna neví, co s penězma, jako je tomu teď.

Ale jsou takoví šikulové, by získali od vlády pravidelnou dotaci na provoz takových přímých dálkových vlaků, v situaci, kdy ministerstvo dopravy nemá prachy a každý půlrok nějaký rychlík zruší?

Zde by (v sezóně) pomohlo především prodloužení té trati o ten blbý kilometr. Dnešní líný občan lyže 1km na zádech neponese. Z Brna/Prahy zavést jen přímé vozy a jízdní dobu ztracenou při přeprahu kompenzovat podáváním kafe zdarma. To je osvedčený a funkční lowcost model pro Čechy.

+3/0
19.6.2013 14:44
Foto

P19e41t22r 45P10r72o30c70h13á33z75k90a 3912956352634

Můžeme se přít a hádat nic to nezmění.Podívejte se na trať Šumperk Zábřeh a spočítejte si kolik tam jezdí elektrických lokomotiv.Tento úsek je daleko víc vytížený než koutecká a přesto se sotva udržuje při životě.A s tou akcelarací také moc nemáte pravdu.Rozjezdy el.lokomotiv jsou vysoce energeticky náročné a pokud by vlak měl akceptovat všešchny stávající zastávky plus další které obce chtějí ztratilo by to smysl úplně.Řekněte mi také jaké soupravy by obec chtěla nasadit a kde je vezme?Ani to,co má nezaplatila,ale dostala zadarmo od ČD.Ve světě se nevyrábí moc souprav které by mělo smysl na tuhle trať nasadit aby byly vytížené.A představa,že tam táhne elektrika jeden vagon je za hranicí logiky i ekonomiky.Nakonec to tak nejspíš dopadne a bude celý svaz obcí k smíchu.

0/0
19.6.2013 17:04

O72t26t66o 77P28o22s50p79í98š26i53l 4884565317358

Akcelerace není v přímé souvislosti s trakcí vozidla. Záleží na mnoha dalších věcech: hmotnost vlaku, síla motoru, způsob pohonu náprav, na brzdách... Kdyby nahradili Regionovu Stadlerem (taky motorák), tak dosáhnou lepších jízdních dob, než kdyby se tam rozjížděla lokomotiva (třeba ř.163) se třemi vozy. Nemluvě o tom, že Stadler je provozně levnější alternativa...

Ale když přesvědčili s pohádkou o rychlovlacích "odborníky" na ministrstvu, tak se nedivím, že přesvědčili i Vás... Holt je spousta dospělých, co věří pohádkám.:-)

0/0
20.6.2013 19:12

P75e64t72r 62P51e58t33r 6303602928423

Bydlím v údolí Desné a musím uznat, že se konečně hnuly ledy. Možná je to zbytečné ale v zimním období jsou tu vlaky přecpané kvůli lyžařům. Pokud se trať protáhne, lyžaři ve vlacích přibudou. Nehledě na fakt, že hlavním důvodem, proč lidé radši jedou autem je právě dlouhá jízdní doba a nutnost přestupovat (trať není pod správou SŽDC a vlaky na sebe nenavazují takže není problém přijet z Olomouce do Šumperka a zjistit, že osobák do kout má pravidelný odjezd 5 minut před příjezdem rychlíku takže je to občas ke vzteku) - čímž se do vlaků naláká více cestujících. Dále předpokládám provoz jiných jednotek, ono jezdit denně rozkodrcanou 810 (i když momentálně to stačí a není důvod to měnit) není žádná sláva. Každopádně tímhle se odstraní ten hlavní důvod, proč lidé z tratě přesedlali na auta a předpokládám, že provoz se zvýší a cestující přibydou.

+4/−2
19.6.2013 12:03

R66a72d63e83k 80J36a63n66a25t39a 9385736274912

Všechny problémy, které jmenujete (dlouhá jízdní doba, přestup, starší vozidla, občas malá kapacita vozidel, nenávaznost jízdního řádu) nesouvisí s elektrizací.

Snadno a levněji je vyřešíte nasazením modernejších vozidel (existují i hybridní jednotky!) a mírnou modernizací tratě bez elektrizace. Jenže se to platí z jiné kapsy.

Elektrizovaná trať ma vyšší náklady na stavbu i údržbu a tak se vyplatí jen tam, kde jezdí vlaky často a jsou dlouhé (tj. těžké). Případně tam, kde jsou velká převýšení a dlouhodobý dostatek elektřiny (Švýcarsko).

+2/0
19.6.2013 12:10

P74e44t27r 87P32e49t71r 6853782858433

Dlouhá jízdní doba, přestup a nenávaznost jízdního řádu právě s elektrifikací pravděpodobně souvisí. Předpokládám, že po elektrifikaci převeznou provoz ČD/SŽDC jelikož si nedovedu jinak představit, jak by tam zajížděly osobáky a rychlíky takže většina vlaků nebude začínat v špk jako doposud ale přijede ze Zábřeha. Ve špičkových časech pátek/neděle klidně i z Nezasmyslic a Přerova. Tím odpadá přestup a nenávaznost jízdních řádů, částečně i dlouhá jízdní doba (nedělám si iluze, že se zrychlí i courák). Ony ty Jeseníky jsou častým terčem turistů ovšem pokud jim nenabídnete kvalitní spojení tak prostě radši pojedou autem. Ostatně se jim ani nedivím. Nečekám, že by se na tu trať hrnuly statisíce pasažérů denně ovšem nárůst, a ne zanedbatelný, se dá očekávat a to i z řad "domorodců".

0/0
20.6.2013 5:01
Foto

P69e70t58r 97P10r63o24c28h93á90z88k86a 3652596802344

Jaké vozy tam chcete nasadit po elektrifikaci?Podívejte se kolik souprav pod trakcí jezdí ze Zábřehu do Šumperku.I tam jezdí stále a dost často Regionova.Navíc vzhledem k množství zastávek a přejezdů nelze ani teoreticky zvíšit rychlost.Tak,že kdo tvrdí ty nesmyslné časy dost se plete.

+4/0
19.6.2013 13:46

R72a49d98e22k 96Z56e33l23y83c15z 1388858582240

Hele, mě se ale nece ti platit pseudosoukromou trat. Kupte si tam motoráky jaký chcete, ale za svý. A pokud ten váš svazek troubů starostů neumí číst v jízdních řádech a navazovat ty vaše lokálky na rychlíky, tak jim ani to podnikání nepůjde. Hlavně nás pak neotravujte, až ta vaše díra v lesích zkrachuje a budete muset vypnout i pouliční osvětlení...

0/0
21.6.2013 14:23

P78e49t24r 21P93e56t76r 6333542678783

Můžu tě ujistit, že někdo jako ty rozhodně nesponzoruje dotace EU takže pláčeš na špatném hrobě. Pokud vím, tak se jedná o penězích z unie a ne o daních nějakého Franty z horní dolní a brek nebo stěžování dělníka, že desetikačka z jeho minimálního platu by mohla jít jinam než na jeho účet rozhodně nikoho v Bruselu nezajímá. A než začneš, že všichni si platíme dotace EU ze svého tě odkážu na výsledky dotací. EU do nás sype zhruba 4x tolik, jak ji MY přispíváme...

0/0
22.6.2013 19:55

P74e27t38r 60N25e32c95h42a61n15i36c97k61ý 7703306718460

Doufám, že to bude motivace a tlak na SŽDC realizovat další modernizace, když to jde na tak zbytečném apendixu.

0/−3
19.6.2013 11:48
Foto

P10e52t40r 11P43r88o62c13h38á50z80k40a 3192606542514

Modernizaci nerealizuje SŽDC,ale svazek obcí.Je to o lobování,ne o logice a nutnosti modernizovat.Zbytečný apendix je velmi výstižné označení.

+2/−1
19.6.2013 13:48

P44e73t11r 64N43e19c87h10a35n42i91c81k17ý 7613166678570

To vím, nicméně by to mělo zvýšit tlak na sždc, která jen tvrdí, že to nejde

0/0
20.6.2013 7:53

R25a62d34e95k 42Z74e73l96y59c80z 1438438392330

Když se sype z cizího  jde všechno. Jen si uvědomte, že to cizí je i vaše:-/

0/0
21.6.2013 14:24

J64o55s66e51f 19H74o29n11e36š 7501742670343

Vždyť tam jezdí motoráčky o jenom vagonu-to tam bude jezdit elektrická lokomotiva s půlvagonem?Elektrická trakce se vyplatí tam kde je provoz a převýšení.Pro srovnání trat Rybník-Lipno také má 22 km a vlak tahne 2 vagony,což je také prodělečné.Infrastruktura tam byla vybuvána v roce 1955 když se stavělo Lipno.Pokud by se měl úsek elektrifikovat jako nový,tak je to neudržitelné

+1/0
19.6.2013 11:42

P10a61v77e94l 58N98o33v56á54k 6861926299211

No jasně - ty lokálky tam jezdí narvané k prasknutí a vše se vyplatí ......... jen malou otázku  - kdopak se tady zase dobře ,, nažere " ???

+3/−1
19.6.2013 11:40

J76i67ř10í 43Č24e12r74n61ý 6588473760388

Zbytečně vyhozené peníze. Rychlost se nezvedne, protože ta je dána poloměry oblouků a ne elektrifikací a počet cestujících také není velký pokud na provoz stačí solo 810 a dvoudílný Regiohnůj.:-P

+3/−3
19.6.2013 11:24

R51a22d89e72k 52J58a75n40a48t32a 9325916554422

Realizovat teď tenhle projekt je v zásadě nesmysl - na této trati je příliš malý provoz, aby byla elektrizace efektivní, a v ČR je na železnici mnoho míst, kde by se podobné peníze využily lépe.

Ale ukazuje to jednu důležitou věc - peníze ve fondech EU jsou a speciálně na železnici je jich dost (je to evropská strategická koncepce). Jenže my máme problém je vyčerpat, protože projekty nejsou připraveny. Tak se "musí" dělat zrovna tohle, protože místní starostové byli aktivní a připravili si to. Jinde, kde by to bylo potřebnější, si nepřipravili nic a tak mají smůlu.

+12/−3
19.6.2013 10:22

P80e61t38r 15N55i43v93n64i87c35k81ý 3242734165667

No jo, dotace jsou pro ty, co mají připravené projekty a dokáží je prolobovat na ministerstvech a ROPech.

+1/0
19.6.2013 10:49

J90o85s59e12f 43D10r60á55s28a13l 2744125551

jak se říkalo na vojně:"voják se stará, voják má". Na druhou stranu, místní si po povodních dokázali tu trať vyhrabat z bahna i přes nepřízeň CD, takže jistě schopní jsou

+4/0
19.6.2013 11:03
Foto

P68e28t91r 69P94r90o79c82h15á25z65k25a 3102456652564

Dalop by se dlouho vyprávět o tom jak to bylo po povodních,ale bylo by to na jinou diskusi než tuhle.ČD se chovaly ekonomicky a pro to o tuhle trať nemají ani nyní zájem.

0/0
19.6.2013 13:50

P78e86t70r 49N57o33v58o25t34n64ý 5567314580941

Zde to vlastní obce a starostové byli schopni to připravit. SŽDC je neschopná.

0/−1
19.6.2013 11:18

J15i94ř86í 75Č61e22r33n35ý 6558543240968

Jestli to není také tím, že jeto zbytečnost.

+1/−1
19.6.2013 11:25

P94e93t78r 28N37i83v93n40i28c66k19ý 3552764805567

Záleží na úhlu pohledu. Z pohledu mastodonta SŽDC je to bezvýznamná trať a tudíž zbytečnost. Z pohledu těch obcí je to zcela zásadní trať a velká priorita.

+1/−1
19.6.2013 11:37
Foto

P51e21t70r 42P64r58o49c68h44á65z14k39a 3692696122354

Stačí se podívat na to ekonomicky.Dát si dohromady kolik trať a její provoz stojí a kolik vydělá.Jaká je její vytížitelnost a rozumnému člověku je jasné,že je to zbytečnost.

+1/−1
19.6.2013 13:52

P57e26t31r 77N13o10v37o68t61n52ý 5407664310111

Kdyby byla SŽDC vlastníkem tratě, tak by to zbytečnost byla. Ona však není a pro současného vlastníka je to významné. Já ale reagoval na: "peníze ve fondech EU jsou a speciálně na železnici je jich dost (je to evropská strategická koncepce). Jenže my máme problém je vyčerpat, protože projekty nejsou připraveny."  Jinde by to bylo potřebnější, tam je to ovšem pod správou SŽDC a ta to není schopna připravit.

+3/−2
19.6.2013 11:44

O55t56t93o 13P76o58s73p96í72š84i34l 4614245687868

Ono to není o připravenosti projektů. Spousta krajů má spousty požadavků, některé i dotažené do roviny projektů - na SŽDC musejí mít plné skříně projektů z minula i současnosti... Ale zde jde o Evropské peníze a jak vidno, někomu stačí pro ně drze natáhnout ruku... (Možná tomu muselo předcházet strčení té ruky do správného zadku...)

0/0
20.6.2013 19:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.