Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát kývl na elektrizaci tratě do Koutů nad Desnou, přijde na 418 milionů

Ambiciózní plán na elektrifikaci soukromé Železnice Desná už nezůstane jen na papíře. Na trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou vyjedou elektrické vlaky nejpozději v roce 2016. Nahradí tak neekologické dieselové soupravy. Elektrizaci za 418 milionů pomohou zaplatit evropské dotace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R28a86d72e14k 24Z86e56l97y81c20z 1728288172130

Nějak mě to hlava nebere, to je soukroma firma vlastněná svazkem obcí? A obce jsou soukroma osoba? Nějak mi připadá, že aj ti tupý novináři už nějak nestíhají rozlišovat soukromoý a erární majetek a tak nějak to postupně míchají dohromady.. Ale vskutku perfektně vynaložené peníze SOUKROMYCH subjektů, o něž je obrala EU a stát:-/

0/0
21.6.2013 14:14

M98a59r84t67i45n 31K49o42u47t84n40i12k 4303507987559

A kdy svazek obcí prolobuje navrhovaný několikamiliardový kombinovaný želizniční a silniční tunel pod sedlem, tak aby jim tam mohli jezdit poláci, kteří tvoří v poslední době největší část příjmů místních skiareálů, podle mě je tohle první krok, pokud budu mít elektrifikované kouty, pak už se snadněji prosadí prodloužení

0/−1
21.6.2013 11:22

O63t44t12o 49P28o30s27p63í46š98i39l 4404975557568

To jsem velmi zvědav na realizaci. Na jednu stranu se jedná dle mého názoru o zbytečně vyhozené peníze, které by šlo utratit i jinak (klidně v regionu, klidně prodloužení trati, koupit nové motoráky...) - na druhou stranu bych chtěl věřit tomu, že jde o průlom ve vnímání investic do lokálek.

Mám dotaz na někoho znalého tématu (je-li tu někdo takový):

1. S jakými vozidly se uvažuje provoz? Na trhu u nás je t.č. dostupný jako nejmenší jednotka Panter. (a pak u jen tramvaje). Provoz bude, domnívám se, spíše dražší.

2. Jaká další stavební opatření jsou plánována pro zkrácení jízdních dob? Je potřeba vidět, že traťová rychlost není bůh ví jaká, zastávky rostou jak houby po dešti a v tomto kontextu mi přijde zkrácení JD z 35´ na 19´ jen jako pohádka - možná účelově vyprávěná, aby dotace dotekla...

+2/0
20.6.2013 19:24

P50e16t28r 68N68e97c73h84a10n42i79c11k41ý 7123936468570

Podle mě starostové s ČD už něco vyjednali, jinak by nemohli garantovat provoz a nedostali dotaci. Nejsmysluplnější vidím prodloužení osobáků od Olomouce. Silně pochybuji o nějakém objednané rychlíku, při současném postoji MD. Ale i tak se řada věcí dala udělat bez elektriky a soustředit se na prodloužení trati. Nepřípoje jsou podivný problém, když obce si dopravu organizují samy, tak si to snad můžou líp nakreslit. Vozidla budou velký problém, tam se hodí taková RS-1, ta má dobrou akceleraci a dost místa na kola a lyže. A přímé spoje? Řada vlaků ze Zábřehu jsou regionovy a nějaké to Sp z Olomouce přes Uničov by taky šlo protáhnout.

0/0
20.6.2013 8:07

R51a27d74e69k 77J88a82n80a95t48a 9675166894512

Nepřípoje budou asi tím, že osobáků na této trati jezdí méně než na navazujících tratích. Pak je logické, že nemůže navazovat všechno na všechno. Od některého vlaku holt nic návazného do Koutů nepojede.

0/0
20.6.2013 9:40

O86t90t44o 34P82o60s81p10í81š78i44l 4694695267888

No na trati pod drátami by RS-1 a Regionovy z Uničova byly vskutu kauf jak noha.;-D

0/0
20.6.2013 19:05

P25e68t10r 51N86e23c32h84a78n60i32c47k72ý 7293396678940

Psal jsem, že se řada věcí dala udělat i bez elektriky a tím jsem myslel i ty RS-1

0/0
21.6.2013 11:33

O58t55t88o 66P16o28s42p64í56š69i48l 4404105187718

Psal jste "Vozidla budou velký problém, tam se hodí taková RS-1,"

což je pravda, ale pokud budou mít dráty, tak už to nemá cenu řešit... Navíc RegioŠuplíky se už nevyrábí, takže by museli sehnat buď ojeté, nebo něco jiného. Co ale budou shánět pod ty dráty, to jsem se stále nedověděl...

0/0
21.6.2013 19:02
Foto

A93l65a36n 48Ř26e28p75k28a 4115226

Snad to nebudou jen vyhozené peníze..

Radši by první řadě mohli zdvojkolejnit stále ještě nedávno elektrifikovanou trať Ova Svinov - Opava východ. Pořád nechápu, proč má jen jednu kolej a v Děhylově se musí zbytečně čekat na křižování.. zdržuje to. :-P

A nebo zrychlit  aspon na 160 a zdvojkolejnit po celé trase trať z Ostravy přes Přerov do Brna. Třeba by pak i tam vstoupil komerčně nějaký soukromý dopravce. ČD mám rád, ale někde potřebují konkurenci jako hnací motor. ;-) Ty rychlíky co tam teď jezdí teda nic moc... i když jezdit se s nima dá.

+2/0
19.6.2013 15:25

R82a11d45k86o 61K69ř23i83v84á24n79e59k 7810953355440

Železnice v Čechách jsou sice zoufale podinvestované, ale tohle s nějakým zlepšením dopravní infrastruktury nemá mnoho společného. Ale pokud Brusel dotuje sjezdovky a penziony v okolí, tak proč ne. Tohle patří do stejné skupiny. Dopravě to nepomůže, místním politikům a příjemcům dotací ano. Říkejme tomu tedy investice do lyžařského areálu.

:-)

Poznámka 1: Elektrická trakce může mít nižší náklady na energii a na provoz vhodných (!!!) vozidel, ale vyšší náklady údržbu (a odpisy) dopravní cesty, takže vyplatí jen na vytížených tratích. Kdo bude vyšší náklady dotovat?

:-)

Poznámka 2: Trať nepatří SŽDC a neprovozují ji ČD. Pokud by z ní svazek obcí udělal jakousi rychlou a a alespoň trochu pohodlnou tramvaj, pak to snad (?) může mít smysl. Tvrzení o "dálkových rychlících" je komedie. Obce nakoupí soupravy a vyrazí jako čtvrtí do konkurence směr Praha? ČD, RJ nebo LEO se zblázní pojedou místo do Ostravy do Koutů nad Desnou? Ale vůbec bych se nedivil, kdyby do nějaké šílené studie návratnosti byly započítány tržby za použití dopravní cesty od externích dopravců. Se sazbou podstatně vyšší, než na tratích SŽDC, protože je tam krásná krajina.

:-)

+5/−1
19.6.2013 14:30

O94t26t73o 90P84o69s87p38í81š45i80l 4234495287408

To, že trať nepatří SŽDC, neznamená, že na ní nemůže objednat MD rychlík s dopravcem dle svho uvážení - vše je o dohodě.

A pokud si obce dokázaly prosadit takovou blbost, jako je elektrifikace lokálky, pak bych nepodceňoval jejich vyjednávací sílu...

+1/0
20.6.2013 19:07
Foto

P53e76t82r 15P82r55o13c85h56á64z55k84a 3372226212694

Jeden s mnoha příkladů jak zbytečně utrácet peníze EU a státu.Elektrifikace této trati je stejně zbytečná jako trať sama.Je hodně nepravděpodobné,že po elektrifikaci budou dálkové vlaky jezdit až do Koutů.Nebudou.Ta trať není pod správou SZDC a stejně jako tam nejezdí teď nebudou ani v budoucnu.Navíc elektrifikace není jen o stavbě trolejí.Je to o výměně kabelů,úpravě zabezpečovacího zařízení a podobně.Provoz na trati je tak malý,že se to nikdy nemůže vrátit.Prodloužení trati až do lyžařského areálu by si vyžádalo další peníze,které by se nikdy nevrátili.Dost často se tam pohybuji a  vytíženost vlaků je sotva 10-20%.Spousta lidí využívá raději autobusy.I když se trať elektrifikuje tak se moc nezrychlí.Je tam k vůli vytíženosti spousta zastávek a mají přibývat další.Koncová stanice Kouty není rozhodně uzpůsobená pro manipulaci s vlaky.Ta lokálka co tam jezdí je maximum.Pamatuji po povodních kdy došlo k obnově honosné uniformi tamních železničářů a znám také jejich vzlyky dnes kdy nemají skoro žádné zázemí a i s údržbou je to tam dost zlé.Velké oči a velká huba ještě neznamenají velké zisky.

+6/−5
19.6.2013 13:44
Foto

A10d13a30m 11V11r36a25b51l93i71c 8634507792566

Vy jste asi dotacni guru. Zatim co ctu vas prispevek, tak usuzuji, ze danemu oboru evedentne moc nerozumite. Elektrifikaci se samozrejme rychlost zkrati a to o dost diky akceleraci a deceleraci elektrickych vozidel. Je to dano jejich vyssi taznou silou i vahou. Dalsim aspektem je nizsi hlucnost elektrickych vozidel a to at uz jednotek ci samotnych lokomotiv. Kazdy nymand vi, co vlastne lidi tahne do vlaku. Bezpeci, pohodli a cetnost spoju. Coz bude mozne navysit zkracenim jizdnich dob a doplnenim o vlaky dalkove dopravy, coz nebude problem s CD domluvit, kdyz nebudou muset preprahat HV. Prikladu jako je tato trat znam vic a vsude to pomohlo, takze budme trochu optimisticti. Preci jen, kvuli tomu, ze SZDC neni schopna pripravit nejake projekty, ci je dotahnout do konce, nebudeme shazovat vse ze stolu. Rozhodne ma toto vetsi budoucnost nez elektrifikovana dvoukolejna rychlodraha ze Studenky do Mosnova.;-)

+2/−3
19.6.2013 14:24

R73a64d54e69k 13J75a76n22a79t41a 9195696194452

Moderní dieslové vozidlo může mít akceleraci taky dobrou. Navíc pokud tady mluvíme o dálkových vlacích, ty by ideálně neměly potřebovat akceleraci téměř žádnou - tj. trať bez zastávek a rychlostních skoků.

A přímé vlaky? To se nedomlouvá s ČD (komerční provoz je zde nesmysl, ten se sotva uživí na Ostravě), ale s objednavatelem. Možná jsou starostové kolem Desné šikulové, že dokážou sehnat jednorázovou dotaci od EU na elektrizaci, když se zrovna neví, co s penězma, jako je tomu teď.

Ale jsou takoví šikulové, by získali od vlády pravidelnou dotaci na provoz takových přímých dálkových vlaků, v situaci, kdy ministerstvo dopravy nemá prachy a každý půlrok nějaký rychlík zruší?

Zde by (v sezóně) pomohlo především prodloužení té trati o ten blbý kilometr. Dnešní líný občan lyže 1km na zádech neponese. Z Brna/Prahy zavést jen přímé vozy a jízdní dobu ztracenou při přeprahu kompenzovat podáváním kafe zdarma. To je osvedčený a funkční lowcost model pro Čechy.

+3/0
19.6.2013 14:44
Foto

P98e41t75r 26P21r45o77c91h47á26z14k38a 3342886422294

Můžeme se přít a hádat nic to nezmění.Podívejte se na trať Šumperk Zábřeh a spočítejte si kolik tam jezdí elektrických lokomotiv.Tento úsek je daleko víc vytížený než koutecká a přesto se sotva udržuje při životě.A s tou akcelarací také moc nemáte pravdu.Rozjezdy el.lokomotiv jsou vysoce energeticky náročné a pokud by vlak měl akceptovat všešchny stávající zastávky plus další které obce chtějí ztratilo by to smysl úplně.Řekněte mi také jaké soupravy by obec chtěla nasadit a kde je vezme?Ani to,co má nezaplatila,ale dostala zadarmo od ČD.Ve světě se nevyrábí moc souprav které by mělo smysl na tuhle trať nasadit aby byly vytížené.A představa,že tam táhne elektrika jeden vagon je za hranicí logiky i ekonomiky.Nakonec to tak nejspíš dopadne a bude celý svaz obcí k smíchu.

0/0
19.6.2013 17:04

O14t32t39o 81P98o11s25p34í46š44i56l 4294715217408

Akcelerace není v přímé souvislosti s trakcí vozidla. Záleží na mnoha dalších věcech: hmotnost vlaku, síla motoru, způsob pohonu náprav, na brzdách... Kdyby nahradili Regionovu Stadlerem (taky motorák), tak dosáhnou lepších jízdních dob, než kdyby se tam rozjížděla lokomotiva (třeba ř.163) se třemi vozy. Nemluvě o tom, že Stadler je provozně levnější alternativa...

Ale když přesvědčili s pohádkou o rychlovlacích "odborníky" na ministrstvu, tak se nedivím, že přesvědčili i Vás... Holt je spousta dospělých, co věří pohádkám.:-)

0/0
20.6.2013 19:12

P91e89t25r 19P28e55t51r 6153122638353

Bydlím v údolí Desné a musím uznat, že se konečně hnuly ledy. Možná je to zbytečné ale v zimním období jsou tu vlaky přecpané kvůli lyžařům. Pokud se trať protáhne, lyžaři ve vlacích přibudou. Nehledě na fakt, že hlavním důvodem, proč lidé radši jedou autem je právě dlouhá jízdní doba a nutnost přestupovat (trať není pod správou SŽDC a vlaky na sebe nenavazují takže není problém přijet z Olomouce do Šumperka a zjistit, že osobák do kout má pravidelný odjezd 5 minut před příjezdem rychlíku takže je to občas ke vzteku) - čímž se do vlaků naláká více cestujících. Dále předpokládám provoz jiných jednotek, ono jezdit denně rozkodrcanou 810 (i když momentálně to stačí a není důvod to měnit) není žádná sláva. Každopádně tímhle se odstraní ten hlavní důvod, proč lidé z tratě přesedlali na auta a předpokládám, že provoz se zvýší a cestující přibydou.

+4/−2
19.6.2013 12:03

R48a49d40e77k 86J44a91n75a18t78a 9865206444832

Všechny problémy, které jmenujete (dlouhá jízdní doba, přestup, starší vozidla, občas malá kapacita vozidel, nenávaznost jízdního řádu) nesouvisí s elektrizací.

Snadno a levněji je vyřešíte nasazením modernejších vozidel (existují i hybridní jednotky!) a mírnou modernizací tratě bez elektrizace. Jenže se to platí z jiné kapsy.

Elektrizovaná trať ma vyšší náklady na stavbu i údržbu a tak se vyplatí jen tam, kde jezdí vlaky často a jsou dlouhé (tj. těžké). Případně tam, kde jsou velká převýšení a dlouhodobý dostatek elektřiny (Švýcarsko).

+2/0
19.6.2013 12:10

P17e38t81r 64P25e16t79r 6163332238223

Dlouhá jízdní doba, přestup a nenávaznost jízdního řádu právě s elektrifikací pravděpodobně souvisí. Předpokládám, že po elektrifikaci převeznou provoz ČD/SŽDC jelikož si nedovedu jinak představit, jak by tam zajížděly osobáky a rychlíky takže většina vlaků nebude začínat v špk jako doposud ale přijede ze Zábřeha. Ve špičkových časech pátek/neděle klidně i z Nezasmyslic a Přerova. Tím odpadá přestup a nenávaznost jízdních řádů, částečně i dlouhá jízdní doba (nedělám si iluze, že se zrychlí i courák). Ony ty Jeseníky jsou častým terčem turistů ovšem pokud jim nenabídnete kvalitní spojení tak prostě radši pojedou autem. Ostatně se jim ani nedivím. Nečekám, že by se na tu trať hrnuly statisíce pasažérů denně ovšem nárůst, a ne zanedbatelný, se dá očekávat a to i z řad "domorodců".

0/0
20.6.2013 5:01
Foto

P25e69t85r 77P97r30o74c56h59á60z83k56a 3592106632534

Jaké vozy tam chcete nasadit po elektrifikaci?Podívejte se kolik souprav pod trakcí jezdí ze Zábřehu do Šumperku.I tam jezdí stále a dost často Regionova.Navíc vzhledem k množství zastávek a přejezdů nelze ani teoreticky zvíšit rychlost.Tak,že kdo tvrdí ty nesmyslné časy dost se plete.

+4/0
19.6.2013 13:46

R62a41d53e81k 55Z41e12l88y72c85z 1898948822290

Hele, mě se ale nece ti platit pseudosoukromou trat. Kupte si tam motoráky jaký chcete, ale za svý. A pokud ten váš svazek troubů starostů neumí číst v jízdních řádech a navazovat ty vaše lokálky na rychlíky, tak jim ani to podnikání nepůjde. Hlavně nás pak neotravujte, až ta vaše díra v lesích zkrachuje a budete muset vypnout i pouliční osvětlení...

0/0
21.6.2013 14:23

P24e36t27r 62P26e57t24r 6763862148403

Můžu tě ujistit, že někdo jako ty rozhodně nesponzoruje dotace EU takže pláčeš na špatném hrobě. Pokud vím, tak se jedná o penězích z unie a ne o daních nějakého Franty z horní dolní a brek nebo stěžování dělníka, že desetikačka z jeho minimálního platu by mohla jít jinam než na jeho účet rozhodně nikoho v Bruselu nezajímá. A než začneš, že všichni si platíme dotace EU ze svého tě odkážu na výsledky dotací. EU do nás sype zhruba 4x tolik, jak ji MY přispíváme...

0/0
22.6.2013 19:55

P59e82t98r 59N78e81c10h70a52n48i62c51k66ý 7803226798230

Doufám, že to bude motivace a tlak na SŽDC realizovat další modernizace, když to jde na tak zbytečném apendixu.

0/−3
19.6.2013 11:48
Foto

P90e18t34r 91P36r44o34c65h93á42z51k49a 3752746372224

Modernizaci nerealizuje SŽDC,ale svazek obcí.Je to o lobování,ne o logice a nutnosti modernizovat.Zbytečný apendix je velmi výstižné označení.

+2/−1
19.6.2013 13:48

P31e72t41r 51N20e90c85h28a51n44i66c72k68ý 7463496468440

To vím, nicméně by to mělo zvýšit tlak na sždc, která jen tvrdí, že to nejde

0/0
20.6.2013 7:53

R32a68d61e21k 13Z24e58l43y65c45z 1398598932770

Když se sype z cizího  jde všechno. Jen si uvědomte, že to cizí je i vaše:-/

0/0
21.6.2013 14:24

J20o49s29e93f 49H70o69n31e14š 7891822560693

Vždyť tam jezdí motoráčky o jenom vagonu-to tam bude jezdit elektrická lokomotiva s půlvagonem?Elektrická trakce se vyplatí tam kde je provoz a převýšení.Pro srovnání trat Rybník-Lipno také má 22 km a vlak tahne 2 vagony,což je také prodělečné.Infrastruktura tam byla vybuvána v roce 1955 když se stavělo Lipno.Pokud by se měl úsek elektrifikovat jako nový,tak je to neudržitelné

+1/0
19.6.2013 11:42

P71a64v29e54l 95N17o26v17á22k 6251196179231

No jasně - ty lokálky tam jezdí narvané k prasknutí a vše se vyplatí ......... jen malou otázku  - kdopak se tady zase dobře ,, nažere " ???

+3/−1
19.6.2013 11:40

J97i85ř73í 60Č35e33r73n33ý 6268523730958

Zbytečně vyhozené peníze. Rychlost se nezvedne, protože ta je dána poloměry oblouků a ne elektrifikací a počet cestujících také není velký pokud na provoz stačí solo 810 a dvoudílný Regiohnůj.:-P

+3/−3
19.6.2013 11:24

R78a75d22e28k 77J78a64n42a52t93a 9235216494312

Realizovat teď tenhle projekt je v zásadě nesmysl - na této trati je příliš malý provoz, aby byla elektrizace efektivní, a v ČR je na železnici mnoho míst, kde by se podobné peníze využily lépe.

Ale ukazuje to jednu důležitou věc - peníze ve fondech EU jsou a speciálně na železnici je jich dost (je to evropská strategická koncepce). Jenže my máme problém je vyčerpat, protože projekty nejsou připraveny. Tak se "musí" dělat zrovna tohle, protože místní starostové byli aktivní a připravili si to. Jinde, kde by to bylo potřebnější, si nepřipravili nic a tak mají smůlu.

+12/−3
19.6.2013 10:22

P43e86t64r 93N39i22v80n50i83c94k69ý 3772654185327

No jo, dotace jsou pro ty, co mají připravené projekty a dokáží je prolobovat na ministerstvech a ROPech.

+1/0
19.6.2013 10:49

J53o28s89e32f 74D29r94á97s38a42l 2604755631

jak se říkalo na vojně:"voják se stará, voják má". Na druhou stranu, místní si po povodních dokázali tu trať vyhrabat z bahna i přes nepřízeň CD, takže jistě schopní jsou

+4/0
19.6.2013 11:03
Foto

P29e83t73r 34P39r91o46c19h39á85z40k92a 3552936802514

Dalop by se dlouho vyprávět o tom jak to bylo po povodních,ale bylo by to na jinou diskusi než tuhle.ČD se chovaly ekonomicky a pro to o tuhle trať nemají ani nyní zájem.

0/0
19.6.2013 13:50

P49e22t70r 41N88o33v13o90t45n29ý 5367444570311

Zde to vlastní obce a starostové byli schopni to připravit. SŽDC je neschopná.

0/−1
19.6.2013 11:18

J42i63ř57í 61Č66e20r70n40ý 6858293970928

Jestli to není také tím, že jeto zbytečnost.

+1/−1
19.6.2013 11:25

P66e87t95r 76N80i47v52n58i26c71k29ý 3862404255927

Záleží na úhlu pohledu. Z pohledu mastodonta SŽDC je to bezvýznamná trať a tudíž zbytečnost. Z pohledu těch obcí je to zcela zásadní trať a velká priorita.

+1/−1
19.6.2013 11:37
Foto

P38e14t12r 57P87r87o95c32h81á41z87k82a 3202206632914

Stačí se podívat na to ekonomicky.Dát si dohromady kolik trať a její provoz stojí a kolik vydělá.Jaká je její vytížitelnost a rozumnému člověku je jasné,že je to zbytečnost.

+1/−1
19.6.2013 13:52

P71e47t32r 45N16o23v63o80t82n84ý 5407584230751

Kdyby byla SŽDC vlastníkem tratě, tak by to zbytečnost byla. Ona však není a pro současného vlastníka je to významné. Já ale reagoval na: "peníze ve fondech EU jsou a speciálně na železnici je jich dost (je to evropská strategická koncepce). Jenže my máme problém je vyčerpat, protože projekty nejsou připraveny."  Jinde by to bylo potřebnější, tam je to ovšem pod správou SŽDC a ta to není schopna připravit.

+3/−2
19.6.2013 11:44

O27t45t72o 81P65o37s37p40í20š96i43l 4164645877968

Ono to není o připravenosti projektů. Spousta krajů má spousty požadavků, některé i dotažené do roviny projektů - na SŽDC musejí mít plné skříně projektů z minula i současnosti... Ale zde jde o Evropské peníze a jak vidno, někomu stačí pro ně drze natáhnout ruku... (Možná tomu muselo předcházet strčení té ruky do správného zadku...)

0/0
20.6.2013 19:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.