Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát kývl na elektrizaci tratě do Koutů nad Desnou, přijde na 418 milionů

Ambiciózní plán na elektrifikaci soukromé Železnice Desná už nezůstane jen na papíře. Na trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou vyjedou elektrické vlaky nejpozději v roce 2016. Nahradí tak neekologické dieselové soupravy. Elektrizaci za 418 milionů pomohou zaplatit evropské dotace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R11a34d13e23k 20Z51e70l59y72c13z 1258528102330

Nějak mě to hlava nebere, to je soukroma firma vlastněná svazkem obcí? A obce jsou soukroma osoba? Nějak mi připadá, že aj ti tupý novináři už nějak nestíhají rozlišovat soukromoý a erární majetek a tak nějak to postupně míchají dohromady.. Ale vskutku perfektně vynaložené peníze SOUKROMYCH subjektů, o něž je obrala EU a stát:-/

0/0
21.6.2013 14:14

M17a85r86t88i75n 50K95o18u11t11n82i96k 4253927147409

A kdy svazek obcí prolobuje navrhovaný několikamiliardový kombinovaný želizniční a silniční tunel pod sedlem, tak aby jim tam mohli jezdit poláci, kteří tvoří v poslední době největší část příjmů místních skiareálů, podle mě je tohle první krok, pokud budu mít elektrifikované kouty, pak už se snadněji prosadí prodloužení

0/−1
21.6.2013 11:22

O34t42t55o 89P52o60s83p52í84š87i94l 4134835977568

To jsem velmi zvědav na realizaci. Na jednu stranu se jedná dle mého názoru o zbytečně vyhozené peníze, které by šlo utratit i jinak (klidně v regionu, klidně prodloužení trati, koupit nové motoráky...) - na druhou stranu bych chtěl věřit tomu, že jde o průlom ve vnímání investic do lokálek.

Mám dotaz na někoho znalého tématu (je-li tu někdo takový):

1. S jakými vozidly se uvažuje provoz? Na trhu u nás je t.č. dostupný jako nejmenší jednotka Panter. (a pak u jen tramvaje). Provoz bude, domnívám se, spíše dražší.

2. Jaká další stavební opatření jsou plánována pro zkrácení jízdních dob? Je potřeba vidět, že traťová rychlost není bůh ví jaká, zastávky rostou jak houby po dešti a v tomto kontextu mi přijde zkrácení JD z 35´ na 19´ jen jako pohádka - možná účelově vyprávěná, aby dotace dotekla...

+2/0
20.6.2013 19:24

P69e63t96r 35N86e82c73h71a80n96i91c32k12ý 7393226358770

Podle mě starostové s ČD už něco vyjednali, jinak by nemohli garantovat provoz a nedostali dotaci. Nejsmysluplnější vidím prodloužení osobáků od Olomouce. Silně pochybuji o nějakém objednané rychlíku, při současném postoji MD. Ale i tak se řada věcí dala udělat bez elektriky a soustředit se na prodloužení trati. Nepřípoje jsou podivný problém, když obce si dopravu organizují samy, tak si to snad můžou líp nakreslit. Vozidla budou velký problém, tam se hodí taková RS-1, ta má dobrou akceleraci a dost místa na kola a lyže. A přímé spoje? Řada vlaků ze Zábřehu jsou regionovy a nějaké to Sp z Olomouce přes Uničov by taky šlo protáhnout.

0/0
20.6.2013 8:07

R55a41d78e81k 95J20a79n56a12t44a 9145876544912

Nepřípoje budou asi tím, že osobáků na této trati jezdí méně než na navazujících tratích. Pak je logické, že nemůže navazovat všechno na všechno. Od některého vlaku holt nic návazného do Koutů nepojede.

0/0
20.6.2013 9:40

O34t12t54o 22P43o28s66p26í56š59i69l 4734915607378

No na trati pod drátami by RS-1 a Regionovy z Uničova byly vskutu kauf jak noha.;-D

0/0
20.6.2013 19:05

P80e23t71r 61N27e56c51h29a73n73i53c26k78ý 7843486688830

Psal jsem, že se řada věcí dala udělat i bez elektriky a tím jsem myslel i ty RS-1

0/0
21.6.2013 11:33

O35t14t67o 29P57o26s78p17í20š38i83l 4284225317288

Psal jste "Vozidla budou velký problém, tam se hodí taková RS-1,"

což je pravda, ale pokud budou mít dráty, tak už to nemá cenu řešit... Navíc RegioŠuplíky se už nevyrábí, takže by museli sehnat buď ojeté, nebo něco jiného. Co ale budou shánět pod ty dráty, to jsem se stále nedověděl...

0/0
21.6.2013 19:02
Foto

A29l28a30n 30Ř41e35p37k44a 4815826

Snad to nebudou jen vyhozené peníze..

Radši by první řadě mohli zdvojkolejnit stále ještě nedávno elektrifikovanou trať Ova Svinov - Opava východ. Pořád nechápu, proč má jen jednu kolej a v Děhylově se musí zbytečně čekat na křižování.. zdržuje to. :-P

A nebo zrychlit  aspon na 160 a zdvojkolejnit po celé trase trať z Ostravy přes Přerov do Brna. Třeba by pak i tam vstoupil komerčně nějaký soukromý dopravce. ČD mám rád, ale někde potřebují konkurenci jako hnací motor. ;-) Ty rychlíky co tam teď jezdí teda nic moc... i když jezdit se s nima dá.

+2/0
19.6.2013 15:25

R80a48d89k11o 87K41ř18i89v84á48n86e92k 7170333955920

Železnice v Čechách jsou sice zoufale podinvestované, ale tohle s nějakým zlepšením dopravní infrastruktury nemá mnoho společného. Ale pokud Brusel dotuje sjezdovky a penziony v okolí, tak proč ne. Tohle patří do stejné skupiny. Dopravě to nepomůže, místním politikům a příjemcům dotací ano. Říkejme tomu tedy investice do lyžařského areálu.

:-)

Poznámka 1: Elektrická trakce může mít nižší náklady na energii a na provoz vhodných (!!!) vozidel, ale vyšší náklady údržbu (a odpisy) dopravní cesty, takže vyplatí jen na vytížených tratích. Kdo bude vyšší náklady dotovat?

:-)

Poznámka 2: Trať nepatří SŽDC a neprovozují ji ČD. Pokud by z ní svazek obcí udělal jakousi rychlou a a alespoň trochu pohodlnou tramvaj, pak to snad (?) může mít smysl. Tvrzení o "dálkových rychlících" je komedie. Obce nakoupí soupravy a vyrazí jako čtvrtí do konkurence směr Praha? ČD, RJ nebo LEO se zblázní pojedou místo do Ostravy do Koutů nad Desnou? Ale vůbec bych se nedivil, kdyby do nějaké šílené studie návratnosti byly započítány tržby za použití dopravní cesty od externích dopravců. Se sazbou podstatně vyšší, než na tratích SŽDC, protože je tam krásná krajina.

:-)

+5/−1
19.6.2013 14:30

O53t16t28o 67P10o60s51p34í95š59i63l 4274375577978

To, že trať nepatří SŽDC, neznamená, že na ní nemůže objednat MD rychlík s dopravcem dle svho uvážení - vše je o dohodě.

A pokud si obce dokázaly prosadit takovou blbost, jako je elektrifikace lokálky, pak bych nepodceňoval jejich vyjednávací sílu...

+1/0
20.6.2013 19:07
Foto

P68e84t45r 76P76r88o15c32h95á75z38k37a 3822406362214

Jeden s mnoha příkladů jak zbytečně utrácet peníze EU a státu.Elektrifikace této trati je stejně zbytečná jako trať sama.Je hodně nepravděpodobné,že po elektrifikaci budou dálkové vlaky jezdit až do Koutů.Nebudou.Ta trať není pod správou SZDC a stejně jako tam nejezdí teď nebudou ani v budoucnu.Navíc elektrifikace není jen o stavbě trolejí.Je to o výměně kabelů,úpravě zabezpečovacího zařízení a podobně.Provoz na trati je tak malý,že se to nikdy nemůže vrátit.Prodloužení trati až do lyžařského areálu by si vyžádalo další peníze,které by se nikdy nevrátili.Dost často se tam pohybuji a  vytíženost vlaků je sotva 10-20%.Spousta lidí využívá raději autobusy.I když se trať elektrifikuje tak se moc nezrychlí.Je tam k vůli vytíženosti spousta zastávek a mají přibývat další.Koncová stanice Kouty není rozhodně uzpůsobená pro manipulaci s vlaky.Ta lokálka co tam jezdí je maximum.Pamatuji po povodních kdy došlo k obnově honosné uniformi tamních železničářů a znám také jejich vzlyky dnes kdy nemají skoro žádné zázemí a i s údržbou je to tam dost zlé.Velké oči a velká huba ještě neznamenají velké zisky.

+6/−5
19.6.2013 13:44
Foto

A95d34a48m 81V31r26a24b82l29i96c 8644157372776

Vy jste asi dotacni guru. Zatim co ctu vas prispevek, tak usuzuji, ze danemu oboru evedentne moc nerozumite. Elektrifikaci se samozrejme rychlost zkrati a to o dost diky akceleraci a deceleraci elektrickych vozidel. Je to dano jejich vyssi taznou silou i vahou. Dalsim aspektem je nizsi hlucnost elektrickych vozidel a to at uz jednotek ci samotnych lokomotiv. Kazdy nymand vi, co vlastne lidi tahne do vlaku. Bezpeci, pohodli a cetnost spoju. Coz bude mozne navysit zkracenim jizdnich dob a doplnenim o vlaky dalkove dopravy, coz nebude problem s CD domluvit, kdyz nebudou muset preprahat HV. Prikladu jako je tato trat znam vic a vsude to pomohlo, takze budme trochu optimisticti. Preci jen, kvuli tomu, ze SZDC neni schopna pripravit nejake projekty, ci je dotahnout do konce, nebudeme shazovat vse ze stolu. Rozhodne ma toto vetsi budoucnost nez elektrifikovana dvoukolejna rychlodraha ze Studenky do Mosnova.;-)

+2/−3
19.6.2013 14:24

R89a62d36e50k 28J17a70n56a28t14a 9475826324902

Moderní dieslové vozidlo může mít akceleraci taky dobrou. Navíc pokud tady mluvíme o dálkových vlacích, ty by ideálně neměly potřebovat akceleraci téměř žádnou - tj. trať bez zastávek a rychlostních skoků.

A přímé vlaky? To se nedomlouvá s ČD (komerční provoz je zde nesmysl, ten se sotva uživí na Ostravě), ale s objednavatelem. Možná jsou starostové kolem Desné šikulové, že dokážou sehnat jednorázovou dotaci od EU na elektrizaci, když se zrovna neví, co s penězma, jako je tomu teď.

Ale jsou takoví šikulové, by získali od vlády pravidelnou dotaci na provoz takových přímých dálkových vlaků, v situaci, kdy ministerstvo dopravy nemá prachy a každý půlrok nějaký rychlík zruší?

Zde by (v sezóně) pomohlo především prodloužení té trati o ten blbý kilometr. Dnešní líný občan lyže 1km na zádech neponese. Z Brna/Prahy zavést jen přímé vozy a jízdní dobu ztracenou při přeprahu kompenzovat podáváním kafe zdarma. To je osvedčený a funkční lowcost model pro Čechy.

+3/0
19.6.2013 14:44
Foto

P71e33t67r 93P69r48o66c92h87á75z75k52a 3702626562784

Můžeme se přít a hádat nic to nezmění.Podívejte se na trať Šumperk Zábřeh a spočítejte si kolik tam jezdí elektrických lokomotiv.Tento úsek je daleko víc vytížený než koutecká a přesto se sotva udržuje při životě.A s tou akcelarací také moc nemáte pravdu.Rozjezdy el.lokomotiv jsou vysoce energeticky náročné a pokud by vlak měl akceptovat všešchny stávající zastávky plus další které obce chtějí ztratilo by to smysl úplně.Řekněte mi také jaké soupravy by obec chtěla nasadit a kde je vezme?Ani to,co má nezaplatila,ale dostala zadarmo od ČD.Ve světě se nevyrábí moc souprav které by mělo smysl na tuhle trať nasadit aby byly vytížené.A představa,že tam táhne elektrika jeden vagon je za hranicí logiky i ekonomiky.Nakonec to tak nejspíš dopadne a bude celý svaz obcí k smíchu.

0/0
19.6.2013 17:04

O34t10t93o 28P84o74s10p42í22š29i49l 4494155447438

Akcelerace není v přímé souvislosti s trakcí vozidla. Záleží na mnoha dalších věcech: hmotnost vlaku, síla motoru, způsob pohonu náprav, na brzdách... Kdyby nahradili Regionovu Stadlerem (taky motorák), tak dosáhnou lepších jízdních dob, než kdyby se tam rozjížděla lokomotiva (třeba ř.163) se třemi vozy. Nemluvě o tom, že Stadler je provozně levnější alternativa...

Ale když přesvědčili s pohádkou o rychlovlacích "odborníky" na ministrstvu, tak se nedivím, že přesvědčili i Vás... Holt je spousta dospělých, co věří pohádkám.:-)

0/0
20.6.2013 19:12

P47e93t32r 20P95e39t69r 6443882208963

Bydlím v údolí Desné a musím uznat, že se konečně hnuly ledy. Možná je to zbytečné ale v zimním období jsou tu vlaky přecpané kvůli lyžařům. Pokud se trať protáhne, lyžaři ve vlacích přibudou. Nehledě na fakt, že hlavním důvodem, proč lidé radši jedou autem je právě dlouhá jízdní doba a nutnost přestupovat (trať není pod správou SŽDC a vlaky na sebe nenavazují takže není problém přijet z Olomouce do Šumperka a zjistit, že osobák do kout má pravidelný odjezd 5 minut před příjezdem rychlíku takže je to občas ke vzteku) - čímž se do vlaků naláká více cestujících. Dále předpokládám provoz jiných jednotek, ono jezdit denně rozkodrcanou 810 (i když momentálně to stačí a není důvod to měnit) není žádná sláva. Každopádně tímhle se odstraní ten hlavní důvod, proč lidé z tratě přesedlali na auta a předpokládám, že provoz se zvýší a cestující přibydou.

+4/−2
19.6.2013 12:03

R73a59d73e74k 45J18a98n48a78t47a 9875146154952

Všechny problémy, které jmenujete (dlouhá jízdní doba, přestup, starší vozidla, občas malá kapacita vozidel, nenávaznost jízdního řádu) nesouvisí s elektrizací.

Snadno a levněji je vyřešíte nasazením modernejších vozidel (existují i hybridní jednotky!) a mírnou modernizací tratě bez elektrizace. Jenže se to platí z jiné kapsy.

Elektrizovaná trať ma vyšší náklady na stavbu i údržbu a tak se vyplatí jen tam, kde jezdí vlaky často a jsou dlouhé (tj. těžké). Případně tam, kde jsou velká převýšení a dlouhodobý dostatek elektřiny (Švýcarsko).

+2/0
19.6.2013 12:10

P32e35t81r 49P98e27t86r 6533422388583

Dlouhá jízdní doba, přestup a nenávaznost jízdního řádu právě s elektrifikací pravděpodobně souvisí. Předpokládám, že po elektrifikaci převeznou provoz ČD/SŽDC jelikož si nedovedu jinak představit, jak by tam zajížděly osobáky a rychlíky takže většina vlaků nebude začínat v špk jako doposud ale přijede ze Zábřeha. Ve špičkových časech pátek/neděle klidně i z Nezasmyslic a Přerova. Tím odpadá přestup a nenávaznost jízdních řádů, částečně i dlouhá jízdní doba (nedělám si iluze, že se zrychlí i courák). Ony ty Jeseníky jsou častým terčem turistů ovšem pokud jim nenabídnete kvalitní spojení tak prostě radši pojedou autem. Ostatně se jim ani nedivím. Nečekám, že by se na tu trať hrnuly statisíce pasažérů denně ovšem nárůst, a ne zanedbatelný, se dá očekávat a to i z řad "domorodců".

0/0
20.6.2013 5:01
Foto

P48e52t59r 49P64r64o15c17h87á10z49k68a 3462826412494

Jaké vozy tam chcete nasadit po elektrifikaci?Podívejte se kolik souprav pod trakcí jezdí ze Zábřehu do Šumperku.I tam jezdí stále a dost často Regionova.Navíc vzhledem k množství zastávek a přejezdů nelze ani teoreticky zvíšit rychlost.Tak,že kdo tvrdí ty nesmyslné časy dost se plete.

+4/0
19.6.2013 13:46

R66a64d95e58k 88Z26e23l73y14c86z 1948898922190

Hele, mě se ale nece ti platit pseudosoukromou trat. Kupte si tam motoráky jaký chcete, ale za svý. A pokud ten váš svazek troubů starostů neumí číst v jízdních řádech a navazovat ty vaše lokálky na rychlíky, tak jim ani to podnikání nepůjde. Hlavně nás pak neotravujte, až ta vaše díra v lesích zkrachuje a budete muset vypnout i pouliční osvětlení...

0/0
21.6.2013 14:23

P30e27t44r 26P96e64t48r 6973242818823

Můžu tě ujistit, že někdo jako ty rozhodně nesponzoruje dotace EU takže pláčeš na špatném hrobě. Pokud vím, tak se jedná o penězích z unie a ne o daních nějakého Franty z horní dolní a brek nebo stěžování dělníka, že desetikačka z jeho minimálního platu by mohla jít jinam než na jeho účet rozhodně nikoho v Bruselu nezajímá. A než začneš, že všichni si platíme dotace EU ze svého tě odkážu na výsledky dotací. EU do nás sype zhruba 4x tolik, jak ji MY přispíváme...

0/0
22.6.2013 19:55

P95e26t95r 81N66e45c66h66a76n30i87c46k78ý 7683316388850

Doufám, že to bude motivace a tlak na SŽDC realizovat další modernizace, když to jde na tak zbytečném apendixu.

0/−3
19.6.2013 11:48
Foto

P45e76t69r 25P23r78o79c32h33á30z85k75a 3102676502234

Modernizaci nerealizuje SŽDC,ale svazek obcí.Je to o lobování,ne o logice a nutnosti modernizovat.Zbytečný apendix je velmi výstižné označení.

+2/−1
19.6.2013 13:48

P75e91t98r 27N90e46c51h38a32n25i88c41k79ý 7653566758350

To vím, nicméně by to mělo zvýšit tlak na sždc, která jen tvrdí, že to nejde

0/0
20.6.2013 7:53

R62a62d47e21k 66Z81e47l25y59c42z 1248798902760

Když se sype z cizího  jde všechno. Jen si uvědomte, že to cizí je i vaše:-/

0/0
21.6.2013 14:24

J61o47s32e12f 75H31o21n94e97š 7351412910973

Vždyť tam jezdí motoráčky o jenom vagonu-to tam bude jezdit elektrická lokomotiva s půlvagonem?Elektrická trakce se vyplatí tam kde je provoz a převýšení.Pro srovnání trat Rybník-Lipno také má 22 km a vlak tahne 2 vagony,což je také prodělečné.Infrastruktura tam byla vybuvána v roce 1955 když se stavělo Lipno.Pokud by se měl úsek elektrifikovat jako nový,tak je to neudržitelné

+1/0
19.6.2013 11:42

P88a47v51e66l 73N19o49v47á15k 6131126199201

No jasně - ty lokálky tam jezdí narvané k prasknutí a vše se vyplatí ......... jen malou otázku  - kdopak se tady zase dobře ,, nažere " ???

+3/−1
19.6.2013 11:40

J61i11ř40í 14Č37e57r40n48ý 6368933560628

Zbytečně vyhozené peníze. Rychlost se nezvedne, protože ta je dána poloměry oblouků a ne elektrifikací a počet cestujících také není velký pokud na provoz stačí solo 810 a dvoudílný Regiohnůj.:-P

+3/−3
19.6.2013 11:24

R79a53d24e66k 63J21a79n73a83t58a 9765176744502

Realizovat teď tenhle projekt je v zásadě nesmysl - na této trati je příliš malý provoz, aby byla elektrizace efektivní, a v ČR je na železnici mnoho míst, kde by se podobné peníze využily lépe.

Ale ukazuje to jednu důležitou věc - peníze ve fondech EU jsou a speciálně na železnici je jich dost (je to evropská strategická koncepce). Jenže my máme problém je vyčerpat, protože projekty nejsou připraveny. Tak se "musí" dělat zrovna tohle, protože místní starostové byli aktivní a připravili si to. Jinde, kde by to bylo potřebnější, si nepřipravili nic a tak mají smůlu.

+12/−3
19.6.2013 10:22

P70e50t38r 56N44i30v92n65i69c19k64ý 3932964835617

No jo, dotace jsou pro ty, co mají připravené projekty a dokáží je prolobovat na ministerstvech a ROPech.

+1/0
19.6.2013 10:49

J59o61s53e94f 14D92r64á35s80a50l 2904315441

jak se říkalo na vojně:"voják se stará, voják má". Na druhou stranu, místní si po povodních dokázali tu trať vyhrabat z bahna i přes nepřízeň CD, takže jistě schopní jsou

+4/0
19.6.2013 11:03
Foto

P35e12t33r 33P38r85o86c88h19á79z58k35a 3692246832144

Dalop by se dlouho vyprávět o tom jak to bylo po povodních,ale bylo by to na jinou diskusi než tuhle.ČD se chovaly ekonomicky a pro to o tuhle trať nemají ani nyní zájem.

0/0
19.6.2013 13:50

P12e68t24r 95N22o34v95o33t22n70ý 5567154250571

Zde to vlastní obce a starostové byli schopni to připravit. SŽDC je neschopná.

0/−1
19.6.2013 11:18

J15i53ř98í 58Č40e66r84n41ý 6658213950718

Jestli to není také tím, že jeto zbytečnost.

+1/−1
19.6.2013 11:25

P50e80t94r 68N43i78v80n30i77c81k76ý 3352314115167

Záleží na úhlu pohledu. Z pohledu mastodonta SŽDC je to bezvýznamná trať a tudíž zbytečnost. Z pohledu těch obcí je to zcela zásadní trať a velká priorita.

+1/−1
19.6.2013 11:37
Foto

P10e20t66r 39P80r73o60c74h15á36z21k83a 3272296702134

Stačí se podívat na to ekonomicky.Dát si dohromady kolik trať a její provoz stojí a kolik vydělá.Jaká je její vytížitelnost a rozumnému člověku je jasné,že je to zbytečnost.

+1/−1
19.6.2013 13:52

P12e98t50r 82N24o37v53o36t77n33ý 5947784330761

Kdyby byla SŽDC vlastníkem tratě, tak by to zbytečnost byla. Ona však není a pro současného vlastníka je to významné. Já ale reagoval na: "peníze ve fondech EU jsou a speciálně na železnici je jich dost (je to evropská strategická koncepce). Jenže my máme problém je vyčerpat, protože projekty nejsou připraveny."  Jinde by to bylo potřebnější, tam je to ovšem pod správou SŽDC a ta to není schopna připravit.

+3/−2
19.6.2013 11:44

O72t36t38o 60P84o30s97p81í25š97i88l 4164895417328

Ono to není o připravenosti projektů. Spousta krajů má spousty požadavků, některé i dotažené do roviny projektů - na SŽDC musejí mít plné skříně projektů z minula i současnosti... Ale zde jde o Evropské peníze a jak vidno, někomu stačí pro ně drze natáhnout ruku... (Možná tomu muselo předcházet strčení té ruky do správného zadku...)

0/0
20.6.2013 19:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.