Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Odbojář z Hané měl odstranit Moravce, nakonec zemřel po boku Kubiše

Byl jedním ze sedmi statečných, kteří zahynuli v kryptě pražského chrámu po atentátu na Heydricha. S jeho úspěšnou likvidací přitom paradoxně neměl nic společného. Jaroslav Švarc z Velkého Újezdu na Olomoucku byl totiž vyslán s úkolem odstranit kolaboranta z protektorátní vlády Emanuela Moravce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M77a63r46t12i33n 36T43h74e34b51e70n 4301841631527

Vymenovali ho za veliteľa skupiny ANTHROPOID, ktorej úlohou bolo uskutočnenie atentátu na zastupujúceho ríšskeho protektora, SS-Obegruppenführera a generála polície Reinharda Heydricha. Túto úlohu mal splniť už v deň štátneho sviatku 28. októbra 1941 spolu s rotným Karlom Svobodom. Akcia mala byť reakciou na hromadný teror a masové vraždenie, ktoré R. Heydrich rozpútal po svojom príchode do Prahy. Vzhľadom na to, že K. Svoboda sa pri výcviku zranil, J. Gabčík si vybral ako náhradníka Jana Kubiša, svojho dávneho priateľa ešte z Poľska z roku 1939. Ich poslaniu sa pripisoval veľký význam; pred odletom obidvoch prijal aj prezident Edvard Beneš.

V Protektoráte Čechy a Morava

Vyslanie skupiny s teroristickým poslaním vyplynulo zo skutočnosti, že na jeseň 1941, keď nemecké vojská ešte víťazne postupovali do vnútrozemia Sovietskeho zväzu, Spojenci vyčítali československej emigrácii, že nemecké vojská bojujú proti nim českými zbraňami a že vlastne Česi pomáhajú Nemcom viesť vojnu. Preto bolo podnietenie národného odboja a prechod k veľkým akciám dôležité a z hľadiska londýnskych osnovateľov atentátu na R. Heydricha politicky nevyhnutné.

Dňa 28. decembra 1941 štartovalo lietadlo Halifax na palube so 7 príslušníkmi troch výsadkových skupín Silver A, Silver B a ANTHROPOID. Zoskok dvojice Gabčík – Kubiš sa uskutočnil po polnoci pri obci Nehvizdy pri Prahe (mali byť vysadení pri Plzni), odtiaľ sa obidvaja dostali do Rokycian. J. Gabčík a J. Kubiš v spolupráci s domácim odbojom a parašutistami npor. pech. Adolfom Opálkom a ppor. pech. Josefom Valčíkom 27. mája o 10.35 uskutočnili atentát na R. Heydricha. Kat českého národa utrpel ťažké zranenie, ktorému podľahol 4. júna 1942. Nasledoval obrovský teror, zastrašovanie a hľadanie atentátnikov. Počas vlny represálií J. Gabčík našiel úkryt v krypte kostola Sv. Cyrila a Metoda v Resslovej ulici, kde 18. júna 1942 po nerovnom boji s nepriateľskou presilou prenasledujúcich, ktorých na stopu priviedol K. Čurda, spáchal samovraždu.

+2/0
8.5.2014 19:25

M29a16r50t89i97n 50T24h95e13b71e69n 4111891101287

J. Gabčík bol statočným vlastencom, nebojácnym a disciplinovaným vojakom, ktorý splnil rozkaz. Musel si byť vedomý, že ide na istú smrť a nedožije sa konca vojny. Ako neochvejnému hrdinovi mu patrí naša úprimná úcta aj po vyše šiestich desaťročiach! V roku 2002 bol povýšený do hodnosti plk. In memoriam Armády Českej republiky a 22. novembra 2005 aj Ozbrojených síl SR. Od roku 1997 nesie 5. pluk špeciálneho určenia v Žiline čestný názov Žilinský pluk Joz

+2/0
8.5.2014 19:26

M38a76r34e47k 88V11y41m67a94z32a16l 5108526772430

J.Gabčík byl jeden z mála Slováků co, vědomě bojoval za Československo. Paradox všeho je, že Slováci co sloužili v Luftwafe a ve Whermachtu po boku Německa za vítězství Říše, si do konce života užívali penze která jim i za dob socialismu měsíc co měsíc docházela v tvrdých německých markách na účet.Opravdu síla....

+5/0
8.5.2014 20:54

M85a95r86t72i26n 13T55h78e17b67e51n 4291701761807

Inak píše sa to správne Luftwaffe a Wehrmacht po nemecký! Kto za koho menovite bojoval vtedy v Česku a kto ho čím vtedy a dokedy zato platil nebudem rozoberať hoci by to bolo aj na celú knihu, nie som predsa Čech...

+2/0
8.5.2014 21:42

M65a23r88e70k 97V50y24m44a72z54a77l 5918536862350

Děkuji za lekci z němčiny...no, spojenci Německa ji musí ovládat perfektně...z Tvoji reakce vyplývá, že by se o tom opravdu dala napsat celá kniha. Jen se moc nenosí, tuto část slovenských dějin připomínat...píšu to zcela záměrně... záměr slovenských historiků, je toto, co se dělo za Tisova státu opomíjet a bagatelizovat....ale trochu tuto část Vaší historie bych si rád rozebral. Chceš se mnou diskutovat?

+1/−1
9.5.2014 8:37

M22i15l12a53n 41M33i64k62o 5388368453666

Nejtragičtější je, že ty lidi sem poslal Beneš z bezpečí svého velikobritánského asylu a nepřímo zavinil smrt dalších lidí, kteří do toho spadli nevinně, protože musel předpokládat, že to Němci nenechají jen tak. A to všechno Benešovi nestačilo, selhal i po válce. Takže dřív než odsoudíte Čurdu, suďte Beneše, za kterým je daleko víc obětí.

0/−8
8.5.2014 18:49

P51e66t94r 41T24y27č88k29a 6135652149262

Podívej se jak bojovali Poláci, ty ubožáku.

+5/0
8.5.2014 19:50

F82i49l18i64p 58G61a35l18a39š 2857847164808

A nechcete taky třeba Masarykovi vytknout, že z bezpečí za 1.sv. války podporoval naše legie?! To přeci taky mělo za následek smrt více jak 5000 lidí jen na straně našich legionářů, nemluvě o tom kolik lidí (rozuměj vojáků nepřítele) padlo jejich rukou. Můžete oponovat tím, že to přeci byly vojáci, ale je jedno zda zemře voják nebo civilista, pořád je to člověk..

+2/0
9.5.2014 4:17

M16a82r24e98k 54V97y53m72a32z90a84l 5298966782470

Pane Miko, uvědomujete si co píšete? Nebýt presidenta Beneše, nikdy by se české území které obsadili Němci, nevrátilo do českých ruk, pokud by v Británii nebyl.Doporučuji přečíst knihu -KOMU SLUŠÍ OMLUVA- a neházejte špínu na Beneše. Svými názory mu nesaháte ani po kotníky.

+3/0
9.5.2014 8:40

S84l81a48v87o49m49í24r 14B87e97n20e71š 6412137520344

Všem, kteří tady poukazují na to, že v kryptě pražského kostela zahynulo šest Moraváků a jeden Slovák a žádný Čech:

Sice máte pravdu, ale domnívám se, že ti lidé byli natolik českslovenskými vlastenci, že si tu otázku vůbec nekladli.

+16/−1
8.5.2014 13:19

S77l74a37v58o22m71í45r 63B57e48n67e31š 6242107350724

A navíc:

Žádný Čech nezahynul přímo při té přestřelce, ale hodně Pražáků zaplatilo životem za to, že jim pomáhali s úkrytem.

+8/−1
8.5.2014 13:19

S75l29a36v33o13m70í17r 36B17e38n50e76š 6622227340744

Ovšem ještě dodám, že například biskup Gorazd II., který též zaplatil životem, byl rovněž z Moravy.

+3/0
8.5.2014 13:22

P52e52t10r 46T57y89č96k44a 6675442989512

No mě to přijde minimálně zajímavé, že až na jednoho Slováka tam byli kluci z Moravy. Nicméně oni se všichni považovali za Čechoslováky.

+5/−1
8.5.2014 13:37

P38e51t71r 84V55l85c92e65k 5742925215167

Petřek byl z Velkého Týnce u Olomouce

+2/0
8.5.2014 16:01

A39m73á11l73k13a 23Z48b56o23ř94i55l94o72v11á 8694142224106

Tak to je masakr. Opravdu trochu jiná realita než v článku 8-o

0/0
8.5.2014 11:51

Š25á73r29k39a 72M93a14t75y33á20š22o86v27á 1611545642789

záleží na úhlu pohledu...

0/0
8.5.2014 11:54

L22i90b55o16r 25H72a24v95l51í57k 4169194613745

Ono to s tím Čurdou nebylo asi tak černobílé, jak naznačuje autor článku. Tady jsou odkazy na dva jiné články, které se na roli Čurdy nedívají tak zaslepeně: http://zpravy.aktualne.cz/domaci/proc-zradil-karel-curda-historik-predlozil-nova-fakta/r~2d44572c5daf11e39c89002590604f2e/ a http://zpravy.idnes.cz/pribeh-parasutisty-karla-curdy-d3o-/domaci.aspx?c=A120524_152631_domaci_jav

+7/−1
8.5.2014 11:35

V86l36a11s90t47i12s25l34a53v 59Š18ů67d53a 8834213349502

Tak co se týče Čurdovy zrady, tak to podle mého názoru nebylo ani tak Čurdovo selhání, jako spíš selhání lidí, kteří vojáky pro mise v Protektorátu vybírali, protože se o Čurdovi vědělo už v Anglii, že je psychicky labilní, není příliš inteligentní, díky čemuž je i nepříliš schopný pracovat samostatně a o jeho sklonech k alkoholismu se, alespoň co jsem četl, vědělo také už před odletem, že se takový člověk pod obrovským tlakem jaký museli každý den paragáni u nás snášet, složí, se zrovna u něj dalo dopředu předpokládat...

+3/−3
8.5.2014 11:42

Š82á71r84k94a 84M81a37t30y68á53š15o62v81á 1261585712649

Tak se měl zastřelit a ne je jít udat na gestapo!

+2/−2
8.5.2014 11:50

D56a18v14i70d 98N58e62b49e75s58k64ý 8667661159431

Samozřejmě.

+2/0
8.5.2014 11:54

P75a69v78e17l 69R37y84b20á75ř 7472861929560

No nevím, ale po bitvě je každý generál. Zamyslete se, co byste dělala vy? Já osobně bych nechtěl být v žádném případě v jejich kůži.

+4/0
8.5.2014 19:08

F80i69l47i82p 27G70a21l35a38š 2657107444648

Nemá cenu se rozčilovat. málo kdo chápe, že ať by udělal cokoliv tak by stejně vraždění pokračovalo..

+1/0
9.5.2014 4:47

D36a40v75i73d 48N51e94b43e96s34k18ý 8537101659971

Nic z toho, co píšete, asi není pravda - jsou to pravděpodobně poválečné vymysly, "doložené" podvrženými dopisy vojáků ministru Ingrovi.

+2/0
8.5.2014 11:52

V54l63a94s49t92i95s82l70a24v 87Š95ů86d96a 8734483849682

informace o inteligenci a samostatnosti mají pocházet ze stejného zdroje jako v článku zmiňovaná zpráva o Švarcovi - Lze ho použít k samostatným i kolektivním úkolům i za nejtěžších podmínek, psychická labilita Čurdova se v kritických chvílich projevila a jestli jsou ony dopisy pravé či ne neumím posoudit, nezkoumal jsem je

+1/0
8.5.2014 12:07

J41i32n49d91ř63i94c77h 48H19r39d19l57i21č54k61a 4706754709124

Jo, taky jsemčetl, že údajný dopis čurdových spolubojovníků z anglie ohledně jeho nespolehlivosti se nikdy nenašel. Jde vtomto případě asi o rudou propagandu, která chtěla očernitvzápadní odboj.

+3/0
8.5.2014 12:37

F34i34l70i26p 83G45a41l76a23š 2437507434408

Ani ne očernit, ale bylo třeba najít obětního beránka...

0/0
9.5.2014 4:48

J35i62n89d15ř26i15c58h 79H33r34d15l98i95č73k50a 4486214289644

Čurda měl smůlu, že nebyl v kryptě s ostatními, nýbrž v rodném domě. Každý den poslouchat zprávy o popravách celých rodin, pak Lidice..., to vše s vědomím, že když ho najdou, odnese to rodina i vesnice, to ho zlomilo. Do té doby to byl voják a vlastenec.

+3/−2
8.5.2014 11:52

Š51á97r91k15a 45M53a11t82y33á85š29o36v64á 1771485812509

on to poslouchal i Jiří Potůček-Tolar z výsadku Silver A a dožil se i vypálení Ležáků..a šel někoho udat????

+3/0
8.5.2014 11:56

J51i36n45d15ř54i28c87h 91H92r12d49l94i97č45k87a 4796594389244

Já Čurdu nehájím za každou cenu, ale taky z něj nehodlám dělat patologického kolaboranta. Prostě se dostal do situace, kterou nezvládl a dostal se do ní proto, že nejdříve chtěl bojovat. Kdyby chtěl jen přežívat bez rizika jako jiní, tak by po okupaci nešel do odboje.

+5/0
8.5.2014 12:21

P30e14t19r 80T91y98č59k83a 6595822669862

Čurda se stal kolaborantem až po té. V letech 42-45. Nicméně máš pravdu. Byla to Opálkova chyba. Neměl Čurdu pouštět domů. Čurda měl být s nimi v tom kostele. Čurda se je pak opakovaně snažil neúspěšně najít.

+2/0
8.5.2014 13:41

D77a18v98i49d 28E22v29a96n 6963190801591

Čurda se po válce obhajoval tím, že chtěl zastavit denodenní popravy nevinných lidí, které po atentátu následovaly. Kromě jmen parašutistů však vyzradil i kontaktní adresy Moravcových a Hajského Zelenky, při čemž věděl, že tyto lidi odsuzuje k smrti...Proto je jeho čin považován za zradu.

+1/0
8.5.2014 16:58

J34a73n 28S55t46o47d85o22l50a 7121750943330

V rodném domě neměl co pohledávat. Měl dodržet pravidla. Jeho chyba.

+2/−1
8.5.2014 12:06

J48i53n21d51ř77i91c93h 57H24r69d44l69i31č66k75a 4506564329314

...řekl někdo z pohodlí desítky let po válce. To se krásně moralizuje. S příbuznými se stýkali i ostatní parašutisté.

+7/0
8.5.2014 12:24

P53e35t31r 18T42y71č15k50a 6835262679642

To je pravda. Valčík byl taky doma. O Bartošovi ani nemluvě. Toho znala půlka Pardubic.

+2/0
8.5.2014 13:42

Š88á12r52k19a 41M68a71t32y90á35š23o85v87á 1151145432709

a nikdo ho neudal a on se taky raději zastřelil. Myslím Bartoše.

+1/0
8.5.2014 16:57

J89a88n 12S58t63o52d55o55l58a 7631370173570

To není moralizování. Měli daná pravidla a rozkazy. Bylo nezbytně nutné je dodžovat, aby neohrozili sebe a ostatní. A těch, kteří kvůli Čurdovi si dopadli špatně, je velký zástup. Ve vypjatých situacích se nemůžou dělat chyby.  On věděl, proč nesmí domů.

0/0
8.5.2014 16:16

P34e35t56r 92T93y22č97k45a 6315252349242

Pokud měli pravidla a rozkazy tak proč poslali Bartoše operovat do Pardubic?

+1/0
8.5.2014 19:54

F88i81l29i80p 34G25a13l50a60š 2817727584338

Znalost místa nasazení byla asi v tomto případě prostě důležitější než rizika s tím spojená. Nicméně faktem zůstává, že se jim skutečně nedoporučoval (to jestli to byl přímo zákaz opravdu netuším) kontakt s rodinou..

0/0
9.5.2014 4:52

D30a39v29i28d 16E55v85a44n 6843300781251

Jestli ono to nebylo tak, že tam byly nějaký zištný důvody, že chtěl jakoby to popravování zastavit a udělat se dobrým, těch 10,000,000 se taky hodilo...A za zrádce ho považuje i Jaroslav Klemeš, poslední žijící paragán, který do protektorátu seskočil, takže to tak trochu překrucujete...

0/0
8.5.2014 17:02

D96a26v12i84d 16E46v43a55n 6983100251471

To se právě o něm nevědělo. Ten historik právě myslím doložil, že ty informace o Čurdově nespolehlivosti byl podvrh, který byl vyroben až následně. Kdyby ty informace byly, tak by se do nasazení nikdy nedostal. Že pil je pravda, ale až po té zradě, pro Gestapo se tak stal nepoužitelným. Jaroslav Klemeš jako poslední žijící paragán, který byl vysazen do protektorátu, má na Čurdu jasný názor. Byl to zrádce.

Nejenže totiž udal kdo ten atentát provedl, ale udal adresu Moravcových a dalších bytů v Praze. Takže když se po válce snažil zachránit tím, že tím zachránil spoustu dalších životů, tak měl možná pravdu, ale taky musel vědět, že tyhle rodiny posílá na smrt...

0/0
8.5.2014 16:47

F97i34l37i80p 24G63a21l37a21š 2707787874838

Dobře Vám v době základní školy v hodinách dějepisu vymyli mozek. Je zvláštní, že historik Jiří Plachý dokládá i mimo jiné oficiální záznamy z výcviku Čurdy v Británii, kde jasně píší doslova: "Energický, velmi dobrých znalostí i schopností. Velmi dobře způsobilý k vedení menší jednotky. Samostatný a spolehlivý pracovník. Velmi dobrý poddůstojník." Tak nevím kde jste vzal tu omezenou inteligenci, psychickou labilitu, neschopnost samostatnosti a alkoholismus. Dovolím si malý rozbor mé citace: "Energický (..) Samostatný a spolehlivý pracovník" - u alkoholika a psychicky labilního člověka velmi nepravděpodobné vlastnosti; "Velmi dobrých znalostí a schopností" - jak chcete mít velmi dobré znalosti a schopnosti když máte omezenou inteligenci?; "Velmi dobře způsobilý k vedení menší jednotky" - ehm nesamostatný, opravdu? Právě že schopnost samostatnosti a samostatného rozhodování je nejlepším základem pro velení skupině vysazené na nepřátelské území. Mám pocit, že by jste měl přehodnotit svoje postoje. Představte si být v jeho kůži: Jste v rodné vsi, víte co se děje za zvěrstva v honbě za vašimi přáteli a najednou dostanete možnost jak ochránit svou rodinu a celou ves. Ano Čurda mohl zvolit smrt, ale bohužel si vybral cestu, která znamenala smrt jeho přátel, ale po pravdě řečeno ať by udělal cokoliv tak by to vraždění nezastavilo.

0/0
9.5.2014 4:46

J56a49n 94K53ř88í72ž 6775783295528

...ano,četl jsem.

A jsou i jiné prameny - např.CS magazin,které se na to dívají objektivněji než někteří naši historici.

Ale sem jsem si to netroufnul napsat,abych nebyl ukamenován.

Historie naší země,přežvejkaná některými pseudohistoriky je někdy tristní.

Ale kdo chce,ten i najde.

http://www.svedomi.cz/svedomi/2008/0807_bes_kniha_sulc_jiri_2_proti_risi.htm http://www.cs-magazin.com/index.php?a=a2009041005 http://www.cs-magazin.com/2005-02/index.php?a=a2012041nad A další a další ...

+1/0
8.5.2014 12:06

S52t54a27n40i51s52l40a26v 73R53o84s42e85c75k70ý 9475689271929

Lze ho použít k samostatným i kolektivním úkolům i za nejtěžších podmínek. Nemá žádné závazky doma i v cizině, touží po činnosti."

Z této věty mě mrazí.

+1/0
8.5.2014 11:33

Š18á59r82k56a 85M16a31t94y57á73š71o44v32á 1431235102689

Proč? Emoce do charakteristiky nepatří. Jen přímá stručná konstatování.

+1/0
8.5.2014 11:51

J52a84n 33S52t63o31d82o43l93a 7831700263340

Takové hodnocení se dělá v každé zpravodajské službě. Také trenéři sportovců sledují i jejich mimosportovní vlastnosti a vyplácí se to. Švarc nebyl závislý na žádné ženě, byl pečlivý a vytrvalý. Nebavilo ho jen sedět a čekat, proto chtěl do akce. Vše naprosto pozitivní a bezproblémové. Kdyby nebyla válka, Švarc by byl normální spolehlivý chlap. Mě mrazí spíš z těch, o kterých se tohle říci nedá.

+5/0
8.5.2014 12:19

I46v30a33n 61M87a10r98e23k 6104658972

Neměli by jsme na  ně a vlastně na všechny kteří ve válce položili své životy nikdy zapomenout ! [>-] R^

+8/0
8.5.2014 10:49

P67e97t40r 97V82l46c72e67k 5812615865857

Respekt před hrdiny.Opravdový příklad kladného hrdiny z Hané. Ovšem psát kvůli němu, že se Češi nikdy nevzdávají je už taková čechostředná úchylka..

+4/−6
8.5.2014 10:45

O70n17d11ř38e86j 97R21a44z86ý72m 2235606705747

Ty jsi úchylka.

+2/−3
8.5.2014 11:30

F79i58l88i56p 15G31a11l88a58š 2797597654198

Mám pocit, že by Vám za tenhle hlod asi nafackoval. On nebojoval za Moravu, ani za Čechy, ale za Republiku Československou (záměrně to píšu takhle protože bojoval i za tu nejzapadlejší vísku na Podkarpatské Rusi).

+1/0
9.5.2014 4:57
Foto

M56i63c47h64a46l 46Š30v20a60r31c 2115407254692

Nikdy nezapomeneme...R^

+7/0
8.5.2014 10:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.