Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jediná obecní větrná elektrárna už vydělává. Cenou bylo 18 let chudoby

Před 20 lety vyrostla ve Velké Kraši na Jesenicku jedna z vůbec prvních větrných elektráren v Česku. Dodnes je jedinou, kterou vlastní obec. Místo prosperity ale přinesl „větrník“ vztyčený nad vesnicí dluhy a v obci se kvůli němu na dlouho takřka zastavil čas. Čistý zisk začal totiž přinášet až předloni.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M31i63r37o55s92l22a31v 42U93r35b77a16n 1846907851559

Zato, kdyz potrebuji penize solarni sibri, to se kolauduje zelena louka na silvestra, nespecha se snizenim dotaci atd...

0/0
5.12.2014 22:30

J69i58r67k65a 96C53h28i52p 3936632886195

Dalsi darmozrouti,kterym system diktuje, ze musime zemekouli sezrat. Proc je vitr neefektivni a sam fouka? Je treba investice, kdyz na ne mas musis mit stemply samozrejme casove omezene.samotna revize znamena stejne jen stempl. Starosta mel prima vizi, ale nepohodlnou. Cokoli, co se osamostatnuje je nepohodlne cr,eu

0/0
30.11.2014 0:25

P56e97t46r 19R21u39m16p36l27i16k 4799757479563

lepší jedna větrná, než prodat všechnu půdu na valtiku, kde by neměli ani prd.

+1/0
28.11.2014 17:19

I20v73o 70K55a59r75c43h 1870780217523

Vždycky lepší než obecní aquapark!

R^R^R^R^

+1/0
28.11.2014 12:51
Foto

M90i36r76o45s83l61a38v 32G21a85l95k87o 2685943558848

Škoda, že jako obvykle na iDNES, v článku chybí nějaké podrobnosti. Jaký má obec rozpočet, když jim to přináší půl milionu. Jaká je životnost elektrárny a tak dále. To mi chybí na iDNES, že se článkům nevěnují naplno. Škoda. Rv

+3/0
28.11.2014 11:46

P58e37t62r 77N91i28v50n42i53c81k47ý 3142234755677

Cílem článku není vyčerpávající informace, ale co nejvetší návštěvnost a co největší počet zobrazené reklamy. Už jen to, že čtenář není spokojen s obsahem článku a napíše do diskuze, cíl plní. Zobrazil si článek (první sada reklam) a šel do diskuze (zobrazení druhé sady reklam).

+2/0
28.11.2014 12:03
Foto

M28i35r65o29s13l38a90v 42G54a51l52k35o 2695243848118

Souhlasím, bohužel. Někdy už jen nadpis naláká a v článku je nakonec něco jiného.

0/0
28.11.2014 12:06

J60a13n 89Š83k59r26a42b60á72n84e43k 7905120238342

Rozpočet na rok 2013 byl 15886452 Kč (měli schodek 573575Kč), celkově ale jsou za období 2000 až 2013 v přebytku 2725765Kč..

+1/0
28.11.2014 12:08

J18o44s27e76f 62H12a74n51y55á67š 2934189363

http://www.velkakras.cz/navrh-rozpoctu-2014/d-2931/p1=59

0/0
29.11.2014 18:41

Š48á91r79k27a 67Č80e86c10h33o90v17á 8128926155565

Elektrárna vydělává díku odpuštěnému penále - tedy nevydělává, životnost končí a obec si bude muset půjčit na její likvidaci. Celé založeno na SLIBU vyšších výkupních cen elektřiny, právě od státu nedoloženém. Starostu tak do kriminálu !

+3/−1
28.11.2014 11:38

P27e94t98r 40N40i26v44n90i52c47k32ý 3972854615437

Nikoli na SLIBU, ale na SPEKULACI, že se v budoucnu ceny zvýší (nikoli však tržním mechanismem, ale politickým aktem, což je ale mimo téma).

+1/0
28.11.2014 12:04

P26e64t18r 15N21o80v15o25t33n31y 3369342849522

To se vám to podniká, když vám to jiní platí, nedobrovolně.

+4/0
28.11.2014 11:11

J20a74k68u96b 28D34o60l67e63ž76e20l 3148112372790

Jedna je věc je dobrý nápad ve formě větrné elektrárny -obnovitelného zdroje.

..a druhá věc je státní byrokracie, nedokonalost zákonů a korupce!!

Obnovitelné zdroje rozhodně nejsou špatné, ale musí se dostat především k lidem a do menších regionů, tak aby byly regiony nezávislé..

Ale to je právě to, co lobbisté za ČEZ a různí jiní mafiáni a zloději, nechtějí.

Takže bych tím chtěl jen apelovat na lidi, že obnovitelné zdroje nejsou tím, kdo vám provětrá peněženku, ale zase jenom různé zájmové skupiny napojené na obchod s energiemi!

+3/−4
28.11.2014 9:29

P44e81t10r 48N88i74v51n92i86c93k75ý 3222784755197

Od "dobrého nápadu" k úspěšné realizaci úspěšného, výhodného a ekonomicky návratného řešení je hodně dlouhá cesta. Příklad v článku je ukázkou neefektivního a prodělečného projektu.

+2/0
28.11.2014 9:33

P14e91t59r 47H41á71j62e11k 4670372811574

ten projekt by byl prodělečný napořád, kdyby byla el. energie vykupována za tržní cenu.

+3/0
28.11.2014 10:28

J11a41n 94Š17k79r76a45b87á49n35e85k 7945770678802

nemáte pravdu, tržní cena by dnes bez dotací byla na úrovni výkupních cen z VE, tedy kolem 70-80 EUR/MWh

0/0
28.11.2014 10:39

P81e13t51r 22N81i91v54n72i27c53k62ý 3942174805797

Tak jaká by byla návratnost této konkrétní elektrárny, když to spustili před 20 lety?

0/0
28.11.2014 11:34

J42a21n 16Š26k50r61a91b85á95n44e43k 7865690778162

Nevím, neznám data.. kolik stála, kolik vyrobila...

0/0
28.11.2014 11:56

F63r69a73n90t80i97š25e24k 10E65l56i67á76š 6627263815376

Nebyla

+1/0
28.11.2014 11:41

R16u68d92o74l88f 60P27e28k88á26r55e76k 9482141839933

Dobrý nápad tak pro ostrovní systémy. A naopak ekopatistická ideologie, nevzdělanost či ignorování přírodních zákonů jsou tím, co nám již několik let provětrává peněženky amnohdy i ničí přírodu...

+1/0
28.11.2014 10:23

M21a89r92t31i26n 10V81a27l95o16s60e92k 7923244337782

Obnovitelné zdroje energie nejsou špatné, ale není možné, aby stát musel tuto energii dotovat, jelikož cena výkupní je mnohem vyšší než cena za kterou se prodává dál.

Místo, aby fungovalo, že obec si postaví vlastní elektrárnu a bude zásobovat energií ostatní obyvatele obce popř. další obce a na tom bude vydělávat, tak je lepší prodat "obnovitelnou" energii ČEZu a od něj nakupovat za standardní ceny a budou vydělávat víc.

+3/0
28.11.2014 11:13

F61r15a79n10t83i41š73e18k 55E71l90i80á68š 6477613615716

Jakýkoli zdroj, který dodává drahou energii je špatný. Není důležité, zda je energie obnovitelná.

+2/0
28.11.2014 11:35

J73a64r71d33a 59B20r16a86b75e78n82e10c 1340344749926

no myslím, že se to moc nevyplatí

+1/0
28.11.2014 9:00
Foto

R76u25d42o33l83f 20P79o25l83a74n54e18c10k57ý 3583534973315

Vydělává... Ale jak dlouho? Životnost větrné elektrárny je 20-25 let. Pak jsou zde ještě náklady na likvidaci cca 1.5 miliónu.

Málokdo si uvědomuje, že větrná elektrárna si na sebe po dobu životnosti nevydělá a pokud by neexistovala státní dotace na výkup "obnovitelné energie", šlo by o těžce prodělečný podnik. Koneckonců sám starosta to přiznává, že počítali se státní dotací ve formě vyšších výkupních cen.

+16/−2
28.11.2014 8:56

J29a58n 60Š55k11r94a73b23á18n62e90k 7185310468262

pokud by neexistovaly masivní dotace do OZE (německé) byly by takovéto elektrárny plně konkurenceschopné.

+4/−2
28.11.2014 8:58
Foto

R28u37d87o62l84f 56P48o83l65a97n85e28c30k38ý 3113124153255

Aha, takže jen kvůli tomu, že Němci masívně dotují OZE, především větrníky, nejsou OZE konkurenceschopné. Pokud by je nedotovali, tak by OZE vydělávaly víc... No to je krásný nesmysl. Prosím, ještě...

+6/−1
28.11.2014 9:12

J41a30n 23Š47k59r70a11b27á33n75e53k 7185900218642

Rudolfe zkuste matematiku, v současné době je cena silové elektřiny na burze cca 30-35 EUR/MWh, tato cena je jak známo pokřivena masivními dotacemi do OZE, jaká by byla cenová hladina bez těchto dotací? Složitá otázka na kterou se těžko hledá odpověď.. i když vlastně ne, nejnižší cena elektřiny na burze by byla taková aby se případným výrobcům vrátily náklady na výstavbu a provoz nových klasických zdrojů, tato cena je 70 -80 EUR/MWh, a za kolik že to dnes vykupují elektřinu z větrných elektráren? Ejhle za 72,94 EURMWh. Tak Rudolfe, teď prosím, kde je ten nesmysl?

0/0
28.11.2014 10:00

P35e35t69r 43H65e73l13l16e26r 5383746364894

Hezký slohový cvičení, ale nějak z něj nic neplyne.

+3/0
28.11.2014 10:27

J42a62n 16Š28k41r10a55b71á18n80e77k 7265610668322

Ne? tržní cena elektřiny by bez dotací byla minimálně 70-80 Euro, elektřinu z VE se vykupuje  za 73 Euro, byla by tedy elektřina z větrných elektráren cenově konkurenceschopná?

0/0
28.11.2014 10:32

R72u40d57o16l73f 62P93e13k40á68r48e51k 9372241959183

No, nevím, no. Porovnávat hypotetickou tržní cenu stanovenou asimetricky s uměle fixovanou cenou výkupu EE z OZE bez zohlednění dopadů mechanismu EEG-Umlagen bych si teda netrouf'...

+1/0
28.11.2014 10:59
Foto

R83u43d21o84l70f 69P34o75l89a65n92e27c53k91ý 3263144163805

Nebyla. Dotace ve formě vyšší výkupní ceny garantuje rentabilitu VE. Tržní cena, kterou uvádíte, je včetně zisku a VE je natolik nákladná, že se bez dotací prakticky neuživí.

Zde zmiňovaná VE si na sebe nevydělá, například JE Dukovany se za 25 let na sebe vydělala víc než dvakrát.

0/0
28.11.2014 11:15

J43a85n 80Š67k61r36a47b58á74n58e91k 7585270578222

Výkupní cena je stanovena na již zmiňovaných 2014 Kč/MWh, za tuto cenu si na sebe nová  větrná elektrárna vydělá. Nový jaderný zdroj (když už se zmiňujete o Dukovanech) potřebuje k tomu aby na sebe vydělal cenu kolem 70 EUR/MWh (požadovaná garance výkupní ceny). V ceně to tedy není, cena elektřiny z VE a z JE by byla stejná..

0/0
28.11.2014 12:02

J71a92n 82Š50k81r60a13b15á80n26e18k 7695750588482

Letos je výkupní cena elektřiny z větrných elektráren cca 2000kč/MWh. nebýt snížených cen silové elektřiny díky masivním německým dotacím do OZE byla by tato elektřina plně konkurence schopná (co se týče ceny) se zdroji klasickými (nové jaderné elektrárny - 70-80 EUR/MWh) a takovéto elektrárny by se vyplatily i bez dotací..

+1/−1
28.11.2014 8:55

F52r43a44n56t79i19š37e26k 81E83l46i22á93š 6747833405476

Nemluvme o německých dotacích. Jakákoli dotace jde z kapsy daňového poplatníka. Bez ohledu na to, kde se narodil.

+1/0
28.11.2014 11:39

J45a14n 81Š97k42r63a34b29á40n79e98k 7515520668702

Německé dotace jsou ale ty které silně deformují trh, nebo snad myslíte že to tak není?

0/0
28.11.2014 11:55

R10u36d16o58l24f 70P76e12k44á76r11e66k 9442481189403

Vydělává, jo? Tak ještě tu o Karkulce! Matko Přírodo, Ty to vidíš!

+3/−2
28.11.2014 8:36

M96i84c70h34a71e76l 49C19h79a19r36v49á39t 9379738383262

Takže kolik vlastně ta elektrárna skutečně stála, tedy bez té státní dotace?

0/0
28.11.2014 8:29

P74e21t66r 68N34i26v76n67i11c46k31ý 3412964895807

Není potřeba tuto "nevhodnou" informaci šířit. Existuje státní zájem, aby lidé, obce, firmy a organizace byly závislé na dotacích v co největší míře (např. v podobě sociálních dávek). Takže skutečná ekonomická čísla se neříkají, jen se ukazuje, jak jsou dotace "skvělé" a jak to bez nich nejde.

+2/0
28.11.2014 9:40

J31a49r12o66m81í42r 98K32r86á95l 4770159434369

Pokud je rozumná návratnost jen díky dotaci, nemohu to pokládat za dobrý podnikatelský záměr.

+8/0
28.11.2014 8:17
Foto

R72a16d12e71k 49P68o36l50i70c71k68ý 6931653701394

stát změnil pravidla pro výkup

0/0
28.11.2014 8:31

Z27b76y82n28ě55k 27H89a35l17u55z83a 5753870798722

Stát nezměnil nic. Jen nesplnil vlhký sen pana starosty a nezavedl dotace na tzv. obnovitelné zdroje již před 20 lety (naštěstí), ale od r.2005.

+8/−1
28.11.2014 8:34

J56a20r42o41m38í39r 28K68r56á30l 4530799784399

Pravidla byla jasná.  A to, že starosta předpokládal, že bude výpalné dříve, na věci nic nemění.

+2/0
28.11.2014 8:40

J97i87ř76í 38B92r68o28ž 5949855862197

Zajímavé bude, až ten větrník doslouží a bude muset být zlikvidován. Samozřejmě na účet obce. Ta se zadluží na další roky. Celý ten článek mi přijde jako PR na nezodpovědného starostu a obec, kde si spočítali, že vydělají na ostatních a holt jim to, světe div se, nevyšlo.

+6/−6
28.11.2014 8:03

J81a80n 94Š26k64r92a47b70á96n25e57k 7605340418982

Zato vy osobně na ostatních nevyděláváte a vše co máte rozdáte potřebným... Taková šlechetnost se hned tak nevidí, za mě máte R^

+2/−1
28.11.2014 8:11

Z98b17y35n97ě12k 47H21a94l19u66z17a 5473940218542

No to je panečku argument. Klasika, k věci nic, tak ad hominem. Pan Brož to popsal naprosto přesně.

+1/−2
28.11.2014 8:18

J60a34n 55Š31k55r57a33b52á91n37e15k 7195800248492

A jaký byste chtěl argument, pan Brož kritizuje něco co nejspíš sám praktikuje, vydělává na ostatních...

0/−1
28.11.2014 8:25

Z37b51y95n92ě68k 20H68a87l84u70z70a 5853850588572

Jste blbý, či co? Bavíme se tu o provozu VE, tak sem natahejte něco jiného. A předpokládá, že pan Brož VE neprovozuje.

+1/0
28.11.2014 8:31

J55a52n 58Š52k63r33a14b12á85n51e75k 7645430698952

A co je provozování VE? podnikání ne? tak co tedy?

0/0
28.11.2014 8:36

J37i39ř79í 68B39r64o50ž 5129515432917

Jestli vy jste zvyklý žít z dávek, já ne. :-)

0/0
28.11.2014 8:19

J45a70n 60Š83k71r47a93b43á81n62e60k 7385590268322

Obec na základě státem daných podmínek šla do toho, stát tyto podmínky změnil a z toho vznikl problém. 

Každý výdělečně činný člověk, firma či organizace vydělává tím způsobem že jim ostatní zaplatí za služby a výrobky které jim poskytnou, včetně vás. Jen vy to u obce kritizujete (...nezodpovědného starostu a obec, kde si spočítali, že vydělají na ostatních...), to mi přijde jako pokrytecké.

+3/0
28.11.2014 8:23





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.