Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Anglicky už odmala. O cizojazyčné školky je mezi českými rodiči zájem

Více než dvě třetiny rodičů v Olomouckém kraji chtějí, aby se jejich děti cizí jazyk začaly učit ještě před nástupem do školy. Běžné mateřské školky však většinou nabízí jen kurzy s českými lektory. Cizojazyčných mateřských škol, kde by si dítě mohlo cizí jazyk dokonale osvojovat už od raného věku, je v Olomouci málo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H35e74l16e38n93a 67K84a86v31k90o79v13á 4643776959673

České děti maj stále větší problém s vyjadřováním v češtině, ale hlavně, že budou chodit už od školky na angličtinu. Dcera se jí začala učit až vprvní  třídě a anglicky  mluví dobře, ale také je ve třídě nejšikovnější na sloh a slovní zásobu - v češtině. A jednička z češtiny mně těšila víc než ta z angličtiny.

0/0
26.1.2015 11:32

E41l85i67š25k21a 49S13v16o42b82o86d29o19v21á 6361342951530

Bráchy kluk od narození poslouchá finštinu, angličtinu a češtinu a evidentně mu to nevadí. Plynule přechází podle potřeby od jednoho jazyka k druhému, jsou mu tři roky. Ve škole ještě bude mít švédštinu a laponštinu, pak další, co si sám zvolí...

0/0
25.1.2015 20:21

J68o80s90e96f 31H26á41j72e45k 4859548837351

Výuka cizích jazyků od tří let?! To je pozdě, nejlépe od tří měsíců!!!

Od tří let musíme děti začít učit matematiku, dějepis, fyziku, chemii, biologii, zeměpis, přírodopis a další, jinak podle "odborníků" hrozí, že se tyto věci "nikdy pořádně nenaučí"!!!

A mateřské školy, kde používají mateřský jazyk, okamžitě zrušit - rodný jazyk zde dětem zcela zbytečně ubírá mozkové kapacity, kterou ve třech, čtyřech, pěti letech mohou věnovat "daleko potřebnějšímu a životně důležitému cizímu jazyku", to přece ví "kdejaký vědec"...

0/−1
25.1.2015 19:47

B27r90o66n45i59s77l35a68v 84G71a98b94r20y79š 6645774190

A musí jít vážně o angličtinu? Já sám jsem prošel pěti jazyky (němčinu, polštinu, maďarštinu, finštinu a angličtinu) a vybral jsem si pro sebe dva nejpotřebnější (němčinu a polštinu) (ne, angličtinu fakt nepotřebuju - to jen pro zvědavce). Bohužel jsme na vsi takovou školku neměli, takže jsem se sám zavřel do knihovny a studoval jazyky pro samouky. Do konce základní školy jsem mluvil plynně třemi jazyky. Ale pokud bych si měl vybrat, učil bych se už od školky. I když jsem technik, jazyky mě baví a místo strojírenství bych šel klidně na jazykovku. Ale jazyky samostatně podle mě nestačí, to by byl spíš druhotný cíl.

V poslední době se však setkávám se zajímavým jevem. Někteří lidé v okolí se ohání anglickými slovíčky a používají šílené větné konstrukce (samozřejmě s anglicismem, např. "to byl joke" nebo "očekuj to"), ale když opravuju kvalifikační práce, neumí se pořádně vyjadřovat ani česky. Přitom mateřský jazyk by měl být základ a ne do něj cpát nějaký cizojazyčný odpad. Na smyslu věty to vůbec nepřidá a člověk se tím u mě jen ztrapní, protože se neumí vyjadřovat ve stvé mateřštině. A to česky mluví každý den nejméně 18 let. Teoreticky by měli umět perfektně česky. Ale není tomu tak.

+4/0
25.1.2015 13:56
Foto

P64e54t16r 20Š18m24e76j44c 3648508827489

Já lajkuju co jste napsal..

+3/0
25.1.2015 14:03

F14r26a60n57t57i69š38e51k 75E76l56i70á84š 6827193905116

Němčina se hodí v Maďarsku. Je obtížně použitelná v Německu, Rakousku a ve Švýcarsku. Poznal jsem, že obyvatelé těchto zemí mají nižší toleranci k cizím přízvukům. Naopak anglicky se s nimi domluvíte skvěle.

0/0
25.1.2015 14:27

B21r45o75n93i35s31l98a76v 24G19a75b88r11y94š 6365514290

Zvláštní, já jsem s němčinou v Německu neměl problém. A budu jí dávat přednost pořád, materiály, které studuju, jsou výhradně v němčině.

Angličtina se mi zdá nelogická a zbytečně chaotická.

+1/−4
25.1.2015 14:37

J80a54n 48P47e61t20r36u35s 2432875977451

Toto je další často se objevující komentář, který je pravdivý jen z poloviny. Ano, zejména mladší generace používá tento zajímavý anglický slang, dodnes si pamatuju, jak jsme na ZŠ chodili "do shopu" (byla to Hruška :D ). Taky je pravda, že spousta lidí, dokonce i těch, u kterých by to člověk čekal (žurnalisté, apod.), neovládá složitosti jazyka českého.

Z toho však nevyplývá, že by mezi těmito dvěma jevy byla nějaká korelace nebo příčinná souvislost (tedy čím více anglicismů v češtině, tím menší znalost jejich pravidel).

Navíc mluvená a používaná čeština nerovná se spisovná čeština. Takže pokud se pravidla člověk opravdu poctivě nenaučí ve škole nebo je nevstřebá pravidelným čtením, těžko je v psaném projevu může uplatnit, jsou totiž překvapivě celkem těžká.

+2/0
25.1.2015 15:04

B35r34o15n85i43s52l14a17v 53G78a94b60r79y42š 6595614620

Nemám ten pocit. Kdybyste četl to, co jsem četl já. Dal byste mi za pravdu. Protože takto se univerzitní student nevyjadřuje. Alespoň ne v odborné práci, kde je srozumitelnost samozřejmá. Nad opravou 20 stránek jsem jednou strávil dohromady 8 hodin.

Každý z nás má své zkušenosti, ty mé ale nevyvrátíte. Pozoruju, že jistá kauzalita zde existuje.

0/0
25.1.2015 15:10

J74a80n 29S29p65á12l63e52n62ý 4587353491687

Angličtina to být nemusí, nicméně je nejuniverzálnější, proto ve školce dává větší smysl (z hlediska pravděpodobnost budoucího využití) než třeba polština..

+1/0
25.1.2015 17:05

B91r42o11n41i88s83l69a13v 66G51a31b44r74y12š 6585864660

Těžko bych ve své práci využil angličtinu. Každý preferuje angličtinu, existují tisíce učebnic, ale ve svém okolí znám snad jen dva lidi, kteří umí dát dohromady srozumitelnou anglickou větu od velkého písmene po tečku. Když chci po těch ostatních něco přeložit 5řádkový abstrakt, jsou v koncích.

0/−1
25.1.2015 17:17

J28a59k73u72b 67K16o78r25e68c 6314510431793

Vy mluvíte o abstraktu, který je zpravidla o něco komplikovanější, než běžná angličtina. Pokud v práci používáte německé texty, je jasné, že se zdokonalujete hlavně v němčině. Pokud někdo se odstěhuje třeba do Itálie, určitě není od věci se italsky naučit. Takže ano, mnoho lidí upřednostňuje jiný jazyk než Aj, a důvodem může být právě využití tohoto "jiného" jazyka (jako třeba vy v práci). Druhou věcí je, že Aj je nejrozšířenějším jazykem. Proto je logické, že se lidé primárně učí tento jazyk. U něj je totiž největší pravděpodobnost jeho budoucího využití. Pokud se časem ukáže, že bude potřeba jiný jazyk, není problém se začít učit další jazyk. Jestli je ovšem nutné učit anglicky dítě už od školky , to netuším. Předpokládám, že většina dospělých, kteří anglicky mluví, se učila až v pozdějším věku a zvládla to. Jinak souhlasím s vámi s užíváním anglických slov v češtině. Zní to opravdu trapně.

+2/0
25.1.2015 17:45
Foto

P93e78t66r 84Š86m61e59j48c 3538758907589

Děti se v malém věku učí náramně rychle. Můj syn je tříletý a jeho mateřský jazyk je angličtina, ale kvůli mojemu pracovnímu vytížení s ním česky bohužel nemluvím, protože ty chvíle, kdy jsme jako rodina spolu, mluvíme anglicky. Ale těch pár českých slov a vět, které zná jsou s výslovností českého dítěte. A tuhle jsem o něco klopítnul, tak jsem si pěkně po česku zanadával " Doprde..." Nevím čím to je, ale tahle slova musí být dětem všude na světě magická a tak za pár okamžiků Benjamin obohatil svůj slovník o další český výraz.

0/0
25.1.2015 13:50
Foto

M17i39r96o84s89l10a14v 64S95k39ř74í74č95e33k 8360325259297

Škoda, že ti jsy pověstná víjymka, a nenaučyl ses česki, neklopítal bis! ;-D;-D;-D

+1/0
25.1.2015 15:06
Foto

P61e28t69r 86Š56m51e76j89c 3258968367279

Klopýtat? Ypsilon? Asi jo. Vypadá to líp..

+1/0
25.1.2015 15:42

J74a83n 81P23e60t76r80u40s 2782315467771

Lidé mají co se učení jazyků týče velmi zajímavé předsudky. dva roky zpět jsem v létě doučoval anglickou konverzaci jeden pár v ČR, kde paní byla původem ze Slovenska. když svoje dcery učila slovensky, lidi ji prý odrazovali, že pak nebudou holky umět ani jeden jazyk pořádně, bude se jim to plést a podobně. Samozřejmě pak dcery bez problému uměly česky i slovesky. Každé průměrně chytré dítě zvládne cizí jazyk a navíc ho chytá, narozdíl od pozdějšího věku, bez přízvuku.

0/0
25.1.2015 13:39

F82r64a14n90t87i63š35e37k 32E33l23i72á88š 6307813545176

Máte pravdu, další cizí jazyky se učí snadněji, když jeden světový znáte. Nicméně, když umíte dobře anglicky, potřebujete už jenom španělštinu.

0/0
25.1.2015 14:29

P98e84t17r37a 77N63o90v92á82k71o59v50á 7848506404818

Tak pro nechápavé, co tady argumentují Sovětským svazem a podobnými kikotinami: lidský mozek je nejlépe nastaven na učení se JAKÉMUKOLI jazyku v dětském věku. To, že na dítě budete cizím jazykem mluvit nebo mu ho pouštět, neznamená, že mu čeština pak půjde hůř. Ale mnohem snadněji mu půjdou ty ostatní jazyky. Takzvaně samy. Takže i pokud nebude v dětském věku mluvit 3 jazyky, tak ty další dva mu ve vyšším věku půjdou podstatně snadněji, protože se v mozku vytvořídané vazby, na které pak mozek navazuje.

+7/0
25.1.2015 13:23

J90o13s91e47f 84K12r61a70l 3987943504697

Soukromou školkou to začíná a pak je třeba pokračovat v soukromé škole, protože kvalitní lektory musí zaplatit rodiče. Víme přece, že státní školky a školy svými rozpočty zaplatí spíš podprůměrně cizími jazyky znalými učiteli (nic ve zlém, hold to jsou přípravky na život ve zdejší kotlině, mnoho lidem to vyhovuje), mohou existovat výjimky tam pak mají štěstí. :-)

0/0
25.1.2015 13:21

O19s33k39a93r 35K32o78v46a38ř49í14k 8107233976147

Nejdřív pořádně česky a pak až cizí jazyky.

+2/−7
25.1.2015 13:05

J86a46n 82K82u90b97a26l88e17k 4329960323466

No, v zivote ma vetsi upletneni anglictina.

Za vlastenectvi si nic, buhzel, nekoupi.

+6/0
25.1.2015 13:08

P38e82t22r30a 82N58o42v64á24k61o70v92á 7528506974918

Tak takhle to opravdu nefunguje.

+3/0
25.1.2015 13:18

J34a86n 96P69e93t22r57u67s 2862285357221

No tak pokud by vám příšlo logické například na gymnáziu studovat předměty po jednom, pak byste asi měl pravdu. Většina normálních lidí je ale schopna učit se i více věcí najednou.

+4/0
25.1.2015 13:25

F14r28a10n81t23i91š21e31k 86E91l25i55á58š 6207713845216

Pořádně česky umí málokdo. Vezměte si jakékoli noviny a uvidíte, že novináři se s češtinou nijak nepářou. Rovněž překladatelé bývají s češtinou na štíru

0/0
25.1.2015 14:31

P88a48v56e27l 96Ř82a45p98e61k 7512256349545

Dnes je běžné, že ani absolvent VŠ neumí pořádně česky, o schopnosti sepsat pár souvislých vět ani nemluvě. Ale hlavně, že budeme od školky mluvit anglicky. Takhle na to nešli ani Sověti.

+3/−8
25.1.2015 12:57

D43a63n33i29e60l 95R60e88i79c59h38e76l 8159419703

Někdy se sám sebe ptám, jestli jsou některé příspěvky míněny vážně. U toho vašeho teda zírám..

+7/−1
25.1.2015 13:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.