- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
České děti maj stále větší problém s vyjadřováním v češtině, ale hlavně, že budou chodit už od školky na angličtinu. Dcera se jí začala učit až vprvní třídě a anglicky mluví dobře, ale také je ve třídě nejšikovnější na sloh a slovní zásobu - v češtině. A jednička z češtiny mně těšila víc než ta z angličtiny.
Bráchy kluk od narození poslouchá finštinu, angličtinu a češtinu a evidentně mu to nevadí. Plynule přechází podle potřeby od jednoho jazyka k druhému, jsou mu tři roky. Ve škole ještě bude mít švédštinu a laponštinu, pak další, co si sám zvolí...
Výuka cizích jazyků od tří let?! To je pozdě, nejlépe od tří měsíců!!!
Od tří let musíme děti začít učit matematiku, dějepis, fyziku, chemii, biologii, zeměpis, přírodopis a další, jinak podle "odborníků" hrozí, že se tyto věci "nikdy pořádně nenaučí"!!!
A mateřské školy, kde používají mateřský jazyk, okamžitě zrušit - rodný jazyk zde dětem zcela zbytečně ubírá mozkové kapacity, kterou ve třech, čtyřech, pěti letech mohou věnovat "daleko potřebnějšímu a životně důležitému cizímu jazyku", to přece ví "kdejaký vědec"...
A musí jít vážně o angličtinu? Já sám jsem prošel pěti jazyky (němčinu, polštinu, maďarštinu, finštinu a angličtinu) a vybral jsem si pro sebe dva nejpotřebnější (němčinu a polštinu) (ne, angličtinu fakt nepotřebuju - to jen pro zvědavce). Bohužel jsme na vsi takovou školku neměli, takže jsem se sám zavřel do knihovny a studoval jazyky pro samouky. Do konce základní školy jsem mluvil plynně třemi jazyky. Ale pokud bych si měl vybrat, učil bych se už od školky. I když jsem technik, jazyky mě baví a místo strojírenství bych šel klidně na jazykovku. Ale jazyky samostatně podle mě nestačí, to by byl spíš druhotný cíl.
V poslední době se však setkávám se zajímavým jevem. Někteří lidé v okolí se ohání anglickými slovíčky a používají šílené větné konstrukce (samozřejmě s anglicismem, např. "to byl joke" nebo "očekuj to"), ale když opravuju kvalifikační práce, neumí se pořádně vyjadřovat ani česky. Přitom mateřský jazyk by měl být základ a ne do něj cpát nějaký cizojazyčný odpad. Na smyslu věty to vůbec nepřidá a člověk se tím u mě jen ztrapní, protože se neumí vyjadřovat ve stvé mateřštině. A to česky mluví každý den nejméně 18 let. Teoreticky by měli umět perfektně česky. Ale není tomu tak.
Děti se v malém věku učí náramně rychle. Můj syn je tříletý a jeho mateřský jazyk je angličtina, ale kvůli mojemu pracovnímu vytížení s ním česky bohužel nemluvím, protože ty chvíle, kdy jsme jako rodina spolu, mluvíme anglicky. Ale těch pár českých slov a vět, které zná jsou s výslovností českého dítěte. A tuhle jsem o něco klopítnul, tak jsem si pěkně po česku zanadával " Doprde..." Nevím čím to je, ale tahle slova musí být dětem všude na světě magická a tak za pár okamžiků Benjamin obohatil svůj slovník o další český výraz.
Škoda, že ti jsy pověstná víjymka, a nenaučyl ses česki, neklopítal bis!
Lidé mají co se učení jazyků týče velmi zajímavé předsudky. dva roky zpět jsem v létě doučoval anglickou konverzaci jeden pár v ČR, kde paní byla původem ze Slovenska. když svoje dcery učila slovensky, lidi ji prý odrazovali, že pak nebudou holky umět ani jeden jazyk pořádně, bude se jim to plést a podobně. Samozřejmě pak dcery bez problému uměly česky i slovesky. Každé průměrně chytré dítě zvládne cizí jazyk a navíc ho chytá, narozdíl od pozdějšího věku, bez přízvuku.
Máte pravdu, další cizí jazyky se učí snadněji, když jeden světový znáte. Nicméně, když umíte dobře anglicky, potřebujete už jenom španělštinu.
Tak pro nechápavé, co tady argumentují Sovětským svazem a podobnými kikotinami: lidský mozek je nejlépe nastaven na učení se JAKÉMUKOLI jazyku v dětském věku. To, že na dítě budete cizím jazykem mluvit nebo mu ho pouštět, neznamená, že mu čeština pak půjde hůř. Ale mnohem snadněji mu půjdou ty ostatní jazyky. Takzvaně samy. Takže i pokud nebude v dětském věku mluvit 3 jazyky, tak ty další dva mu ve vyšším věku půjdou podstatně snadněji, protože se v mozku vytvořídané vazby, na které pak mozek navazuje.
Soukromou školkou to začíná a pak je třeba pokračovat v soukromé škole, protože kvalitní lektory musí zaplatit rodiče. Víme přece, že státní školky a školy svými rozpočty zaplatí spíš podprůměrně cizími jazyky znalými učiteli (nic ve zlém, hold to jsou přípravky na život ve zdejší kotlině, mnoho lidem to vyhovuje), mohou existovat výjimky tam pak mají štěstí.
Nejdřív pořádně česky a pak až cizí jazyky.
No, v zivote ma vetsi upletneni anglictina.
Za vlastenectvi si nic, buhzel, nekoupi.
Dnes je běžné, že ani absolvent VŠ neumí pořádně česky, o schopnosti sepsat pár souvislých vět ani nemluvě. Ale hlavně, že budeme od školky mluvit anglicky. Takhle na to nešli ani Sověti.
Někdy se sám sebe ptám, jestli jsou některé příspěvky míněny vážně. U toho vašeho teda zírám..