- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
zrovna u Olomouce je to smutné, město se solidním turistickým potenciálem dopadne jako ghost town....
Jo jo, před stovkami let, při vzniku náměstí se zase lidé rozčilovali, že náměstí kradou lidem směnný obchod u nich na vsi. Jde o pokrok. Dnešní nákupní centra nejsou nic jiného, než moderní zastřešené náměstí, kde lidé chodí za jediným účelem - nákupem. Náměstí jsou dnes ve své formě z řad důvodů nekonkurenceschopná. Jednak zákazy vjezdů automobilům, jednak omezené otevírací doby atd.
Tento trend je přirozený, věci se mění. Stejně, jako obhajují politici "stěhování národů", tak nelogicky na druhé straně odmítají přijmout stěhování obchodů - taková politická schizofrenie.
Druhým důvodem jsou peníze - podnikatelé chtějí vydělat, to na náměstích a v jejich blízkosti dnes mnohdy není možné - drahé městské nájmy, omezení dopravy, omezení otevírací doby kvůli místním obyvatelům atd. - proto se jde cestou nejsnazší.
Čili neschopnost obchodníků býti dobrými obchodníky = vyrovnat se s konkurencí, přicházet s novými nápady jak oslovit zákazníka a hlavně jak si ho udržet, prostě to všechno co vždycky znamenalo gešeft, nahradíme subvencemi a pomocí z radnice .... Co kdyby se obchodníci snažili a ne luštili křížovky. Problém je stejný jako u hospod. Obchody mnohdy nevlastní skuteční obchodníci, ale lidé, kteří si myslí, že budou mít prodejnu čehokoli, postaví do ní blbku, která nic neví a ono jim to samo nějak bude sypat. Což se sem tam děje při konjuktuře. Jakmile nastane krize (ať už finanční nebo třeba v podobě dravější konkurence), tak začne lamentace, že to nefunguje a svádění viny na cokoli. Pro mne je příkladem obchod s funkčním prádlem o ulici vedle, ve které mi nebyli schopni před Vánocemi, resp. 5 dní před Štědrým dnem, prodat dárkový šek se slovy "už nám došly a další asi nedostaneme...". Takže podpora domácího výrobce se z mé strany jaksi nekonala - domácí výrobce mi tímto dal jasně najevo, že o moje peníze nemá zájem - šla jsem do OC, do obchodu mezinárodního řetězce, kde měli šeků, že bych s nima mohla vytapetovat.
Kupní síla Olomouce, odvíjející od počtu vydělávajících obyvatel se nezvětšuje, naopak stagnuje či se snižuje. Již v době přípravy projektu OC Šantovka byly veřejně známy problémy v té době stávajících obchodních center v Olomouci, t.j. OC Haná, OC City a Olympie. Dnes se všechna centra, Šantovky nevyjímaje, potýkají s poklesem tržeb, poklesem návštěvnosti a neobsazenými nájemními jednotkami. Je veřejným tajemstvím, že převážná část nájemců dluží nemalé částky na úhradách nájmu a služeb a přesto je tam nadále majitelé OC drží, protože to by byl počátek jejich úplného konce. Kanibalismus OC mezi sebou běží na plné obrátky. Jako vždy a ve všem se u nás neplánuje a nepřemýšlí. Máme největší počet benzinek, obchodních center a bůh ví čeho ještě na světě. Pro nás všechny a pro centrum v Olomouci a jeho obyvatele je to velká a nenahraditelná škoda.
V jednom obchodu v Zábřehu jsem požadoval na prodavačce sprchovou růžici. Ptal jsem se jsou-li nějaké rozdíly v rozptylu vody.Odpověď mne šokovala. ,, NEVÍM MY SE V OBCHODU NESPRCHUJEME" Tak jsem zeptal zná-li nějaké jiné rozdíly v růžici mimo tvar. Odpověď : NE Tak jsem dožral a řekl jsem prodavačce půjdu-li si koupit ochranu a zeptám se prodavačky na různé druhy, tak mi odpoví,že v obchodě nesouloží.
Já tomu říkám "paní podavačky". Oni často vůbec netuší, co to vlastně těma rukama podávají. Dřív na to snad byla škola a nemohlo to dělat jen tak nějaké pako. Já vždycky chci něco "speciálního", třeba směšovací třícestný ventil k bojleru. Všude na mě hleděli jako na pitomce. Až v jedné vyhlášené instalatérské prodejně mi starší pán říká, že to je běžné a dává se to do školek, aby se děti neopařily. Přesně pro ten účel jsem to sháněl.
No, stačí se podívat na Ostravu, tam je centrum mrtvé už teď. Jediné co tam funguje je KFC. Nechci aby tatkto dopadla Olomouc
Tak potom se budou majitelé nemovitostí a obchůdků snažit přilákat zákazníka. Ne jej odpuzovat,
Kamenem úrazu je to, že politici kteří město řídí povětšině sami poctivou tvůrčí prací nikdy nevydělali ani korunu. Radnice už léta žije v povědomí, že podnikatelé ve městě si peníze tisknou takže jejich možnosti platit např. přemrštěné nájmy jsou nevyčerpatelné. Přitom by jim mohli velmi snadno pomoci např. bezplatnou reklamou v Radničních listech. Předchozí primátor který se včas z radnice tzv. vykopnul nahoru do parlamentu prohlásil, že radnice nebude obchodům ve městě pomáhat protože jejím úkolem není dělat tzv. sociální inženýrství. Současná situace je výsledkem vedení města takovými lidmi a pokud se podstatně nezmění jejich přístup o čemž dost pochybuji, bude ještě hůř.
K čemu by to bylo dobré? To co zákazník potřebuje, to si taky najde. Problém je, že u nás většina malých prodejen nenabízí žádnou přidanou hodnotu. Tedy až na výjimky. Třeba u nás ve městě se daří instalatérovi, který má svojí prodejnu a zároveň tam prodavačka přijímá zakázky. Pochopitelně půjčuje svářečku plastového potrubí a jiné nářadí. Pak se daří klasickému kovomatu, kde prodávají poctivé vruty a šrouby, výrobci klíčů, který zároveň prodává zámky a pochopitelně je i u občanů mění, švadlence, kde kromě toho že tam mají jehly, nitě, zipy, látky.... tak jsou schopni vyměnit zip, zalátat díru a pod. Pak několik cukráren, jedna se proslavila dorty, druhá zmrzlinou..... Může se uživit elektro kde mají to samé co na netu? Může se uživit obchod který prodává potraviny které včera koupil v Lidlu a Makru?
Je to logické vyústění výstavby Šantovky, už když ji schválili, byl na stole studie, kolik obchodů bude vinou tohoto obřího obchodního centra zavřeno. A postupně k tomu dochází. Recept na to neznám, pro větší prodejny nejsou v centru dostatečné prostory, případně by jejich úprava byla příliš drahá. Proto je centrum vhodné jen pro menší obchůdky, do kterých nikdo nepřijde, pokud se v centru nebude nic dít.