Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Po válce jsme náhle nebyli antifašisté, jen Němci, vzpomíná žena ze Sudet

Její maminka byla německou antifašistkou. Ani to ale po osvobození Československa neuchránilo Eriku Bednářovou před internací a později vysídlením ze Šumperska. K běžnému životu v rodném kraji se mohla vrátit až řadu let po válce. I přes velkou křivdu přitom odsun Němců obecně neodsuzuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K61a57r84e87l 49D55r61d14a 6573145697579

Vedle na Liberecku jsem dával materiály k Mašínům. Doporučuji. Jsou tam vzpomínky na dětství bratrů Mašínů. Jak jako kluci páchali za války akce proti Němcům. Je tam popisováno vraždění Němců v jejich okolí i účast v RG. Přidal jsem jejich strýce a popravy sudetských Němců. (Přitom sám zachránil z odsunu manželku s dítětem a tchyni.)

  Mám z toho pocit, že poválečné osudy Němců byla v tehdejší době banalita. Významnou událost z toho utváříme dodatečně až dnes.

0/0
10.6.2015 5:31

K97a10r89e59l 40D15r70d30a 6693135667929

Doporučuji projet blog Tomáše Krystlíka. Pádné argumenty, které volně kdykoliv přechází v protičeskou nenávist. Vše co tvrdí Češi jsou jen samé lži. Až Češi jednou prohlédnou, hluboce se omluví za své zločiny, spáchají nejspíš hromadnou sebevraždu a pozvou Němce, aby si své území převzali zpět do řádné a funkční správy. ;-D

  Já u tohoto hysterika ze Svobodné Evropy zcela postrádám smysl jeho bádání. Dobrá, přepisování české historie je jeho koníčkem. Moc mu ani nevadí, že se jeho názory přesně shodují s názory SL z Mnichova, kde roky žil a čerpal protičeskou rétoriku. Mělo by jít snad o Čecha, tak druhým koníčkem je asi SM a maximální sebemrskačství. To opravdu někoho baví, být součástí nejhnusnějšího národa světa a stále si to dokazovat? Pak mě už jen napadá, že jeho koníček platí SL a je to normální placený "agent kolaborant" SL. (Mohou tady blogy psát placení Putinovi agenti a nějací ti pohrobci agentů KGB, co by tady nepsali českou historii agenti Sudetoněmeckého Landsmanšftu?) Ostatně, lidé ze Svobodné Evropy museli mít a mají k agentům nejrůznějších zpravodajských služeb hodně blízko.

  Aneb, nejspíš je to o tom, jak jsou asi pak upřímné proněmecké názory a omluvy... Tak hlavně, že se iDNES k takové řízené a podporované vlastizradě Česka právě mohutně připojuje. ;-)

http://tomaskrystlik.blogspot.de/

0/−1
8.6.2015 15:32

P51e18t42r 53H55o97r90a 2898482674885

Máte pravdu, že Tomáš Krystlík je protičesky zaujatý a je to demagog. Ovšem vy máte s ním dost společného, při vašem "černém" vidění česko - německé problematiky, zase z opačného pólu.

+1/0
8.6.2015 18:48

K88a57r36e61l 77D94r18d19a 6323405737799

Často píšu to samé, co on. Myslím, že nemáte pravdu ani zde. ;-)

0/0
9.6.2015 5:47

P25e62t56r 54H69o68r23a 2608902374255

Před pár lety jsem s T. Krystlíkem polemizoval při diskuzích v Českých novinách. Jeho názory na český národ byly skutečně hrozné, nejsem právník , ale domnívám se , že mohly být trestným činem o hanobení národa a rasy.

0/0
9.6.2015 12:22

K83a81r61e20l 95D25r60d24a 6583175197519

Nevím, ale já bych jeho komentáři podložil "vstřícné omluvy" českým Němcům. Třeba by pár junáckým redaktůrkům z iDNES zatrnulo. Aneb, i Krystlík může být velmi užitečný. ;-D

0/0
9.6.2015 14:58

P91e51t25r 23H92o17r35a 2708842414845

Historie nezná kdyby. Ale lze to teoreticky zkoušet. Také platí, že lidstvo je nepoučitelné a neustále opakuje stejné chyby. Kdyby po  roce 1945 nebyl žádný odsun a jen individuální potrestání jednotlivců, kteří se prokazatelně provinili, byla by dnešní situace naší společnosti lepší. Němci v Sudetech by stejně po roce 1948 jako v bývalé NDR budovali "socialismus". Pořádek a hospodářský potenciál státu by byl na vyšší úrovni a startovací pozice v EU lepší. Obávám se, že na příklad situace na Ukrajině znamená to nepoučení se z historie.

+1/0
8.6.2015 12:32

K11a78r74e82l 37D43r92d96a 6293755957459

Patrně by vypukla v Československu občanská válka. Kdy by se Češi ještě víc přimkli k Moskvě. Možná bychom se stali svazovou republikou. Revoltující české Němce by museli likvidovat české jednotky složené ze záklaďáků. Zemi by to totálně rozvrátilo a krev na českých rukou by byla mnohem hmatatelnější a čitelnější.

  Němci by navíc koukali masově utíkat na západ. Z čehož by opět padala vina na běžné záklaďáky za střílení tisíců Němců na hranicích.

  Je docela možné, že pro nějaké Čechy sem Američané tanky v 68. neposlali, ale pokud by Češi vraždili Němce, mohli se do toho Američané vložit. Byla by z toho třeba menší světová válka nebo demarkační linie, za kterou by bylo odsunuto české obyvatelstvo s nálepkou "teroristů a věčných potížistů". Zdá se mi kvetoucí česko-německé Československo jako utopie. ;-D

  Odsun řešil to, aby se česko-německý konflikt již nikdy neopakoval. ;-)

http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDchodon%C4%9Bmeck%C3%A9_povst%C3%A1n%C3%AD

0/0
8.6.2015 13:04

P34e61t21r 35H56o21r44a 2588282104135

Moje teorie je jiná. Nevidím důvod, proč by Němci, kteří po roce 1945 byli na kolenou, se chovali, tak jak vy tvrdíte. Němci v NDR, pod "sovětským" dohledem, byli přece ti "hodní" , stejně takoví by byli naši Němci v naší komunistické diktatuře. Pokusy o emigraci by byly stejné jako v případě Čechů či Němců z NDR a žádná válka by z toho nebyla. Myslím, že  se dostatečná většina Němců ze dvou světových válek výrazně  poučila ve vztahu k jiným národům. To se bohužel nedá říci o mnoha našich občanech pro které je kolektivní vina a generalizovaný názor na nějaký národ (německý, ruský, maďarský, či jiný) ten "jedině správný" a hlavně neměnný názor.  Neodsunuté německé menšiny v západních státech po 2. světové válce také nic špatného neprováděli.

+1/0
8.6.2015 14:51

K48a44r28e75l 71D44r77d44a 6173585207759

Ale tady se budovala sovětská říše. A s tím se nedalo hnout. Československo mohlo dále existovat jen pod Moskvou. (Stalin si vzal Podkarpatskou Rus, Husák už chystal připojení Slovenska ke svazu. Československo stálo v roce 1945 před svým koncem. Jen dohoda s Moskvou zachovala český stát.) Důvody k revoltě zde pak byly neustále. NDR se bouřilo v roce 1953, Maďarsko a Polsko v roce 1956. Československo teprve až v roce 1968.

  Jak by asi dopadla povstání českých Němců cca 1952-1954? Komunisti Češi by své Němce postavili ke zdi? Bylo by to horší než celé Španělsko. Za daných podmínek byl česko-německý stát nereálný. Hrozil také návrat k Mnichovu.

    Počítám, že odsun byl mnohem menší zlo a ve správný poválečný okamžik. Prospěl oběma stranám. ;-)

  Německá emigrace byla mohutná, zažili jsme ji přece i v Praze. To nelze v množství s Čechy srovnávat.

  A Němci se poučili? V SRN možná. A v NDR? Měli stejnou promoskevskou propagandu a dnes se topí v historii tak, jako my. Přitom si východní a západní Němci nemohou přijít na jméno. A sudetští Němci se snad poučili? Příliš růžově bych to kajícné vidění německé historie neviděl. (To by ostatně nebylo třeba urputných českých omluv.) ;-)

0/0
8.6.2015 16:02

K78a20r23e81l 48D74r78d75a 6573935317499

Aha, ten rok 1968 měl svůj důvod. Nejprve vypuklo povstání v Československu 1953, díky měnové reformě. Za čtrnáct dní následovaly nepokoje v NDR. Čeští komunisté šli do sebe a zařídili "plné obchody". Proto bylo Československo v roce 1956 v klidu a dopracovalo se kritiky až v roce 1968.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Plze%C5%88sk%C3%A9_povst%C3%A1n%C3%AD_%281953%29

0/0
8.6.2015 16:21

P26e56t82r 72H59o59r84a 2728662304565

Je to prostě otázka osobní povahy, když někdo může schvalovat vyhnání prakticky veškerého národa, je zcela fuk, zda německého či jiného z míst, kde žili  jejich předkové a ukrást jim téměř veškerý majetek, předky vytvořený a zvelebovaný a připravit budoucí generace o svoji vlast. S oblibou "šíboval" s celými národy Stalin, ovšem to snad byla zrůda.

+1/0
8.6.2015 19:10

K82a34r93e57l 78D52r14d61a 6673885547619

Probíráme hypotetické možnosti. V roce 1989 by sbratřené česko-německé obyvatelstvo bylo výhrou. Ale odsun byl určitě po zvážení našeho soužití v uplynulých x staletích. Český a německý pohled se rozcházel a sliboval věčné konflikty. Co s 5. kolonou, která má za cíl stát ničit? Jak řešit v pročeském státě přijatelnou roli Němců?

  Nabízím Vám alternativní vidění situace a nemáte protiargumenty. Neměli je ani čeští Němci v Londýně. Proto došlo k odsunům.

0/0
9.6.2015 5:44

P24e79t42r 33H44o46r60a 2378682684695

Samozřejmě, že probíráme hypotetické možnosti. Nemyslím, že naši Němci jako celá menšina,  by vždy měli  za cíl rozbít stát. Jak jsem již napsal, je  vyhnání jakéhokoli národa z míst, kde po generace žil a v jakékoli politické situaci, vždy nepřípustným řešením. To není hypotéza, nýbrž morální postoj.

+1/0
9.6.2015 12:06

K80a49r93e60l 86D34r84d60a 6263935477569

Jako teorie a morální postoj je to pěkné. Ale co Balkán, pogromy, ohrožení životů členů mé rodiny? Romská rodina v sousedství nevadí až do okamžiku, kdy přijde moje děcko domů ze školy zmlácené a okradené. Jak byste uvažoval pak? Co dělat v okamžiku, kdy problém stojí "my nebo oni"?

  Čeští Němci o žádné Československo nestáli. Jako nepřátelský celek jednali hned v letech 1918-1919. Pak se povedlo německým sociálním demokratům situaci zklidnit, aby svůj úspěch v sousedství Hitlera už nikdy nezopakovali. Ještě tady byly němečtí komunisté, kteří tak jako ti čeští, koukali společnost zničit bez ohledu na to o jaký jde stát.

  Tady byla šance v autonomii německých oblastí. Patrně by se německý problém otevíral nějakými demonstracemi každých 10-20 let. Ale taková možnost padla rokem 1938. Čeští Němci si zvolili nadvládu a "vylikvidování české otázky". Oni to postavili jasně: "my nebo oni".

0/0
9.6.2015 17:42

K60a91r91e54l 80D10r25d77a 6453645887929

A další, okupace 1939 je z německé strany podávána jako ekonomická záchrana rozpadajícího se českého státu. Druhá republika neměla moc šancí na někdejší prosperitu. Sudetští Němci si vzali 37% území a také 1,25 mil. Čechů. Přišli jsme o uhlí, elektrárny a cca 40% průmyslu.

  Obdobně, když se dělilo Československo, byl by to asi mezní okamžik, do kdy by čeští Němci byli ochotni udržet český stát. Do toho běželo sjednocení Německa jako světová událost.

  Počítám, že po sametu by konečně čeští Němci zakončili své putování ve sjednoceném Německu i s cca půlkou historických Českých zemí. Pěkně demokraticky by jim Havel mával na cestu.

  Problém roku 1939 by tedy zůstal. Česko by dnes bylo ekonomickým nefunkčním paskvilem a to zcela v souladu s pěknou lidskou morálkou - Češi by na pastvě jako luxus pojídali kořínky. ;-D

0/0
10.6.2015 9:19

H28e97l44e14n39a 43K85a20v32k95o35v87á 4183706639663

Odsun byl spravedlivý pro ty Němce, kteří se ve válce provinili., to říká paní správně. Bohužel někteří znali české udavače a kolaboranty ti jako pováleční  "vlastenci a "chrabří partyzáni" se jich potřebovali zbavit. Pro německá zvěrstva není omluva, ale pro ty české také ne.

+1/0
8.6.2015 11:36

K16a12r29e75l 63D63r48d84a 6863845677459

Ale ano. Pokud se prosadil odsun německého obyvatelstva, nebylo možné soudit individuální viny. Často proto ani souzeny nebyly. Takováto akce nelze uskutečnit bez dalších křivd na nevinných.

  Odsoudit můžeme jen excesy a brutalitu.

0/0
8.6.2015 13:11

P23a87v69e65l 70O58d95r96a40z66i62l 6804889177230

Tak co, už jí místní havloperoutkovská klika vysvětlila, že v Německu žádní fašisté nebyli?

0/0
8.6.2015 10:48

K74a80r69e58l 55D21r16d16a 6803975827909

Dejte si pár judikátů, zajímavé případy. Tento je z roku 1933.

  Tady jde o stížnost odsouzeného, který se v letech 1925, 1926 a 1927 účastnil letních táborů mládeže v Německu, kde se probíral příchod další války, příprava na povstání českých Němců s cílem připojení Sudet či celého Československa k Říši.  Za tímto účelem bylo třeba shromažďovat v Československu ochotnou německou mládež a školit ji ve vojenských dovednostech. (Což ostatně skauti dělají také.) Obžalovaný se osvědčil jako schopný a působil v roce 1927 jako vedoucí výpravy a velitel tábora. 

  "...tábory se pořádaly v Německu, že byly bezplatné, že Dr. L., jenž je pořádal, neměl sám peněz na jich vydržování, že se v nich užívalo říšskoněmeckých vojenských stanů a polních kuchyní, že Dr. L. by. význačným činitelem v organisaci "Sudetendeutscher Heimatsbund", jehož cílem je násilné vtělení části Č. S. R. (tak zv sudetského Německa) k Německu, po případě vtělení celého státu k budoucí Velkoněmecké říši, že tato organisace provozuje irredentistickou propagandu a to i akci aktivní, záležející v přímých přípravách pro její cíl, že do táborů dojížděly vysoké vojenské osobnosti říšskoněmecké, z nichž některé promluvily ve smyslu propagandy a že účastníci byli představeni v Postupimi vnuku bývalého císaře Viléma II."

  Jinými slovy, mladí čeští Němci s podporou Německa chystali události, které nastali v roce 1938 již v roce 1925. Trochu to pak staví na hlavu sudetoněmecké pohádky okolo událostí v letech 1937-1938. To už byla fakticky jen politická hra na rozpoutání konfliktu, ale byla připravovaná mnohem dříve.

http://kraken.slv.cz/Rt4660/1933

0/0
8.6.2015 9:52

M97a31r80t49i89n 57S97y35k63o60r21a 5109485159916

Nevím jestli to je záměr, ale vlastně potvrzujete můj příspěvek níže. Přiznám se že dohledávat Vaše zdroje nebudu.

0/0
8.6.2015 10:04

K17a20r15e88l 19D10r81d59a 6763735197869

Jen sem dávám kompletní příspěvek, který jsem popsal stručně níže v reakci na Vás. Nemyslím, že potvrzuji Váš příspěvek. Uvažujete, že obrat u českých Němců směrem k odtržení nastal až během roku 1938. Což je proněmecký výklad.

  Já tady dokládám, že tyto snahy provázely ČsR od roku 1918, navíc s podporou Německa. Což má pak dopad i na další Vaše komentáře. Republika se vlastně snažila přežít s nepřátelskou 5. kolonou, která kalkulovala s podporu až 1/4 občanů republiky. (Pro Česko a Protektorát to byla dokonce 1/3 obyvatel.) K takovému stavu fakticky došlo v letech 1934-38. Je dost naivní tvrdit, že vítězství SdP nebyla o odtržení Sudet. 

  Volby 1935 vyhrála SdP. Komunální volby dopadly s 90% hlasy pro SdP v květnu 1938. Pro německé sociální demokraty a komunisty zbylo max. 10% hlasů.

  Ostatně, to se mi na příspěvku zdá rozumné. Poválečný odsun byl oprávněný, špatné byly přehmaty. ;-)

0/0
8.6.2015 11:11

P74e64t42e57r 58W64e76h96r23b49e68r40g98e48r 7267653760551

Snaha ceskych Nemcu pripojit sudety nebo Böhmen a Mähren k risi, byla prece zcela legalni?

0/0
8.6.2015 13:00

K97a43r20e67l 11D87r89d72a 6853185227799

Nerozumí. To konstatujete?

0/0
8.6.2015 13:21

M66i40r79o34s25l75a84v 55A67d90a56m37k40o22v90i49c 2499690823

Tyhle clanky jsou potreba. Odsun a zabavovani majetku dopadlo kolektivne na spoustu lidi, kteri s nacismem nemeli nic spolecneho. Antifasiste, zide, Cesi, kteri se nekomu znelibili. Revolucni gardy lakaly nejruznejsi zivly, ktere si nasledne vyrizovaly ucty se svymi osobnimi neprateli.

Spousta zidu, kteri nejakym zazrakem unikli holocaustu, se pred valkou podle jazyka hlasila k nemecke narodnosti. Benesovy dekrety se tak na ne vztahovaly taktez. Moje prababicka se tak v ramci jakesi reformy dostala k par hektarum pole, puvodne zidovskeho, nasledne arizovaneho, pak rozdeleneho v reforme, zatimco jediny prezivsi z zidovske rodiny utekl nez ho stacili odsunout. Po par letech pole zkolektivizovali...

+1/0
8.6.2015 3:16

M20a60r18t42i40n 68S65y97k46o90r62a 5879175509636

Vím že to tu bude nepopulární, ale nedá mi to. Čeští Němci od počátku zrodu ČSR v tomto státním útvaru žít nechtěli, pouze ekonomické (a menší míře historické) důvody přispěli k tomu , že tzv. Sudety se staly součástí nové republiky. dr. Beneš např. na Versaillské mírové konferenci deklaroval kantonální uspořádání Československa. K tomu nikdy nedošlo. Nezapomínejme na zákon o státní službě, jazykový zákon, dále dosazování administrativních i jiných pracovníků do pohraničí a plán tzv. čechizace (zní to skoro stejně špatně jako poněmčení). To všechno bylo namířeno proti Německému živlu u nás. Pravda je že jinde byly podmínky pro menšiny ještě horší, ovšem to není omluva. Za této situace se přesto většina českých Němců identifikovala s novou zemí a měli ji za svou vlast. Henleinova SDP až do srpna 1938, nijak nedeklarovala snahu o odtržení, naopak navenek hlásala pouze rovnoprávnost v rámci ČSR ( o měsíc později byla Mnichovské dohoda). Případný válečný konflikt který hrozil byl tímto z jejich strany zažehnán (Hitler sám prohlásil že jiné územní požadavky nemá), a proto byl Wehrmacht vítán při záboru Sudet. Měl to být konec krize, to že to byl začátek se v tu dobu nevědělo.

+3/0
7.6.2015 23:29

K59a28r28e81l 85D84r51d39a 6393235867529

Až na to, že se události plánovaly a připravovaly s předstihem a jejich cíle byly zasvěceným zřejmé i roky předem. Na české straně se za zahájení válečného stavu označuje 17. září 1938. Kdy vznikl Sudetoněmecký Freikorps a zapojil se do akcí. I ten byl připravován dlouho před tím.

  Procházel jsem soudní procesy před válkou. Do Německa jezdily německé děti a mládež na účelové tábory a školení. To bylo i cca 10-15 let před válkou a české orgány to stíhaly sledovat a jednotlivce i soudit za ohrožení republiky. Podezřelí se běžně četníkům vyhýbali tak, že mizeli v Německu.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Sudeton%C4%9Bmeck%C3%BD_sbor_dobrovoln%C3%ADk%C5%AF

0/0
8.6.2015 6:21

P76a53v60e58l 59O94d68r71a20z83i30l 6294269827450

Historické důvody, tedy že tzv. Sudety spadaly stovky let pod tzv. české země, jsou dle mého názoru docela významné. Jistěže se germanofonní obyvatelstvo neradovalo ze změny rakouských pánů na pány české, kdy bych k vašemu doplnil dva body

- vznik československého národa, který méně početné Slováky upřednostnil před početnějšími Němci, hanebnost spáchaná Masarykem a Štefánikem

- znárodnění 1918

Tyto kroky velkou měrou přispěly k odporu proti ČSR ze strany českých Němců.

+1/0
8.6.2015 10:54

K26a88r68e53l 65D74r52d15a 6493855897509

Žádné znárodnění 1918 nenalézám. "Znárodnění" průmyslu přinesla až německá správa za Protektorátu. Běžela pozemková reforma, což bylo vyvlastnění půdy "Schwarzenbergovi".

  Sudetští Němci se odtrhli od Československa v souvislosti s 28. říjnem 1918. Nic jiného v tom nebylo. Měli problém s "českým státem". V podstatě jen protičeská xenofobie. ;-)

0/−1
9.6.2015 6:14

K63a38r73e32l 89D10r38d52a 6203935247199

Za co minus? Narážím na sudetoněmecké vyhlašování samostatných německých oblastí 29. října 1918. Veškeré ostatní argumenty přece nastaly až mnohem později.

  Československo vzniklo potlačením sudetoněmeckých protestů a střelbou do českých Němců. Bavit se o čechizaci a švýcarském vzoru je pak nesmysl. Zase jen prolhaná sudetoněmecká písnička a přepisování historie, kdy se dopady zaměňují s příčinami.

  Republika vznikla za "občanské války" proti českým Němcům. Jediný jejich důvod nepřijmout Československo byly tradiční xenofobní postoje a propaganda. (V tom cs-magazínu uvádí i kampaň Vídně proti Československu. Přínosy Němců republice.) :-P

http://tomaskrystlik.blogspot.cz/2013/05/strety-s-nemci-ceskych-zemi-po-zalozeni.html

http://www.cs-magazin.com/index.php?a=a2009062021

0/0
9.6.2015 12:33

O57s89k68a89r 55K18o96v64a65ř35í56k 8927953976827

A jedeme dále. Sypeme popel, sypeme.

Nebylo by lepší se přímo omluvit za rozpoutání druhé světové?

Oběti nacismu se musí v hrobech obracet.....

+2/−3
7.6.2015 23:05

Z54d54e81n80ě68k 30J91a54n92o92u45t 1862465584581

Tak jsem právě shlédl film Lidice. A mám chuť sudeťákofilům rozbít hubu. Čím to asi bude ? :-P

0/−3
7.6.2015 22:04

J50a64n 24S57e58d27l10á94k 9552407196664

to já jsem si dal dva ležáky a jdu spát...

+1/0
7.6.2015 22:53

T63o53m44á55š 22K20r90e30d51v50í45k 8239176746483

a máme tady další účelový článek;-D ... uběhne ještě pár let a bude se psát, že chudáčci němci válku nevyvolali ;-D

+3/−5
7.6.2015 19:58

P57e19t60r 34M73l46á30d90e96k 7947648801730

Uz zase? Nikdo snad nepochybuje o tom, ze se tu ta zverstva dela, ale mohli byste v ramci tematu "vyroci konce WW2" psat taky o necem jinem, nejen o odsunu.

+2/−2
7.6.2015 18:55

J46a60n 85J26e82n31i58c 1484274527924

Tak si tady čtu ty příspěvky a říkám si, že něco není v pořádku:

- proč lidé, kteří trpěli válkou neměli potřebu se mstít?

- proč má někdo potřebu obhajovat zvěrstva (nikdo nezpochybňuje, co hitlerovci napáchali ani nikdo neříká, že to nebylo horší, ale i ten Hitler rozlišoval, kdo byl loajální a kdo ne. Tak proč nám nevadí, že hrdinové, kteří pomáhali za války našim byli ve stejném houfu jako ti, co nepomáhali)?

- proč se děly skoro jako přes kopírák zrovna v ČR zvěrstva, která neodpovídala tomu, jak si Hitler hýčkal protektorát, protože u nás se vyrábělo více jak 30% zbraní pro Wermacht?

- proč se nedozvídáme o podobných věcech z Rakouska, z Francie?

- proč byl velitel pražského povstání souzen po převratu 1948 za vlastizradu, podobně jako jiní vysocí činitelé, kteří nechtěli ohnout záda před komanči, potažmo Moskvou?

Asi nám bude ještě chvíli trvat, než si přiznáme, že nám tu vládla 40 let lúza, že vraždili skutečné hrdiny, aby mohli lízat ruské zadky a pořád mají potřebu lhát...

+13/−3
7.6.2015 17:08

M73i12l20a74n 16P33r66o66u70z87a 6352864848287

Tak s těmi frantíky jste se spletl, tady podle mne, také nezapoměli.

0/0
7.6.2015 17:42

J89a82n 60L88u53k66á97š 7977793183102

Z Alsaska-Lotrinska, ktere za valky patrilo k Risi ovsem zadny odsun nebyl.

+1/0
7.6.2015 20:18

P61e42t61r 51V56l73c85e49k 5362425605367

To se mýlíte......např.Francouzi se stydí za své "mstitele", kteří se mstili např. na kolaborantech- ženách, které měly poměr s nacistou....

0/0
7.6.2015 17:48

J80a24r66o29m79í88r 96K90r95á45l 4400579444909

R^ Tak.  Ale ony byly excesy např. i v Belgii a té Francii.  Jenomže oni se s tím vyrovnají po svém a u nás se o tom skoro nepíše.  Stejně, jako tam o excesech v ČSR.

0/0
7.6.2015 18:21

K14a29r44e22l 75D35r24d65a 6103285137739

Špatně čtete příručky landsmanšaftu. Ta lůza nám tu vládla od roku 1918. Rv;-D

  Měli bychom umět oddělovat. Češi bojovali o svoji holou existenci. To Francie či Rakousko ne. Ještě za války se řešilo, zde bude nějaké Československo po válce existovat a v jaké podobě. A ono existovalo s ochranou rukou Moskvy. Opravdu se naše historie mohla ubírat jinak? Dostali jsme k tomu příležitost?

0/0
8.6.2015 6:31

P53a33v75e42l 18V74e48r27n34e46r 1713983922437

je to smutny pribeh, ktery zapada do doby, kdy nalada ve spolecnosti byla protinemecka a malokdo znal osobne tyto bojovniky proti zlu, tudiz nebyli obhajci, kteri by svedcili v prospech postizenych.

+1/0
7.6.2015 17:07

P46e71t94r 64V51l65c16e26k 5252515575317

Už bohužel dnešní většinový názor Čechů je takový, že poválečnému komunistovi je odpuštěno, že zabil po válce Němce, aby ho mohl okrást, ale už nikoliv, že kvůli zahlazení vraždy stal komunistou....

+1/0
7.6.2015 16:54
Foto

J22i25ř23í 14Z87e51d62n79í70k 1926266

Tahle serie článků se mi ani trochu nelíbí. Strčte si to za klobouk. Během odsunu se jistě stala řada věcí, které nejsou v pořádku, ale jinak s odsunem siuhlasím. Opačná strana se za zvířecí chování za války takhle nekaje. Připravujete snad pro něco půdu?

+6/−15
7.6.2015 16:14

P25e35t26r 64H11a20r74z14e36r 5314327633556

Co to meleš?druhá strana se kraje tak, až je to pomalu přestává bavit....

+5/−3
7.6.2015 16:17
Foto

J18i18ř11í 67Z69e26d92n33í90k 1956216

Málo

+2/−6
7.6.2015 16:20

J30a57n 93P14r90o82v91a34z70n34í23k 6938604100251

Že o něčem nevíte neznamená, že se to neděje.

+5/−2
7.6.2015 16:27
Foto

J40i65ř21í 15Z48e98d61n30í39k 1256246

Pro některé věci omluva neexistuje a holocaust je jedna z nich. Tahle teze se samozřejmě vztahuje na excesy během odsunu

+2/−3
7.6.2015 16:30

J84a17n 49J53e94n98i42c 1924734157974

A jak s tímhle souvisí Němci, kteří u nás žili, byli proti válce a pomáhali zdejším lidem? Tyhle blbé kecy o omluvách nemám rád. Tihle lidé se chovali jako hrdinové. Většina komančů co tu pak vládla 40 let byla zalezena jak krysy v dírách a mnoho z nich kolaborovalo... Tihle by se měli omlouvat, Tihle měli být souzení a bručet v base...

+8/−2
7.6.2015 16:34

J53a55n 42J26e41n79i63c 1824474757534

Rv

0/−1
7.6.2015 16:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.