Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Modernizace Nebelovy tratě na Jesenicku skončila fiaskem. Firma nestíhá

Jediná železniční spojnice severu Olomouckého kraje s vnitrozemím má potíže. Zakázka na modernizaci trati ze Šumperka do Jeseníku totiž stojí, neboť maďarský dodavatel nestíhá termíny. Měsíce, po které se na železnici nepracuje, však budou zřejmě chybět. A mohou ohrozit i klíčovou evropskou dotaci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P90e76t42r 17R13u61m63p16l74i55k 4809167959513

kdyby bylo železniční vojsko VU1104, tak za den 7km tratě.

0/0
21.9.2015 19:55

R52a11d80e32k 76V64o37k24á53l 1770808267274

Jesenicko nějak přitahuje tyhle podivné zakázky... viz http://olomouc.idnes.cz/evropske-dotace-chyba-sdruzeni-cestovniho-ruchu-jeseniky-pnp-/olomouc-zpravy.aspx?c=A150504_2160249_olomouc-zpravy_stk

0/0
21.9.2015 13:06

H62o19n19z23a 15F85á86t86o55r 2709935334230

To vyžaduje opravdu know-how nezvládnout stavět. O to ať se s ostatními raději fakt nedělí.

0/0
21.9.2015 9:56

L56u93k62á65š 32Š77m36a78h48e74l 2697114292814

Výsledek českého šlendriánu, který v podobných věcech bohužel často panuje. Na rozdíl od dalších diskutérů si ovšem nemyslím, že za to může nějaké dotační zlo nebo dokonce Evropská unie, ale je to typicky český problém. Naopak, bez dotací by řada silnic a železničních tratí byla stále ve stavu jako před 30-70 lety, protože by nikdo neuvolnil prostředky na opravy.

+4/−1
21.9.2015 9:43

A72n47d97r60e90j 85O97l54e96k61s50a 3945281197951

Zcela přesně R^

0/−1
21.9.2015 10:29

V81l17a57s18t30i69m73i58l 30P98r54o46c78h87á49z18k93a 5320220498878

Pánové, podle našich výběrových byli najlevnější, sice s takovou stavbou nemají žádné zkušenosti - je první - výběrová komise to věděla. Kdyby vybrala ty co umí, niť by na ní nezůstala suchá. A tak je to dobře. Ne ti co umí, ale ať máme alibi a trať a lidi. No ti se mohou jí za keř vy-s-rat. Nikdo je dlouho neuvidí - trať je v .iti.RvRvRvRv

0/0
21.9.2015 12:49

B93l78a18h34o68m58í42r 21S70k13o68u40p96ý 1410265608797

A nějak se vůbec nemluví o sankcích pro dodavatelské firmy za nesplnění termínu (?!!). Že by šlo opět o špatně, pro stát, státní firmu nevýhodně napsané smlouvy, jak je v Česku zvykem? A pokud by vše muselo skončit soudní cestou, všichni víme, jak naše soudy rychle a kvalitně pracují: deset let normálka se spoustou odvolání, opakovaných znaleckých důkazů, zpochybňování všeho... Viz železniční neštěstí pádem mostní konstrukce u Studénky 8. srpna 2008 (tak smutně "slavné", že se dostalo do Wikipedie!). Ani po 7 letech soudně nedořešeno. V soudním sporu ohledně určení viníka, který trvá tolik let, ještě v roce 2015 nebyl nikdo obviněn! Subdodavatelská firma Bögl a Krýsl má od té doby na kontě ještě několik dalších stavebních havárií s mrtvými, ale pořád může vesele soutěžit ve výběrových řízeních.

"V Česku? Tam je všechno možný!"

Hlavně že politici jsou schopni "oslavovat", slavnostně uvádět do provozu i takové organizační, technologické (opakovaná výměna navlhlých voděodolných kabelů!) a finanční (obrovské předražení) fiasko, jakým je tunel Blanka. Že zatím od otevření funguje? No - ještě nepršelo...

"V Česku? Tam je všechno možný!"

+4/−1
21.9.2015 9:30

P58e18t24r 26Č98i16h54a16ř 2202158880663

Není čas. Maďaři dělají ploty...

+1/−1
21.9.2015 9:21

J28i81ř78í 30E11n12g97l33i48š 1705369615871

Sice po bitvě každý generál, ale co čekali od Hotentotů, kteří neměli jedinou zkušenost se stavbami na železnici. Je to výsledek překotného a křecovitého čerpání těch proklatých dotací z EU. Všechny firmy, které stály za řeč jsou kapacitně vyčerpány a odmítají krátkodobě investovat do drahých mechanizmů a přeplácení kvalifikovaných pracovníků. Nazávidím jesenickým horalům tuhle situaci, kdy je ničí tranzit náklaďáků vlivem uzavírky Červenohorského sedla a ještě zbytečně jezdící autobusy od náhradní dopravy místo vlaků. Úžasná koordinace činnosti jednotlivých rezortů dopravy ;-€;-€;-€

+11/−1
21.9.2015 8:45

A27n40d24r49e47j 71O87l37e44k23s97a 3325881877341

To je ale problém proklatě neschopných a prokamarádíčkovaných českých úřadů, že teď nestíhají čerpat dotace. Na každou akci se tak dlouho soustředí smečka potřebných, hledá se přijatelný způsob odlití peněz na ta správná konta, až je zkrátka za  minutu dvanáct. Unii z toho neviňte:-)

0/−1
21.9.2015 10:24

P12e23t63r 69F75i92a87l33a 9473386933423

Je to především kvůli ministrům dopravy, za kterých se nemohly stavět silnice a železnice, jak bylo potřeba.

Např. Slovák, který neuměl česky, kvalifikace - bez šajnu o dopravě, za to se svým partnerem půjčovali byt Topolánkovi.

Další ministr naprosto nelogicky zastavil silniční a železniční stavby, nyní se to dohání. Není to proto za minutu dvanáct, ale po dvanácté.

+1/−1
21.9.2015 12:27

R92a21d19e31k 55V36o98k67á91l 1140678487264

A teď si představte (nechci to přivolávat), kdyby třeba přišla nějaká ta povodeň a ta rozebrala most nějaký ten most či jen podemlela silnici kdekoliv na úseku Hanušovice-Jeseník.

0/0
21.9.2015 13:04

P60a31v14e83l 56Ř40a23p77e95k 7192846119605

Pořád říkám, že dotace jsou zlo. EURv

Všichni se najednou mohou zbláznit kvůli dotacím, jako bychom byli nějaké nesvéprávné stádo. Jako když si vodíte hladového psa na kus žvance. Strašné. Pak se není čemu divit, že při tom dotačním šílenství najednou chybí kvalifikovaní lidé a je to jeden průšvih za druhým. Má tohle smysl?

+9/−2
21.9.2015 8:32

A68n98d92r92e84j 54O14l77e75k28s23a 3675711327311

Má. Dotace jsou jediný způsob, jak náš stát donutit investovat do veřejně prosopěšných staveb.

0/0
21.9.2015 10:25
Foto

O95l29d43ř74i47c18h 53V87y14k75y16d25a26l 1469821369184

"Společnost Klement se nechce ke svým potížím příliš vyjadřovat. „Obchodní případy společnosti Klement a. s. nekomentujeme, protože vše podléhá know-how a obchodnímu tajemství společnosti,“ uvedla mluvčí firmy Pavlína Moudrá."

.... Podtrhnout cenu a snažit se najít trubky, kteří to za ně udělají?:-)

+13/0
21.9.2015 8:12

L70u85k36á15š 74O16d59s62t69r49č42i18l 7460214347190

Tak doufám že za to bude pro firmu nějaký postih. Takhle to dopadá když musí vyhrát nabídka z nejnižší cenou.

Pak to dostávají firmy, které na to nemají kapacity.

No a jsem zvědavý na ro zrychlení po modernizaci. Max mezi Zábřehem a Hanušovicemi. Takže možná 10-15minut. Na zbytku trati, toho díky převýšení a zatáček se asi moc nezrychlil. Ale ty výhledy stojí zato 😉

+3/0
21.9.2015 8:11

M27i57l62o44s 47Z91a16k 6806948277855

To je tak, kdyz je rozhodujici jen a pouze nejnizsi cena...

+16/0
21.9.2015 7:49

D69a38n67i94e49l 19T52s81c44h27e55r88n69a79y 2155962749452

Ale at je nejnizzsi klidne, ale at je v podmince smlouvy jednoducha veta, " Za kazdy den z prodleni je zhotovitel povinnen uhradit  jedno procento penale z celkove smluvni ceny" A je po problemech.

+2/0
21.9.2015 7:59

P51a91v51e96l 97O67b83d47r88ž25á63l15e41k 6876884458302

V praxi to ale nefunguje. Firma nezaplatí, za rok se to možná dostane k soudu a ty se mohou táhnout roky. Stačí se podívat na Eurovii. Ve finále se firma zlikviduje a případný exekutor bude hledat nového jednatele z Ukrajiny.

A mezitím nic nestavíte, dotace propadnou a kdyby se ta firma přihlásila do jiného výběrka - musíte ji znovu vybrat.

+2/0
21.9.2015 8:10

R10o32m65a63n 76J16e62s37c87h81k39e 9498265707385

Nedivte se, když máme tisíce kvalitních právníků z Dioséka - Sládkovičova.

0/0
2.10.2015 14:54

Z12d74e88n71e70k 83B56o59h92a87c76e13k 1398667527489

Treba to tam ve smlouve maji; a co dal? Takovych smluv, event. povinnosti dle zakona, je /viz napr. H-system/. A je po problemech?

0/0
21.9.2015 9:18

P84a40v95e51l 78O86b25d44r43ž69á79l11e18k 6486984918752

Možná ještě horší je, když ve výběrové komisi lidi třeba i tuší, že to daná firma nezvládne - ale i tak jí musí kvůli ceně vybrat, protože jinak se odvolá a vyšší instance výběrko zruší.

+3/0
21.9.2015 8:03

A38n22d98r73e59j 20O27l50e39k76s86a 3735761947831

Ten, kdo výběrové řízení pořádá, by měl mít mnohem vyšší míru zodpovědnosti. Konkrétní osoby by měly v té rozhodovací pozici ručit vlastním majetkem. Pak by se dalo rozhodovat kvalifikovaně a ne pod tlakem lobbistů za soukromé zájmy.

0/0
21.9.2015 10:29

P48a96v98e52l 73O90b51d86r40ž54á11l90e82k 6486204938952

Asi si nerozumíme ... pokud budou mít lidé v komisi ještě větší odpovědnost a budou ručit svým majetkem, tak tím spíše vyberou automaticky nejnižší nabídku - kterou si před ÚOHS obhájí vždy - než jakoukoliv jinou, u které stačí narazit na úředníka, který bude mít "jiný názor".

Případně 2. varianta - že do výběrových komisí nikoho neseženete, všichni se prohlásí za podjaté.

0/0
7.10.2015 18:22

L10u73d27ě67k 77M88u73s23e55l22í12k 3986519

Hlavní tajný knowhow je obrovský tunel.

+7/−1
21.9.2015 7:39

P66e47t85r 40K13o19z95á35k 8105337517804

To je komické ... "... po modernizaci bude možno po trati jezdit až 100km/h ... "

To ano ... od Hanušovic dále. Tedy po poslední 1/3 tratě ... zbylé 2/3 vedoucí přes hory nic nezrychlí, spousta zatáček, velké převýšení. Takže v podstatě, žádné terno. 

A tím se dostáváme zpět k jádru problému ... tunel pod Sedlem. Ten snad, podle posledních projektů pokud by se budoval, by měl být silniční i železniční ( 2 průrazy ). Dává mi i trochu logiku potom zavedení elektrifikace do Koutů ( v opačném případě bych tuto modernizaci absolutně nepochopil ). Potom se můžeme bavit o tom, že se Jesenicko otevře zbytku republiky a tak přiláká investory!

+5/0
21.9.2015 7:38

D54a72n68i36e78l 39T44s80c85h10e59r37n15a59y 2335842969602

Jak nepochopil ?  Je to dobry kseft, misto aby potrestali toho, kdo mel na starosti udrzbu trate a vykaslal se na to, tak se proinvestuje ve finale miliardicka, neco malo se odkloni a vsichni (krome cestujicich) budou spokojeni

+2/0
21.9.2015 7:57

P88e52t45r 72K17o25z59á79k 8385247687944

No ano nepochopil, protože nepřemýšlím jak "vydělat", "udělat peníze", ale jak zefektivnit. A elektrifikace lokální tratě, bez valného významu, jakou trať ŠPK-Kouty bez pochyb je  ( to už ta naše ŠPK - JES je významější ) je prostě pro mě nepochopitelný čin. Pokud by se ovšem v budoucnu nepočítalo se žel. tunelem ( čemuž já osobně absolutně nevěřím ) a protažením elektrifikace do Jeseníku.

0/0
21.9.2015 8:36

J76i31ř45í 23P15r29ů46š44a 7265772315229

Elektrifikaci do Koutu si vyřvali (a zařídili) obce které tu trať vlastní. Jakým způsobem se jim povedlo získat potřebnou efektivitu je tajemstvím. Ale v zásadě je to nesmysl. Zbytek investice do té tratě (zabezpečení přejezdů) smysl dává. 

A k trati na Jeseník zkrácení jízdních dob nejvíce pomůže odstranění propadů rychlostí a kratší jízdní doby umožní sestavit  smysluplný jízdní řád.

0/0
21.9.2015 9:04

J51a17n 19S79e80d79l33á97k 9732217806164

maďarský dodavatel nestíhá protože místo kolejí kuje žiletkový dráty když jim to německo zařízlo ;-D

+2/0
21.9.2015 7:34

R18a46d57e18k 56V49o24k75á84l 1190778247244

A co je tam vlastně udělané, když dle článku se nepracuje a nic není hotové. Teď tam vlaky nejezdí a v zimě budou. Tomu nějak nerozumím... Udělalo se tam vůbec něco? Nějaké úseky budou do zimy nové?

0/0
21.9.2015 7:00

M10i39l85e50n79a 82N67o39v93a65n96s44k78a 4982147259939

Neudělalo se tam nic. Provoz na trati byl přerušen, aby se pracovat mohlo a když se za celou dobu nestalo nic, tak se provoz zase obnoví.

+1/0
21.9.2015 7:03

J82a94n 24K37a75š57p20a89r 9931113120457

nejsou tama koleje

0/0
21.9.2015 7:44

A12l72e91x94a79n50d93r 82Š27m90í53r50o 9226517494226

Koleje nejsou v úseku Bludov-Olšanské papírny. Tato výluka nemá s touto popisovanou nic společného. Jsou to dvě rozdílné zakázky.;-)

0/0
21.9.2015 16:32

M39i56c45h98a80l 12K23o62z86a48k 7514292941560

Ano něco se tam udělalo, vytrhaly se koleje.

+1/0
21.9.2015 7:45

R78a79d31e36k 30V72o11k64á38l 1150318967134

viděl jsem, že bez kolejí je úsek Bludov-Ruda, jak je to dál nevim. Proto mi nějak nejde do hlavy, jak by chtěli na úseku s vytrhanými kolejemi obnovovat na zimu provoz.

0/0
21.9.2015 13:01

Z39d53e12n84e35k 44P80e42t58r12z30d 2432885197157

Úsek Bludov-Hanušovice vyhrála jiná firma která práce stíhá, takže po dokončení prací výluka skončí.

0/0
21.9.2015 18:24

D55u37š31a97n 36R48a20j31n24i91n78e47c 4574112513231

A v čom je problém , nechápem ? 

Blanka sa otvorila asi o 4 roky neskôr a namiesto mastných penale to  pani primátorka ešte oslavuje!

+1/−1
21.9.2015 7:00

J11a77n 71B68o60h11a23t17ý 7477620968762

„Obchodní případy společnosti Klement a. s. nekomentujeme, protože vše podléhá know-how a obchodnímu tajemství společnosti“. V čem spočívá to know-how, to by mě zajímalo. Vysoutěžit zakázku, na kterou nemám? To není know-how, to je diletantství. Měli by zaplatit všechny náklady, co vznikly s výlukou.

+10/0
21.9.2015 6:58

D59a87v47i20d 66P55e36c16a 1175944581916

Těžko vyčíslit např. obchodní případy které nevznikly.

+1/−1
21.9.2015 7:34

O17n39d20ř15e86j 85F79i90g44u10r52a 5709299578138

Do Jeseniku se jezdi jeste pres Krnov ne? A dal na Ostravu nebo Olmik nebo jak to tam je...

0/−2
21.9.2015 6:56

J42a30n 82B45u38g70d60o43l 7754809217910

Ano, můžeš jet Jesenik-Glucholazy (PL)-Krnov-Ostrava (Olomouc). Ale přece nepojedou třeba do Prahy přes Olomouc. Musím se dostat na železniční uzel v Zábřehu. A jet vlakem asi 70km skoro dvě hodiny je opruz. A za další 2h jsi v Praze.

+2/0
21.9.2015 7:15

J31i93ř43í 28Č51e84r63n39ý 6508943360308

Za 1. to trvá déle

za 2. to vede kus po Polském území, čili další problém.

+1/0
21.9.2015 7:16

J67a70n 62B75u16g26d28o62l 7634239167330

Dnes už to polsko není problém. To když jsem před více jak dvaceti lety jezdil na intr, tak tam stáli polští celníci se zbraní okolo krku a když někdo omylem vystoupil nebo chtěl jenom přeběhnout z vagónu do vagonu, tak nastal šrumec ;-)

0/−3
21.9.2015 7:26

L71i66b86o41r 73M62a39l93ý 6933644845566

Polsko je zásadní problém. Trať přes Polsko je v dezolátním stavu a vlaky tam jezdí téměř krokem. Poláci kasírují peníze, ale o trať se nestarají. Rv

+5/0
21.9.2015 7:49

M25a58r67t16i88n 17H17o16u98b24a 6733741939548

krome stavu trate je treba mit taky schvalene vozy pro provoz CZ a PL

+1/0
21.9.2015 7:53

O26n57d27ř57e78j 24F69i71g61u63r53a 5889759218118

Ale v clanku se pise: Trať je totiž jedinou železniční spojnicí z Jeseníku do vnitrozemí. Takze neni, pres Krnov je ta trat taky prujezdna, ikdyz je delsi...

0/0
21.9.2015 7:56

L41u65k81á23š 47O27d47s19t38r54č55i16l 7160184967900

A co ty ostatní města a obce které jsou na trati mezi Jeseníkem a Zábřehem.

Přes Krnov je to asi stejná hovadina, jako je přímý spoj Jeseník-Praha, který jede přes 7 hodin, protože jede Jeseník-Olomouc-Brno-Pardubice-Praha

+1/0
21.9.2015 8:07

P92e86t57r 15S21p45á25l49e25n84ý 3625937249278

Co k tomu říct...ani mne to nepřekvapuje. Mnohem větší rozruch by udělala zpráva, že trať se podařilo zmodernizovat včas, nepadla žádná žaloba a ušetřilo se pár milionů proti předpokládané ceně.

+14/0
21.9.2015 6:27

J95i16ř73í 43H42o59d37a76n 6164167283720

a myslíte že se takové zprávy dočkáte? ;-D

0/0
21.9.2015 7:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.