Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Trať elektrifikovali za stovky milionů, ještě půl roku tam budou motoráky

Už měsíc je v provozu trať Šumperk - Kouty nad Desnou, která má za sebou elektrifikaci. Jenže lidé na ní dál nasedají do motoráků. Svézt se moderními RegioPantery bez přestupu, což mělo být vedle ekologičtější a rychlejší přepravy největším přínosem obří investice, nebude možné ještě nejméně půl roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J61a63n 68J48e92m62e27l67k34a 1275100

Tady je přesně vidět racionální dobrý úmysl.

400 mil/ 20 km je 20 mil na km! Což je zdaleka nejlepší číslo v ČR.

Elektrizace, zabezpečení, svršek, zabezpečení. Jestli budou jezdit průměrem 60 km/h.. Tedy nejspíš možná 100 km/h max.

Porovnejme se sždc, trať 323, Ostrava Frýdek, Frýdlant, Frenštát.

900 mil/15 km Frýdlant - Frenštát to je 60 mil /km! A to je pouze výměna svršku, kolejí, spodku, podchody, přejezdy,

Bez elektrifikace!

K tomu 400 mil primárně za podchody Frýdlant nad Ostravicí, 300 mil za Frýdek Místek atd atd. A dostali bychom se na dost nechutnou částku na km.

A donedávna jezdili s průměrem 33 km/h. Na páteřní příměstské trase.

Tedy, kdyby se kouty vzaly jako prototyp pro další tratě, měla by česká železnice asi vyhráno. Například Valašské Meziříčí - Rožnov by to potřebovala jako sůl.

0/0
26.12.2015 11:38

M21i91r51o39s62l93a83v 29Z64i20k55m23u72n95d 6728112267848

V zásadě žádná elektrifikace se neobešla bez zpoždění, třeba jen proto, že k napájecí stanici nebylo přivedeno vedení VVN ..

0/0
23.12.2015 18:08

T97o73m38á19š 62Z36a86h38á61l21k73a 7500962257800

A už se ví, jaký tam bude platit tarif, když Panteři patří ČD?

0/0
22.12.2015 21:37

A89l50e82x56a79n76d26r 41Š91m84í74r15o 9496957514306

Žeby IDSOK jako doposud?

0/0
23.12.2015 16:38

T61o11m81á35š 53Z70a11h39á25l52k34a 7420712557230

Hm, zeptám se radši přímo ČD.

0/0
23.12.2015 17:31
Foto

M22a40r42t81i54n 88F54a46l18t81ý41n 9461346864308

Já bych věděl, jak toho dovílit. Rychle a fekektivně. Kopat příslušné činitele, co se do nich vejde.

A aktuálně vinné pozavírat.

Jenže paragrafy, které by se na to hodily, jsou pro jistotu zrušené nebo totálně bezzubé: nehospodárné nakládání s majetkem. Moc dobře věděli, proč.

+1/−3
22.12.2015 18:23

G46a41b19r90i21e49l 24H88o36r28t49e52n 9411379513834

Hádám dvě. Možná dvě a půl.:-P

Jinak porušení povinnosti při správě cizího majetku samozřejmě trestné je a podstatné je, že zde k ničemu takovému nedošlo, jak nerad a nepřímo přiznává i autor článku. Ze kterého jste četl jen úderný titulek.

+3/0
22.12.2015 21:47
Foto

M69a46r70t61i74n 17F23a96l40t17ý64n 9721536224348

Já bych věděl, jak to všechno stihnout: kopat pořádně do zadnic!

A aktuální "řešitele" bych nechal pozavírat. Bohužel ty paragrafy které by se na to hodily, jsou raděj zrušené - takže nehospodárné nakládání s veřejnmi přostředky je vlastně legalizováno.

0/−2
22.12.2015 18:20

D75a52v94i15d 92P32e79c43a 1725974501156

Kéž by občanská sdružení a místní samospráva nahradila nefunkční státní organizace všude. Pošlete daně obcím, starostu pohlídáte spíš, než hejtmana či ministra. Takové SŽDC či Ředitelství dálnic se zpovídá ministrovi, ale starosta každému občanovi obce.

0/−1
22.12.2015 15:55

J62i15n46d22ř19i66c97h 71Š98k62o35p54e39k 4275211600145

to je sice pravda, ale přesto jsou obce, kde se krade

+2/0
22.12.2015 17:02

J84a50n 45J24e92m72e10l45k31a 1585600

Zejména velká města.

0/0
23.12.2015 0:12

B88o13h97u63s34l11a60v 91K93r93á55l16í55k 2501350239266

Mimochodem, co teď vlastně jezdí na bechyňské dráze? Udržují tam ty dráty vůbec pod napětím, když už tam několik let nic elektrického nejezdí?

0/0
22.12.2015 14:46

M49i74r74o20s29l38a87v 56Z14i90k68m41u45n76d 6868182467818

Kdepak jste na to přišel ... stále se tam jezdí v pracovních dnech (+ výjimky) dva páry osobáků elektricky ...

+2/0
22.12.2015 19:57

B95o64h70u29s37l66a29v 66K19r38á44l89í73k 2671580829956

Byrokracie a nepružnost je pro naše železnice stále typická. Kolik toho ti úředníci dokážou nažvanit, proč něco nejde!

+2/−1
22.12.2015 14:33

R55a82d49e69k 73J19a17n29a20t90a 9595576274672

To je otázka téměř všech veřejných staveb. Nikdy nevíte, kdo a kdy se odvolá a jak dlouho to odvolání bude trvat. Byrokratické průtahy jsou tak větší problém než technické potíže.

Jinak toto je rozhodně lepší situace, než kdyby to bylo naopak - tj. byl předem dojednaný provoz elektrických jednotek a přitom eletrifikace dokončená nebyla.

+2/0
22.12.2015 14:42

T97o18m67a39s 57S54v29o47b17o90d62a 5287585215247

To je reportáž jak pro televizi nova :D senzace z nesenzačního:-D

+3/0
22.12.2015 12:20

L26a11d81i61s79l40a34v 95M22i31k54a 1631109264754

Člověk by dle nadpisu řekl, jaký se tam zase stal průšvih, kdo co vytuneloval, zkazit atd. a ono jde vše podle plánu a jen pisálek potřeboval asi zaujmout a pozitivní zpráva přece nikoho nezajímá co.

+15/0
22.12.2015 9:52

J68a18n 91J70e46m81e15l38k10a 1375750

Dobrá práce, když si idioti usmyslí, že trať zruší, svazek obcí je asi jediné řešení.

Podobně v Rakousku funguje Zillertalská dráha. A velmi efektivně. Přestože je úzkorozchodná, jezdí na ni v taktu 30 minut vlaky až 70 km/h. Žádné podchody nepotřebují, dokonce nepotřebují ani často signalizaci na přejezdu v obci natož závory (pravý opak kroků ČR). A tam kde jezdí rychle většinou přejezdy zrušily (polní a lesní, což u nás není ani na koridoru. Naopak je v místech křížení 2kolejná. (tedy nesnižuje průměr 5 min čekáním ve stanici na křížení)

Čas ukáže, že tahle trať do Koutů je pro turismus dobrá a je na koridoru.

Bohužel se obávám, že stát se opět chystá zaříznout další tratě, zejména do Vrbna pod Pradědem, stejně jako to kdysi po.. s přehradou Šance a tratí na Bílou.

Což je škoda, protože bude defakto na regionální páteřní lince Ostrava Krnov, kde se brzy bude jezdit 120 (což auto nedá) a kdyby naši politici nebyli .. tak koupí od Švýcarů nějakou tramvajozubačku a protáhnou ji na Praděd. A to by bylo..

+2/−4
22.12.2015 9:42

M18a74r58t17i55n 60N94o15v92o89t76n94ý 3466376721214

Zaujalo mě to, co píšete o té trati na Bílou. Jak to měli tehdy řešit?

+1/0
22.12.2015 10:08

J55a18n 13J90e29m30e41l31k53a 1365870

Tak ta přehrada především neměla být tak megalomanská nebo neměla být.

A měli ji koleje přesunout, když chtěli přehradu. Náhrada silnicí a busy je špatná a nefunkční. Silnice smrti a autobus cca ráno v poledne a večer. Do nejoblíbenějšího beskydského lyžařského střediska..

+1/−4
22.12.2015 10:17

V74i42k21t71o80r 34N14á32r58o47ž14n74ý 3939672948

Jasně , to nejdůležitější pro život kdekoliv v této zemi je železnice. To , že nebude voda , nevadí ;-D

+1/−1
22.12.2015 10:29

P32e85t90r 22N54e42c72h69a59n30i96c46k55ý 7863436368620

Železnice jak bylo v plánech z Ostravice až do Turzovky nebo Makova (sic nevím kudy by ji pak vedli) by tamnímu regionu hodně prospěla. Tunelem nebo přeložkou to určitě řešit šlo. Spíš je problém, že posledních 50 let se železnice jen ruší a nového vzniká pomálu

+2/0
22.12.2015 10:38

V29i71k30t71o81r 27N95á70r41o14ž23n72ý 3509422188

Ono je to hlavně o tom , že největší železniční boom byl v době , kdy železnice neměla žádnou konkurenci. Kdy koňský povoz , případně hodně primitivní auto nemohlo vlaku absolutně konkurovat. V okamžiku , jak přicházely na trh lepší a lepší silniční vozidla , začala sláva železnice ustupovat. První trati byly již rušeny v době první republiky.

Stavět dnes nějakou zcela novou trať pokud to nebude rychlodráha či nějaká přeložka stávající trati je holý nesmysl...

Stejně tak je nesmysl provozovat stávající rozsah železniční sítě.

0/−3
22.12.2015 10:59

J32a34n 96J55e39m40e80l54k11a 1715600

Zapomínáte na jednu věc, že ty vlaky budou možná dřív než auta jezdit zcela samy. Což ten koncept může hodně změnit.

+1/0
22.12.2015 22:59

J51a83n 86J58e44m25e20l51k55a 1325470

Ne, ta tupá přehrada zabila mnohem víc věcí než jenom železnici.

0/0
22.12.2015 22:32

J32i50ř68í 94K51o22c37u59r95e19k 6865874235318

Víte, ona je na pitnou vodu. Ale asi měli chlastat suchý líh. A Megalomanská? Pamatujete si ještě něco z geometrie? Poloviční výška hráze by znamenala osminový objem. Ale jasně, zásobování ptinou vodou je podružné.

+2/0
22.12.2015 10:40

J88a87n 96J32e47m26e28l98k30a 1745210

Ta výška by nemusela být poloviční. Variant bylo víc. Použili lživé argumenty, že Ostrava, Ostravsko potřebuje tuto vodu. Ostrava ji snad většinou vůbec nevyužívá, pouze Frýdek Místek a Havířov. A ty by určitě šlo zásobovat i jinak.

0/−2
22.12.2015 10:46

R82o82m69a96n 62S98t85o85n84e11k 1569863439871

tak to by mně zajímalo jak?

+1/0
22.12.2015 12:09

J67a26n 51J74e51m63e94l73k37a 1555370

Tak jak 1000 let před tím.. Havířov teda ne no..

+1/0
22.12.2015 22:22

M23a28r18e15k 28Š32i29m92o83n 2674397678618

Proč myslíte, že rušení polních a lesních přejezdů je dobré? Trať sice spojuje lidi na dlouhé vzdálenosti, ale krajinu prakticky neprodyšně rozděluje, protože ji nelze překročit jinde než na přejezdech (nebo mimoúrovňových křížení, ale ty jsou podstatně dražší). A věřte mi, chybějící přejezdy škodí turistice víc, než vlak prospívá.

+3/−2
22.12.2015 10:27

J43a19n 11J11e38m29e42l11k62a 1435790

Já jen říkám jak to vyřešili Rakušáci a mají to velmi funkční, (i to údolí je sice širší, než často u nás). A polní přejezdy pro větší věci než osobní auta na koridoru podle mě nemají co dělat. Zejména nezabezpečené další detekcí / pokutováním.

+1/0
22.12.2015 10:36

O98n76d34ř78e21j 26H19o55l23ý 9690480798779

tak ony dráhy chtěli, naštěstí neúspěšně, trať převzít zpátky... po opravě a zjištění že je to rentabilní.

Podobně po povodních chtěli zrušit trať Šumperk-Jeseník.

Ad zubačka na Ovčárnu - tam je to práce zelených teroristů. Variant bylo několik, např. kabinová lanovka, zubačka atd. Ale kvůli odporu bez-mozků zůstala ta nejhorší varianta, to jest silnice.

+2/0
22.12.2015 12:39

V80i65k77t37o92r 59N29á38r57o88ž40n41ý 3629922448

Další příklad nesmyslného plýtvání na železnici. Kladu si otázku , kde by česká železniční síť mohla být , kdyby všechny výdaje do nesmyslů (tato elektrifikace,Mšeno , elektrifikace Lichkov , elektrifikace ČB-České Velenice , atd..atd..atd..atd..) se na železnici investovaly účelně

+6/−9
22.12.2015 9:38

J17a23n 36J60e84m37e15l51k97a 1495810

Elektrické vlaky jsou pružnější, tiché, jezdí téměř zadarmo - mají mnohem menší provozní náklady, jako elektromobily a neobsahují problémovou baterii a rekuperují. Diselové vlaky mají ztrátovou převodovku s měničem a pod.

+5/−3
22.12.2015 9:48

L66a58d82i53s91l94a38v 33M30i71k50a 1141179124234

Ale to všechno je sice pravda, ale na některé krátké málo vytížené tratě je to prostě za tu cenu zbytečný,

+4/−1
22.12.2015 9:54

J51a51n 86J92e46m57e32l73k48a 1105420

Jenže ten přínos bude v tom, že lidi použijí železnici z Prahy, Ostravy, Brna, Olomouce.. A dojedou pohodlně až na sjezdovku.

0/0
26.12.2015 11:08

V87i94k49t75o24r 79N86á20r91o70ž54n13ý 3969452128

Jasně...srovnejte odpisy u laciné regionovy s odpisy u drahého el.vlaku. Troufnu si říci , že elektrický vlak s kapacitou nějakých 300 míst nebude mít nižší provozní náklady než 810-regionova.

Dále , údržba tratě včetně elektrifikace bude zcela určitě dražší , než údržba tratě bez elektrifikace. A že jsou tižší a pružnější ? No a co ?

+3/−1
22.12.2015 10:15

J38a72n 72V65a18l28o57u70c85h 6632637158130

Přesně tak. Jen kolik té "mrtvé hmoty" se musí rozhýbat (dvouvozový Panter, který mezi OL a PV rozhodně nestačí, má 106t), když kapacitně tam stačí "kolejový bus" 810 (20 tun, příp. "krátká" Regionova 39t). Pak se zjistí, že to "vozí vzduch", tak se mimošpičkové přímé vlaky škrtnou anebo se kvůli rentabilitě koncovému úseku SU-Kouty omezí jejich kapacita po celém rameni, takže mezi Zábřehem a Prostějovem se bude stát na jedné noze... A provoz budou zajišťovat ČD, které trať r. 1997 odepsaly.

+1/−1
22.12.2015 12:03

J33a44n 84J44e53m58e17l43k82a 1545570

Tak Švýcaři mají lehčí tramvaje v nabídce. Stadler Allegra a další.

0/0
18.1.2016 21:30

M70i27r95o19s52l95a47v 89Z56i43k29m59u11n81d 6918232397348

Bohužel, máte pravdu ... náhrada zastaralého žabotlamu na trase Pardubice - Praha - Pardubice v pozdní noci a časném ránu se dělala samostatným motorákem 810, z hlediska frekvence to stačilo a samostatný motorák s rychlostí 80 km/h sjížděl jízdní doby elektrické jednotky na rychlost 100 ... přepočítáno na koruny to bylo levnější ...

0/0
22.12.2015 19:54

J63a22n 60J73e82m86e57l85k20a 1595470

No 810ka.. ta je tak levná, až vyhání cestující :-)

0/0
26.12.2015 11:12

P38a68v55e28l 24M94a90t32o47u28š88e26k 5720577698144

Zrovna elektrizace Lichkov by zbytečná rozhodně nebyla, kdyby se z Polska (když už se z něj "musí" vozit skoro všechny základní potraviny atd.) nevozila skoro všechno v kamionech. Ale což, autodopravci jsou spokojeni a stát asi taky, a o to tady především jde. Že tím trpí města a obce, potažmo lidi? To nikoho nezajímá (bohužel většinou ani ty "lidi", míněno řadoví občané). Občas se někde prosadí pár km obchvatu, stavební firmy se nažerou z předražených zakázek do volovin (žádný obchvat ještě nevyřešil dopady automobilismu, jen je převedl jinam) a zase je všechno v pořádku.

+1/0
22.12.2015 9:59

M83a82r62e60k 44Š76i18m28o42n 2964967438198

Ukažte mi vlak, který dokáže vozit potraviny. Logistická režie je na železnici mnohem větší a i když je doba jízdy srovnatelná, celkově jsou na tom vlaky s dobou přpravy hůř.

0/−1
22.12.2015 10:30

P60a65v85e86l 51M28a73t72o41u85š86e11k 5900907168744

Nejde vůbec o vlak, ale o organizaci provozu a hlavně o politickou vůli. Někdy na přelomu 60. a 70. let a možná i později jezdily přes naše území nákladní expresy s lehko zkazitelnými potravinami z Balkánu někam na sever, odněkud z maďarské hranice až po Č. Třebovou je vozily rychlíkové parní lokomotivy, měly srovnatelné jízdní doby s dnešními rychlíky a kamiony. Když to šlo tehdy, kdy byly tratě zahlcené těžkou dopravou, není důvod, aby to nešlo i dnes, kdy existují věci jako kombinovaná přeprava. Navíc mi ukažte potraviny, které jsou dnes lehko zkazitelné (pokud se samozřejmě dodržují aspoň základní zásady pro jejich přepravu a skladování). Ve všem je plno konzervantů, regulátorů atd. Pak věci jako cukr, mouka a další snad nějaký ten den navíc také vydrží.

+1/0
22.12.2015 10:47

V94i86k25t23o81r 73N12á57r98o13ž60n59ý 3369852278

Něco takového tady jezdilo , nicméně nikdy se nejednalo o nějaká závratná množství. Nicméně , když to přeneseme do dneška. Z Balkánu se dnes žádné snadno zkazitelné zboží do Čech či Polska nepřepravuje.

Ani obráceně.

0/0
22.12.2015 11:12

P97a57v22e85l 61M12a38t31o38u94š41e52k 5950757598524

Já jsem dával jen příklad. Když to šlo vozit z Bulharska do Švédska v roce 1970, jistě by to šlo i z Polska do Česka v roce 2016 (pokud je to nutné, o čemž nejsem vůbec přesvědčen, ale to by bylo na jinou diskusi). Vlak by v pohodě nahradil nebo pobral nejméně 30 kamionů a klidně by mohl jezdit třeba každou hodinu a přes několik přechodů. Kdyby byla ta politická vůle. Nehledě k tomu, že se sem nevozí jen potraviny. Fakt nemám rád, když se pořád hledají argumenty, proč dnes něco "nejde". Asi by bylo přesnější říct, že z toho pan XY nebude mít patřičný vejvar. Trvanlivost potravin (byť na úkor jejich kvality, ale to sem také nepatří) se za těch 45 let podstatně zvýšila, železnice se za tu dobu poněkud zmodernizovala, ale přesto to tehdy šlo a dnes údajně ne. Problém asi bude někde jinde. Přitom nákladní vlaky jezdící rychlostí 120 km/h byly tehdy opravdu něčím nevídaným, co silně předběhlo svou dobu, a priority byly na železnici někde úplně jinde. Ale přesto to fungovalo.

+1/0
22.12.2015 11:34

V84i12k53t46o19r 80N29á36r86o63ž38n87ý 3489672248

Všechno je to o pružnosti , flexibilitě a nákladech. A bohužel , železnice prohrává na plné čáře. Z komodit , které se sem vozí z Polska může mít nějaké opodstatnění železniční přeprava uhlí , ocelařina , případně nějaké hmoty typu písku , paliv atd.. Potraviny se po železnici vozit nebudou . A víte proč ? Dovedete si představit tu šílenost , kdy výrobce mléčných výrobků si najme auto , aby je dovezl na nádraží , tam je přeložil do vagónu a to samé udělal příjemce tohoto zboží v Čechách ? Kolik by taková přeprava stála ? Jak by dlouho trvala ? Kolik lidí by to muselo organizovat ? Když už to na tom kamionu jednou leží , není nic jednoduššího , než to vyklopit o několik stovek kilometrů dále.

Jinak v Polsku má sídlo hodně výrobců automotive. Tam povětšinou výroba funguje tím stylem , že jeden den se zboží vyrobí , druhý den se přepravuje , třetí den leží někde ve skladu v místě určení a čtvrtý den jde do výroby. Dokážete si představit toto organizovat po železnici ? Já nikoliv.

0/−1
22.12.2015 12:01

P45a55v67e87l 52M78a14t53o71u66š64e85k 5280507318154

Je nutné k nám vozit mléčné výrobky z Polska? Rozhodně není! A když už, i ten kamión nebo návěs se dá naložit na vlak. Ne, určitě je lepší, aby se pachtil přes Náchod a několik lázeňských měst v Polsku (namátkou mne napadají Kudowa, Duszniki, Polanica) a všude se podepisovaly petice za urychlenou dostavbu obchvatu! Jen by musel vítězit rozum a ne jen pohodlnost a okamžitý zisk!

+1/0
22.12.2015 12:51

V80i48k59t75o56r 82N49á17r26o37ž85n98ý 3979732508

Zkuste se zamyslet nad tím , kolik by taková přeprava stála . A možná na to přijdete , proč se realizovat nebude. Ona ta přeprava samostatných návěsů je o překladištích , která stojí peníze o práci překládacích mechanismů , které stojí peníze. Toto může fungovat v situaci silného přepravního proudu mezi dvěma místy , kdy dodavatel i odběratel je v blízkosti překladiště , návěsů je tolik , že se z toho dá vytvořit ucelený vlak a ty přepravní proudy jsou stejné oběma směry. Například z místa A do místa B se poveze zboží v ohradových paletách a zpět se povezou prázdné palety. Pak to fungovat může.

Ale jinak...a pokud máte na mysli systém Ro-La , tak ten je funkční prakticky pouze tam , kde je silně dotován...

0/−1
22.12.2015 13:38

P82a70v80e94l 96M38a86t16o73u79š58e81k 5780547938104

To je fajn, ale stále jste mi neodpověděl na první otázku, zda je nutné vozit základní potraviny, které lze vyprodukovat v evropských poměrech kdekoli, tj. např. mléčné výrobky, z Polska, tj. nejméně stovky km. Jinak: platy řidičů peníze nestojí? Vůbec už nehovořím o spotřebované naftě (při přepravě po kolejích je energetická náročnost výrazně nižší). Zase jen "argumenty", proč u nás něco "nejde". Ono se hlavně nechce, aby to šlo. Ke škodě všech, ale to tady bohužel skoro nikoho nezajímá, bohužel ani samotné poškozené. To raději budou sepisovat petice za obchvaty měst a dál kupovat v supermarketech předražené sračky z ciziny, než aby se zamysleli nad tím, zda jsou ty přepravy a jejich stávající forma skutečně nutné.

0/0
22.12.2015 13:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.