Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Trať elektrifikovali za stovky milionů, ještě půl roku tam budou motoráky

Už měsíc je v provozu trať Šumperk - Kouty nad Desnou, která má za sebou elektrifikaci. Jenže lidé na ní dál nasedají do motoráků. Svézt se moderními RegioPantery bez přestupu, což mělo být vedle ekologičtější a rychlejší přepravy největším přínosem obří investice, nebude možné ještě nejméně půl roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J21a88n 26J19e49m25e25l25k51a 1795550

Tady je přesně vidět racionální dobrý úmysl.

400 mil/ 20 km je 20 mil na km! Což je zdaleka nejlepší číslo v ČR.

Elektrizace, zabezpečení, svršek, zabezpečení. Jestli budou jezdit průměrem 60 km/h.. Tedy nejspíš možná 100 km/h max.

Porovnejme se sždc, trať 323, Ostrava Frýdek, Frýdlant, Frenštát.

900 mil/15 km Frýdlant - Frenštát to je 60 mil /km! A to je pouze výměna svršku, kolejí, spodku, podchody, přejezdy,

Bez elektrifikace!

K tomu 400 mil primárně za podchody Frýdlant nad Ostravicí, 300 mil za Frýdek Místek atd atd. A dostali bychom se na dost nechutnou částku na km.

A donedávna jezdili s průměrem 33 km/h. Na páteřní příměstské trase.

Tedy, kdyby se kouty vzaly jako prototyp pro další tratě, měla by česká železnice asi vyhráno. Například Valašské Meziříčí - Rožnov by to potřebovala jako sůl.

0/0
26.12.2015 11:38

M27i98r89o68s90l30a22v 89Z26i34k48m15u70n15d 6238462677128

V zásadě žádná elektrifikace se neobešla bez zpoždění, třeba jen proto, že k napájecí stanici nebylo přivedeno vedení VVN ..

0/0
23.12.2015 18:08

T80o19m72á39š 56Z35a18h79á52l31k37a 7390512497120

A už se ví, jaký tam bude platit tarif, když Panteři patří ČD?

0/0
22.12.2015 21:37

A54l22e98x68a78n97d25r 23Š28m36í75r94o 9646767134786

Žeby IDSOK jako doposud?

0/0
23.12.2015 16:38

T19o12m78á82š 76Z73a17h35á60l22k64a 7210412477930

Hm, zeptám se radši přímo ČD.

0/0
23.12.2015 17:31
Foto

M96a19r62t30i13n 67F34a68l42t12ý20n 9571256374988

Já bych věděl, jak toho dovílit. Rychle a fekektivně. Kopat příslušné činitele, co se do nich vejde.

A aktuálně vinné pozavírat.

Jenže paragrafy, které by se na to hodily, jsou pro jistotu zrušené nebo totálně bezzubé: nehospodárné nakládání s majetkem. Moc dobře věděli, proč.

+1/−3
22.12.2015 18:23

G42a84b86r53i33e59l 42H47o33r71t44e34n 9601529473134

Hádám dvě. Možná dvě a půl.:-P

Jinak porušení povinnosti při správě cizího majetku samozřejmě trestné je a podstatné je, že zde k ničemu takovému nedošlo, jak nerad a nepřímo přiznává i autor článku. Ze kterého jste četl jen úderný titulek.

+3/0
22.12.2015 21:47
Foto

M57a17r93t38i11n 67F67a50l57t16ý43n 9531246444718

Já bych věděl, jak to všechno stihnout: kopat pořádně do zadnic!

A aktuální "řešitele" bych nechal pozavírat. Bohužel ty paragrafy které by se na to hodily, jsou raděj zrušené - takže nehospodárné nakládání s veřejnmi přostředky je vlastně legalizováno.

0/−2
22.12.2015 18:20

D96a77v44i83d 65P78e56c59a 1495724581306

Kéž by občanská sdružení a místní samospráva nahradila nefunkční státní organizace všude. Pošlete daně obcím, starostu pohlídáte spíš, než hejtmana či ministra. Takové SŽDC či Ředitelství dálnic se zpovídá ministrovi, ale starosta každému občanovi obce.

0/−1
22.12.2015 15:55

J82i79n95d89ř43i80c58h 71Š54k67o30p14e13k 4835291850825

to je sice pravda, ale přesto jsou obce, kde se krade

+2/0
22.12.2015 17:02

J12a35n 13J78e57m10e62l63k74a 1135280

Zejména velká města.

0/0
23.12.2015 0:12

B91o38h47u77s60l93a19v 29K74r35á47l63í79k 2621230349336

Mimochodem, co teď vlastně jezdí na bechyňské dráze? Udržují tam ty dráty vůbec pod napětím, když už tam několik let nic elektrického nejezdí?

0/0
22.12.2015 14:46

M76i63r61o74s72l40a63v 89Z56i93k78m10u48n89d 6798262827688

Kdepak jste na to přišel ... stále se tam jezdí v pracovních dnech (+ výjimky) dva páry osobáků elektricky ...

+2/0
22.12.2015 19:57

B36o74h91u66s34l32a34v 76K62r36á10l65í25k 2761460499396

Byrokracie a nepružnost je pro naše železnice stále typická. Kolik toho ti úředníci dokážou nažvanit, proč něco nejde!

+2/−1
22.12.2015 14:33

R50a36d63e40k 62J73a47n96a14t61a 9345956344972

To je otázka téměř všech veřejných staveb. Nikdy nevíte, kdo a kdy se odvolá a jak dlouho to odvolání bude trvat. Byrokratické průtahy jsou tak větší problém než technické potíže.

Jinak toto je rozhodně lepší situace, než kdyby to bylo naopak - tj. byl předem dojednaný provoz elektrických jednotek a přitom eletrifikace dokončená nebyla.

+2/0
22.12.2015 14:42

T72o98m45a39s 64S96v11o71b93o49d49a 5167855365297

To je reportáž jak pro televizi nova :D senzace z nesenzačního:-D

+3/0
22.12.2015 12:20

L93a22d84i71s52l40a86v 42M42i71k44a 1381919864354

Člověk by dle nadpisu řekl, jaký se tam zase stal průšvih, kdo co vytuneloval, zkazit atd. a ono jde vše podle plánu a jen pisálek potřeboval asi zaujmout a pozitivní zpráva přece nikoho nezajímá co.

+15/0
22.12.2015 9:52

J29a24n 37J39e74m66e51l76k11a 1195740

Dobrá práce, když si idioti usmyslí, že trať zruší, svazek obcí je asi jediné řešení.

Podobně v Rakousku funguje Zillertalská dráha. A velmi efektivně. Přestože je úzkorozchodná, jezdí na ni v taktu 30 minut vlaky až 70 km/h. Žádné podchody nepotřebují, dokonce nepotřebují ani často signalizaci na přejezdu v obci natož závory (pravý opak kroků ČR). A tam kde jezdí rychle většinou přejezdy zrušily (polní a lesní, což u nás není ani na koridoru. Naopak je v místech křížení 2kolejná. (tedy nesnižuje průměr 5 min čekáním ve stanici na křížení)

Čas ukáže, že tahle trať do Koutů je pro turismus dobrá a je na koridoru.

Bohužel se obávám, že stát se opět chystá zaříznout další tratě, zejména do Vrbna pod Pradědem, stejně jako to kdysi po.. s přehradou Šance a tratí na Bílou.

Což je škoda, protože bude defakto na regionální páteřní lince Ostrava Krnov, kde se brzy bude jezdit 120 (což auto nedá) a kdyby naši politici nebyli .. tak koupí od Švýcarů nějakou tramvajozubačku a protáhnou ji na Praděd. A to by bylo..

+2/−4
22.12.2015 9:42

M53a34r91t45i23n 34N41o20v76o41t40n82ý 3496366291684

Zaujalo mě to, co píšete o té trati na Bílou. Jak to měli tehdy řešit?

+1/0
22.12.2015 10:08

J58a96n 32J34e65m43e12l62k24a 1855710

Tak ta přehrada především neměla být tak megalomanská nebo neměla být.

A měli ji koleje přesunout, když chtěli přehradu. Náhrada silnicí a busy je špatná a nefunkční. Silnice smrti a autobus cca ráno v poledne a večer. Do nejoblíbenějšího beskydského lyžařského střediska..

+1/−4
22.12.2015 10:17

V98i88k29t55o42r 93N51á30r21o87ž17n79ý 3989242678

Jasně , to nejdůležitější pro život kdekoliv v této zemi je železnice. To , že nebude voda , nevadí ;-D

+1/−1
22.12.2015 10:29

P55e25t51r 81N96e56c35h39a31n18i51c22k51ý 7283686578420

Železnice jak bylo v plánech z Ostravice až do Turzovky nebo Makova (sic nevím kudy by ji pak vedli) by tamnímu regionu hodně prospěla. Tunelem nebo přeložkou to určitě řešit šlo. Spíš je problém, že posledních 50 let se železnice jen ruší a nového vzniká pomálu

+2/0
22.12.2015 10:38

V59i19k54t48o77r 52N20á36r16o41ž76n47ý 3469182248

Ono je to hlavně o tom , že největší železniční boom byl v době , kdy železnice neměla žádnou konkurenci. Kdy koňský povoz , případně hodně primitivní auto nemohlo vlaku absolutně konkurovat. V okamžiku , jak přicházely na trh lepší a lepší silniční vozidla , začala sláva železnice ustupovat. První trati byly již rušeny v době první republiky.

Stavět dnes nějakou zcela novou trať pokud to nebude rychlodráha či nějaká přeložka stávající trati je holý nesmysl...

Stejně tak je nesmysl provozovat stávající rozsah železniční sítě.

0/−3
22.12.2015 10:59

J54a65n 28J44e17m98e44l88k11a 1425930

Zapomínáte na jednu věc, že ty vlaky budou možná dřív než auta jezdit zcela samy. Což ten koncept může hodně změnit.

+1/0
22.12.2015 22:59

J25a21n 85J10e18m68e68l47k31a 1665640

Ne, ta tupá přehrada zabila mnohem víc věcí než jenom železnici.

0/0
22.12.2015 22:32

J57i11ř75í 73K39o85c29u28r96e54k 6705144145368

Víte, ona je na pitnou vodu. Ale asi měli chlastat suchý líh. A Megalomanská? Pamatujete si ještě něco z geometrie? Poloviční výška hráze by znamenala osminový objem. Ale jasně, zásobování ptinou vodou je podružné.

+2/0
22.12.2015 10:40

J12a39n 96J52e20m20e58l75k19a 1265210

Ta výška by nemusela být poloviční. Variant bylo víc. Použili lživé argumenty, že Ostrava, Ostravsko potřebuje tuto vodu. Ostrava ji snad většinou vůbec nevyužívá, pouze Frýdek Místek a Havířov. A ty by určitě šlo zásobovat i jinak.

0/−2
22.12.2015 10:46

R21o61m58a49n 17S92t16o50n77e52k 1499223179811

tak to by mně zajímalo jak?

+1/0
22.12.2015 12:09

J19a74n 32J29e74m85e90l16k51a 1815570

Tak jak 1000 let před tím.. Havířov teda ne no..

+1/0
22.12.2015 22:22

M13a14r96e61k 31Š97i10m84o63n 2824567298578

Proč myslíte, že rušení polních a lesních přejezdů je dobré? Trať sice spojuje lidi na dlouhé vzdálenosti, ale krajinu prakticky neprodyšně rozděluje, protože ji nelze překročit jinde než na přejezdech (nebo mimoúrovňových křížení, ale ty jsou podstatně dražší). A věřte mi, chybějící přejezdy škodí turistice víc, než vlak prospívá.

+3/−2
22.12.2015 10:27

J78a95n 44J50e65m60e78l54k88a 1815270

Já jen říkám jak to vyřešili Rakušáci a mají to velmi funkční, (i to údolí je sice širší, než často u nás). A polní přejezdy pro větší věci než osobní auta na koridoru podle mě nemají co dělat. Zejména nezabezpečené další detekcí / pokutováním.

+1/0
22.12.2015 10:36

O28n46d69ř20e87j 79H59o26l20ý 9110830648649

tak ony dráhy chtěli, naštěstí neúspěšně, trať převzít zpátky... po opravě a zjištění že je to rentabilní.

Podobně po povodních chtěli zrušit trať Šumperk-Jeseník.

Ad zubačka na Ovčárnu - tam je to práce zelených teroristů. Variant bylo několik, např. kabinová lanovka, zubačka atd. Ale kvůli odporu bez-mozků zůstala ta nejhorší varianta, to jest silnice.

+2/0
22.12.2015 12:39

V77i33k94t61o76r 30N32á54r91o75ž10n27ý 3179932718

Další příklad nesmyslného plýtvání na železnici. Kladu si otázku , kde by česká železniční síť mohla být , kdyby všechny výdaje do nesmyslů (tato elektrifikace,Mšeno , elektrifikace Lichkov , elektrifikace ČB-České Velenice , atd..atd..atd..atd..) se na železnici investovaly účelně

+6/−9
22.12.2015 9:38

J10a25n 96J33e59m17e78l14k79a 1625240

Elektrické vlaky jsou pružnější, tiché, jezdí téměř zadarmo - mají mnohem menší provozní náklady, jako elektromobily a neobsahují problémovou baterii a rekuperují. Diselové vlaky mají ztrátovou převodovku s měničem a pod.

+5/−3
22.12.2015 9:48

L52a93d75i68s40l67a94v 59M85i11k81a 1541599364154

Ale to všechno je sice pravda, ale na některé krátké málo vytížené tratě je to prostě za tu cenu zbytečný,

+4/−1
22.12.2015 9:54

J95a94n 91J77e44m87e62l51k32a 1485100

Jenže ten přínos bude v tom, že lidi použijí železnici z Prahy, Ostravy, Brna, Olomouce.. A dojedou pohodlně až na sjezdovku.

0/0
26.12.2015 11:08

V67i66k40t28o25r 25N57á95r67o17ž11n96ý 3989402858

Jasně...srovnejte odpisy u laciné regionovy s odpisy u drahého el.vlaku. Troufnu si říci , že elektrický vlak s kapacitou nějakých 300 míst nebude mít nižší provozní náklady než 810-regionova.

Dále , údržba tratě včetně elektrifikace bude zcela určitě dražší , než údržba tratě bez elektrifikace. A že jsou tižší a pružnější ? No a co ?

+3/−1
22.12.2015 10:15

J74a32n 65V37a14l77o34u19c97h 6512677708970

Přesně tak. Jen kolik té "mrtvé hmoty" se musí rozhýbat (dvouvozový Panter, který mezi OL a PV rozhodně nestačí, má 106t), když kapacitně tam stačí "kolejový bus" 810 (20 tun, příp. "krátká" Regionova 39t). Pak se zjistí, že to "vozí vzduch", tak se mimošpičkové přímé vlaky škrtnou anebo se kvůli rentabilitě koncovému úseku SU-Kouty omezí jejich kapacita po celém rameni, takže mezi Zábřehem a Prostějovem se bude stát na jedné noze... A provoz budou zajišťovat ČD, které trať r. 1997 odepsaly.

+1/−1
22.12.2015 12:03

J30a61n 67J36e69m22e52l97k76a 1795670

Tak Švýcaři mají lehčí tramvaje v nabídce. Stadler Allegra a další.

0/0
18.1.2016 21:30

M21i31r53o30s48l78a64v 59Z10i28k72m24u74n98d 6628582927318

Bohužel, máte pravdu ... náhrada zastaralého žabotlamu na trase Pardubice - Praha - Pardubice v pozdní noci a časném ránu se dělala samostatným motorákem 810, z hlediska frekvence to stačilo a samostatný motorák s rychlostí 80 km/h sjížděl jízdní doby elektrické jednotky na rychlost 100 ... přepočítáno na koruny to bylo levnější ...

0/0
22.12.2015 19:54

J70a43n 65J30e87m88e51l14k59a 1735330

No 810ka.. ta je tak levná, až vyhání cestující :-)

0/0
26.12.2015 11:12

P71a12v54e78l 17M14a26t80o31u80š19e14k 5570887388304

Zrovna elektrizace Lichkov by zbytečná rozhodně nebyla, kdyby se z Polska (když už se z něj "musí" vozit skoro všechny základní potraviny atd.) nevozila skoro všechno v kamionech. Ale což, autodopravci jsou spokojeni a stát asi taky, a o to tady především jde. Že tím trpí města a obce, potažmo lidi? To nikoho nezajímá (bohužel většinou ani ty "lidi", míněno řadoví občané). Občas se někde prosadí pár km obchvatu, stavební firmy se nažerou z předražených zakázek do volovin (žádný obchvat ještě nevyřešil dopady automobilismu, jen je převedl jinam) a zase je všechno v pořádku.

+1/0
22.12.2015 9:59

M43a94r22e93k 23Š89i48m82o58n 2954767658328

Ukažte mi vlak, který dokáže vozit potraviny. Logistická režie je na železnici mnohem větší a i když je doba jízdy srovnatelná, celkově jsou na tom vlaky s dobou přpravy hůř.

0/−1
22.12.2015 10:30

P41a58v37e59l 10M35a94t10o22u30š29e54k 5540767498494

Nejde vůbec o vlak, ale o organizaci provozu a hlavně o politickou vůli. Někdy na přelomu 60. a 70. let a možná i později jezdily přes naše území nákladní expresy s lehko zkazitelnými potravinami z Balkánu někam na sever, odněkud z maďarské hranice až po Č. Třebovou je vozily rychlíkové parní lokomotivy, měly srovnatelné jízdní doby s dnešními rychlíky a kamiony. Když to šlo tehdy, kdy byly tratě zahlcené těžkou dopravou, není důvod, aby to nešlo i dnes, kdy existují věci jako kombinovaná přeprava. Navíc mi ukažte potraviny, které jsou dnes lehko zkazitelné (pokud se samozřejmě dodržují aspoň základní zásady pro jejich přepravu a skladování). Ve všem je plno konzervantů, regulátorů atd. Pak věci jako cukr, mouka a další snad nějaký ten den navíc také vydrží.

+1/0
22.12.2015 10:47

V62i55k25t40o10r 22N82á26r78o21ž77n87ý 3649392338

Něco takového tady jezdilo , nicméně nikdy se nejednalo o nějaká závratná množství. Nicméně , když to přeneseme do dneška. Z Balkánu se dnes žádné snadno zkazitelné zboží do Čech či Polska nepřepravuje.

Ani obráceně.

0/0
22.12.2015 11:12

P55a29v14e64l 57M76a55t29o38u38š93e47k 5930987728924

Já jsem dával jen příklad. Když to šlo vozit z Bulharska do Švédska v roce 1970, jistě by to šlo i z Polska do Česka v roce 2016 (pokud je to nutné, o čemž nejsem vůbec přesvědčen, ale to by bylo na jinou diskusi). Vlak by v pohodě nahradil nebo pobral nejméně 30 kamionů a klidně by mohl jezdit třeba každou hodinu a přes několik přechodů. Kdyby byla ta politická vůle. Nehledě k tomu, že se sem nevozí jen potraviny. Fakt nemám rád, když se pořád hledají argumenty, proč dnes něco "nejde". Asi by bylo přesnější říct, že z toho pan XY nebude mít patřičný vejvar. Trvanlivost potravin (byť na úkor jejich kvality, ale to sem také nepatří) se za těch 45 let podstatně zvýšila, železnice se za tu dobu poněkud zmodernizovala, ale přesto to tehdy šlo a dnes údajně ne. Problém asi bude někde jinde. Přitom nákladní vlaky jezdící rychlostí 120 km/h byly tehdy opravdu něčím nevídaným, co silně předběhlo svou dobu, a priority byly na železnici někde úplně jinde. Ale přesto to fungovalo.

+1/0
22.12.2015 11:34

V44i93k16t18o56r 24N20á17r11o58ž24n75ý 3829562838

Všechno je to o pružnosti , flexibilitě a nákladech. A bohužel , železnice prohrává na plné čáře. Z komodit , které se sem vozí z Polska může mít nějaké opodstatnění železniční přeprava uhlí , ocelařina , případně nějaké hmoty typu písku , paliv atd.. Potraviny se po železnici vozit nebudou . A víte proč ? Dovedete si představit tu šílenost , kdy výrobce mléčných výrobků si najme auto , aby je dovezl na nádraží , tam je přeložil do vagónu a to samé udělal příjemce tohoto zboží v Čechách ? Kolik by taková přeprava stála ? Jak by dlouho trvala ? Kolik lidí by to muselo organizovat ? Když už to na tom kamionu jednou leží , není nic jednoduššího , než to vyklopit o několik stovek kilometrů dále.

Jinak v Polsku má sídlo hodně výrobců automotive. Tam povětšinou výroba funguje tím stylem , že jeden den se zboží vyrobí , druhý den se přepravuje , třetí den leží někde ve skladu v místě určení a čtvrtý den jde do výroby. Dokážete si představit toto organizovat po železnici ? Já nikoliv.

0/−1
22.12.2015 12:01

P31a33v64e89l 30M97a57t45o84u14š77e69k 5200707838884

Je nutné k nám vozit mléčné výrobky z Polska? Rozhodně není! A když už, i ten kamión nebo návěs se dá naložit na vlak. Ne, určitě je lepší, aby se pachtil přes Náchod a několik lázeňských měst v Polsku (namátkou mne napadají Kudowa, Duszniki, Polanica) a všude se podepisovaly petice za urychlenou dostavbu obchvatu! Jen by musel vítězit rozum a ne jen pohodlnost a okamžitý zisk!

+1/0
22.12.2015 12:51

V77i83k21t14o94r 29N45á27r47o72ž89n54ý 3499752958

Zkuste se zamyslet nad tím , kolik by taková přeprava stála . A možná na to přijdete , proč se realizovat nebude. Ona ta přeprava samostatných návěsů je o překladištích , která stojí peníze o práci překládacích mechanismů , které stojí peníze. Toto může fungovat v situaci silného přepravního proudu mezi dvěma místy , kdy dodavatel i odběratel je v blízkosti překladiště , návěsů je tolik , že se z toho dá vytvořit ucelený vlak a ty přepravní proudy jsou stejné oběma směry. Například z místa A do místa B se poveze zboží v ohradových paletách a zpět se povezou prázdné palety. Pak to fungovat může.

Ale jinak...a pokud máte na mysli systém Ro-La , tak ten je funkční prakticky pouze tam , kde je silně dotován...

0/−1
22.12.2015 13:38

P14a61v54e47l 63M71a75t18o13u24š95e57k 5710707198414

To je fajn, ale stále jste mi neodpověděl na první otázku, zda je nutné vozit základní potraviny, které lze vyprodukovat v evropských poměrech kdekoli, tj. např. mléčné výrobky, z Polska, tj. nejméně stovky km. Jinak: platy řidičů peníze nestojí? Vůbec už nehovořím o spotřebované naftě (při přepravě po kolejích je energetická náročnost výrazně nižší). Zase jen "argumenty", proč u nás něco "nejde". Ono se hlavně nechce, aby to šlo. Ke škodě všech, ale to tady bohužel skoro nikoho nezajímá, bohužel ani samotné poškozené. To raději budou sepisovat petice za obchvaty měst a dál kupovat v supermarketech předražené sračky z ciziny, než aby se zamysleli nad tím, zda jsou ty přepravy a jejich stávající forma skutečně nutné.

0/0
22.12.2015 13:53





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.