Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Trať elektrifikovali za stovky milionů, ještě půl roku tam budou motoráky

Už měsíc je v provozu trať Šumperk - Kouty nad Desnou, která má za sebou elektrifikaci. Jenže lidé na ní dál nasedají do motoráků. Svézt se moderními RegioPantery bez přestupu, což mělo být vedle ekologičtější a rychlejší přepravy největším přínosem obří investice, nebude možné ještě nejméně půl roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J22a20n 43J64e21m96e93l71k71a 1315620

Tady je přesně vidět racionální dobrý úmysl.

400 mil/ 20 km je 20 mil na km! Což je zdaleka nejlepší číslo v ČR.

Elektrizace, zabezpečení, svršek, zabezpečení. Jestli budou jezdit průměrem 60 km/h.. Tedy nejspíš možná 100 km/h max.

Porovnejme se sždc, trať 323, Ostrava Frýdek, Frýdlant, Frenštát.

900 mil/15 km Frýdlant - Frenštát to je 60 mil /km! A to je pouze výměna svršku, kolejí, spodku, podchody, přejezdy,

Bez elektrifikace!

K tomu 400 mil primárně za podchody Frýdlant nad Ostravicí, 300 mil za Frýdek Místek atd atd. A dostali bychom se na dost nechutnou částku na km.

A donedávna jezdili s průměrem 33 km/h. Na páteřní příměstské trase.

Tedy, kdyby se kouty vzaly jako prototyp pro další tratě, měla by česká železnice asi vyhráno. Například Valašské Meziříčí - Rožnov by to potřebovala jako sůl.

0/0
26.12.2015 11:38

M30i21r43o88s97l98a98v 83Z16i17k36m43u89n32d 6928862297328

V zásadě žádná elektrifikace se neobešla bez zpoždění, třeba jen proto, že k napájecí stanici nebylo přivedeno vedení VVN ..

0/0
23.12.2015 18:08

T59o34m49á71š 78Z24a40h64á41l59k80a 7540622627770

A už se ví, jaký tam bude platit tarif, když Panteři patří ČD?

0/0
22.12.2015 21:37

A47l63e49x21a55n82d16r 85Š91m78í59r84o 9756527424276

Žeby IDSOK jako doposud?

0/0
23.12.2015 16:38

T19o74m49á21š 96Z22a58h42á28l58k43a 7670482127610

Hm, zeptám se radši přímo ČD.

0/0
23.12.2015 17:31
Foto

M54a73r65t52i68n 53F75a72l48t52ý47n 9571916294388

Já bych věděl, jak toho dovílit. Rychle a fekektivně. Kopat příslušné činitele, co se do nich vejde.

A aktuálně vinné pozavírat.

Jenže paragrafy, které by se na to hodily, jsou pro jistotu zrušené nebo totálně bezzubé: nehospodárné nakládání s majetkem. Moc dobře věděli, proč.

+1/−3
22.12.2015 18:23

G21a98b42r70i79e23l 50H80o34r14t17e91n 9961499483464

Hádám dvě. Možná dvě a půl.:-P

Jinak porušení povinnosti při správě cizího majetku samozřejmě trestné je a podstatné je, že zde k ničemu takovému nedošlo, jak nerad a nepřímo přiznává i autor článku. Ze kterého jste četl jen úderný titulek.

+3/0
22.12.2015 21:47
Foto

M88a27r15t20i20n 98F73a73l43t11ý10n 9671586644668

Já bych věděl, jak to všechno stihnout: kopat pořádně do zadnic!

A aktuální "řešitele" bych nechal pozavírat. Bohužel ty paragrafy které by se na to hodily, jsou raděj zrušené - takže nehospodárné nakládání s veřejnmi přostředky je vlastně legalizováno.

0/−2
22.12.2015 18:20

D22a89v94i31d 68P16e41c80a 1405334831276

Kéž by občanská sdružení a místní samospráva nahradila nefunkční státní organizace všude. Pošlete daně obcím, starostu pohlídáte spíš, než hejtmana či ministra. Takové SŽDC či Ředitelství dálnic se zpovídá ministrovi, ale starosta každému občanovi obce.

0/−1
22.12.2015 15:55

J63i45n82d75ř98i14c11h 67Š73k24o27p52e22k 4355671360785

to je sice pravda, ale přesto jsou obce, kde se krade

+2/0
22.12.2015 17:02

J22a81n 32J69e47m93e12l11k28a 1785390

Zejména velká města.

0/0
23.12.2015 0:12

B57o46h73u86s35l80a19v 37K60r34á11l62í56k 2951910979716

Mimochodem, co teď vlastně jezdí na bechyňské dráze? Udržují tam ty dráty vůbec pod napětím, když už tam několik let nic elektrického nejezdí?

0/0
22.12.2015 14:46

M51i18r43o48s14l12a28v 50Z61i57k25m50u80n74d 6808352707208

Kdepak jste na to přišel ... stále se tam jezdí v pracovních dnech (+ výjimky) dva páry osobáků elektricky ...

+2/0
22.12.2015 19:57

B37o50h40u26s40l25a39v 75K53r21á28l74í73k 2551950409596

Byrokracie a nepružnost je pro naše železnice stále typická. Kolik toho ti úředníci dokážou nažvanit, proč něco nejde!

+2/−1
22.12.2015 14:33

R19a44d90e52k 43J54a45n73a33t93a 9865796594302

To je otázka téměř všech veřejných staveb. Nikdy nevíte, kdo a kdy se odvolá a jak dlouho to odvolání bude trvat. Byrokratické průtahy jsou tak větší problém než technické potíže.

Jinak toto je rozhodně lepší situace, než kdyby to bylo naopak - tj. byl předem dojednaný provoz elektrických jednotek a přitom eletrifikace dokončená nebyla.

+2/0
22.12.2015 14:42

T37o85m84a63s 57S40v34o77b28o18d38a 5577165315857

To je reportáž jak pro televizi nova :D senzace z nesenzačního:-D

+3/0
22.12.2015 12:20

L83a68d54i49s24l70a89v 78M67i92k94a 1931529174304

Člověk by dle nadpisu řekl, jaký se tam zase stal průšvih, kdo co vytuneloval, zkazit atd. a ono jde vše podle plánu a jen pisálek potřeboval asi zaujmout a pozitivní zpráva přece nikoho nezajímá co.

+15/0
22.12.2015 9:52

J52a95n 93J90e89m88e87l90k47a 1985340

Dobrá práce, když si idioti usmyslí, že trať zruší, svazek obcí je asi jediné řešení.

Podobně v Rakousku funguje Zillertalská dráha. A velmi efektivně. Přestože je úzkorozchodná, jezdí na ni v taktu 30 minut vlaky až 70 km/h. Žádné podchody nepotřebují, dokonce nepotřebují ani často signalizaci na přejezdu v obci natož závory (pravý opak kroků ČR). A tam kde jezdí rychle většinou přejezdy zrušily (polní a lesní, což u nás není ani na koridoru. Naopak je v místech křížení 2kolejná. (tedy nesnižuje průměr 5 min čekáním ve stanici na křížení)

Čas ukáže, že tahle trať do Koutů je pro turismus dobrá a je na koridoru.

Bohužel se obávám, že stát se opět chystá zaříznout další tratě, zejména do Vrbna pod Pradědem, stejně jako to kdysi po.. s přehradou Šance a tratí na Bílou.

Což je škoda, protože bude defakto na regionální páteřní lince Ostrava Krnov, kde se brzy bude jezdit 120 (což auto nedá) a kdyby naši politici nebyli .. tak koupí od Švýcarů nějakou tramvajozubačku a protáhnou ji na Praděd. A to by bylo..

+2/−4
22.12.2015 9:42

M41a26r82t24i85n 48N23o86v49o34t41n39ý 3446586471164

Zaujalo mě to, co píšete o té trati na Bílou. Jak to měli tehdy řešit?

+1/0
22.12.2015 10:08

J27a69n 61J46e80m69e96l64k42a 1625250

Tak ta přehrada především neměla být tak megalomanská nebo neměla být.

A měli ji koleje přesunout, když chtěli přehradu. Náhrada silnicí a busy je špatná a nefunkční. Silnice smrti a autobus cca ráno v poledne a večer. Do nejoblíbenějšího beskydského lyžařského střediska..

+1/−4
22.12.2015 10:17

V40i96k94t77o16r 50N89á39r72o95ž52n17ý 3569792658

Jasně , to nejdůležitější pro život kdekoliv v této zemi je železnice. To , že nebude voda , nevadí ;-D

+1/−1
22.12.2015 10:29

P67e95t21r 65N59e41c52h81a70n30i84c61k52ý 7703296278810

Železnice jak bylo v plánech z Ostravice až do Turzovky nebo Makova (sic nevím kudy by ji pak vedli) by tamnímu regionu hodně prospěla. Tunelem nebo přeložkou to určitě řešit šlo. Spíš je problém, že posledních 50 let se železnice jen ruší a nového vzniká pomálu

+2/0
22.12.2015 10:38

V32i32k81t88o53r 56N34á87r54o28ž74n19ý 3739622158

Ono je to hlavně o tom , že největší železniční boom byl v době , kdy železnice neměla žádnou konkurenci. Kdy koňský povoz , případně hodně primitivní auto nemohlo vlaku absolutně konkurovat. V okamžiku , jak přicházely na trh lepší a lepší silniční vozidla , začala sláva železnice ustupovat. První trati byly již rušeny v době první republiky.

Stavět dnes nějakou zcela novou trať pokud to nebude rychlodráha či nějaká přeložka stávající trati je holý nesmysl...

Stejně tak je nesmysl provozovat stávající rozsah železniční sítě.

0/−3
22.12.2015 10:59

J65a25n 12J11e53m75e13l82k87a 1245340

Zapomínáte na jednu věc, že ty vlaky budou možná dřív než auta jezdit zcela samy. Což ten koncept může hodně změnit.

+1/0
22.12.2015 22:59

J56a30n 87J46e68m53e78l70k83a 1335970

Ne, ta tupá přehrada zabila mnohem víc věcí než jenom železnici.

0/0
22.12.2015 22:32

J75i23ř48í 85K77o14c22u77r72e95k 6675794955378

Víte, ona je na pitnou vodu. Ale asi měli chlastat suchý líh. A Megalomanská? Pamatujete si ještě něco z geometrie? Poloviční výška hráze by znamenala osminový objem. Ale jasně, zásobování ptinou vodou je podružné.

+2/0
22.12.2015 10:40

J68a27n 72J15e29m48e93l74k29a 1105140

Ta výška by nemusela být poloviční. Variant bylo víc. Použili lživé argumenty, že Ostrava, Ostravsko potřebuje tuto vodu. Ostrava ji snad většinou vůbec nevyužívá, pouze Frýdek Místek a Havířov. A ty by určitě šlo zásobovat i jinak.

0/−2
22.12.2015 10:46

R98o17m59a30n 40S12t78o81n67e48k 1879613679961

tak to by mně zajímalo jak?

+1/0
22.12.2015 12:09

J97a69n 20J51e37m88e50l91k19a 1985350

Tak jak 1000 let před tím.. Havířov teda ne no..

+1/0
22.12.2015 22:22

M15a64r64e83k 14Š11i93m48o81n 2774967628568

Proč myslíte, že rušení polních a lesních přejezdů je dobré? Trať sice spojuje lidi na dlouhé vzdálenosti, ale krajinu prakticky neprodyšně rozděluje, protože ji nelze překročit jinde než na přejezdech (nebo mimoúrovňových křížení, ale ty jsou podstatně dražší). A věřte mi, chybějící přejezdy škodí turistice víc, než vlak prospívá.

+3/−2
22.12.2015 10:27

J42a92n 87J96e38m87e79l65k15a 1185300

Já jen říkám jak to vyřešili Rakušáci a mají to velmi funkční, (i to údolí je sice širší, než často u nás). A polní přejezdy pro větší věci než osobní auta na koridoru podle mě nemají co dělat. Zejména nezabezpečené další detekcí / pokutováním.

+1/0
22.12.2015 10:36

O78n82d33ř91e20j 62H17o97l59ý 9940340478239

tak ony dráhy chtěli, naštěstí neúspěšně, trať převzít zpátky... po opravě a zjištění že je to rentabilní.

Podobně po povodních chtěli zrušit trať Šumperk-Jeseník.

Ad zubačka na Ovčárnu - tam je to práce zelených teroristů. Variant bylo několik, např. kabinová lanovka, zubačka atd. Ale kvůli odporu bez-mozků zůstala ta nejhorší varianta, to jest silnice.

+2/0
22.12.2015 12:39

V96i63k47t93o22r 84N28á11r17o62ž19n43ý 3109522628

Další příklad nesmyslného plýtvání na železnici. Kladu si otázku , kde by česká železniční síť mohla být , kdyby všechny výdaje do nesmyslů (tato elektrifikace,Mšeno , elektrifikace Lichkov , elektrifikace ČB-České Velenice , atd..atd..atd..atd..) se na železnici investovaly účelně

+6/−9
22.12.2015 9:38

J31a28n 68J10e56m44e15l30k77a 1115380

Elektrické vlaky jsou pružnější, tiché, jezdí téměř zadarmo - mají mnohem menší provozní náklady, jako elektromobily a neobsahují problémovou baterii a rekuperují. Diselové vlaky mají ztrátovou převodovku s měničem a pod.

+5/−3
22.12.2015 9:48

L28a70d97i12s61l17a55v 74M10i74k49a 1851539294884

Ale to všechno je sice pravda, ale na některé krátké málo vytížené tratě je to prostě za tu cenu zbytečný,

+4/−1
22.12.2015 9:54

J28a70n 30J23e58m20e19l53k76a 1405350

Jenže ten přínos bude v tom, že lidi použijí železnici z Prahy, Ostravy, Brna, Olomouce.. A dojedou pohodlně až na sjezdovku.

0/0
26.12.2015 11:08

V33i89k78t91o42r 69N91á83r65o57ž12n14ý 3119112868

Jasně...srovnejte odpisy u laciné regionovy s odpisy u drahého el.vlaku. Troufnu si říci , že elektrický vlak s kapacitou nějakých 300 míst nebude mít nižší provozní náklady než 810-regionova.

Dále , údržba tratě včetně elektrifikace bude zcela určitě dražší , než údržba tratě bez elektrifikace. A že jsou tižší a pružnější ? No a co ?

+3/−1
22.12.2015 10:15

J35a52n 87V80a42l25o80u66c25h 6432107638520

Přesně tak. Jen kolik té "mrtvé hmoty" se musí rozhýbat (dvouvozový Panter, který mezi OL a PV rozhodně nestačí, má 106t), když kapacitně tam stačí "kolejový bus" 810 (20 tun, příp. "krátká" Regionova 39t). Pak se zjistí, že to "vozí vzduch", tak se mimošpičkové přímé vlaky škrtnou anebo se kvůli rentabilitě koncovému úseku SU-Kouty omezí jejich kapacita po celém rameni, takže mezi Zábřehem a Prostějovem se bude stát na jedné noze... A provoz budou zajišťovat ČD, které trať r. 1997 odepsaly.

+1/−1
22.12.2015 12:03

J27a19n 26J31e70m35e83l65k94a 1185410

Tak Švýcaři mají lehčí tramvaje v nabídce. Stadler Allegra a další.

0/0
18.1.2016 21:30

M79i93r68o62s41l25a66v 28Z22i70k83m66u65n94d 6978202527328

Bohužel, máte pravdu ... náhrada zastaralého žabotlamu na trase Pardubice - Praha - Pardubice v pozdní noci a časném ránu se dělala samostatným motorákem 810, z hlediska frekvence to stačilo a samostatný motorák s rychlostí 80 km/h sjížděl jízdní doby elektrické jednotky na rychlost 100 ... přepočítáno na koruny to bylo levnější ...

0/0
22.12.2015 19:54

J62a57n 42J15e48m65e56l40k80a 1425750

No 810ka.. ta je tak levná, až vyhání cestující :-)

0/0
26.12.2015 11:12

P27a30v40e44l 56M10a47t55o28u35š10e76k 5800517818424

Zrovna elektrizace Lichkov by zbytečná rozhodně nebyla, kdyby se z Polska (když už se z něj "musí" vozit skoro všechny základní potraviny atd.) nevozila skoro všechno v kamionech. Ale což, autodopravci jsou spokojeni a stát asi taky, a o to tady především jde. Že tím trpí města a obce, potažmo lidi? To nikoho nezajímá (bohužel většinou ani ty "lidi", míněno řadoví občané). Občas se někde prosadí pár km obchvatu, stavební firmy se nažerou z předražených zakázek do volovin (žádný obchvat ještě nevyřešil dopady automobilismu, jen je převedl jinam) a zase je všechno v pořádku.

+1/0
22.12.2015 9:59

M51a60r36e72k 25Š41i42m41o59n 2974747558138

Ukažte mi vlak, který dokáže vozit potraviny. Logistická režie je na železnici mnohem větší a i když je doba jízdy srovnatelná, celkově jsou na tom vlaky s dobou přpravy hůř.

0/−1
22.12.2015 10:30

P15a11v44e33l 52M94a49t53o32u19š94e60k 5640337968624

Nejde vůbec o vlak, ale o organizaci provozu a hlavně o politickou vůli. Někdy na přelomu 60. a 70. let a možná i později jezdily přes naše území nákladní expresy s lehko zkazitelnými potravinami z Balkánu někam na sever, odněkud z maďarské hranice až po Č. Třebovou je vozily rychlíkové parní lokomotivy, měly srovnatelné jízdní doby s dnešními rychlíky a kamiony. Když to šlo tehdy, kdy byly tratě zahlcené těžkou dopravou, není důvod, aby to nešlo i dnes, kdy existují věci jako kombinovaná přeprava. Navíc mi ukažte potraviny, které jsou dnes lehko zkazitelné (pokud se samozřejmě dodržují aspoň základní zásady pro jejich přepravu a skladování). Ve všem je plno konzervantů, regulátorů atd. Pak věci jako cukr, mouka a další snad nějaký ten den navíc také vydrží.

+1/0
22.12.2015 10:47

V79i61k63t66o32r 15N78á53r69o59ž85n87ý 3979832578

Něco takového tady jezdilo , nicméně nikdy se nejednalo o nějaká závratná množství. Nicméně , když to přeneseme do dneška. Z Balkánu se dnes žádné snadno zkazitelné zboží do Čech či Polska nepřepravuje.

Ani obráceně.

0/0
22.12.2015 11:12

P35a91v51e22l 33M64a53t38o56u41š88e29k 5510407228604

Já jsem dával jen příklad. Když to šlo vozit z Bulharska do Švédska v roce 1970, jistě by to šlo i z Polska do Česka v roce 2016 (pokud je to nutné, o čemž nejsem vůbec přesvědčen, ale to by bylo na jinou diskusi). Vlak by v pohodě nahradil nebo pobral nejméně 30 kamionů a klidně by mohl jezdit třeba každou hodinu a přes několik přechodů. Kdyby byla ta politická vůle. Nehledě k tomu, že se sem nevozí jen potraviny. Fakt nemám rád, když se pořád hledají argumenty, proč dnes něco "nejde". Asi by bylo přesnější říct, že z toho pan XY nebude mít patřičný vejvar. Trvanlivost potravin (byť na úkor jejich kvality, ale to sem také nepatří) se za těch 45 let podstatně zvýšila, železnice se za tu dobu poněkud zmodernizovala, ale přesto to tehdy šlo a dnes údajně ne. Problém asi bude někde jinde. Přitom nákladní vlaky jezdící rychlostí 120 km/h byly tehdy opravdu něčím nevídaným, co silně předběhlo svou dobu, a priority byly na železnici někde úplně jinde. Ale přesto to fungovalo.

+1/0
22.12.2015 11:34

V17i44k77t78o46r 20N88á79r10o31ž89n62ý 3919182618

Všechno je to o pružnosti , flexibilitě a nákladech. A bohužel , železnice prohrává na plné čáře. Z komodit , které se sem vozí z Polska může mít nějaké opodstatnění železniční přeprava uhlí , ocelařina , případně nějaké hmoty typu písku , paliv atd.. Potraviny se po železnici vozit nebudou . A víte proč ? Dovedete si představit tu šílenost , kdy výrobce mléčných výrobků si najme auto , aby je dovezl na nádraží , tam je přeložil do vagónu a to samé udělal příjemce tohoto zboží v Čechách ? Kolik by taková přeprava stála ? Jak by dlouho trvala ? Kolik lidí by to muselo organizovat ? Když už to na tom kamionu jednou leží , není nic jednoduššího , než to vyklopit o několik stovek kilometrů dále.

Jinak v Polsku má sídlo hodně výrobců automotive. Tam povětšinou výroba funguje tím stylem , že jeden den se zboží vyrobí , druhý den se přepravuje , třetí den leží někde ve skladu v místě určení a čtvrtý den jde do výroby. Dokážete si představit toto organizovat po železnici ? Já nikoliv.

0/−1
22.12.2015 12:01

P55a48v60e68l 67M22a20t73o96u36š33e17k 5340437858374

Je nutné k nám vozit mléčné výrobky z Polska? Rozhodně není! A když už, i ten kamión nebo návěs se dá naložit na vlak. Ne, určitě je lepší, aby se pachtil přes Náchod a několik lázeňských měst v Polsku (namátkou mne napadají Kudowa, Duszniki, Polanica) a všude se podepisovaly petice za urychlenou dostavbu obchvatu! Jen by musel vítězit rozum a ne jen pohodlnost a okamžitý zisk!

+1/0
22.12.2015 12:51

V23i57k98t77o52r 30N14á21r24o12ž71n22ý 3119742898

Zkuste se zamyslet nad tím , kolik by taková přeprava stála . A možná na to přijdete , proč se realizovat nebude. Ona ta přeprava samostatných návěsů je o překladištích , která stojí peníze o práci překládacích mechanismů , které stojí peníze. Toto může fungovat v situaci silného přepravního proudu mezi dvěma místy , kdy dodavatel i odběratel je v blízkosti překladiště , návěsů je tolik , že se z toho dá vytvořit ucelený vlak a ty přepravní proudy jsou stejné oběma směry. Například z místa A do místa B se poveze zboží v ohradových paletách a zpět se povezou prázdné palety. Pak to fungovat může.

Ale jinak...a pokud máte na mysli systém Ro-La , tak ten je funkční prakticky pouze tam , kde je silně dotován...

0/−1
22.12.2015 13:38

P45a47v78e42l 80M89a71t53o47u95š70e79k 5520237138634

To je fajn, ale stále jste mi neodpověděl na první otázku, zda je nutné vozit základní potraviny, které lze vyprodukovat v evropských poměrech kdekoli, tj. např. mléčné výrobky, z Polska, tj. nejméně stovky km. Jinak: platy řidičů peníze nestojí? Vůbec už nehovořím o spotřebované naftě (při přepravě po kolejích je energetická náročnost výrazně nižší). Zase jen "argumenty", proč u nás něco "nejde". Ono se hlavně nechce, aby to šlo. Ke škodě všech, ale to tady bohužel skoro nikoho nezajímá, bohužel ani samotné poškozené. To raději budou sepisovat petice za obchvaty měst a dál kupovat v supermarketech předražené sračky z ciziny, než aby se zamysleli nad tím, zda jsou ty přepravy a jejich stávající forma skutečně nutné.

0/0
22.12.2015 13:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.