Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Družstvo prodávalo přes mlékomaty až tisíc litrů denně, teď s nimi končí

V Prostějově po sedmi letech postupně končí kdysi populární automaty na čerstvé mléko. Ze čtyř mlékomatů zůstává přímo ve městě už pouze jediný, provozovat ho však nebudou výrobci mléka, ale místní obchodník. Zájem lidí o čerstvé mléko podle zemědělců opadl a oni už dál nechtějí dotovat ztrátový byznys.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z41d28e94ň88k86a 83V40e53s84e34l84á 8299535367930

Je to škoda. :-( Automat z OC Arkáda zmizel už dávno a teďka zrušili i ve Zlaté bráně... :-/ Zajímalo by mě, kolik lidí se ze severní části města potáhne až ke Koupelkám... :-(

0/0
9.6.2016 20:58

V68o79j38t31a 95Š33e10f21l93e32r 7625412633476

Družstvo je prostě drahé. 17Kč i kdyby 14Kč za litr je prostě moc. Čerstvé plnotučné mléko 3,5% ve skleněné flašce mají aktuálně v Globusu za 14.9Kč

Za tyhle prachy někdo vyrobil mléko, mlékárna ho musela odvést do Opočna, museli ho prohnat mlékárnou, pasterizovat, homogernizovat, pravda ukradli z něj cca 0,3%tuku, pak ho naflakovat do skleněné láhve, pak dovést Globusu a Globus ho převezl přes půl republiky k nám. Tam ho jeho prodavači dotáhli na regál a se ziskem prodali za 14,9Kč,

Tady se ten kdo to mléko vyrobil, nemusel ho přepravovat přes půl republiky, několikrát překládat, zpracovávat, jen ho od krávy nalill do nějakého automatu, poblíž kravína nemusí na něj vyrábět a platit lahev snaží mít svůj zisk, zisk mlékárny a zisk prodejce, tím je prostě drahý a nic neprodá, ať to mléko prodávají za 10Kč/litr a prodají vše co vyrobí. Budou mít vděčné zákazníky.

+3/−8
8.6.2016 13:36

P32e66t61r 98T23y23č64k93a 6165582349302

I kdyz ten mlekomat bude stat u kravina tak naklady na jeho provoz urcite nejsou nulove.

+4/0
8.6.2016 13:51

V90o34j75t71a 35Š39e79f50l64e80r 7895302313606

Určitě jsou nesrovnatelně nižší než náklady na provoz a pořízení mlékárny a supermarketu o dopravních nákladech na křižování mlékem napříč republikou nehovoříc. To prostě neukecáte, jen náklady na vyrobení skleněné láhve, etikety a uzávěru budou vyšší než 2Kč jen dovést láhev z Opočna k nám do globusu (přes 200km) bude při plném kamionu dělat cca 1Kč/lahev, atd. To nehovořím o energetických nákladech, oni nadojí a zchladí tím to končí, mlékárna ho musí zchladit, pak při pasterizaci prudce zahřát a pak opět rychle zchladit, protlačit homogenizátorem, zabalit za paletovat atd.

Tohle nákladově nelze srovnat s převezením a nalitím do něčeho velkosti a funkce ledničky s dávkovačem.

Koneckonců zákazníci rozhodli je to drahé, proto to nekupují.

+2/−2
8.6.2016 14:17

J40a16n 10U65l34r51y76c16h 4611667320308

pointa je, že a) ta mlíkárna si diktuje ceny až tak, že vykupuje i pod výrobními náklady, b) ten mlíkomat prodává (taky dík přehysterizované opatrnosti naší veřejnosti) tak malé množství, že prostor pro snižování ceny je nakonec mnohem menší než u objemů odebíraných mlíkárnou (mimochodem, mlíko ve skleněných lahvích (většinou méně jak litrových) se v obchodech prodává pěkně draho)

+1/0
8.6.2016 14:37

B40o23h38u74s72l79a95v 74K42r74á45l32í96k 2321610239826

"Přehysterizovaná opatrnost naší veřejnosti" vznikla zejména po té epidemii v jižních Čechách.

+1/0
8.6.2016 14:39

B51o76h41u76s62l81a57v 92K49r34á82l53í84k 2721180489156

V poměru k množství mléka ty náklady na mlékomat budou nepochybně vyšší.

+1/0
8.6.2016 14:38

M98i65c21h88a17l 19R34e56j28z64e70k 5776687115891

Ty bys mel podnikat. Tak to vsechno mit zmaknuty;-D

0/0
8.6.2016 17:52

K63a33r19e89l 90D53r76d41a 6804802337

Ta cena 14,90 Kč se mi nezdá. To není standardní cena za slušné plnotučné mléko. Akční ceny nejsou vypovídající. Selské mléko se prodává běžně kolem 30 Kč. Pokud podobné seženu za 20 Kč, je to dobrá cena.

Je fakt, že trh je plný mléka za 10,90-14,90. Většina zákazníků nakoupí v této kategorii.

+2/0
9.6.2016 6:21

V55l23a30s56t12a 36S82v90o33b94o11d92a 4439669164

On z něho neukradl 0.3% tuku ale 3-4% tuku a proto ho mohl prodávat levněji. Jak to dělá dneska Madeta co všechno z těch 3% vyrobí, protože čerstvě nadojené mléko má až 8%tuku.

0/0
12.6.2016 16:29

J30a43n27a 85B24e79r32k91o89v61á 6633289576613

Jako dítě jsem vyrůstla na čerstvém kravském mléku. Po několika desetiletích jsem zkusila opět čerstvé mléko a ač je to divné - mě už nechutnalo. Holt zvykla jsem si na tu vodu bez vůně a zápachu. Škoda, ale čerstvé mi smrdí a jak jsem ho měla ráda !

+2/0
8.6.2016 13:13

J31a34n 40N17o83v63ý 5213355709622

Občas mi přijde, že na idnes je opravdu zvláštní vzorek lidí. Všichni pijou jen čerstvé mléko z mlékomatu nebo rovnou od sedláka, všechno musí být domácí, bio, farmářské trhy, farmářské bedýnky, pečivo z rozmrazené polotovaru je pro ně fujky, uzeniny by nedali do úst, taky fujky. Kupují zásadně jen u malého řezníka, malého zelináře, jezdí si pro zboží na farmu. Hyper a super markety jsou pro ně sprosté slovo a škaredý fujky mainstreem. A proto všichni ti malí a domácí tak "skvěle" prosperují. Ona bude asi jedna "pravda" do diskuze a pak druhá "pravda" při nákupu.

+7/0
8.6.2016 13:10

P43e94t76r 77H93a61h40n 1743329836328

Chápu, že tam asi ta cedule musí být, ještě bych napsal, že to říká hygienik!

Beru mléko z mlékomatu roky a ještě nikdy jsem je nepřevařil a také je převařovat nebudu. Je to docela jiná chuť než z obchodu, a ty krabice, to už vůbec snad ani není mléko...

+6/−1
8.6.2016 12:53

P42e23t93r 66T52y32č30k40a 6945472189342

Listeria monocytogenes, Salmonella, Escherichia coli, Campylobacter jejuni nebo Staphylococus aureus.

+1/−3
8.6.2016 12:56

P39e12t70r 70T84y59č12k94a 6935722639522

Nevim za co minus. To je prece ten bonus k cerstvemu mleku o ktery kazdy stoji.

0/−2
8.6.2016 14:19

B28o12h54u97s38l31a87v 94K73r38á87l20í45k 2501400419906

Mínus máte asi za to, že jste na nějaké důležité bakterie zapomněl.

+3/0
8.6.2016 14:40

J93a74r24m35i70l47a 74Z33e89l54e25n30s88k38á 9698588511473

Čerstvě udělaný test mého domácího mléka - nic takového tam nenajdete. Při běžné hygieně a péči o zvířata je mléko všech těchto breberek prosté, tak nestrašte. Jeden náš odborník napsal, že syrové mléko pije jen sebevrah, po 22 letech ještě žiji a nic mi není. Testy jsou povinné na prodej mléka ze dvora.

+1/−1
8.6.2016 15:11

P49e76t31r 12T73y59č23k60a 6115232599342

A to se ten test dělá na každé nadojené mléko?

0/0
8.6.2016 15:19

J43a28r70m13i98l96a 49Z26e57l64e78n73s47k75á 9718748831103

Ne, ale dodržuje se pořád stejná hygiena a péče o zvířata. Testy provádím minimálně 4x za dojnou sezonu, což je od dubna do října, a k tomu ještě 2x testuje mléko veterina. Hodnoty jsou dané zákonem. Navíc test není otázka hodiny, trvá to pět dní než máte výsledek. To by bylo mléko už zkažené. A navíc, kočka nebo pes, když má na výběr nikdy nevezme pasterované mléko. Jak zde bylo už napsáno, pasterované mléko je mléko mrtvé, tedy hnije. Čerstvé syrové mléko je živé, postupně mění chuť, ale pořád je pitelné. A co naši předkové, ti také pasterovali mléko? Vše je záležitost byznysu, muselo se mléko dostat do měst, muselo tedy déle vydržet. A péče o zvířata také nebyla na úrovni. Dnes mají zvířata, která dávají mléko, daleko důkladnější prohlídky, než mají lidé. Je vypracovaná metodika zdraví, podle které jsou zvířata každý rok podrobena vyšetření na tbc a odběry krve. Mléko od takových chovatelů je v pořádku.

+1/−1
8.6.2016 15:49

P27e60t93r 12T89y63č68k91a 6115632229192

Ano i predkove pasterovali mleko. Pasterizace mleka se provadi ohratim na min.71 stupnu a takove mleko se prodava jako cerstve.

0/0
8.6.2016 17:03

M45i61c73h64a21l 96R58e84j38z72e19k 5346887845971

A chutne. ;-D Ty jsi fakt magor. Pij si ty svoje cerstve krabice a neotravuj.

0/−1
8.6.2016 17:55

P57e63t97r 87T47y75č11k94a 6975392409372

Nerozumím tomu kde dnes lidi přišli na to, že nejlepší mléko je bez tepelné úpravy rovnou z krávy. Člověk je snad tele nebo co? I naší předci prostě mléko tepelně upravovali před kozumací. A dělali to tím spíš pro to, že zdravotnictví nebylo na takové úrovni jako dnes.

0/0
8.6.2016 20:45

K17a43t17e95ř84i14n48a 28F27e10n81c64l73o25v97á 8713547518693

Nic proti vám, každý máme svůj názor.

Jen mi při čtení přišlo na mysl, kolik lidí si bere do postele psa nebo kočku, kolik si nechá od psa olízat obličej, atp...

0/0
8.6.2016 20:17

B22o15h64u21s37l12a75v 73K43r44á65l75í34k 2791690519516

V jižních Čechách před lety zaznamenali kampylobakteriózu zřejmě rozšířenou z mlékomatů (71 nakažených), jinak obecně se jako riziko uvádí hlavně listerióza. Za sebe bych si asi občas zariskoval, ale malým dětem nebo těhotným ženám bych asi přece jen radil být opatrnější.

+2/0
8.6.2016 13:00
Foto

M30a75r33e29k 50T65o80n 8562808438239

Místo, aby udělali promo a prodavali mleko treba mesic za 10 kč, tak ho budou prodavat do marketu za 6kč litr.

+3/0
8.6.2016 12:50

P31e76t39r 50T55y69č27k31a 6515322789922

Za 6,-Kč / l prodávají cisternu a to si ta mlékarna pro to i dojede. V mlékomatu, který má svoje nemalé náklady, prodají pár set litrů za měsíc.

+3/0
8.6.2016 12:52

V19a40c14l83a60v 34M57a83c14h 1736560506770

To to mléko rovnou mohou vylít. Náklady na provoz automatu a nutnost zlikvidovat prošlé neprodané mléko - to je hlavní důvod, proč se mlékomaty ruší.

+1/0
8.6.2016 13:27

B27o50h71u48s83l64a55v 68K61r51á65l15í25k 2291640619476

"Výrobci mléka", to zní skoro jako "výrobci dešťové vody". Ale dnes už se za výrobce označuje i ten, kdo stáčí minerálku.

Pokud si čerstvé mléko převařím, tak to pak skutečně už nemá žádnou výhodu proti balenému mléku z obchodu. To už je pak teda lepší si koupit pasterizované. Ale bohužel už ani to není co bývalo. Dříve se v lahvích a pytlících prodávalo ještě celkem normální mléko, na kterém se usazovala smetana a které pak normálně zkyslo a i kyselé bylo dobré. To dnešní "čerstvé" mléko spíš shnije, než aby zkyslo.

+3/−1
8.6.2016 12:35

L98u28k50á82š 24Š88l46e81h29o32f33e58r 1183579305879

Jediný rozdíl je v homogenizaci, která sjednotí a zmenší velikost tukových kuliček v mléce. Můžete si koupit i mléko nehomogenizované, kde se smetana stále usazuje navrchu. Nicméně to není vhodné např. pro přípravu mléčné mikropěny do kávy atd.

+1/0
8.6.2016 12:40

B71o37h29u55s81l66a67v 32K34r56á87l48í78k 2451140919326

Já mám pocit, že i tehdy se na těch pytlících psalo, že to mléko je homogenizované. Ale stejně se na něm druhý den začala usazovat smetana a do třetího dne bylo mléko spolehlivě nakyslé, i když bylo v ledničce - to dnešní "čerstvé" mléko má trvanlivost třeba i pět dní, a pak nezkysne, ale zkazí se. Homogenizace má především účinek na chuť - mléko chutná tučněji, než kolik tuku v něm skutečně je.

+1/0
8.6.2016 12:47

L66u73k37á98š 94Š13l60e35h66o64f41e32r 1193529935459

Ale zkysne, kupuji ho pravidelně. Ano, vydrží v lahvi po otevření 3-4 dny, ale pokud ho necháte mimo lahev s přístupem vzhuchu, zkysne do druhého dne. A pokud jde o dřívější mléka, jen některá byla homogenizovaná - http://panorama.mnoho.info/userFiles/retro/10/mleko.jpg

0/0
8.6.2016 12:50

B26o52h90u45s15l64a42v 60K27r57á66l10í96k 2121820279416

Koukám, že ty nápisy jsou dost nahodilé. Na tom plnotučném je psáno, že je homogenizované, ale zase na něm (ani na tom polotučném vpravo) vůbec není napsáno, že je pasterizované. Možná je to implicitně dáno odkazem na ČSN 57 0599.

+1/0
8.6.2016 12:53

L35u51k82á91š 88Š75l33e67h30o24f11e35r 1103249135939

Jj, taky mě to zaujalo :-)

0/0
8.6.2016 12:59

I13v61a92n 23P56e27j11s41k76a80r 5465462601370

Po řadu let jsem kupoval mléko v automatech, přímo v Pardubicích. U automatu v Polabinách 3 byl problém s množstvím (někdy podstatně méně až o 20 %) i když automat dávkoval mléko v libovolném množství. Navíc vrcholně neochotná obsluha, která na reklamace množství odpovídala"dáváte tam málo peněz". Automat v OBI pak dával jen po litrech nebo litru a půl. Po krátké době však byl zrušen z důvodu nezájmu. Nyní jezdím každý týden do ZD Tuněchody, kde kupuji v automatu 3x 1,5 l mléka. litry nechávám zkysnout na výbornou "kyšku", která plně nahradí Activii s jejím "Bacteria actiregularis". Z další dávky pak dělám jogurt (hlavně pro manželku) nebo i tvaroh a sýr. To z kupovaného mléka neuděláte ani náhodou, protože shnije!!! Zažil jsem situaci v obchodě, kdy maminka nařídila svému synkovi, aby vrátil balení Activie, že je moc drahé. Doporučil jsem ji nakoupit čerstvé mléko a vyrobit si podstatně levnější vlastní "Activii". Bohužel jsem si vysloužil jen "útrpný" pohled pro duševně méněcenného. Kyselé mléko si i upravuji např. rozmixováním banánů nebo jahod. Tak kdo můžete, zkuste to také. Navíc je kyselé mléko podstatně zdravější, protože upravuje střevní mikroflóru. Dávám ho někdy i svému psu a moc mu chutná.

+3/0
8.6.2016 12:33

L64u81k24á89š 82Š11l20e52h36o75f66e76r 1833499405359

I v obchodech máte mléko "trvanlivé", ze kterého opravdu tvaroh neuděláte, protože neobsahuje bakterie, a mléko "čerstvé", které je ošetřeno jen nižším stupněm pasterace a toto mléko vám klidně zkysne. Netřeba jezdit k farmářům;-)

+1/−1
8.6.2016 12:38

B27o42h62u15s93l49a89v 14K83r18á50l51í25k 2171390869166

Tzv. čerstvé mléko mívá lepší chuť, není v něm ta příchuť typická pro svařené nebo sušené mléko. Ale bohužel to, co se dnes prodává pod názvem "čerstvé mléko", už z nějakého důvodu v nic dobrého nezkysne.

Mimochodem, v některých regionech prodavači už vůbec ani netuší, co to čerstvé mléko je. Když se ptám, jestli mají čerstvé mléko, tak mi uraženě ukazují, že to trvanlivé mléko ještě není prošlé.

+4/0
8.6.2016 12:50

P92e59t29r 21T19y40č12k83a 6595352269552

https://www.stream.cz/jidlo-s-r-o/10003790-mleko-a-mlecne-vyrobky-2-zpracovani-v-mlekarne

+2/0
8.6.2016 12:17

L78i42b61o10r 51H63l14u83b55u42č24e91k 4200160747607

... to je fakt divné, protože podle reakcí k různým článkům jsem nabyl dojmu, že prakticky každý Čech má svého mlékaře, řezníka, pekaře, farmáře, ševce, krejčího atd... kupodivu to nevede ke krachům super a hypermarketů, takže jsme zřejmě svědky zázraku...

+5/0
8.6.2016 12:14

M68i37c28h46a79l 70K90r88e21j23č17a 5118596316443

No zrejme ti, co v nich nakupuji, nemaji cas na idnes psat komentare :-)

0/0
8.6.2016 12:26

M24i72l57o14š 75Š87i50k73o53l34a 4133596597450

Nekupuji trvanlivé mléko. Jenom takové, které zkysne, nikoliv které zasmrádne. Čerstvé mléko se převaří a v lednici vydrží tři dny. Zkuste si nechat krabicové mléko zkysnout. Smrdí více než hnůj.

+4/−2
8.6.2016 12:02

D37i11t13a 65M51á24š31o16v78á 1750187509719

Kdyby bylo trvanlivé mléko přírodní produkt, nikdy by z něho časem nevznikl hlenovitý smradlavý šlem. Je v něm totiž sójové mléko. Krom dalších jiných přidaných látek. Není už žádným tajemstvím, že př. do obyčejného rohlíky přidají cca 30 komponent, přesto, že na rohlík jich stačí 4 -5. Proč by do "mléka" s úspěchem nepřidávali podobné hnusy, které s mlékem nemají moc společného, ale dlouho to vydrží? Protože to je obrovský byznys.

+4/−7
8.6.2016 11:56

L88u37k56á12š 33Š34l97e98h28o61f11e97r 1713289635749

O zpracování mléka toho zjevně víte hodně ;-D

+1/−1
8.6.2016 12:06

D21i76t20a 41M52á82š22o13v45á 1180167229189

O zpracování mléka vím dost na to, abych si stála za tím co jsem napsala.

+2/−4
8.6.2016 12:30

L92u80k94á34š 26Š61l45e96h32o78f35e61r 1463199485119

Jasně, sice nemáte tušení, jak funguje pasterace či UHT, ale jinak víte všechno ;-)

+1/−1
8.6.2016 12:33

D66i79t95a 67M40á67š98o97v19á 1280157259529

Nebuďte drzý. Léta vyrábím sýry a mlékařina je jeden z mých oborů.

+2/−1
8.6.2016 12:37

L65u25k27á84š 89Š34l80e16h72o54f65e27r 1773879965839

Tak od vás bych sýr rozhodně nechtěl ;-D

+2/−1
8.6.2016 12:41

P78e16t73r 72T11y77č37k20a 6545762359802

Nevíš o tom nic. Mléko nic jiného než mléko od krávy neobsahuje a ani obsahovat nesmí.

+2/−2
8.6.2016 12:34

D96i25t96a 55M30á53š65o63v17á 1750557839669

Prosím, netykejte mně.

+1/0
8.6.2016 12:37

P94e92t34r 39T49y62č78k12a 6235392229402

V trvanlivém mléku žádné sojové mléko není.

+1/−1
8.6.2016 12:18

D51i51t87a 86M17á40š23o97v98á 1180577579209

V trvanlivém mléku sójové mléko je a víte proč? Protože sója je výborně obchodovatelná komodita. Před 30 lety nikdo sóju neznal. A protože se levno vypěstuje a draho prodává, proč z ní neudělat zdravý hit a dávat jí místo mléka? co na tom, že jí člověk i zvířata neumí trávit a mají pak neidentifikovatelné problémy se zažíváním? Berte neberte. Dalo mně dost úsilí, abych toto postupně zjistila. V běžných médiích se toto ovšem nedozvíte. Proč taky?

+3/−2
8.6.2016 12:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.