Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Při srážce dvou aut na Přerovsku zemřeli tři lidé, další jsou v nemocnici

K tragické nehodě vyjížděli vpodvečer záchranáři, hasiči a policisté na Přerovsku. Dvě osobní auta se zde čelně srazila a svým zraněním na místě podlehli tři lidé. Další tři skončili v nemocnicích, podle prvních informací jsou všichni ve vážném stavu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V85l90a75s16t82i74m90i88l 64F39i83a35l90a 1292751574

Jímá mne hrůza z těchto nehod.

+1/−1
1.8.2016 10:07

I60r27e23n57a 64M38u84l59l43e54r48o37v63a 8881906249573

mě taky

0/0
1.8.2016 14:13

R62a35d84o57v80a92n 31D27l95u96g54o91s47z 3236511918936

Soustrast rodině a obrovské díky všem zúčastněným záchranářům.

Neodpustím si poznámku na závěr. Policejní kontroly ex post jsou stejně účinné, jako brát antikoncepci měsíc po styku.

+2/0
1.8.2016 9:53

M56a92r66i53o 82L57u15c26h71e38z35i 1634358752484

Věčná bu-erace na kontrolách v obcích ,kdy člověk jede do vedlejší vesnice a je kontrolován tam i zpátky, těmto nehodám nezabrání.

+1/−2
1.8.2016 0:51

T69o76m37á92š 89N10o79v33o91t40n68ý 6405407669959

Mě kontrolují tak zhruba jednou za tři roky.

+1/0
1.8.2016 0:55

T40o96m44á69š 41K97o56s13t79e77l79e41c18k64ý 8947623698311

Moravák by měl jezdit maximálně tak na koni. Jinak se vyvražděj do posledního. A hlavně opilé baby s dětmi v autě.

0/−11
31.7.2016 23:02

F16i31l69i85p 57V11a92l76d69e74r 1228248264744

Mám mnohaletou zkušenost s řízením v Čechách i na Moravě a žádný rozdíl jsem nikdy nevypozoroval. Takže prosím neblábolte...

+6/0
31.7.2016 23:07

T58o75m96á38š 28K64o44s50t23e73l56e25c20k68ý 8707673958771

Sleduj černou kroniku a nemusíš nic zkoumat.

0/−4
31.7.2016 23:42

F97i19l33i45p 35V53a48l43d76e63r 1378818894654

OK, podle statistik za rok 2015 a délky silniční sítě v krajích za 2013 to vypadá následně:

- Čechy (bez Prahy): v průměru 1,2 nehody / 1 km silniční sítě

- Morava: 1,6 nehody / 1 km silniční sítě

Kdyby se započítala Praha (cca. 1/4 všech nehod), tak by to bylo asi tak stejně, nebo spíš hůř pro Čechy. ;-) Jenže nemůžu dopátrat celkovou délku pražských ulic (těch významných) a přepočítat na 1 km.

Na Moravě to nejnepříznivěji ovlivňuje Moravskoslezský kraj, což je velmi zalidněná část republiky a jsou zde souměstí.

+1/0
1.8.2016 0:32

F60i14l82i42p 66V66a44l15d85e65r 1188958384414

Ještě korekce:

- Čechy bez Prahy: 1,17 nehody / km

- Čechy s Prahou: 1,74 nehody / km (při zřejmě přestřeleném odhadu 100 km celkové délky pražských ulic)

- Morava: 1,52 nehody / km

+1/0
1.8.2016 6:50

R90o34s16t12i77s44l25a16v 50C22h50v52í89l84a 5872798223405

Rychlost asi roly hrala. Projizdeli jsme tama asi o pul hodky drive a vydatne prselo. Rychlost cca 60kmh. Jestli tam jel nekdo byt jen 90 tam moc sanci na te mokre vozovce nemel. Bohuzel. Ale pokud budou policejni akce spocivat jen v tom ze si stoupnou na okraj vesnice a budou kontrolovat tak to fakt nikam nevede.

+2/0
31.7.2016 22:38

P83a90v64e15l 85M38a10ř39í42k 3912320670374

Jedu 90km/h a sem neustale poredjizden, obcas jedu i 100km/h i vice, ale proste je to stejne. Vzdy si rikam, jen jed b.....u, az te najdu v prikope, seberu ti penezenku :-D Nejhorsi je, ze to odnaseji nevinni lide.

+22/0
31.7.2016 21:51

P39e25t16r 51B51á57č35a 8135546495535

A co s tim?

Tady nebyla problem rychlost, ale to, ze nekdo vjel nahle do protismeru at uz to bylo cumenim do mobilu nebo cimkoliv jinym.

A mimochodem vecni pisalci o tom, jak jedou 90 km/h a jsou neustale predjizdeni, zaprve 90 km/h zdaleka nejedou, zadruhe patri k nejhorsim tocvolantum na silnici a proto za nima nikdo nechce jet.

+1/−9
31.7.2016 22:29

L62u69b90o24m75í59r 26H16u52d76e21c 1471761858472

Souhlas, nicméně jestli jel v tom slejváku, který byl na dnes na Moravě,tak se mohl jednoduše dostat do protisměru i tou "bezpečnou" 90kou :-/

+8/0
31.7.2016 22:45

K76l11i48m12e33n83t 82P84i20j37á82č42e45k 7317865372388

Při lijáku je nebezpečná někdy i šedesátikilometrová rychlost. Pokud je vozovka pokrytá vrstvou vody, tak ji pneu nestačí odvádět a už neřídíte ale kloužete.

+1/0
1.8.2016 8:48

K50r20y51š25t46o85f 62L82a74n26í24k 1609270765385

Uz aby tu byla autonomni vozidla a ridici si mohli za jizdy cist noviny. Nebo resit facebook a jine kraviny.

+4/−6
31.7.2016 21:24

P64e13t79r 34B64á52č26a 8695796845805

Jako ti dva mrtvi v Tesle?

0/0
31.7.2016 22:29

F92i26l80i83p 65V49a82l95d65e43r 1328408244844

Je to smutné, ale jestli je to daň za (deseti)tisíce zachráněných životů v budoucnu, tak by se nad tím lidi měli zamyslet.

+1/−1
31.7.2016 23:09

V29l57a66d67i34m92í60r 53H76a41n51d62l 5724852341509

Jen nevím jestli kontrolní akce policie při dané produktivitě něco zmůžou. Jedině, že by sebou hoši příště "hodili". Podle článku provedly tři desítky policistů na okrese celkem 148 kontrol. Tak to postály na jednom stanovišti maximálně hodinu, ale spíš méně!

+1/0
31.7.2016 21:12

K71v40ě65t98o69s65l93a41v 58V20y44b79í72r31a80l 7493199788334

Jezdíval jsem tudy do práce a jezdí tam hodně lidí jako prasata! 120 km/h není nic nezvyklého! A jsou i zdatnější borci. Silnice je potažena novějším povrchem a je užší, než původně. Přesto je šířka dostačující. Nějaký čas tam měřila rychlost helikoptéra, ale ani to není zřejmě dost,aby to některé umravnilo. Je ale možné, že v havárii rychlost nehrála roli. Každopádně hrozná věc!

+6/−2
31.7.2016 21:09

P68e12t21r 60B86á35č48a 8485486425125

Kdyz auto vyboci nahle do protismeru, tak v tom asi tezko hrala rychlost ze.

0/−6
31.7.2016 22:30

M75a96g71d25a70l90e74n24a 25H62r62o35n19o23v58s79k80á 3550592114539

Vy toho asi moc najezděno nemáte..

+5/0
31.7.2016 23:09

P92e61t65r 48B60á79č77a 8735306275545

Ano zenska me bude poucovat ;-D

0/0
1.8.2016 14:34

J97a55r43o46s18l57a60v 88L73e93b62e69d15a 3766129467380

A co? Já tam taky jezdím tak do 115. Ovšem jen na suché silnici a hlavně nevybočuju do protisměru, když tam něco jede, na rozdíl od viníka dnešní nehody.

0/0
31.7.2016 23:37

J55a67n 92Z87a40p58l82e44t15a75l 4194215965

tento úsek jezdím poměrně často, velmi široká silnice, kde se vedle sebe vlezou v pohodě tři auta. V místě nehody, která je však vyznačena na dopravním infu, je zákaz předjíždění, je to v místě křížení s obslužnou komunikací, tak nevím..no každopádně, když tady jezdím tachometrových 100, často jsem předjížděn. Většinou se dá, i když jede v protisměru auto..nevím, jaké bylo v místě počasí, ale dle radaru bouřky, déšť...

+1/0
31.7.2016 20:58

T50o93m45a18s 36D62r78a21j70s33a94j70t37l 9589397918600

Cetl jsem clanek dukladne 2x, ale nikde tam neni informace, KDE PRESNE se nehoda stala. Pisalek "stk" pise "na Prerovsku" a "za obci", ale za kterou obci?!

0/0
31.7.2016 20:53

T71o58m42a48s 28D62r33a65j67s96a60j12t12l 9809507778760

Vida, uz to doplnili, ze u Mostenice. Dekuji.

0/0
31.7.2016 21:37
Foto

J53a68r34o96m49í48r 67H27l83u43b97e27k 2136100524521

Jaká vysoká rychlost? Pokud jeli oba 50, je to jako narazit stovkou do zdi, pokud jeli oba 90, jeto jako 180 do zdi s tím, že energie se zvyšuje se čtvercem rychlosti. Takže oba mohli jet naprosto dle zákona, jen jednomu třeba zazvonil, spadl mobil na podlahu a on se pro něj sehnul. Do mne takhle vrazila zezadu, když jsem stál v křižovatce, na červené, mladá holka. Naštěstí jela pomalu. To je jen domněnka.

+1/−7
31.7.2016 20:49

J54a14n 60Z77a57p32l41e21t51a68l 4654275195

už zase ten nesmysl se sčítáním rychlostí?

+20/−4
31.7.2016 20:53

P67e52t53r 91J59u15r70á66k 1625312195741

Dobře zakořeněná blbost.

+5/−2
31.7.2016 21:03

F31i43l29i35p 47V63a95l17d58e56r 1758888984294

Takže jedete 90 a čelně do vás stejnou rychlostí vletí tatra, hummer, John Deere s radlicí (vybrte si), nebo méně zřejmá situace: osobní auto se stejnou hmotností, ale s nulovou deformační zónou. Ta energie toho protijedoucího vozidla se ztratí jako kam?

Tak jednoduché to není...

0/0
31.7.2016 22:46

M30a37r22t54i80n 82K49y18p25r 2902535354534

Ano, máte pravdu. Ale pracujeme s příkladem dvou zhruba stejných vozidel, tedy obě mají v okamžiku nárazu zhruba stejnou kinetickou energii a obě zhruba stejné množství energie při nárazu svou deformací přemění. Takže ta energie z protijedoucího vozidla se přemění při jeho deformaci a na to auto, do kterého vletělo už od něj nic nezbude. Pokud se potká za stejných podmínek osobák s Tatrou bude situace úplně jiná, už jen proto, že Tatra bude mít při stejné rychlosti při 10x vyšší hmotnosti i 10x vyšší kinetickou energii. A rozhodně jí při nárazu nepřemění 10x víc než osobák. Prostě hodně energie Tatry "zbude" na ten osobák.

0/0
31.7.2016 22:59

F93i81l84i90p 82V51a13l36d87e22r 1858138144684

Přesně to jsem tím chtěl říct.

Je to de facto "přetlačovaná". Takže jeden jede devadesát, ale pokud ten protijedoucí je těžší a jede byť jen o trochu rychleji, tak pro toho prvního je to blbá zpráva.

0/0
31.7.2016 23:02

M19a59r21t75i64n 91K39y83p43r 2532185504354

Správně. Na obě vozidla bude distribuovaný určitý díl součtové energie obou vozidel. Když budeme předpokládat, že obě vozidla budou úplně stejná (tedy k jejich deformaci budou potřeba stejné síly), tak to pomalejší vozidlo bude mít smůlu, při jeho deformaci pobere "ke spotřebě" něco energie od toho rychlejšího.

To ale pořád nic nemění na tom, že úvodní tvrzení pana Hlubka o prostém sčítání rychlostí je blbost.

+1/0
31.7.2016 23:09

F34i22l27i37p 81V22a19l12d35e72r 1658928474954

Nezbývá než souhlasit. :-)

0/0
31.7.2016 23:14

K92l41i25m36e51n75t 24P40i57j14á24č87e42k 7237195482418

Myslím, že Tatra při 10x vyšší hmotnosti (než OA) uvolní při nárazu energii cca 100 krát vyšší Ek=1/2m.v2, než sama váží. Energie se zvyšuje s druhou mocninou rychlosti.

0/0
1.8.2016 9:23

M82a42r25t77i23n 70K83y14p89r 2932655834854

Kinetická energie se zvyšuje s druhou mocninou rychlosti, ne hmotnosti, u hmotnosti je zvyšování lineární. Tedy při desetinásobné hmotnosti bude při stejné rychlosti kinetická energie desetinásobná.

0/0
1.8.2016 10:43

K54l82i26m95e46n51t 27P27i66j73á21č93e64k 7237235922798

Vím, proto je tam to V2, ale celé se to násobí polovinou hmotnosti, třeba 9 tunami u Tatry. Jinde k tomuto tématu píšou, že třeba láhev 2kg s vodou má při nárazu ve 130km/h energii, jako by Vás srazil člověk vážící 73 kg.

0/0
1.8.2016 11:51

F95i91l86i41p 81V60a32l27d78e70r 1408328604814

Nebo dobře, stejné auto s deformační zónou, co jede 92 km/h, nebo pro ještě jasnější představu 120 km/h, 160, 320, 1000...

Opět, chcete říct, že to nebude mít žádný vliv?

0/0
31.7.2016 22:50
Foto

J57a55r71o58m40í71r 46H75l66u30b24e26k 2676140834581

To není blbost, zjevně jste o fyziku ani nezavadil. Těleso má energii rovnající se jeho hmotnosti x rychlost na druhou. Narazí-li do zdi, která má kinetickou energii nulovou, má pouze energii setrvačnou, takže pokud je dostatečně hmotná a pevná, hne se zanedbatelně zbytek se promění v teplo. Celková energie, která se promění v destrukci tělesa je jeho kinetická energie vstřebaná do tělesa zdi. To máme energii jednoho tělesa, teď vezměte v úvahu druhé těleso, které má přibližně stejnou kinetickou energii jako to první, jen působí opačným směrem. Oběma tělesům jsme dodali přibližně stejnou energii. Aby došlo ke klidovému stavu, musí se energie obou těles navzájem vyrušit. Jenže energie, kterou jsme tělesům dodali nemůže zmizet, část se ji spotřebuje na deformaci obou objektů, zbytek se přemění v teplo. Jen pouhá logika a není k tomu potřeba ani hlubokých znalostí fyziky a Newtových zákonů říká, že výsledná destrukční energie a vzniklé teplo je rovno dvojnásobku kinetické energie jednoho tělesa.

+2/−3
31.7.2016 22:01

M56a70r20t20i97n 73K95y53p72r 2322935774674

Aha. Takže jste právě popřel to, co jste napsal v úvodním příspěvku.;-D

Jak jste na druhý pokus správně napsal jedná se o součet energií obou vozidel, ne o součet jejich rychlostí. Takže zvolme si váš příklad. Dvě vozidla, pro příklad řekněme o hmotnost 1000 kg, každé s rychlost 50km/h (13,88 m/s). Kinetická energie každého vozidla je tedy 96,45 kJ, v součtu 192,9 kJ. A teď tu máme jedno vozidlo o hmotnosti 1000 kg jedoucí rychlostí 100 km/h (27,77 m/s). Jeho kinetická energie je 385,59 kJ. To je "trochu" víc než 192,9 kJ. Mimochodem kinetickou energii 192,9 kJ bude mít jedno vozidlo o hmotnosti 1000kg při rychlosti cca 70 km/h což zase není 50+50.

Takže tolik k vašemu urážlivému tvrzení o "zjevném nezavadění o fyziku".

+2/0
31.7.2016 22:33

J80i86ř93í 16P91e62l47n91á63ř 6815313426299

Stačí se podívat na tohle video - youtube.com/watch?v=r8E5dUnLmh4

0/0
31.7.2016 22:40

M35a66r27t65i91n 27K43y30p24r 2692215494824

A ještě jedna důležitá připomínka. To, že se nehody zúčastní dvě vozidla, znamená, že energie bude přeměňována v mnohem větším objemu hmoty (pokud budou vozidla stejná, tak v dvojnásobném). Takže na jedno vozidlo nakonec zůstane jen ta "jeho" energie. Tedy to dopadne tak, jako byste měl zeď a do ní ve stejném okamžiku narazily s obou stran dvě vozidla rychlostí 50km/h.

+1/0
31.7.2016 22:41

M83i59c27h85a18l 76H68e18b85e43d29a 3196757508455

Vážení diskutéři, rychlosti se sčítají pouze ve smyslu, že se k sobě obě vozidla rychleji přibližují (a tím mají řidiči méně času na reakci). V okamžiku srážky, pokud jde o stejně hmotná vozidla, tak je výsledek stejný, jako náraz jednoho vozidla do zdi. V úplně ideálním případě se vozidla po deformaci zastaví v bodě srážky. Čili na ně a na posádku působí stejná síla jako kdyby narazili do té zmiňované zdi. Pochopitelně zanedbáváme další faktory jako ne přesně čelní náraz, dodatečná rotace (ta může způsobit mnohem horší následky na zdraví) apod.

V případě, že vozidla nejsou stejně těžká, resp. nejedou stejně rychle, pak je výhoda na straně toho s větší hybností, protože se vozidla nezastaví v bodě střetu, ale budou ještě nějakou rychlostí pokračovat ve směru toho s větší hybností. Tím se vysvětluje argument srážky malého osobního vozu s velkým nákladním.

Proto prosím, nepoužívejte již argument se sčítáním rychlostí...

+2/0
31.7.2016 23:17

F65i92l87i88p 77V78a47l39d36e16r 1398758434464

Když ono to vždycky svádí. :-)

Ale s tím časem na reakci, to je dobrý postřeh. Toho je skutečně 2x méně pro vozidla blížící se vůči sobě stejnou rychlostí versus jedno vozidlo blížící se vůči statické překážce.

0/0
31.7.2016 23:24

F65i26l82i66p 18V78a87l74d77e72r 1538738204484

Tím 2x méně je míněno 1/2.

0/0
31.7.2016 23:26

M33i97c55h25a76l 96H63e30b81e31d70a 3136457298905

To už svádí k češtinářskému problému "jednou tolik" a "dvakrát tolik" :-)

+1/0
31.7.2016 23:41

M78a77r10t34i70n 29K26y46p52r 2672705574904

Myslím si, že poměr 15 plusů a 4 mínusy u příspěvku pana Zapletala svědčí o tom, že skoro 80% diskutujících fyziku umí a "argument" se sčítáním rychlostí nepoužívá.:-)

+1/0
31.7.2016 23:27
Foto

J24a25r44o14m67í98r 16H38l60u24b98e45k 2816450444601

Pokud většina řidičů, soudím podle plusů, uvažuje jako pan Zapletal respektive pan Jurák, tak se ani nedivím, že na našich silnicích vládne taková bohorovnost.

0/−1
31.7.2016 22:14

J94a14n 42Z67a82p97l93e53t48a48l 4294165605

no, dle plusů soudím, že to spíše vypadá, že více lidí dostudovalo základní školu (plusy) než nedostudovalo...s fyzikou jste si evidentně moc nerozuměl, ale je super, že tvrdíte, že já jsem o ni ani nezavadil...ale nač se omlouvat, že ano.

0/0
1.8.2016 7:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.