Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Při srážce dvou aut na Přerovsku zemřeli tři lidé, další jsou v nemocnici

K tragické nehodě vyjížděli vpodvečer záchranáři, hasiči a policisté na Přerovsku. Dvě osobní auta se zde čelně srazila a svým zraněním na místě podlehli tři lidé. Další tři skončili v nemocnicích, podle prvních informací jsou všichni ve vážném stavu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V48l35a52s49t21i60m65i14l 95F87i71a45l61a 1872941204

Jímá mne hrůza z těchto nehod.

+1/−1
1.8.2016 10:07

I86r38e49n79a 39M32u36l46l66e94r32o29v48a 8391126229863

mě taky

0/0
1.8.2016 14:13

R93a97d39o68v23a21n 68D41l67u96g39o68s19z 3666971158336

Soustrast rodině a obrovské díky všem zúčastněným záchranářům.

Neodpustím si poznámku na závěr. Policejní kontroly ex post jsou stejně účinné, jako brát antikoncepci měsíc po styku.

+2/0
1.8.2016 9:53

M57a96r70i93o 33L25u98c15h82e26z38i 1454658652854

Věčná bu-erace na kontrolách v obcích ,kdy člověk jede do vedlejší vesnice a je kontrolován tam i zpátky, těmto nehodám nezabrání.

+1/−2
1.8.2016 0:51

T59o58m67á89š 65N50o73v26o79t47n71ý 6355957779579

Mě kontrolují tak zhruba jednou za tři roky.

+1/0
1.8.2016 0:55

T37o34m23á24š 81K15o51s91t69e81l39e62c40k94ý 8407943118411

Moravák by měl jezdit maximálně tak na koni. Jinak se vyvražděj do posledního. A hlavně opilé baby s dětmi v autě.

0/−11
31.7.2016 23:02

F53i19l60i97p 17V49a81l83d79e89r 1568618894124

Mám mnohaletou zkušenost s řízením v Čechách i na Moravě a žádný rozdíl jsem nikdy nevypozoroval. Takže prosím neblábolte...

+6/0
31.7.2016 23:07

T37o34m87á14š 32K50o83s80t17e65l96e17c35k87ý 8427313498511

Sleduj černou kroniku a nemusíš nic zkoumat.

0/−4
31.7.2016 23:42

F69i92l52i67p 96V39a26l73d42e97r 1348618454184

OK, podle statistik za rok 2015 a délky silniční sítě v krajích za 2013 to vypadá následně:

- Čechy (bez Prahy): v průměru 1,2 nehody / 1 km silniční sítě

- Morava: 1,6 nehody / 1 km silniční sítě

Kdyby se započítala Praha (cca. 1/4 všech nehod), tak by to bylo asi tak stejně, nebo spíš hůř pro Čechy. ;-) Jenže nemůžu dopátrat celkovou délku pražských ulic (těch významných) a přepočítat na 1 km.

Na Moravě to nejnepříznivěji ovlivňuje Moravskoslezský kraj, což je velmi zalidněná část republiky a jsou zde souměstí.

+1/0
1.8.2016 0:32

F91i37l34i15p 16V35a72l60d57e72r 1118938104104

Ještě korekce:

- Čechy bez Prahy: 1,17 nehody / km

- Čechy s Prahou: 1,74 nehody / km (při zřejmě přestřeleném odhadu 100 km celkové délky pražských ulic)

- Morava: 1,52 nehody / km

+1/0
1.8.2016 6:50

R23o92s50t58i49s15l90a95v 58C68h37v58í87l58a 5172848563545

Rychlost asi roly hrala. Projizdeli jsme tama asi o pul hodky drive a vydatne prselo. Rychlost cca 60kmh. Jestli tam jel nekdo byt jen 90 tam moc sanci na te mokre vozovce nemel. Bohuzel. Ale pokud budou policejni akce spocivat jen v tom ze si stoupnou na okraj vesnice a budou kontrolovat tak to fakt nikam nevede.

+2/0
31.7.2016 22:38

P30a87v24e97l 63M36a24ř24í77k 3182450790664

Jedu 90km/h a sem neustale poredjizden, obcas jedu i 100km/h i vice, ale proste je to stejne. Vzdy si rikam, jen jed b.....u, az te najdu v prikope, seberu ti penezenku :-D Nejhorsi je, ze to odnaseji nevinni lide.

+22/0
31.7.2016 21:51

P12e38t25r 59B48á57č74a 8225396265945

A co s tim?

Tady nebyla problem rychlost, ale to, ze nekdo vjel nahle do protismeru at uz to bylo cumenim do mobilu nebo cimkoliv jinym.

A mimochodem vecni pisalci o tom, jak jedou 90 km/h a jsou neustale predjizdeni, zaprve 90 km/h zdaleka nejedou, zadruhe patri k nejhorsim tocvolantum na silnici a proto za nima nikdo nechce jet.

+1/−9
31.7.2016 22:29

L77u64b77o57m47í23r 52H71u26d56e72c 1221841258392

Souhlas, nicméně jestli jel v tom slejváku, který byl na dnes na Moravě,tak se mohl jednoduše dostat do protisměru i tou "bezpečnou" 90kou :-/

+8/0
31.7.2016 22:45

K23l44i35m36e82n59t 77P12i34j29á71č98e67k 7377805422898

Při lijáku je nebezpečná někdy i šedesátikilometrová rychlost. Pokud je vozovka pokrytá vrstvou vody, tak ji pneu nestačí odvádět a už neřídíte ale kloužete.

+1/0
1.8.2016 8:48

K70r28y29š97t58o65f 75L64a65n73í63k 1209380265395

Uz aby tu byla autonomni vozidla a ridici si mohli za jizdy cist noviny. Nebo resit facebook a jine kraviny.

+4/−6
31.7.2016 21:24

P43e19t43r 39B85á13č43a 8455986625535

Jako ti dva mrtvi v Tesle?

0/0
31.7.2016 22:29

F38i75l24i83p 43V44a23l82d50e66r 1948418644784

Je to smutné, ale jestli je to daň za (deseti)tisíce zachráněných životů v budoucnu, tak by se nad tím lidi měli zamyslet.

+1/−1
31.7.2016 23:09

V58l71a27d85i24m91í94r 13H41a64n58d92l 5514552851379

Jen nevím jestli kontrolní akce policie při dané produktivitě něco zmůžou. Jedině, že by sebou hoši příště "hodili". Podle článku provedly tři desítky policistů na okrese celkem 148 kontrol. Tak to postály na jednom stanovišti maximálně hodinu, ale spíš méně!

+1/0
31.7.2016 21:12

K82v29ě45t14o37s10l49a80v 39V29y95b55í75r72a48l 7773789608364

Jezdíval jsem tudy do práce a jezdí tam hodně lidí jako prasata! 120 km/h není nic nezvyklého! A jsou i zdatnější borci. Silnice je potažena novějším povrchem a je užší, než původně. Přesto je šířka dostačující. Nějaký čas tam měřila rychlost helikoptéra, ale ani to není zřejmě dost,aby to některé umravnilo. Je ale možné, že v havárii rychlost nehrála roli. Každopádně hrozná věc!

+6/−2
31.7.2016 21:09

P41e26t58r 84B69á58č34a 8435596355505

Kdyz auto vyboci nahle do protismeru, tak v tom asi tezko hrala rychlost ze.

0/−6
31.7.2016 22:30

M92a66g95d22a82l74e94n59a 51H58r31o45n56o93v94s48k37á 3680262804239

Vy toho asi moc najezděno nemáte..

+5/0
31.7.2016 23:09

P90e29t53r 20B34á44č74a 8555126655885

Ano zenska me bude poucovat ;-D

0/0
1.8.2016 14:34

J54a88r36o39s59l62a89v 72L81e29b18e77d20a 3796129897730

A co? Já tam taky jezdím tak do 115. Ovšem jen na suché silnici a hlavně nevybočuju do protisměru, když tam něco jede, na rozdíl od viníka dnešní nehody.

0/0
31.7.2016 23:37

J19a96n 74Z43a54p36l11e47t51a12l 4584405295

tento úsek jezdím poměrně často, velmi široká silnice, kde se vedle sebe vlezou v pohodě tři auta. V místě nehody, která je však vyznačena na dopravním infu, je zákaz předjíždění, je to v místě křížení s obslužnou komunikací, tak nevím..no každopádně, když tady jezdím tachometrových 100, často jsem předjížděn. Většinou se dá, i když jede v protisměru auto..nevím, jaké bylo v místě počasí, ale dle radaru bouřky, déšť...

+1/0
31.7.2016 20:58

T14o49m92a41s 90D67r67a65j88s73a77j52t97l 9939817508430

Cetl jsem clanek dukladne 2x, ale nikde tam neni informace, KDE PRESNE se nehoda stala. Pisalek "stk" pise "na Prerovsku" a "za obci", ale za kterou obci?!

0/0
31.7.2016 20:53

T39o32m53a11s 45D14r89a55j10s61a34j90t17l 9609417418610

Vida, uz to doplnili, ze u Mostenice. Dekuji.

0/0
31.7.2016 21:37
Foto

J25a68r84o77m88í44r 32H17l30u32b95e89k 2556410294951

Jaká vysoká rychlost? Pokud jeli oba 50, je to jako narazit stovkou do zdi, pokud jeli oba 90, jeto jako 180 do zdi s tím, že energie se zvyšuje se čtvercem rychlosti. Takže oba mohli jet naprosto dle zákona, jen jednomu třeba zazvonil, spadl mobil na podlahu a on se pro něj sehnul. Do mne takhle vrazila zezadu, když jsem stál v křižovatce, na červené, mladá holka. Naštěstí jela pomalu. To je jen domněnka.

+1/−7
31.7.2016 20:49

J17a71n 36Z86a28p67l44e12t85a89l 4154425745

už zase ten nesmysl se sčítáním rychlostí?

+20/−4
31.7.2016 20:53

P81e23t46r 21J46u78r23á65k 1655502875301

Dobře zakořeněná blbost.

+5/−2
31.7.2016 21:03

F92i25l80i93p 65V54a29l15d93e98r 1878148544424

Takže jedete 90 a čelně do vás stejnou rychlostí vletí tatra, hummer, John Deere s radlicí (vybrte si), nebo méně zřejmá situace: osobní auto se stejnou hmotností, ale s nulovou deformační zónou. Ta energie toho protijedoucího vozidla se ztratí jako kam?

Tak jednoduché to není...

0/0
31.7.2016 22:46

M56a33r82t91i97n 38K88y42p48r 2182585774194

Ano, máte pravdu. Ale pracujeme s příkladem dvou zhruba stejných vozidel, tedy obě mají v okamžiku nárazu zhruba stejnou kinetickou energii a obě zhruba stejné množství energie při nárazu svou deformací přemění. Takže ta energie z protijedoucího vozidla se přemění při jeho deformaci a na to auto, do kterého vletělo už od něj nic nezbude. Pokud se potká za stejných podmínek osobák s Tatrou bude situace úplně jiná, už jen proto, že Tatra bude mít při stejné rychlosti při 10x vyšší hmotnosti i 10x vyšší kinetickou energii. A rozhodně jí při nárazu nepřemění 10x víc než osobák. Prostě hodně energie Tatry "zbude" na ten osobák.

0/0
31.7.2016 22:59

F62i16l40i51p 30V48a65l35d52e62r 1178298454844

Přesně to jsem tím chtěl říct.

Je to de facto "přetlačovaná". Takže jeden jede devadesát, ale pokud ten protijedoucí je těžší a jede byť jen o trochu rychleji, tak pro toho prvního je to blbá zpráva.

0/0
31.7.2016 23:02

M37a79r81t35i41n 66K13y31p88r 2822735514584

Správně. Na obě vozidla bude distribuovaný určitý díl součtové energie obou vozidel. Když budeme předpokládat, že obě vozidla budou úplně stejná (tedy k jejich deformaci budou potřeba stejné síly), tak to pomalejší vozidlo bude mít smůlu, při jeho deformaci pobere "ke spotřebě" něco energie od toho rychlejšího.

To ale pořád nic nemění na tom, že úvodní tvrzení pana Hlubka o prostém sčítání rychlostí je blbost.

+1/0
31.7.2016 23:09

F41i60l76i72p 44V86a44l66d98e63r 1578678654884

Nezbývá než souhlasit. :-)

0/0
31.7.2016 23:14

K17l13i70m74e71n62t 53P61i61j65á82č27e21k 7167405262568

Myslím, že Tatra při 10x vyšší hmotnosti (než OA) uvolní při nárazu energii cca 100 krát vyšší Ek=1/2m.v2, než sama váží. Energie se zvyšuje s druhou mocninou rychlosti.

0/0
1.8.2016 9:23

M77a77r88t34i73n 75K89y72p42r 2102285384264

Kinetická energie se zvyšuje s druhou mocninou rychlosti, ne hmotnosti, u hmotnosti je zvyšování lineární. Tedy při desetinásobné hmotnosti bude při stejné rychlosti kinetická energie desetinásobná.

0/0
1.8.2016 10:43

K34l66i74m76e94n27t 28P18i11j88á14č78e97k 7207885272748

Vím, proto je tam to V2, ale celé se to násobí polovinou hmotnosti, třeba 9 tunami u Tatry. Jinde k tomuto tématu píšou, že třeba láhev 2kg s vodou má při nárazu ve 130km/h energii, jako by Vás srazil člověk vážící 73 kg.

0/0
1.8.2016 11:51

F38i35l81i16p 78V88a76l63d42e37r 1798118394614

Nebo dobře, stejné auto s deformační zónou, co jede 92 km/h, nebo pro ještě jasnější představu 120 km/h, 160, 320, 1000...

Opět, chcete říct, že to nebude mít žádný vliv?

0/0
31.7.2016 22:50
Foto

J35a33r45o41m25í51r 43H20l22u97b48e75k 2886830544751

To není blbost, zjevně jste o fyziku ani nezavadil. Těleso má energii rovnající se jeho hmotnosti x rychlost na druhou. Narazí-li do zdi, která má kinetickou energii nulovou, má pouze energii setrvačnou, takže pokud je dostatečně hmotná a pevná, hne se zanedbatelně zbytek se promění v teplo. Celková energie, která se promění v destrukci tělesa je jeho kinetická energie vstřebaná do tělesa zdi. To máme energii jednoho tělesa, teď vezměte v úvahu druhé těleso, které má přibližně stejnou kinetickou energii jako to první, jen působí opačným směrem. Oběma tělesům jsme dodali přibližně stejnou energii. Aby došlo ke klidovému stavu, musí se energie obou těles navzájem vyrušit. Jenže energie, kterou jsme tělesům dodali nemůže zmizet, část se ji spotřebuje na deformaci obou objektů, zbytek se přemění v teplo. Jen pouhá logika a není k tomu potřeba ani hlubokých znalostí fyziky a Newtových zákonů říká, že výsledná destrukční energie a vzniklé teplo je rovno dvojnásobku kinetické energie jednoho tělesa.

+2/−3
31.7.2016 22:01

M64a10r55t66i71n 91K55y19p54r 2772975234614

Aha. Takže jste právě popřel to, co jste napsal v úvodním příspěvku.;-D

Jak jste na druhý pokus správně napsal jedná se o součet energií obou vozidel, ne o součet jejich rychlostí. Takže zvolme si váš příklad. Dvě vozidla, pro příklad řekněme o hmotnost 1000 kg, každé s rychlost 50km/h (13,88 m/s). Kinetická energie každého vozidla je tedy 96,45 kJ, v součtu 192,9 kJ. A teď tu máme jedno vozidlo o hmotnosti 1000 kg jedoucí rychlostí 100 km/h (27,77 m/s). Jeho kinetická energie je 385,59 kJ. To je "trochu" víc než 192,9 kJ. Mimochodem kinetickou energii 192,9 kJ bude mít jedno vozidlo o hmotnosti 1000kg při rychlosti cca 70 km/h což zase není 50+50.

Takže tolik k vašemu urážlivému tvrzení o "zjevném nezavadění o fyziku".

+2/0
31.7.2016 22:33

J89i47ř17í 71P36e78l55n62á77ř 6725743406279

Stačí se podívat na tohle video - youtube.com/watch?v=r8E5dUnLmh4

0/0
31.7.2016 22:40

M23a83r66t13i98n 91K19y66p71r 2782545714894

A ještě jedna důležitá připomínka. To, že se nehody zúčastní dvě vozidla, znamená, že energie bude přeměňována v mnohem větším objemu hmoty (pokud budou vozidla stejná, tak v dvojnásobném). Takže na jedno vozidlo nakonec zůstane jen ta "jeho" energie. Tedy to dopadne tak, jako byste měl zeď a do ní ve stejném okamžiku narazily s obou stran dvě vozidla rychlostí 50km/h.

+1/0
31.7.2016 22:41

M42i76c35h86a47l 52H30e58b32e59d41a 3146617158975

Vážení diskutéři, rychlosti se sčítají pouze ve smyslu, že se k sobě obě vozidla rychleji přibližují (a tím mají řidiči méně času na reakci). V okamžiku srážky, pokud jde o stejně hmotná vozidla, tak je výsledek stejný, jako náraz jednoho vozidla do zdi. V úplně ideálním případě se vozidla po deformaci zastaví v bodě srážky. Čili na ně a na posádku působí stejná síla jako kdyby narazili do té zmiňované zdi. Pochopitelně zanedbáváme další faktory jako ne přesně čelní náraz, dodatečná rotace (ta může způsobit mnohem horší následky na zdraví) apod.

V případě, že vozidla nejsou stejně těžká, resp. nejedou stejně rychle, pak je výhoda na straně toho s větší hybností, protože se vozidla nezastaví v bodě střetu, ale budou ještě nějakou rychlostí pokračovat ve směru toho s větší hybností. Tím se vysvětluje argument srážky malého osobního vozu s velkým nákladním.

Proto prosím, nepoužívejte již argument se sčítáním rychlostí...

+2/0
31.7.2016 23:17

F22i85l37i79p 36V53a78l70d51e50r 1788168134934

Když ono to vždycky svádí. :-)

Ale s tím časem na reakci, to je dobrý postřeh. Toho je skutečně 2x méně pro vozidla blížící se vůči sobě stejnou rychlostí versus jedno vozidlo blížící se vůči statické překážce.

0/0
31.7.2016 23:24

F27i68l61i98p 46V45a78l36d90e35r 1328198684894

Tím 2x méně je míněno 1/2.

0/0
31.7.2016 23:26

M34i35c98h46a86l 20H53e85b51e73d45a 3456637158835

To už svádí k češtinářskému problému "jednou tolik" a "dvakrát tolik" :-)

+1/0
31.7.2016 23:41

M45a68r45t27i63n 15K90y79p14r 2252685294854

Myslím si, že poměr 15 plusů a 4 mínusy u příspěvku pana Zapletala svědčí o tom, že skoro 80% diskutujících fyziku umí a "argument" se sčítáním rychlostí nepoužívá.:-)

+1/0
31.7.2016 23:27
Foto

J94a11r57o26m84í87r 46H26l51u41b29e91k 2496410264861

Pokud většina řidičů, soudím podle plusů, uvažuje jako pan Zapletal respektive pan Jurák, tak se ani nedivím, že na našich silnicích vládne taková bohorovnost.

0/−1
31.7.2016 22:14

J63a11n 81Z72a52p55l66e85t91a15l 4844435555

no, dle plusů soudím, že to spíše vypadá, že více lidí dostudovalo základní školu (plusy) než nedostudovalo...s fyzikou jste si evidentně moc nerozuměl, ale je super, že tvrdíte, že já jsem o ni ani nezavadil...ale nač se omlouvat, že ano.

0/0
1.8.2016 7:22





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.