Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Při srážce dvou aut na Přerovsku zemřeli tři lidé, další jsou v nemocnici

K tragické nehodě vyjížděli vpodvečer záchranáři, hasiči a policisté na Přerovsku. Dvě osobní auta se zde čelně srazila a svým zraněním na místě podlehli tři lidé. Další tři skončili v nemocnicích, podle prvních informací jsou všichni ve vážném stavu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V92l54a87s58t18i72m30i91l 24F46i69a16l36a 1282181674

Jímá mne hrůza z těchto nehod.

+1/−1
1.8.2016 10:07

I91r63e95n32a 26M75u28l94l51e81r32o74v53a 8691426129493

mě taky

0/0
1.8.2016 14:13

R90a91d14o57v27a21n 42D22l38u18g31o39s37z 3806801648846

Soustrast rodině a obrovské díky všem zúčastněným záchranářům.

Neodpustím si poznámku na závěr. Policejní kontroly ex post jsou stejně účinné, jako brát antikoncepci měsíc po styku.

+2/0
1.8.2016 9:53

M34a92r47i84o 18L26u35c91h17e35z50i 1544478542144

Věčná bu-erace na kontrolách v obcích ,kdy člověk jede do vedlejší vesnice a je kontrolován tam i zpátky, těmto nehodám nezabrání.

+1/−2
1.8.2016 0:51

T67o65m44á35š 13N19o74v51o62t20n86ý 6675957649239

Mě kontrolují tak zhruba jednou za tři roky.

+1/0
1.8.2016 0:55

T10o51m20á68š 44K48o63s63t82e75l77e64c19k84ý 8917663898621

Moravák by měl jezdit maximálně tak na koni. Jinak se vyvražděj do posledního. A hlavně opilé baby s dětmi v autě.

0/−11
31.7.2016 23:02

F27i71l70i46p 54V60a74l59d50e84r 1748308574394

Mám mnohaletou zkušenost s řízením v Čechách i na Moravě a žádný rozdíl jsem nikdy nevypozoroval. Takže prosím neblábolte...

+6/0
31.7.2016 23:07

T36o93m35á98š 43K78o20s64t14e11l60e59c34k53ý 8657653698521

Sleduj černou kroniku a nemusíš nic zkoumat.

0/−4
31.7.2016 23:42

F96i15l78i92p 52V62a95l59d92e84r 1978788884614

OK, podle statistik za rok 2015 a délky silniční sítě v krajích za 2013 to vypadá následně:

- Čechy (bez Prahy): v průměru 1,2 nehody / 1 km silniční sítě

- Morava: 1,6 nehody / 1 km silniční sítě

Kdyby se započítala Praha (cca. 1/4 všech nehod), tak by to bylo asi tak stejně, nebo spíš hůř pro Čechy. ;-) Jenže nemůžu dopátrat celkovou délku pražských ulic (těch významných) a přepočítat na 1 km.

Na Moravě to nejnepříznivěji ovlivňuje Moravskoslezský kraj, což je velmi zalidněná část republiky a jsou zde souměstí.

+1/0
1.8.2016 0:32

F27i48l38i25p 59V92a32l21d51e61r 1668688844944

Ještě korekce:

- Čechy bez Prahy: 1,17 nehody / km

- Čechy s Prahou: 1,74 nehody / km (při zřejmě přestřeleném odhadu 100 km celkové délky pražských ulic)

- Morava: 1,52 nehody / km

+1/0
1.8.2016 6:50

R36o31s92t83i24s31l33a52v 59C42h50v71í12l83a 5842358663355

Rychlost asi roly hrala. Projizdeli jsme tama asi o pul hodky drive a vydatne prselo. Rychlost cca 60kmh. Jestli tam jel nekdo byt jen 90 tam moc sanci na te mokre vozovce nemel. Bohuzel. Ale pokud budou policejni akce spocivat jen v tom ze si stoupnou na okraj vesnice a budou kontrolovat tak to fakt nikam nevede.

+2/0
31.7.2016 22:38

P22a98v42e84l 25M50a16ř76í30k 3842620270354

Jedu 90km/h a sem neustale poredjizden, obcas jedu i 100km/h i vice, ale proste je to stejne. Vzdy si rikam, jen jed b.....u, az te najdu v prikope, seberu ti penezenku :-D Nejhorsi je, ze to odnaseji nevinni lide.

+22/0
31.7.2016 21:51

P82e76t11r 32B71á90č23a 8635666375745

A co s tim?

Tady nebyla problem rychlost, ale to, ze nekdo vjel nahle do protismeru at uz to bylo cumenim do mobilu nebo cimkoliv jinym.

A mimochodem vecni pisalci o tom, jak jedou 90 km/h a jsou neustale predjizdeni, zaprve 90 km/h zdaleka nejedou, zadruhe patri k nejhorsim tocvolantum na silnici a proto za nima nikdo nechce jet.

+1/−9
31.7.2016 22:29

L88u94b73o86m89í47r 36H26u93d41e56c 1851611508152

Souhlas, nicméně jestli jel v tom slejváku, který byl na dnes na Moravě,tak se mohl jednoduše dostat do protisměru i tou "bezpečnou" 90kou :-/

+8/0
31.7.2016 22:45

K52l76i46m11e48n88t 42P16i67j94á11č60e22k 7447535702548

Při lijáku je nebezpečná někdy i šedesátikilometrová rychlost. Pokud je vozovka pokrytá vrstvou vody, tak ji pneu nestačí odvádět a už neřídíte ale kloužete.

+1/0
1.8.2016 8:48

K71r67y95š29t76o29f 85L81a58n46í32k 1939360905485

Uz aby tu byla autonomni vozidla a ridici si mohli za jizdy cist noviny. Nebo resit facebook a jine kraviny.

+4/−6
31.7.2016 21:24

P80e65t47r 45B27á65č88a 8845556875155

Jako ti dva mrtvi v Tesle?

0/0
31.7.2016 22:29

F91i87l86i23p 80V50a70l11d24e93r 1548858754564

Je to smutné, ale jestli je to daň za (deseti)tisíce zachráněných životů v budoucnu, tak by se nad tím lidi měli zamyslet.

+1/−1
31.7.2016 23:09

V60l29a89d51i20m22í40r 13H62a78n55d95l 5174532871829

Jen nevím jestli kontrolní akce policie při dané produktivitě něco zmůžou. Jedině, že by sebou hoši příště "hodili". Podle článku provedly tři desítky policistů na okrese celkem 148 kontrol. Tak to postály na jednom stanovišti maximálně hodinu, ale spíš méně!

+1/0
31.7.2016 21:12

K81v50ě41t70o37s96l94a44v 65V80y33b34í76r53a36l 7793719878654

Jezdíval jsem tudy do práce a jezdí tam hodně lidí jako prasata! 120 km/h není nic nezvyklého! A jsou i zdatnější borci. Silnice je potažena novějším povrchem a je užší, než původně. Přesto je šířka dostačující. Nějaký čas tam měřila rychlost helikoptéra, ale ani to není zřejmě dost,aby to některé umravnilo. Je ale možné, že v havárii rychlost nehrála roli. Každopádně hrozná věc!

+6/−2
31.7.2016 21:09

P97e42t45r 74B73á87č35a 8175666835435

Kdyz auto vyboci nahle do protismeru, tak v tom asi tezko hrala rychlost ze.

0/−6
31.7.2016 22:30

M27a22g41d21a14l53e14n29a 63H34r54o85n38o88v16s35k18á 3520752344289

Vy toho asi moc najezděno nemáte..

+5/0
31.7.2016 23:09

P86e51t83r 49B14á65č95a 8485706865765

Ano zenska me bude poucovat ;-D

0/0
1.8.2016 14:34

J80a47r15o22s45l42a31v 35L66e68b11e22d53a 3566169857670

A co? Já tam taky jezdím tak do 115. Ovšem jen na suché silnici a hlavně nevybočuju do protisměru, když tam něco jede, na rozdíl od viníka dnešní nehody.

0/0
31.7.2016 23:37

J61a26n 63Z90a59p25l39e70t56a71l 4984875175

tento úsek jezdím poměrně často, velmi široká silnice, kde se vedle sebe vlezou v pohodě tři auta. V místě nehody, která je však vyznačena na dopravním infu, je zákaz předjíždění, je to v místě křížení s obslužnou komunikací, tak nevím..no každopádně, když tady jezdím tachometrových 100, často jsem předjížděn. Většinou se dá, i když jede v protisměru auto..nevím, jaké bylo v místě počasí, ale dle radaru bouřky, déšť...

+1/0
31.7.2016 20:58

T79o91m46a76s 14D89r82a93j89s75a30j49t67l 9589847398390

Cetl jsem clanek dukladne 2x, ale nikde tam neni informace, KDE PRESNE se nehoda stala. Pisalek "stk" pise "na Prerovsku" a "za obci", ale za kterou obci?!

0/0
31.7.2016 20:53

T91o96m79a38s 86D54r32a85j31s32a75j50t87l 9709327478580

Vida, uz to doplnili, ze u Mostenice. Dekuji.

0/0
31.7.2016 21:37
Foto

J88a19r74o76m51í26r 12H73l71u50b43e51k 2906650534411

Jaká vysoká rychlost? Pokud jeli oba 50, je to jako narazit stovkou do zdi, pokud jeli oba 90, jeto jako 180 do zdi s tím, že energie se zvyšuje se čtvercem rychlosti. Takže oba mohli jet naprosto dle zákona, jen jednomu třeba zazvonil, spadl mobil na podlahu a on se pro něj sehnul. Do mne takhle vrazila zezadu, když jsem stál v křižovatce, na červené, mladá holka. Naštěstí jela pomalu. To je jen domněnka.

+1/−7
31.7.2016 20:49

J27a78n 11Z18a78p92l47e23t89a82l 4674165525

už zase ten nesmysl se sčítáním rychlostí?

+20/−4
31.7.2016 20:53

P11e15t97r 11J18u69r75á63k 1625502805761

Dobře zakořeněná blbost.

+5/−2
31.7.2016 21:03

F64i24l13i88p 44V39a65l32d19e70r 1908308394784

Takže jedete 90 a čelně do vás stejnou rychlostí vletí tatra, hummer, John Deere s radlicí (vybrte si), nebo méně zřejmá situace: osobní auto se stejnou hmotností, ale s nulovou deformační zónou. Ta energie toho protijedoucího vozidla se ztratí jako kam?

Tak jednoduché to není...

0/0
31.7.2016 22:46

M95a71r61t85i67n 57K95y30p69r 2452455494824

Ano, máte pravdu. Ale pracujeme s příkladem dvou zhruba stejných vozidel, tedy obě mají v okamžiku nárazu zhruba stejnou kinetickou energii a obě zhruba stejné množství energie při nárazu svou deformací přemění. Takže ta energie z protijedoucího vozidla se přemění při jeho deformaci a na to auto, do kterého vletělo už od něj nic nezbude. Pokud se potká za stejných podmínek osobák s Tatrou bude situace úplně jiná, už jen proto, že Tatra bude mít při stejné rychlosti při 10x vyšší hmotnosti i 10x vyšší kinetickou energii. A rozhodně jí při nárazu nepřemění 10x víc než osobák. Prostě hodně energie Tatry "zbude" na ten osobák.

0/0
31.7.2016 22:59

F95i77l76i63p 38V30a41l24d77e43r 1348558534124

Přesně to jsem tím chtěl říct.

Je to de facto "přetlačovaná". Takže jeden jede devadesát, ale pokud ten protijedoucí je těžší a jede byť jen o trochu rychleji, tak pro toho prvního je to blbá zpráva.

0/0
31.7.2016 23:02

M83a42r40t23i76n 71K38y72p14r 2112765814334

Správně. Na obě vozidla bude distribuovaný určitý díl součtové energie obou vozidel. Když budeme předpokládat, že obě vozidla budou úplně stejná (tedy k jejich deformaci budou potřeba stejné síly), tak to pomalejší vozidlo bude mít smůlu, při jeho deformaci pobere "ke spotřebě" něco energie od toho rychlejšího.

To ale pořád nic nemění na tom, že úvodní tvrzení pana Hlubka o prostém sčítání rychlostí je blbost.

+1/0
31.7.2016 23:09

F79i43l53i67p 53V93a56l68d54e42r 1168628104974

Nezbývá než souhlasit. :-)

0/0
31.7.2016 23:14

K64l27i37m36e39n24t 54P21i87j39á31č67e77k 7537325732748

Myslím, že Tatra při 10x vyšší hmotnosti (než OA) uvolní při nárazu energii cca 100 krát vyšší Ek=1/2m.v2, než sama váží. Energie se zvyšuje s druhou mocninou rychlosti.

0/0
1.8.2016 9:23

M86a55r95t60i80n 33K74y80p60r 2952435394104

Kinetická energie se zvyšuje s druhou mocninou rychlosti, ne hmotnosti, u hmotnosti je zvyšování lineární. Tedy při desetinásobné hmotnosti bude při stejné rychlosti kinetická energie desetinásobná.

0/0
1.8.2016 10:43

K33l60i76m72e73n55t 75P74i46j66á77č68e54k 7247465842268

Vím, proto je tam to V2, ale celé se to násobí polovinou hmotnosti, třeba 9 tunami u Tatry. Jinde k tomuto tématu píšou, že třeba láhev 2kg s vodou má při nárazu ve 130km/h energii, jako by Vás srazil člověk vážící 73 kg.

0/0
1.8.2016 11:51

F13i45l80i66p 29V16a13l47d82e93r 1618558784284

Nebo dobře, stejné auto s deformační zónou, co jede 92 km/h, nebo pro ještě jasnější představu 120 km/h, 160, 320, 1000...

Opět, chcete říct, že to nebude mít žádný vliv?

0/0
31.7.2016 22:50
Foto

J21a81r87o16m69í89r 14H78l76u96b10e49k 2876280904351

To není blbost, zjevně jste o fyziku ani nezavadil. Těleso má energii rovnající se jeho hmotnosti x rychlost na druhou. Narazí-li do zdi, která má kinetickou energii nulovou, má pouze energii setrvačnou, takže pokud je dostatečně hmotná a pevná, hne se zanedbatelně zbytek se promění v teplo. Celková energie, která se promění v destrukci tělesa je jeho kinetická energie vstřebaná do tělesa zdi. To máme energii jednoho tělesa, teď vezměte v úvahu druhé těleso, které má přibližně stejnou kinetickou energii jako to první, jen působí opačným směrem. Oběma tělesům jsme dodali přibližně stejnou energii. Aby došlo ke klidovému stavu, musí se energie obou těles navzájem vyrušit. Jenže energie, kterou jsme tělesům dodali nemůže zmizet, část se ji spotřebuje na deformaci obou objektů, zbytek se přemění v teplo. Jen pouhá logika a není k tomu potřeba ani hlubokých znalostí fyziky a Newtových zákonů říká, že výsledná destrukční energie a vzniklé teplo je rovno dvojnásobku kinetické energie jednoho tělesa.

+2/−3
31.7.2016 22:01

M19a38r94t43i92n 96K58y43p14r 2542735354894

Aha. Takže jste právě popřel to, co jste napsal v úvodním příspěvku.;-D

Jak jste na druhý pokus správně napsal jedná se o součet energií obou vozidel, ne o součet jejich rychlostí. Takže zvolme si váš příklad. Dvě vozidla, pro příklad řekněme o hmotnost 1000 kg, každé s rychlost 50km/h (13,88 m/s). Kinetická energie každého vozidla je tedy 96,45 kJ, v součtu 192,9 kJ. A teď tu máme jedno vozidlo o hmotnosti 1000 kg jedoucí rychlostí 100 km/h (27,77 m/s). Jeho kinetická energie je 385,59 kJ. To je "trochu" víc než 192,9 kJ. Mimochodem kinetickou energii 192,9 kJ bude mít jedno vozidlo o hmotnosti 1000kg při rychlosti cca 70 km/h což zase není 50+50.

Takže tolik k vašemu urážlivému tvrzení o "zjevném nezavadění o fyziku".

+2/0
31.7.2016 22:33

J61i23ř28í 67P48e66l86n66á18ř 6755943216339

Stačí se podívat na tohle video - youtube.com/watch?v=r8E5dUnLmh4

0/0
31.7.2016 22:40

M67a82r65t78i27n 83K55y56p83r 2332605444344

A ještě jedna důležitá připomínka. To, že se nehody zúčastní dvě vozidla, znamená, že energie bude přeměňována v mnohem větším objemu hmoty (pokud budou vozidla stejná, tak v dvojnásobném). Takže na jedno vozidlo nakonec zůstane jen ta "jeho" energie. Tedy to dopadne tak, jako byste měl zeď a do ní ve stejném okamžiku narazily s obou stran dvě vozidla rychlostí 50km/h.

+1/0
31.7.2016 22:41

M23i32c54h11a25l 25H78e87b25e83d81a 3816487608145

Vážení diskutéři, rychlosti se sčítají pouze ve smyslu, že se k sobě obě vozidla rychleji přibližují (a tím mají řidiči méně času na reakci). V okamžiku srážky, pokud jde o stejně hmotná vozidla, tak je výsledek stejný, jako náraz jednoho vozidla do zdi. V úplně ideálním případě se vozidla po deformaci zastaví v bodě srážky. Čili na ně a na posádku působí stejná síla jako kdyby narazili do té zmiňované zdi. Pochopitelně zanedbáváme další faktory jako ne přesně čelní náraz, dodatečná rotace (ta může způsobit mnohem horší následky na zdraví) apod.

V případě, že vozidla nejsou stejně těžká, resp. nejedou stejně rychle, pak je výhoda na straně toho s větší hybností, protože se vozidla nezastaví v bodě střetu, ale budou ještě nějakou rychlostí pokračovat ve směru toho s větší hybností. Tím se vysvětluje argument srážky malého osobního vozu s velkým nákladním.

Proto prosím, nepoužívejte již argument se sčítáním rychlostí...

+2/0
31.7.2016 23:17

F68i11l61i98p 31V69a39l74d76e34r 1368888784424

Když ono to vždycky svádí. :-)

Ale s tím časem na reakci, to je dobrý postřeh. Toho je skutečně 2x méně pro vozidla blížící se vůči sobě stejnou rychlostí versus jedno vozidlo blížící se vůči statické překážce.

0/0
31.7.2016 23:24

F76i89l66i32p 24V52a63l22d16e60r 1798428444514

Tím 2x méně je míněno 1/2.

0/0
31.7.2016 23:26

M97i82c95h77a33l 51H87e81b70e60d22a 3646837578765

To už svádí k češtinářskému problému "jednou tolik" a "dvakrát tolik" :-)

+1/0
31.7.2016 23:41

M75a87r35t98i54n 48K93y24p59r 2342175494564

Myslím si, že poměr 15 plusů a 4 mínusy u příspěvku pana Zapletala svědčí o tom, že skoro 80% diskutujících fyziku umí a "argument" se sčítáním rychlostí nepoužívá.:-)

+1/0
31.7.2016 23:27
Foto

J94a11r29o88m34í86r 76H92l38u58b65e37k 2546930284161

Pokud většina řidičů, soudím podle plusů, uvažuje jako pan Zapletal respektive pan Jurák, tak se ani nedivím, že na našich silnicích vládne taková bohorovnost.

0/−1
31.7.2016 22:14

J19a59n 68Z16a45p39l72e53t42a88l 4134145685

no, dle plusů soudím, že to spíše vypadá, že více lidí dostudovalo základní školu (plusy) než nedostudovalo...s fyzikou jste si evidentně moc nerozuměl, ale je super, že tvrdíte, že já jsem o ni ani nezavadil...ale nač se omlouvat, že ano.

0/0
1.8.2016 7:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.