Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Slovenský vrtulník ve službách olomoucké záchranky musel nouzově přistát

Helikoptéra olomoucké záchranky přepravující pacienta musela kvůli technickému problému nouzově přistát. Provoz této služby na zdejším heliportu před méně než měsícem převzala slovenská společnost Air Transport Europe. Ředitel záchranky v reakci nařídil pozastavit lety a žádá záruku bezpečnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J69i50ř14i 50N40a62v32r34a13t16i12l 7620600970511

Co zde řešíte ze Slovenska nikdy nepřišlo nic dobrého.Jenom jsme tam pořád cpali peníze.

0/0
19.1.2017 6:49

J85a49n 33B60r40a25u62n60e43r 7345384343399

Pane Dlugosz, "závada", která u olomoucké A109 nastala, není nic zvláštního. Tradičně se to ale v tomto případě značně mediálně nafouklo. K signalizaci popsané v článku dochází čas od času i na ostatních vrtulnících s tím rozdílem, že se to mediálně neřeší. Jde o to, že ve spodní části olejové nádrže je tzv. magnetická zátka. Pokud se na tuto zátku nachytají kovové částečky, dojde k sepnutí signalizace a v kabině se rozsvítí tablo např. enigne chips. Pokud jde o kovové částečky, tak ty mohou být různého druhu. Ve většině případů jde o mikroskopické částečky kovu, které se uvolňují z kovových součástek při jejich opotřebovávání otěrem. K tomuto případu nejčastěji dochází, když se vymění nějaká "vyběhaná" součástka za novou (a to byl, jak jsem se dočetl, tento případ).

Některé vrtulníky z tohoto důvodu mají tlačítko-vypínač, který umožňuje vyslat krátký elektrický impulz na magnetickou zátku a tyto částečky spálit (nevím, jestli A109 ho má). Horším případem je situace, kdy se některá součástka poškodí. V tomto případě se na magnetické zátce mohou objevit tzv. špony, což je signalizace nějakého problému. K tomu ale dochází velmi zřídka. Navíc to bývá doprovázeno cizími zvuky a nárustem teploty oleje.

Protože bezpečnost je vždy na prvním místě, situace popsaná výše se vždy řeší tak, jako by se jednalo o nejhorší scénář.

+2/0
17.1.2017 20:04

J97a32k50u55b 38J53e43m80e13l12k75a 7519794588726

To je sice možné ,ale když provozovala leteckou Alfa tak měla náhradní vrtulnik a ještě jeden v rezerve

+4/0
17.1.2017 20:41

J23a18n 83B61r45a42u24n90e38r 7495874393179

Alfa a DSA měli na každé stanici jen jeden vrtulník. Záložní vrtulník pro všechna stanice měla Alfa zaparkovaný v Olomouci a DSA v Hradci Králové. Stejně tak ATE má záložní vrtulník na Slovensku.

Pokud se Vám to nelíbí, tak se obraťte prosím na Ministerstvo zdravotnictví, protože to do smlouvy zapracovalo požadavek cituji: "Provozovatel je povinen ve lhůtě do 12 hodin od vzniku výpadku obnovit poskytování služeb." Jinými slovy každá firma provozující leteckou záchrannou službu musí obnovit provoz do 12 hodin a to buď záložním vrtulníkem nebo opravou stávajícího.

Smlouvu najdete na internetu v registru smluv. Stačí jen hledat.

+2/0
17.1.2017 21:17

J89a70k26u12b 37J91e36m80e64l56k34a 7169644698826

Alfa měla v Olomouci tři.

Takže si nevymyslejte.

Stačilo jít okolo a navíc mám známe na letecké.

Nehledě na to, že litat s tak starým strepem je taky umění.

0/0
17.1.2017 21:19

J46a57n 18B60r66a89u46n34e49r 7755874963839

Pokud máte na letecké známé, tak to vzdávám.

+3/0
17.1.2017 21:42

J40a22k16u49b 24J36e90m42e85l73k24a 7869324908576

Tak vím.

Byl sem se tam podívat.

0/0
17.1.2017 21:56

J61a59n 55B80r71a40u53n79e41r 7375724263529

Tak jsem trošku pátral a pokusím se objektivní pohled na nehodovost u ATE (čerpal jsem ze serveru vrtulníky.sk). Od roku 1997 jsem našel 7 havárií, které se staly u ATE. Ale jen jedna, a to 5.5.1997, byla způsobena technickými problémy (spálená turbína na vrtulníku Alouette III). Na všech ostatních se podílel tzv. lidský faktor. Zastavím se jen u těch se smrtelnými následky.

1.1.1998, vrtulník Mi-2, 4 mrtví. Příčina: let ve špatném počasí

2.1.2006, vrtulník Augusta 109K2, 3 mrtví. Příčina: let ve špatném počasí.

17.7.2015, vrtulník Augusta 109K2, 4 mrtví. Příčina: zachycení o dráty el. vedení.

8.9.2016, vrtulník Bell 429, 4 mrtví, Příčina: výsledky vyšetřován zatím nejsou k dispozici.

Z uvedeného je vidět, že havárie nebyly způsobeny špatným technickým stavem vrtulníků, nebo jejich nedostatečnými výkonovými parametry (až na tu spálenou turbínu u jednomotorového vrtulníku Alouette III před 20 lety). Jako spolupůsobící faktor vysoké nehodovosti bych viděl velmi obtížný horský terén, který je téměř na celém území Slovenska.

+2/0
17.1.2017 19:03

R45a75d35o48v94a51n 50D52l49u83g91o37s77z 3506601838936

Součástí OK jsou i Jeseníky. Pravda, nejsou to Tatry, ale právě pro obyvatelé z jesenické oblasti (Šumpersko, Jesenícko), je vrtulník velice důležitý, ba v dnešní době životně důležitý. Musíme si uvědomit jednu věc. Vlivem nákladné léčby a jiných pokoutných úmyslu, dochází ke stahování nejtěžších pacientů do specializovaných center. V případě Olomouckého kraje jsou téměř všechny obory pro intenzivní a kritické pacienty soustředěné v olomoucké fakultní nemocnici. A zde je největší problém všeho. Pokud má člověk největší šanci na přežití / snížení následku nemoci do 1 hod. např. od úrazu / mozkové mrtvice a nachází se v horách, kde vrtulník dorazí do 25 minut (za velice dobrého počasí), zpět do olomoucké fakultní nemocnice 25 minut (+ ošetření), jsme najednou na hranici toho, co je pro člověka ještě benefitem.

Při poruše, která naštěstí neskončila tragédií pro posádku, by obdobná situace mohla skončit špatně pro pacienta, který čekáním na transport do nemocnice ztratí nejdůležitější minuty k záchraně života.

V tomto zcela racionálně spatřují vážné ohrožení jak obyvatel Olomouckého kraje, tak i mimokrajských - turisté. Dovolím si tvrdit, jsou ohrožení všichni, kdo zavítají do jesenické oblasti.

0/−1
17.1.2017 19:40

R72a44d98e88k 71Č88o30s 3176346528858

Vážení, v drtivé většině případů o letecké technice nevíte vůbec nic. To co se stalo není nic vážného. Pilot postupoval přesně podle předpisů, společnost musí mít všechna oprávnění a dokládat pravidelně vše od předepsaných prohlídek, přes výrobní čísla použitých náhradních dílů, personál musí mít předepsaná přezkoušení, stroje musí mít naprosto jasnou historii servisu. Nežijeme v Rusku a zrovna v letectví jsou pravidla extrémně přísná.

+4/−5
17.1.2017 17:16

D41a74d21a50k 20P48e95t19r 7471740914798

V tomto případě se nejedná zda jsme či nejsme odborníci v letecké dopravě. Pilot postupoval přesně jak měl, souhlas. Zde se jedná o jinou věc, zda firma provozující záchranou leteckou službu byla vybrána dobře.

+5/0
17.1.2017 17:40

R50o15m21a75n 63N52o92v89a92k 6959471642376

kvalita odpovídá ceně...na Slovensku měla 2 vrtulníky, v jednom zahynulo 4 nebo 5 lidí, druhý havaroval taky :-/

+2/0
17.1.2017 18:50

J27a62k73u86b 14Š41a70f97a63n20d74a 7725507271391

A proč tedy mají největší nehodovost? Vy byste jako lékař v takovém vrtulníku každý den létal?

+4/0
17.1.2017 17:52

P53e51t45r 28V80á63c57l83a59v23e66k 6635418619917

napsal jste to správně, jenomže jako u jakékoliv jiné techniky, i zde stáří má vliv. A nemusím být letecký génius abych věděl že pravděpodobnost poruchy je u stroje 25 let starého, co své nejlepší léta odsloužil kdesi ve švýcarsku, daleko větší než u stroje 5 lety starého. Bavíme se o vrtulníku z doby kdy bylo u nás top auto raná verze favoritu....

+5/0
17.1.2017 17:58

J45a36k56u23b 91J85e32m32e42l43k31a 7809864938466

Jenže tohle společnost tímto proslula na Slovensku.

+2/0
17.1.2017 18:12

R13a22d34o63v46a51n 59D28l83u72g68o78s23z 3736471768386

Viz výše.Pro neznalého zdravotnictví se opravdu nic nestalo. Pro mě jde o kritický precedens poskytování péče. Vlivem poruchy stroje a nedisponováním záložním byly ohroženy životy obyvatel Olomouckého kraje.

0/−1
17.1.2017 19:43

J46a70k73u47b 25J37e34m53e31l28k13a 7849594828706

Resi se i to že neměli náhradní což alfa měla a ne jeden.

+1/0
17.1.2017 20:42

K88a23r20e53l 38Ř77e25h50á85k 1180727496339

"záruka bezpečnosti" :-) :-) :-)

0/0
17.1.2017 17:12

L16u18k57á94š 65H91á44b25a 6300975866846

a zase ta nekompetence lidi, kteri o tom rozhoduji a vypisuji vyberovy rizeni. A bude hur, nastupujici generace resi vzdy jen cenu kvalita je prece vedlejsi. Tenhle trend je patrny od jidla po leteckou zachranku.

+3/−1
17.1.2017 17:09

R10i20c24h32a56r42d 33T89r97e88f10i62l 4921475609300

Myslím si, že naše letecké záchranky jsou dostatečně kvalitní na to aby se sem zvaly pofiderní záchranky ze Slovenska a Rakouska. Ostatně ATE padají stroje slívy, na to že si na LZS má příliš moc havárií. Někdo zase myslel bruselí.

+10/−2
17.1.2017 16:54

V30í86t 39K52u87č11e46r23a 6704179289662

Tyto vrtulníky neprošly po technické stránce už před lety, když se DSA zakládala. Těžko si myslet, že se za ty roky "vylepšily". Ale on stát je nejchytřejší, jemu nemusíte nic vykládat...

+12/−1
17.1.2017 16:34

Z47d55e68n25ě33k 68P38o66l10á27š39e74k 1488585343271

Tak jako pacient si moc vybírat nemůžete, ale jako lékaře by mě do téhle Italské hrůzy z počátku 70.let nedostali...

+6/−2
17.1.2017 16:26

Z17d94e11n28ě40k 23D94u42f68e43k 2964974728

Vážený těžce zraněný vítejte na palubě společnosti, která má jako záchranná letecká služba největší nehodovost v Evropě, možná nedoletíte, ale poděkujte svému kraji, pro kterého je cena služby prioritní místo fungující sice dražší, ale fungující a lety prověřené letecké záchranné službě. Když doletíte poděkujte svému andělu strážnému;-D

+13/−2
17.1.2017 16:25

K11a61r48e23l 65Ř51e52h30á84k 1390347186929

Mohu poprosit o zdroj informací? Díky

0/0
17.1.2017 17:14

J30a12k57u63b 14J38e75m29e15l75k16a 7109364338596

Zapatrejte na slovenských serverech.

Zrovna předtim než přišli sem tak měly zrovna nehodu a smrtelnou.

+1/0
17.1.2017 18:14

R36o55m88a71n 40N93o97v65a89k 6609811162816

http://www.ta3.com/clanok/1090487/tragedia-v-bratislave-aj-v-tatrach-6-najhorsich-havarii-vrtulnikov.html

Pri Janovej Lehote, 2006

Vrtuľník Leteckej zdravotnej záchrannej služby Air-Transport Europe typu Augusta A-109K2 havaroval neďaleko Janovej Lehoty v okrese Žiar nad Hronom. Vrtuľník letel na sekundárny let do Žiliny. Obeťami boli pilot, lekár a záchranár.

Loni dalsi vrtulnik ma 5 mrtvych

0/0
17.1.2017 18:53

K95a32r64e76l 19S46l92a91v83í14k 4383674315535

A pak že je jen zastaralý vozový park.

Zajímaly by mě zadávací podmínky výběrového řízení. Co třeba stáří strojů?

Kdyby se mi, nedej Bože, něco stalo, tak raději sanitku.

+2/−2
17.1.2017 16:18

M94a85r42t23i39n28a 91V93e38s49e62l77á 1988316452664

. Jsem přesvědčen, že žádné katastrofické scénáře nehrozí. Lékaři, záchranáři, piloti, ale hlavně občané Olomouckého kraje se nemusí obávat. Létat se bude.

Brazdil z ANO.

+1/−2
17.1.2017 16:13

H12e32l31e92n32a 82Z20v39o90n88í40č67k51o51v60á 4134186491131

Ale čím? Aby neletělo několik lidí z vedení kraje.

0/0
17.1.2017 16:18

J79a57k47u51b 87J89e12m92e24l23k40a 7479714568276

Ten toho nalhal už

0/0
17.1.2017 18:14

Z12d15e46n37ě30k 22D74u13f31e50k 2874344518

Společnost ATE má největší nehodovost vrtulníků letecké záchranné služby v Evropské unii, za posledních 10 let tři katastrofy a celkem 11 mrtvých - to už o něčem vypovídá, nejsem odborník, ale dozvědět se tyto podklady, tak tuto firmu automaticky vyřadím z

výběrového řízení. Dnešní nouzové přistání je varováním, že tuhle firmu fakt už dál ne. Příště to bude pacient, který bude mít namále a budou Vám např. DSA, Policie nebo vojáci dobrý.

+11/0
17.1.2017 16:07
Foto

P86e88t59r 69P58r28o65c19h63á79z42k13a 3292886952254

Není se čemu divit je li jedním s hlavních kritérií cena. Chyba není na provozovateli záchranky, ale na tom, kdo vypisoval výběrové řízení a kdo nebyl schopný nastavit podmínky tak aby nedošlo v úrovni k posunu zpět.

+7/0
17.1.2017 16:05

P60e51t67r 20Ž34á49k 1547653798283

Jako, cena jakožto jediné kritérium vede k poměrně otravným výsledkům i u nákupu kancelářských potřeb, protože není nad to mít třeba lepidlo, které nelepí...ovšem u letecké záchranky nad tím opravdu zůstává rozum stát.

+6/0
17.1.2017 16:04

H89e14l54e26n11a 10Z65v59o16n35í63č69k87o53v89á 4174476351131

Jsem zvědavá, co ještě bude muset spadnout a hlavně komu na hlavu, aby se už přestalo bezmyšlenkovitě vybírat podle ceny bez ohledu na kvalitu.

+4/0
17.1.2017 15:55

K34a11r32e78l 86S69l97a29v23í27k 4473434925885

Spadl most před projíždějící vlak, v neděli spadla střecha sportovní haly a brzy může spadnout i vrtulník. Ale je to levné.

Dokud bude jediným kritériem POŘIZOVCÍ cena, bude to vždy špatně. Zajímalo by mě, zda i hejtman si soukromě vybírá jen podle ceny. Třeba místo pračky za 20 tis. si pořídí pračku za 5 tis. Však co, perou obě. :-/

+6/0
17.1.2017 16:23

H40e37l61e63n47a 78Z42v47o69n82í69č61k89o63v24á 4304266111291

Zajímalo by mne, zda si papaláši kupují nábytek do kanceláří z bazaru a auta rovněž, když jsou tak spořiví a šetří tu erární kasu.

+2/0
17.1.2017 16:41

M61a55r27t67i35n66a 55V13e80s52e42l68á 1908696802574

Je mi z toho na zvraceni. A jakej ty sunky delaji kraval, coz by bylo to nejmensi....ANO, BYLO líp.

+2/−3
17.1.2017 15:55

K25a37r53e98l 55N70o86v40o49t18n35ý 4796440145915

Minus za to, že ta deb..ni kritéria ANO nevymyslelo!

0/−2
17.1.2017 17:04

J11a45k23u40b 43J22e69m36e95l90k75a 7609934378246

Ale Babiš prosazoval zrušení toho co fungovalo.

0/0
17.1.2017 18:15

A78n90t19o16n97í91n 72Š12v72i90h67n85o28s 8268417751672

Peníze až na prvním místě, jako v případě Ústeckého kraje při výběru dopravní obslužnosti, tam také byla nízká cenová nabídka díky nízkým mzdám. Teď hrozí celokokrajská stávka.

0/0
17.1.2017 15:53

M75i59r40o32s76l38a47v 44H55a11n56z17l79í19č91e13k 5341394433691

Stojí ti za to, někoho hanlivě urážet? To se to nedá napsat jinak? Jaké máš IQ? Tykve?

Oni se sice přihlásili, ale vybrali je jiní, kteří i když věděli o jejich nedostatcích, tak je přesto potvrdili - žaba na prameni je tedy u nás, na MV zdravotnictví a ne na Slovensku.

+1/−1
17.1.2017 15:53

T38o15m98á37š 42C50h49r74a35s51t19n64ý 2251174831443

Nejsmutnější je, že i ruské letecké záchranky létají modernější vrtulníky...

+7/0
17.1.2017 15:49

H95e90l11e62n71a 70Z52v89o26n93í92č80k75o81v92á 4864966151391

Kdy už konečně bude při hodnocení a výběru dodavatele kvalita na prvním místě a ne jenom cena za každou cenu. Ono totiž to nejlevnější bývá většinou ve skutečnosti to NEJDRAŽŠÍ.

+2/0
17.1.2017 15:44

P70e59t13r 88V36e87s71e18l14ý 6916902915723

Podle známého z olomouckého urgentu je to od začátku té změny fakt velká tragédie....;-O

0/0
17.1.2017 15:43

J35i56ř17í 42F38o80g97e66l 2610181216482

A je to korektní udávat u toho vrtulníku národnost?:-P

+3/0
17.1.2017 15:34

H56e68l97e52n57a 32Z67v19o76n23í83č92k11o73v73á 4984626481971

Nehledejte v tom nacionalismus.

0/−1
17.1.2017 15:48

Z34d12e29n54ě28k 74D59u58f26e16k 2724184508

DSA jako ADAC a OAMTC používá spolehlivé vrtulníky Eurocopter EC 135 a EC145, které díky svým rozměrům jsou schopni přistát kdekoliv, na rozdíl od jiných. Možná i tyhle věci se měly vzít v potaz než se začalo rozhodovat a rozbíjet něco co fungovalo.

+9/−1
17.1.2017 15:13

P90e50t78r 29S72p64á55l69e33n81k94a 2223722245417

Schopny.

+1/0
17.1.2017 15:33

Z63d17e98n14ě23k 20D86u45f37e23k 2794774978

Ano i vy byste určitě vyřadil společnost z výběrového řízení na leteckou záchrannou službu, která má největší nehodovost v Evropě.;-)

0/0
17.1.2017 16:08

H72e50l12e14n14a 42Z11v59o93n53í35č96k92o37v11á 4304346421551

No jo, ale on asi nesplnoval to hlavní kritérium, levný a něco bokem.

+3/0
17.1.2017 15:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.