Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Slovenský vrtulník ve službách olomoucké záchranky musel nouzově přistát

Helikoptéra olomoucké záchranky přepravující pacienta musela kvůli technickému problému nouzově přistát. Provoz této služby na zdejším heliportu před méně než měsícem převzala slovenská společnost Air Transport Europe. Ředitel záchranky v reakci nařídil pozastavit lety a žádá záruku bezpečnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J85i44ř50i 40N38a94v17r84a43t82i61l 7390680140791

Co zde řešíte ze Slovenska nikdy nepřišlo nic dobrého.Jenom jsme tam pořád cpali peníze.

0/0
19.1.2017 6:49

J95a91n 80B37r93a49u15n39e43r 7345624273949

Pane Dlugosz, "závada", která u olomoucké A109 nastala, není nic zvláštního. Tradičně se to ale v tomto případě značně mediálně nafouklo. K signalizaci popsané v článku dochází čas od času i na ostatních vrtulnících s tím rozdílem, že se to mediálně neřeší. Jde o to, že ve spodní části olejové nádrže je tzv. magnetická zátka. Pokud se na tuto zátku nachytají kovové částečky, dojde k sepnutí signalizace a v kabině se rozsvítí tablo např. enigne chips. Pokud jde o kovové částečky, tak ty mohou být různého druhu. Ve většině případů jde o mikroskopické částečky kovu, které se uvolňují z kovových součástek při jejich opotřebovávání otěrem. K tomuto případu nejčastěji dochází, když se vymění nějaká "vyběhaná" součástka za novou (a to byl, jak jsem se dočetl, tento případ).

Některé vrtulníky z tohoto důvodu mají tlačítko-vypínač, který umožňuje vyslat krátký elektrický impulz na magnetickou zátku a tyto částečky spálit (nevím, jestli A109 ho má). Horším případem je situace, kdy se některá součástka poškodí. V tomto případě se na magnetické zátce mohou objevit tzv. špony, což je signalizace nějakého problému. K tomu ale dochází velmi zřídka. Navíc to bývá doprovázeno cizími zvuky a nárustem teploty oleje.

Protože bezpečnost je vždy na prvním místě, situace popsaná výše se vždy řeší tak, jako by se jednalo o nejhorší scénář.

+2/0
17.1.2017 20:04

J54a98k56u55b 90J52e14m32e48l56k91a 7199514438816

To je sice možné ,ale když provozovala leteckou Alfa tak měla náhradní vrtulnik a ještě jeden v rezerve

+4/0
17.1.2017 20:41

J40a98n 39B79r63a76u32n94e76r 7175794743589

Alfa a DSA měli na každé stanici jen jeden vrtulník. Záložní vrtulník pro všechna stanice měla Alfa zaparkovaný v Olomouci a DSA v Hradci Králové. Stejně tak ATE má záložní vrtulník na Slovensku.

Pokud se Vám to nelíbí, tak se obraťte prosím na Ministerstvo zdravotnictví, protože to do smlouvy zapracovalo požadavek cituji: "Provozovatel je povinen ve lhůtě do 12 hodin od vzniku výpadku obnovit poskytování služeb." Jinými slovy každá firma provozující leteckou záchrannou službu musí obnovit provoz do 12 hodin a to buď záložním vrtulníkem nebo opravou stávajícího.

Smlouvu najdete na internetu v registru smluv. Stačí jen hledat.

+2/0
17.1.2017 21:17

J49a11k34u97b 61J81e31m25e86l16k40a 7229584888536

Alfa měla v Olomouci tři.

Takže si nevymyslejte.

Stačilo jít okolo a navíc mám známe na letecké.

Nehledě na to, že litat s tak starým strepem je taky umění.

0/0
17.1.2017 21:19

J86a57n 87B47r57a94u87n10e52r 7315284653749

Pokud máte na letecké známé, tak to vzdávám.

+3/0
17.1.2017 21:42

J44a78k33u95b 74J96e51m73e97l52k18a 7269454308586

Tak vím.

Byl sem se tam podívat.

0/0
17.1.2017 21:56

J76a24n 91B57r46a19u46n87e62r 7925264693119

Tak jsem trošku pátral a pokusím se objektivní pohled na nehodovost u ATE (čerpal jsem ze serveru vrtulníky.sk). Od roku 1997 jsem našel 7 havárií, které se staly u ATE. Ale jen jedna, a to 5.5.1997, byla způsobena technickými problémy (spálená turbína na vrtulníku Alouette III). Na všech ostatních se podílel tzv. lidský faktor. Zastavím se jen u těch se smrtelnými následky.

1.1.1998, vrtulník Mi-2, 4 mrtví. Příčina: let ve špatném počasí

2.1.2006, vrtulník Augusta 109K2, 3 mrtví. Příčina: let ve špatném počasí.

17.7.2015, vrtulník Augusta 109K2, 4 mrtví. Příčina: zachycení o dráty el. vedení.

8.9.2016, vrtulník Bell 429, 4 mrtví, Příčina: výsledky vyšetřován zatím nejsou k dispozici.

Z uvedeného je vidět, že havárie nebyly způsobeny špatným technickým stavem vrtulníků, nebo jejich nedostatečnými výkonovými parametry (až na tu spálenou turbínu u jednomotorového vrtulníku Alouette III před 20 lety). Jako spolupůsobící faktor vysoké nehodovosti bych viděl velmi obtížný horský terén, který je téměř na celém území Slovenska.

+2/0
17.1.2017 19:03

R52a38d19o61v39a10n 95D31l41u94g43o34s91z 3786881158236

Součástí OK jsou i Jeseníky. Pravda, nejsou to Tatry, ale právě pro obyvatelé z jesenické oblasti (Šumpersko, Jesenícko), je vrtulník velice důležitý, ba v dnešní době životně důležitý. Musíme si uvědomit jednu věc. Vlivem nákladné léčby a jiných pokoutných úmyslu, dochází ke stahování nejtěžších pacientů do specializovaných center. V případě Olomouckého kraje jsou téměř všechny obory pro intenzivní a kritické pacienty soustředěné v olomoucké fakultní nemocnici. A zde je největší problém všeho. Pokud má člověk největší šanci na přežití / snížení následku nemoci do 1 hod. např. od úrazu / mozkové mrtvice a nachází se v horách, kde vrtulník dorazí do 25 minut (za velice dobrého počasí), zpět do olomoucké fakultní nemocnice 25 minut (+ ošetření), jsme najednou na hranici toho, co je pro člověka ještě benefitem.

Při poruše, která naštěstí neskončila tragédií pro posádku, by obdobná situace mohla skončit špatně pro pacienta, který čekáním na transport do nemocnice ztratí nejdůležitější minuty k záchraně života.

V tomto zcela racionálně spatřují vážné ohrožení jak obyvatel Olomouckého kraje, tak i mimokrajských - turisté. Dovolím si tvrdit, jsou ohrožení všichni, kdo zavítají do jesenické oblasti.

0/−1
17.1.2017 19:40

R48a14d86e71k 63Č31o72s 3516516818868

Vážení, v drtivé většině případů o letecké technice nevíte vůbec nic. To co se stalo není nic vážného. Pilot postupoval přesně podle předpisů, společnost musí mít všechna oprávnění a dokládat pravidelně vše od předepsaných prohlídek, přes výrobní čísla použitých náhradních dílů, personál musí mít předepsaná přezkoušení, stroje musí mít naprosto jasnou historii servisu. Nežijeme v Rusku a zrovna v letectví jsou pravidla extrémně přísná.

+4/−5
17.1.2017 17:16

D42a24d59a85k 43P58e56t37r 7501640864358

V tomto případě se nejedná zda jsme či nejsme odborníci v letecké dopravě. Pilot postupoval přesně jak měl, souhlas. Zde se jedná o jinou věc, zda firma provozující záchranou leteckou službu byla vybrána dobře.

+5/0
17.1.2017 17:40

R67o28m76a27n 70N25o50v75a21k 6949831132206

kvalita odpovídá ceně...na Slovensku měla 2 vrtulníky, v jednom zahynulo 4 nebo 5 lidí, druhý havaroval taky :-/

+2/0
17.1.2017 18:50

J56a61k47u51b 47Š96a17f36a54n78d58a 7185107201411

A proč tedy mají největší nehodovost? Vy byste jako lékař v takovém vrtulníku každý den létal?

+4/0
17.1.2017 17:52

P91e54t56r 65V21á63c31l83a38v62e53k 6735348209707

napsal jste to správně, jenomže jako u jakékoliv jiné techniky, i zde stáří má vliv. A nemusím být letecký génius abych věděl že pravděpodobnost poruchy je u stroje 25 let starého, co své nejlepší léta odsloužil kdesi ve švýcarsku, daleko větší než u stroje 5 lety starého. Bavíme se o vrtulníku z doby kdy bylo u nás top auto raná verze favoritu....

+5/0
17.1.2017 17:58

J90a47k48u89b 59J55e46m80e87l27k45a 7879704218496

Jenže tohle společnost tímto proslula na Slovensku.

+2/0
17.1.2017 18:12

R72a90d66o42v74a10n 63D91l57u63g89o50s83z 3306621688536

Viz výše.Pro neznalého zdravotnictví se opravdu nic nestalo. Pro mě jde o kritický precedens poskytování péče. Vlivem poruchy stroje a nedisponováním záložním byly ohroženy životy obyvatel Olomouckého kraje.

0/−1
17.1.2017 19:43

J82a79k54u48b 46J19e71m92e11l94k11a 7299404748146

Resi se i to že neměli náhradní což alfa měla a ne jeden.

+1/0
17.1.2017 20:42

K47a49r91e42l 34Ř60e28h14á57k 1720477366669

"záruka bezpečnosti" :-) :-) :-)

0/0
17.1.2017 17:12

L96u82k89á47š 42H24á34b12a 6660655916466

a zase ta nekompetence lidi, kteri o tom rozhoduji a vypisuji vyberovy rizeni. A bude hur, nastupujici generace resi vzdy jen cenu kvalita je prece vedlejsi. Tenhle trend je patrny od jidla po leteckou zachranku.

+3/−1
17.1.2017 17:09

R27i94c64h38a69r90d 61T62r69e19f18i26l 4251295619500

Myslím si, že naše letecké záchranky jsou dostatečně kvalitní na to aby se sem zvaly pofiderní záchranky ze Slovenska a Rakouska. Ostatně ATE padají stroje slívy, na to že si na LZS má příliš moc havárií. Někdo zase myslel bruselí.

+10/−2
17.1.2017 16:54

V54í92t 29K42u60č98e55r73a 6384139469492

Tyto vrtulníky neprošly po technické stránce už před lety, když se DSA zakládala. Těžko si myslet, že se za ty roky "vylepšily". Ale on stát je nejchytřejší, jemu nemusíte nic vykládat...

+12/−1
17.1.2017 16:34

Z37d70e32n24ě88k 75P67o68l81á85š62e17k 1198665753441

Tak jako pacient si moc vybírat nemůžete, ale jako lékaře by mě do téhle Italské hrůzy z počátku 70.let nedostali...

+6/−2
17.1.2017 16:26

Z29d29e37n34ě97k 19D82u14f25e46k 2524974618

Vážený těžce zraněný vítejte na palubě společnosti, která má jako záchranná letecká služba největší nehodovost v Evropě, možná nedoletíte, ale poděkujte svému kraji, pro kterého je cena služby prioritní místo fungující sice dražší, ale fungující a lety prověřené letecké záchranné službě. Když doletíte poděkujte svému andělu strážnému;-D

+13/−2
17.1.2017 16:25

K14a38r23e27l 33Ř58e33h69á79k 1540917146719

Mohu poprosit o zdroj informací? Díky

0/0
17.1.2017 17:14

J73a86k34u46b 56J97e91m46e16l62k68a 7269294108466

Zapatrejte na slovenských serverech.

Zrovna předtim než přišli sem tak měly zrovna nehodu a smrtelnou.

+1/0
17.1.2017 18:14

R34o14m16a70n 52N31o39v86a10k 6139791522576

http://www.ta3.com/clanok/1090487/tragedia-v-bratislave-aj-v-tatrach-6-najhorsich-havarii-vrtulnikov.html

Pri Janovej Lehote, 2006

Vrtuľník Leteckej zdravotnej záchrannej služby Air-Transport Europe typu Augusta A-109K2 havaroval neďaleko Janovej Lehoty v okrese Žiar nad Hronom. Vrtuľník letel na sekundárny let do Žiliny. Obeťami boli pilot, lekár a záchranár.

Loni dalsi vrtulnik ma 5 mrtvych

0/0
17.1.2017 18:53

K20a70r95e67l 53S53l27a77v41í50k 4593274615155

A pak že je jen zastaralý vozový park.

Zajímaly by mě zadávací podmínky výběrového řízení. Co třeba stáří strojů?

Kdyby se mi, nedej Bože, něco stalo, tak raději sanitku.

+2/−2
17.1.2017 16:18

M15a46r76t20i70n88a 16V49e79s18e67l98á 1648136432134

. Jsem přesvědčen, že žádné katastrofické scénáře nehrozí. Lékaři, záchranáři, piloti, ale hlavně občané Olomouckého kraje se nemusí obávat. Létat se bude.

Brazdil z ANO.

+1/−2
17.1.2017 16:13

H16e68l97e87n66a 62Z14v57o54n33í41č92k79o86v38á 4384116701221

Ale čím? Aby neletělo několik lidí z vedení kraje.

0/0
17.1.2017 16:18

J34a93k96u42b 75J47e49m81e88l27k72a 7459594778756

Ten toho nalhal už

0/0
17.1.2017 18:14

Z47d25e24n55ě45k 16D57u19f56e65k 2414614268

Společnost ATE má největší nehodovost vrtulníků letecké záchranné služby v Evropské unii, za posledních 10 let tři katastrofy a celkem 11 mrtvých - to už o něčem vypovídá, nejsem odborník, ale dozvědět se tyto podklady, tak tuto firmu automaticky vyřadím z

výběrového řízení. Dnešní nouzové přistání je varováním, že tuhle firmu fakt už dál ne. Příště to bude pacient, který bude mít namále a budou Vám např. DSA, Policie nebo vojáci dobrý.

+11/0
17.1.2017 16:07
Foto

P47e24t86r 22P36r73o42c41h93á44z13k89a 3332856662174

Není se čemu divit je li jedním s hlavních kritérií cena. Chyba není na provozovateli záchranky, ale na tom, kdo vypisoval výběrové řízení a kdo nebyl schopný nastavit podmínky tak aby nedošlo v úrovni k posunu zpět.

+7/0
17.1.2017 16:05

P72e43t24r 29Ž44á36k 1597613638543

Jako, cena jakožto jediné kritérium vede k poměrně otravným výsledkům i u nákupu kancelářských potřeb, protože není nad to mít třeba lepidlo, které nelepí...ovšem u letecké záchranky nad tím opravdu zůstává rozum stát.

+6/0
17.1.2017 16:04

H96e78l58e90n84a 65Z89v82o49n37í11č34k30o72v65á 4494726821811

Jsem zvědavá, co ještě bude muset spadnout a hlavně komu na hlavu, aby se už přestalo bezmyšlenkovitě vybírat podle ceny bez ohledu na kvalitu.

+4/0
17.1.2017 15:55

K60a11r12e66l 85S70l98a33v87í81k 4333944515845

Spadl most před projíždějící vlak, v neděli spadla střecha sportovní haly a brzy může spadnout i vrtulník. Ale je to levné.

Dokud bude jediným kritériem POŘIZOVCÍ cena, bude to vždy špatně. Zajímalo by mě, zda i hejtman si soukromě vybírá jen podle ceny. Třeba místo pračky za 20 tis. si pořídí pračku za 5 tis. Však co, perou obě. :-/

+6/0
17.1.2017 16:23

H76e21l77e85n95a 64Z54v98o48n29í75č33k32o16v22á 4944246631931

Zajímalo by mne, zda si papaláši kupují nábytek do kanceláří z bazaru a auta rovněž, když jsou tak spořiví a šetří tu erární kasu.

+2/0
17.1.2017 16:41

M22a89r70t25i27n56a 87V27e79s29e83l26á 1488286102344

Je mi z toho na zvraceni. A jakej ty sunky delaji kraval, coz by bylo to nejmensi....ANO, BYLO líp.

+2/−3
17.1.2017 15:55

K30a79r71e61l 15N94o64v45o57t66n47ý 4506330985655

Minus za to, že ta deb..ni kritéria ANO nevymyslelo!

0/−2
17.1.2017 17:04

J75a20k10u37b 31J82e97m87e25l80k47a 7979214308496

Ale Babiš prosazoval zrušení toho co fungovalo.

0/0
17.1.2017 18:15

A56n49t15o67n93í93n 88Š43v23i50h38n65o29s 8628217401602

Peníze až na prvním místě, jako v případě Ústeckého kraje při výběru dopravní obslužnosti, tam také byla nízká cenová nabídka díky nízkým mzdám. Teď hrozí celokokrajská stávka.

0/0
17.1.2017 15:53

M41i78r59o27s81l52a89v 34H91a57n88z62l26í79č82e97k 5591554273101

Stojí ti za to, někoho hanlivě urážet? To se to nedá napsat jinak? Jaké máš IQ? Tykve?

Oni se sice přihlásili, ale vybrali je jiní, kteří i když věděli o jejich nedostatcích, tak je přesto potvrdili - žaba na prameni je tedy u nás, na MV zdravotnictví a ne na Slovensku.

+1/−1
17.1.2017 15:53

T75o58m59á17š 26C15h48r86a68s57t58n58ý 2611834851803

Nejsmutnější je, že i ruské letecké záchranky létají modernější vrtulníky...

+7/0
17.1.2017 15:49

H69e17l76e89n87a 84Z50v14o63n50í65č61k75o49v48á 4784226791141

Kdy už konečně bude při hodnocení a výběru dodavatele kvalita na prvním místě a ne jenom cena za každou cenu. Ono totiž to nejlevnější bývá většinou ve skutečnosti to NEJDRAŽŠÍ.

+2/0
17.1.2017 15:44

P24e77t82r 67V32e44s72e28l53ý 6696292145663

Podle známého z olomouckého urgentu je to od začátku té změny fakt velká tragédie....;-O

0/0
17.1.2017 15:43

J31i31ř23í 72F73o57g92e98l 2680701316742

A je to korektní udávat u toho vrtulníku národnost?:-P

+3/0
17.1.2017 15:34

H11e83l46e13n95a 82Z19v22o15n73í10č64k92o98v16á 4304626161401

Nehledejte v tom nacionalismus.

0/−1
17.1.2017 15:48

Z44d96e94n41ě70k 81D26u56f97e17k 2404664848

DSA jako ADAC a OAMTC používá spolehlivé vrtulníky Eurocopter EC 135 a EC145, které díky svým rozměrům jsou schopni přistát kdekoliv, na rozdíl od jiných. Možná i tyhle věci se měly vzít v potaz než se začalo rozhodovat a rozbíjet něco co fungovalo.

+9/−1
17.1.2017 15:13

P83e98t60r 22S97p27á68l33e26n18k83a 2223192185977

Schopny.

+1/0
17.1.2017 15:33

Z72d91e10n98ě62k 50D68u68f69e49k 2484184648

Ano i vy byste určitě vyřadil společnost z výběrového řízení na leteckou záchrannou službu, která má největší nehodovost v Evropě.;-)

0/0
17.1.2017 16:08

H22e36l94e58n74a 92Z33v35o23n31í31č12k92o42v27á 4384706251621

No jo, ale on asi nesplnoval to hlavní kritérium, levný a něco bokem.

+3/0
17.1.2017 15:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.