- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Co zde řešíte ze Slovenska nikdy nepřišlo nic dobrého.Jenom jsme tam pořád cpali peníze.
Pane Dlugosz, "závada", která u olomoucké A109 nastala, není nic zvláštního. Tradičně se to ale v tomto případě značně mediálně nafouklo. K signalizaci popsané v článku dochází čas od času i na ostatních vrtulnících s tím rozdílem, že se to mediálně neřeší. Jde o to, že ve spodní části olejové nádrže je tzv. magnetická zátka. Pokud se na tuto zátku nachytají kovové částečky, dojde k sepnutí signalizace a v kabině se rozsvítí tablo např. enigne chips. Pokud jde o kovové částečky, tak ty mohou být různého druhu. Ve většině případů jde o mikroskopické částečky kovu, které se uvolňují z kovových součástek při jejich opotřebovávání otěrem. K tomuto případu nejčastěji dochází, když se vymění nějaká "vyběhaná" součástka za novou (a to byl, jak jsem se dočetl, tento případ).
Některé vrtulníky z tohoto důvodu mají tlačítko-vypínač, který umožňuje vyslat krátký elektrický impulz na magnetickou zátku a tyto částečky spálit (nevím, jestli A109 ho má). Horším případem je situace, kdy se některá součástka poškodí. V tomto případě se na magnetické zátce mohou objevit tzv. špony, což je signalizace nějakého problému. K tomu ale dochází velmi zřídka. Navíc to bývá doprovázeno cizími zvuky a nárustem teploty oleje.
Protože bezpečnost je vždy na prvním místě, situace popsaná výše se vždy řeší tak, jako by se jednalo o nejhorší scénář.
Tak jsem trošku pátral a pokusím se objektivní pohled na nehodovost u ATE (čerpal jsem ze serveru vrtulníky.sk). Od roku 1997 jsem našel 7 havárií, které se staly u ATE. Ale jen jedna, a to 5.5.1997, byla způsobena technickými problémy (spálená turbína na vrtulníku Alouette III). Na všech ostatních se podílel tzv. lidský faktor. Zastavím se jen u těch se smrtelnými následky.
1.1.1998, vrtulník Mi-2, 4 mrtví. Příčina: let ve špatném počasí
2.1.2006, vrtulník Augusta 109K2, 3 mrtví. Příčina: let ve špatném počasí.
17.7.2015, vrtulník Augusta 109K2, 4 mrtví. Příčina: zachycení o dráty el. vedení.
8.9.2016, vrtulník Bell 429, 4 mrtví, Příčina: výsledky vyšetřován zatím nejsou k dispozici.
Z uvedeného je vidět, že havárie nebyly způsobeny špatným technickým stavem vrtulníků, nebo jejich nedostatečnými výkonovými parametry (až na tu spálenou turbínu u jednomotorového vrtulníku Alouette III před 20 lety). Jako spolupůsobící faktor vysoké nehodovosti bych viděl velmi obtížný horský terén, který je téměř na celém území Slovenska.
Součástí OK jsou i Jeseníky. Pravda, nejsou to Tatry, ale právě pro obyvatelé z jesenické oblasti (Šumpersko, Jesenícko), je vrtulník velice důležitý, ba v dnešní době životně důležitý. Musíme si uvědomit jednu věc. Vlivem nákladné léčby a jiných pokoutných úmyslu, dochází ke stahování nejtěžších pacientů do specializovaných center. V případě Olomouckého kraje jsou téměř všechny obory pro intenzivní a kritické pacienty soustředěné v olomoucké fakultní nemocnici. A zde je největší problém všeho. Pokud má člověk největší šanci na přežití / snížení následku nemoci do 1 hod. např. od úrazu / mozkové mrtvice a nachází se v horách, kde vrtulník dorazí do 25 minut (za velice dobrého počasí), zpět do olomoucké fakultní nemocnice 25 minut (+ ošetření), jsme najednou na hranici toho, co je pro člověka ještě benefitem.
Při poruše, která naštěstí neskončila tragédií pro posádku, by obdobná situace mohla skončit špatně pro pacienta, který čekáním na transport do nemocnice ztratí nejdůležitější minuty k záchraně života.
V tomto zcela racionálně spatřují vážné ohrožení jak obyvatel Olomouckého kraje, tak i mimokrajských - turisté. Dovolím si tvrdit, jsou ohrožení všichni, kdo zavítají do jesenické oblasti.
Vážení, v drtivé většině případů o letecké technice nevíte vůbec nic. To co se stalo není nic vážného. Pilot postupoval přesně podle předpisů, společnost musí mít všechna oprávnění a dokládat pravidelně vše od předepsaných prohlídek, přes výrobní čísla použitých náhradních dílů, personál musí mít předepsaná přezkoušení, stroje musí mít naprosto jasnou historii servisu. Nežijeme v Rusku a zrovna v letectví jsou pravidla extrémně přísná.
V tomto případě se nejedná zda jsme či nejsme odborníci v letecké dopravě. Pilot postupoval přesně jak měl, souhlas. Zde se jedná o jinou věc, zda firma provozující záchranou leteckou službu byla vybrána dobře.
a zase ta nekompetence lidi, kteri o tom rozhoduji a vypisuji vyberovy rizeni. A bude hur, nastupujici generace resi vzdy jen cenu kvalita je prece vedlejsi. Tenhle trend je patrny od jidla po leteckou zachranku.
Myslím si, že naše letecké záchranky jsou dostatečně kvalitní na to aby se sem zvaly pofiderní záchranky ze Slovenska a Rakouska. Ostatně ATE padají stroje slívy, na to že si na LZS má příliš moc havárií. Někdo zase myslel bruselí.
Tyto vrtulníky neprošly po technické stránce už před lety, když se DSA zakládala. Těžko si myslet, že se za ty roky "vylepšily". Ale on stát je nejchytřejší, jemu nemusíte nic vykládat...
Tak jako pacient si moc vybírat nemůžete, ale jako lékaře by mě do téhle Italské hrůzy z počátku 70.let nedostali...
Vážený těžce zraněný vítejte na palubě společnosti, která má jako záchranná letecká služba největší nehodovost v Evropě, možná nedoletíte, ale poděkujte svému kraji, pro kterého je cena služby prioritní místo fungující sice dražší, ale fungující a lety prověřené letecké záchranné službě. Když doletíte poděkujte svému andělu strážnému