Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Staré motoráky najely už miliony kilometrů, teď dostanou „autopilota“

Trojice starých motoráků, které poslední roky jezdily na trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou, mohou přispět k dosažení velkého milníku české železniční dopravy – souprav bez strojvedoucího. K testování novinky pro regionální vlaky je odkoupila společnost AŽD Praha.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P66e39t28r 78N46e44h19a86s12i35l 4162765634964

No nevím skle že by bylo první v Evropě to se mi nezdá. V Londyne uz pěknou řádku let jezdí podobně malé vlásky uz dávno bez řidiče. A jsem si že by to bylo nějak hodně oddělené od ostatního.

0/0
1.2.2017 18:08
Foto

M62a11r40t21i73n 52P87i86š39t93o55r45a 8148278486609

To se jim to jezdí, když mají na všech přejezdech přednost. Autopilot je pak triviální.

Je to nerovnoprávné a je na čase to změnit.

0/0
1.2.2017 10:44

J64a76r38o87m48í34r 59M96a38y10e80r 1481582509918

Je to oprávněné, protože zastavovat vlak který váží několik desítek tun v případě osobních vlaků; či několik stovek tun v případě nákladního vlaku je trochu nesmysl.

+1/0
1.2.2017 12:37

J26a91n 27V39a91l82o29u88c98h 6782927858400

Měnit přednost je blbost, nicméně měla by skončit éra "pánů světa" - pokud zastávka spouští blízký přejezd, kde vlak kvůli pár lidem blokuje mnohonásobně více osob (vč. MHD), pak je načase zamyslet se nad ručním spouštěním (nejméně tam, kde je ta zastávka obsluhována - pokladní, výpravčím..).

0/−1
1.2.2017 13:04

P90e17t49r 62N50o97v17o66t26n97y 1301340231

Tam, kde je výpravčí, tak jsou přejezdy víceméně(ne přímo, i když záleží na kat. ZZ) ovládané výpravčím. Na širé trati zavádět nějaké závoráře oproti automatickému PZZ je nesmysl.

+2/0
1.2.2017 13:11
Foto

M91a86r23t55i59n 86P57i55š96t94o21r11a 8568438346849

Tedy právo silnějšího?

Silniční vozidlo může mít větší hmotnost než zmíněný motoráček nebo dokonce drezína. A také může převážet více osob, resp. všechna čekající vozidla dohromady.

To, že to takto nesymetricky císař kdysi zavedl, neznamená, že to tak bude navždy a není to tématem k diskusi. Bylo to z technických důvodů, zejména pro jednoduchost a jednoznačnost.

Až budou všechno řídit autopiloti, bude možno to přehodnotit. Pokud ovšem nepřeváží komerční hledisko - že první pojede ten, kdo víc zaplatí.

0/−2
1.2.2017 14:02

P54e68t58r 34N79o13v52o69t88n41y 1181870501

Složitost takového systému a s tim spojené náklady převálcuje ekonomicky i bezpecnostne naprosto jednoduché rešeni, když ta auta prostě jednou za čas před prejezdem zastaví a vlak projede.

0/0
1.2.2017 18:04
Foto

M27a83r59t23i92n 62P94i75š16t90o78r39a 8798148586939

Povíme si to za dvacet let.

0/0
1.2.2017 21:35

P64e55t85r 16N19o82v72o45t78n53y 1431610421

To si můžeme povědět u ž teď, co je jednodušší, tím pádem méně náchylné k chybám.

+1/0
1.2.2017 22:57

M51a17r26t68i23n 88Č16a70p82e71k 6820211907914

A co to vzít podle užitečnosti pro společnost? Silniční doprava - hlavně IAD (osobní i nákladní) - je náročná na prostor a energii, takže je ve výsledku pro celek neefektivní. A každý přece podporuje to, co je pro něj efektivní.

0/0
2.2.2017 9:36

J73a81r27o88s34l22a88v 84K82a23d33l94e41c 5771499392301

Autopilota pro zabezpečený provoz budou muset mít všichni účastníci nebo musí být mezi sebou řádně izolováni. Bez toho systém nikdy nemůže předvídat a tím ztrácí na bezpečnosti.

0/0
1.2.2017 9:22

R25a32d72e38k 45J87a72n86a89t79a 9745486254322

Však se to tak na železnici dělá.

Např. nová vysokorychlostní trať Erturt-Lepizig je vybavena systémem ETCS2 (podél trati už nejsou semafory). Takže vozidlo, které systém ETCS2 nepodporuje, tam vůbec nesmí.

+1/0
1.2.2017 9:46

M47i10l61a53n 86V79o60l43e53k 5269943376829

Jak je to prosím se spolehlivostí jejich motorů? Motory LIAZ neměly zase tak moc pověst držáků, takže jestli jezdi doteď, tak pověst lhala.

0/0
1.2.2017 8:32

J40a75r82o74s51l93a42v 80K70a73d57l59e54c 5591889332251

Jezdí... a dokonce nahrazují moderní vlaky, které za dnešních podmínek nezvládají jízdu...

0/0
1.2.2017 9:23

P96e92t42r 57N55e25c54h12a39n67i72c38k51ý 7213936908700

jako všechno v začátcích než se vychytaly mouchy...i to pendolino

+1/0
1.2.2017 20:17

J77i59ř16í 49E98r65b50e80n 1523664796827

No ony ty ML 634 / 155 kW nebyly přeplňované, takže vydržely víc než modernější ML 637 a 638 (navíc v motoráku ten motor a převodovka zdaleka netrpí takovými otřesy a stochastickým namáháním jako na silnici). A závady byly málokdy tak velké, aby zneprovoznily celý vůz - spíš šlo o drobnosti, které se musely "někdy" opravit, ale jakžtakž se s tím jezdit dalo (kolikrát i fatální prasklinu bloku objevili až po několika tisících kilometrů, když jim pořád "někde" tekl olej).

0/0
2.2.2017 6:02

M22i31r11o88s93l37a70v 21G84r47o42s34s28m35a48n39n 8502129114

"Svazek se jí ujal poté, co povodněmi roku 1997 silně poničenou trať dopravce odmítl obnovit, a ta se tak následně stala první privátní tratí v Česku."

Pokud něco vlastní svazek obcí, nejde o privátní, ale veřejné vlastnictví. Trať v tomto případě pouze nevlastní stát.

+4/0
1.2.2017 8:18

L29u17k42á64š 96S61e47d47l85á92č57e89k 1743737597720

Jsem rád, že se železniční trať do Desné elektrifikovala. Až jednou dojde ropa, možná to bude jediný způsob dopravy.

+2/−1
1.2.2017 7:16

J87i88ř25í 30Č20e15r96n42ý 6178473300118

Dojde také uhlí a jak vyrobíš dostatek elektřiny?

+1/−5
1.2.2017 8:06

K66a40r31e54l 14N36o38v80á21k 8119921563398

Jaderná a termojaderná elektrárna.

+1/−1
1.2.2017 8:25

M47a61r48t76i38n 60Č73a79p77e23k 6210141857314

Vítr, voda, slunce a jádro? Vyrobit elektřinu bez fosilních paliv už dokážeme, ale ti co z fosilních paliv profitují proti tomu silně bojují.

+1/−2
1.2.2017 10:12

J59i10ř29í 40Č98e64r90n90ý 6588533290548

Vítr, slunce-nestálé, vody moc v republice není a postavit tolik jaderných také není bez problémů (co s vyhořelým palivem a ekoteroristi tě budou samou radostí plácat, ale akorát klackem po hlavě).

+2/0
1.2.2017 10:39

M45a58r18t14i29n 26Č57a66p12e97k 6730821497274

A musí se všechna elektřina kterou tady spotřebujeme, také tady vyrobit? Elektrřina se vyrobí tam, kde jsou příhodné podmínky a transportuje se výkonným dálkovým vedením. Nesmíte to brát jen v rámci jenom ČR, ale celé Evropy.

0/0
2.2.2017 9:21

L63u91k93á39š 56S60e66d98l96á17č35e79k 1403887427470

Ropu vyrobit nejde, aby se ekonomicky rentovala, ale elektrická energie jde vyrobit mnoha způsoby. Sám mám doma malou přenosnou elektrárnu v kufru. Když je dostatek světla, utáhne i motor auto vysavače.

0/0
1.2.2017 15:22

P95a56v84e78l 17A54d34á41m64e13k 5102667146117

A strojvedoucí nebudou mít co žrát.

+7/−3
1.2.2017 6:57

J42i26ř41í 35Č81e51r72n94ý 6608353250878

Neboj, AŽD neumí nic pořádně udělat.;-)

+4/−1
1.2.2017 8:03

Z96d50e14n31ě19k 32P86e71r19u40t45k53a 4696775230856

Ale budou mít co žrát, jen budou muset dělat něco jiného.

0/0
1.2.2017 18:30

P83e32t28r 12N95e96c49h30a77n96i71c11k22ý 7233156218830

Tohle vypadá spíš systém pro polňačku mezi Okresní město-hlavní a Lhoda dolní zastávka

0/0
1.2.2017 20:16

M55i29l18a53n 66J62i94ř44i94k77o54v54s32k93ý 3460965136261

Podle autora budou vlaky na šíré trati jezdit bez strojvedoucích, před nádražím strojvedoucí nasedne a dál bude řídit on? Trošku špatně formulovaná myšlenka

+3/0
1.2.2017 6:24

R46a48d40e65k 78J47a18n34a69t12a 9195736464392

Hned v další větě máte napsáno, že opakem "širé trati" není nádraží, ale uzavřený prostor.

+6/0
1.2.2017 8:05

P32e39t63r 66N39o39v64o23t74n45y 1431110141

Širá trať je to mezi dopravnami https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0ir%C3%A1_tra%C5%A5. Takže to není opak nějakého uzavřeného systému, třeba metra.

0/0
1.2.2017 11:35
Foto

P34e98t52r 27P77r27o76c18h18á66z19k79a 3762866862244

Držím palce ať se to povede.

+3/−1
1.2.2017 6:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.