Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Létající auto z Přerova může být ve vzduchu během pěti minut

První létající auto na světě, které dostalo registrační značky a smí na silnici, pochází z Přerovska. V hangárech bývalé vrtulníkové základny v Bochoři jej zkonstruovala firma podnikatele Pavla Březiny. Před cestou prototypu vírníku na letecký veletrh v Německu dostala možnost vyzkoušet stroj také MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P55e34t93r 31M76i43k38o20v47i63č 8224908629

Perpetuum mobile?

Ve vzduchu vírník, na rozdíl od vrtulníku, využívá princip autorotace - rotorové listy roztáčí už jen vítr. Na rozjezd stačilo asi padesát metrů a jsme nad zemí

0/0
6.4.2017 17:09

P83e37t41r 42M41i89k67o85v83i74č 8724538529

Perpetuum mobile? A ten letecky benzin nebo Natural je k čemu?

Ve vzduchu vírník, na rozdíl od vrtulníku, využívá princip autorotace - rotorové listy roztáčí už jen vítr. Na rozjezd stačilo asi padesát metrů a jsme nad zemí

0/0
6.4.2017 17:07
Foto

R69a64d71i13m 17K95o41u16t64ň45á25k 5789336447608

Na pohon tlačné vrtule :-)

0/0
7.4.2017 18:43

R98o56l33a14n49d16o 32A35r21i59a32s 7578429117700

Ještě než se rozjedeme po startovací dráze, která v Bochoři zůstala po zrušené vojenské základně, roztočí pilot lopatky rotoru. To je ale naposledy, kdy je k tomu zapotřebí motor. Ve vzduchu vírník, na rozdíl od vrtulníku, využívá princip autorotace - rotorové listy roztáčí už jen vítr. Na rozjezd stačilo asi padesát metrů a jsme nad zemí.

A ještě se pane redaktore vrátit na ZŠ a zopakovat fyziku! bez energie odevdané tlačnou vrtulí by to létalo stejně dobře jako kovadlina. Tak totiž vzniká ten "vítr" :-D

0/−2
6.4.2017 14:19

J58a31k77u33b 73Š72a47f43a55n25d59a 7555287911251

Bez energie odevzdané tlačnou vrtulí by to létalo jako kluzák, ne jako kovadlina.

A mimochodem, zde se myslí přímý náhon rotoru.

+1/0
6.4.2017 15:36

J62i18n55d16ř86i36c50h 67H14r45a47d39e60c53k84ý 6485979152922

létající auto to není ani omyle! leda tak vírník s kabinou

+1/−2
6.4.2017 9:04

D85a93d11a98k 69P86e60t23r 7771870894598

Je to virník na cestu. si to přečti ještě jednou a pořádně.:-P

+1/0
6.4.2017 12:11

M13i43c94h95a24l 12U35r24b44a17n 2628729862368

Jestli tohle (ve smyslu "letajici auto") bude nekdy masove rozsirene, tak to bude mrtvych tuplovane ... Ale jinak pekna vecicka. :-)

0/0
5.4.2017 23:16

J43a86r88o70s76l60a50v 34P15o31l60e18n84s28k35y 5236724799

Létající auto /jezdici letadlo/ je slepá cesta vývoje kterou se čas od času někdo snaží znovu prošlápnout. Většinou to skončí strojem který spojuje nevýhody obou konstrukcí tak že to nakonec špatně léta a ještě hůř jezdí. Pri tom všem pesimizmu je ale nutné panu Březinovi přiznat že jeho konstrukce me osobne dava nejvíce smyslu ze vsech co jsem kdy videl. Neboť letové vlastnosti oproti normalnim virnikum zůstávají nezměněny a pokud pozemní pohon je schopen zajistit přepravu z garaze na letiště pak palec nahoru. Samozřejmě stále zůstává otázka zda to stoji za ta přidaná kila co je pak nutné vzit s sebou nahoru a pak tez cena. . .

+4/0
5.4.2017 23:14

L24a85d43i95s65l56a69v 45Ž72e89n58í78š41e37k 6216434538738

Článek o velmi zajímavém výtvoru ( samozřejmě žádné novince - psávalo se o vírnících již v sedmdesátých letech např. ve VTM) je totálně zabitý autorem, a vrcholem je to video!

Jinak panu Březinovi přeji mnoho úspěchů a moc mu závidím splněný sen o kafíčku na Václaváku. Borec!.R^

+1/0
5.4.2017 21:58

D33a16n20i38e19l 78S37t73a45n15ě26k 2174874318438

Nechci být rýpal, ale zřejmě tu někdo porušil letecké předpisy. A ještě se sám usvědčil. Jestli se neplatu tak pod 300 metrů se nad zastavěnou oblastí létat nesmí. Rv

http://www.caa.cz/navody/stiznosti-na-provoz-letadel

0/0
5.4.2017 21:55

O82n58d11ř91e46j 31V42a10r41o87š59č74á35k 9891330967517

S výjimkou vzletu, přistání, nouzové situace a dále na povolení. Jste si jistý, že si o to povolení nepožádal?

+3/0
6.4.2017 9:02

T73o60m 88K66n68o84p76p 7630676905212

Gratuluji panu Březinovi! jsme na prahu revoluce :) kdo by chtěl jezdit po těch zacpaných silnicích že :) [>-]R^ podle mě skvělý nápad!

+2/−1
5.4.2017 21:24

T63o29m64á11š 37V44e57l77č19o50v16s52k90ý 4163788509588

Opravdu profi video, jako by to točila má čtyřletá dcera, možná horší.

+19/0
5.4.2017 21:20

J13i11ř82í 21F18i74š42e36r 3414761237

Co to muselo dát práce, a přitom taková blbost ...... :-)

+5/−1
5.4.2017 20:17
Foto

J73i34ř37í 78D39v30o45ř21á32k 5585479890418

Proti větru letíme rychlostí 180 kilometrů za hodinu, zpátky do Bochoře už se vracíme podstatně rychleji .

Rychlost protivětru ? zpátky do Bochoře už se vracíme podstatně rychleji ? Kolik ? 250 km/h plus ?

Pak Březina vypne zadní motor. Kolik motorů má vírník ?

U vrtulníku by to znamenalo krizovou situaci, ale rotor vírníku poháněný větrem se točí dál. I to z něj dělá vcelku bezpečný stroj.

rotor vírníku poháněný větrem ????

„Vírníku nevadí vítr, déšť, sníh ani vichřice."

Ideální stroj pro výzkum hurikánů .

Trochu jako časopis Hrom.

+3/−4
5.4.2017 20:15

J54i86ř10í 66B18r97o60ž 5889435272607

Klid, paní redaktorka vystudovala nejspíše Fakultu žurnalistiky, technické obory jí jsou vzdáleny asi tak jako mně chov ovcí. Napsala článek o nadšenci, který si postavil vírník, jí se to evidentně líbilo. Jenom neví, jak to funguje a že je to v podstatě velmi zastaralý druh létajícího stroje, jehož jedinou výhodou je to , že je o dost levnější než vrtulník.

+7/0
5.4.2017 20:25
Foto

P65e18t98r 55P54r32o74c94h67á43z14k83a 3232376232694

Mno, levnější není. Pokud vím, tak Mamba se prodává za dva mega a vírník skoro za jednou tolik.

0/0
5.4.2017 21:07

T69o67m28á10š 64V20e51l66č31o73v74s28k43ý 4263348399168

jednou tolik je stejná cena

+7/−4
5.4.2017 21:21

M76a22r31e30k 89V66o98k82á51l 1326964495129

my všichni dříve narození toto slovní spojení chápeme jako JESTE JEDNOU TOLIK

+12/0
5.4.2017 21:38

V86a39c94l37a89v 31K25u27b94i54č65e42k 4337794570555

Přesně... :-)

+4/0
5.4.2017 23:16

J61a51n19a 74M77u45s24i91l48o78v10á 4284263238879

je to začátečník. je přece moc krásné, že se tu lidi snaží dělat něco, co potřebují taky ostatní.

0/0
5.4.2017 20:07

J54a26n29a 86M44u33s15i35l13o23v87á 4804663648879

to já viděla vznášející se kapsli a ta létala s člověkem na palubě a nejprve taky se rozjížděla jako auto. krásné.

+1/0
5.4.2017 20:09

J66i85ř51í 36B89r80o87ž 5749345502247

Hm, vírník. Špatné auto a ještě horší letadlo. Nic nového pod sluncem.:-/

+4/−7
5.4.2017 19:48

J21i30ř96í 11P81e66t21r25á14š 3911221323557

škoda, že nemůže vzlétnout a přistát na místě jako vrtulník.

0/0
5.4.2017 19:25

J25a16r60o88m64í56r 36K60r22á23l 4750889324179

Přistát ano, jen to dost drncne. ;-)

+1/0
6.4.2017 7:03

R65i51c94h46a29r30d 26T24o81m26e86č97e10k 7536715616931

Létající možná, ale k autu to má hodně daleko. Kompromis rozdílných požadavků na silniční a letecký provoz.

+3/−1
5.4.2017 19:22

J39i14ř43í 64P80e24t44r84á67š 3751381973167

kdyby to v dražší verzi mělo 4 kola jako auto, tak by to mohlo bezpečně brzdit v zatáčkách a mohla by se povolit vyšší rychlost, k tomu trošku větší baterii, ale zas by to bylo celkově těžší a ne tolik úsporný. snad až budou ty plánované lepší Lion baterie. věřím, že v budoucnosti to jako auto bude lepší.

0/−2
5.4.2017 19:40

I30v22a59n 59M54a73r19e55k 6914128392

Ani auto ani vrtulník, jen pojízdné létající "vajíčko" . ;-(

+3/−1
5.4.2017 19:16

M11a33r43e12k 65V56o82k87á59l 1296464845889

ať se na mě nikdo nezlobí, ale tohle na SILNICI nepatří ...

+8/−8
5.4.2017 19:04

J51i83ř36í 59P60e61t53r87á25š 3741951733487

bylo by dobrý dopsat proč, abysme názoru rozuměli všichni ;-)

+10/0
5.4.2017 19:21

M49a97r97e52k 47V46o11k14á62l 1576794425289

myslím, že ta popisovaná rychlost kolem 40 není jen tak náhodná, ale v podstatě maximální ... a jestli i v ní vjede do normální zatáčky, tak se to celé převrátí.

+1/−7
5.4.2017 19:42

J20i92ř49í 48P86e82t37r69á17š 3691461583947

ok. jestli to chapu. tak na silnici nepatri. protoze zdrzuje provoz jestli bezne nejede ani 40.

tak ja bych jim fakt doporucil 4 kola dal od sebe a mohlo by to byt vyrazne lepsi nez ted.

0/0
5.4.2017 22:59

J39a58k51u85b 57Š46a37f27a16n83d89a 7165817981821

Takže na silnici nepatří kola, mopedy, traktory, kombajny, kočár s koňmi, chodci, traktůrky na údržbu zeleně v obcích...

+2/0
6.4.2017 15:43
Foto

P83e88t36r 56P27r41o51c60h47á75z87k22a 3462776422384

V rozhovoru v rozhlase říkal, že to jede v podstatě 25km v hodině. Tomu se dá věřit. Do normálního provozu to rozhodně nepatří. Homologaci to nemá jako auto, ale spíše jako stroj se speciálním určením. Aby to dostalo homologaci jako auto muselo by to absolvovat spoustu testů, splňovat bezpečnostní požadavky a tak. To nemluvím o případném střetu s cyklistou nebo chodcem i když v této rychlosti je to skoro nemožné, tedy pokud cyklista nenarazí do vírníku. Ostré hrany vrtule by nikdo do běžného provozu neschválil. To, že to dostalo RZ neznamená, že se s toho stalo auto. Je to opravdu poměrně mizerný létající stroj se spoustou nevýhod a ještě horší auto. Za ty peníze, které to stojí je to jen zábava pro pár bohatých. Vývojově je nepravděpodobné, že by se to někam posunulo. Vírníky překonala letadla i vrtulník. Létajícím autem se dá snad nazvat to co postavil, nebo staví ten konstruktér na Slovensku. To je praktičtější a má to jakous takou budoucnost.:-(

+2/−2
5.4.2017 21:15
Foto

M60a92r52t16i52n 62P75i98š43t14o11r13a 8198598416149

Na silnici nepatří ti, co spěchají.

0/−1
5.4.2017 21:32

V83l53a84d28i43s89l41a62v 87N97o13h19e69j33l 7908487738541

a to jako proc?

0/0
6.4.2017 1:36

L38i23b38o91r 40F31i22l36á23k 6221396470509

Autovírník nepatří na oblohu. Používají ho ti, co spěchají.

0/0
6.4.2017 7:02

J86i44r82i 38F91i91n23k 6947699607888

Na silnici nepatří ti co kochají..

Spěchání při dodržování bezpečnosti nikoho neomezuje, což se o loudání říct nedá..

+1/−1
6.4.2017 12:24
Foto

J28o54s58e66f 39V19o23r62á38č63e31k 5281752908233

Zvláštní názor:-/

+1/0
7.4.2017 4:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.