Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Létající auto z Přerova může být ve vzduchu během pěti minut

První létající auto na světě, které dostalo registrační značky a smí na silnici, pochází z Přerovska. V hangárech bývalé vrtulníkové základny v Bochoři jej zkonstruovala firma podnikatele Pavla Březiny. Před cestou prototypu vírníku na letecký veletrh v Německu dostala možnost vyzkoušet stroj také MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P53e80t72r 13M71i46k18o27v65i68č 8724618219

Perpetuum mobile?

Ve vzduchu vírník, na rozdíl od vrtulníku, využívá princip autorotace - rotorové listy roztáčí už jen vítr. Na rozjezd stačilo asi padesát metrů a jsme nad zemí

0/0
6.4.2017 17:09

P41e28t55r 84M90i47k67o46v20i49č 8834658589

Perpetuum mobile? A ten letecky benzin nebo Natural je k čemu?

Ve vzduchu vírník, na rozdíl od vrtulníku, využívá princip autorotace - rotorové listy roztáčí už jen vítr. Na rozjezd stačilo asi padesát metrů a jsme nad zemí

0/0
6.4.2017 17:07
Foto

R16a61d76i85m 36K58o26u97t21ň54á16k 5969796307218

Na pohon tlačné vrtule :-)

0/0
7.4.2017 18:43

R80o45l75a28n98d49o 20A20r11i89a77s 7828469857440

Ještě než se rozjedeme po startovací dráze, která v Bochoři zůstala po zrušené vojenské základně, roztočí pilot lopatky rotoru. To je ale naposledy, kdy je k tomu zapotřebí motor. Ve vzduchu vírník, na rozdíl od vrtulníku, využívá princip autorotace - rotorové listy roztáčí už jen vítr. Na rozjezd stačilo asi padesát metrů a jsme nad zemí.

A ještě se pane redaktore vrátit na ZŠ a zopakovat fyziku! bez energie odevdané tlačnou vrtulí by to létalo stejně dobře jako kovadlina. Tak totiž vzniká ten "vítr" :-D

0/−2
6.4.2017 14:19

J62a63k86u80b 58Š21a13f91a86n34d61a 7245307441391

Bez energie odevzdané tlačnou vrtulí by to létalo jako kluzák, ne jako kovadlina.

A mimochodem, zde se myslí přímý náhon rotoru.

+1/0
6.4.2017 15:36

J83i50n86d26ř97i17c13h 29H82r86a61d37e74c26k56ý 6365309372182

létající auto to není ani omyle! leda tak vírník s kabinou

+1/−2
6.4.2017 9:04

D30a62d26a66k 33P59e31t34r 7711360214248

Je to virník na cestu. si to přečti ještě jednou a pořádně.:-P

+1/0
6.4.2017 12:11

M58i94c80h55a47l 98U95r97b27a63n 2558839612758

Jestli tohle (ve smyslu "letajici auto") bude nekdy masove rozsirene, tak to bude mrtvych tuplovane ... Ale jinak pekna vecicka. :-)

0/0
5.4.2017 23:16

J33a50r64o22s18l15a87v 10P16o31l63e86n69s58k73y 5576804939

Létající auto /jezdici letadlo/ je slepá cesta vývoje kterou se čas od času někdo snaží znovu prošlápnout. Většinou to skončí strojem který spojuje nevýhody obou konstrukcí tak že to nakonec špatně léta a ještě hůř jezdí. Pri tom všem pesimizmu je ale nutné panu Březinovi přiznat že jeho konstrukce me osobne dava nejvíce smyslu ze vsech co jsem kdy videl. Neboť letové vlastnosti oproti normalnim virnikum zůstávají nezměněny a pokud pozemní pohon je schopen zajistit přepravu z garaze na letiště pak palec nahoru. Samozřejmě stále zůstává otázka zda to stoji za ta přidaná kila co je pak nutné vzit s sebou nahoru a pak tez cena. . .

+4/0
5.4.2017 23:14

L20a60d49i22s26l31a75v 79Ž81e38n21í32š44e62k 6216494978558

Článek o velmi zajímavém výtvoru ( samozřejmě žádné novince - psávalo se o vírnících již v sedmdesátých letech např. ve VTM) je totálně zabitý autorem, a vrcholem je to video!

Jinak panu Březinovi přeji mnoho úspěchů a moc mu závidím splněný sen o kafíčku na Václaváku. Borec!.R^

+1/0
5.4.2017 21:58

D11a30n71i98e16l 52S17t80a48n26ě44k 2194374688888

Nechci být rýpal, ale zřejmě tu někdo porušil letecké předpisy. A ještě se sám usvědčil. Jestli se neplatu tak pod 300 metrů se nad zastavěnou oblastí létat nesmí. Rv

http://www.caa.cz/navody/stiznosti-na-provoz-letadel

0/0
5.4.2017 21:55

O97n12d66ř65e71j 11V51a95r86o39š17č27á77k 9201410527177

S výjimkou vzletu, přistání, nouzové situace a dále na povolení. Jste si jistý, že si o to povolení nepožádal?

+3/0
6.4.2017 9:02

T47o34m 58K35n91o88p88p 7500166725242

Gratuluji panu Březinovi! jsme na prahu revoluce :) kdo by chtěl jezdit po těch zacpaných silnicích že :) [>-]R^ podle mě skvělý nápad!

+2/−1
5.4.2017 21:24

T93o41m64á92š 12V93e75l72č23o46v40s89k39ý 4293298129288

Opravdu profi video, jako by to točila má čtyřletá dcera, možná horší.

+19/0
5.4.2017 21:20

J23i98ř62í 70F16i13š66e29r 3304641487

Co to muselo dát práce, a přitom taková blbost ...... :-)

+5/−1
5.4.2017 20:17
Foto

J76i74ř75í 82D59v44o33ř72á44k 5755629830178

Proti větru letíme rychlostí 180 kilometrů za hodinu, zpátky do Bochoře už se vracíme podstatně rychleji .

Rychlost protivětru ? zpátky do Bochoře už se vracíme podstatně rychleji ? Kolik ? 250 km/h plus ?

Pak Březina vypne zadní motor. Kolik motorů má vírník ?

U vrtulníku by to znamenalo krizovou situaci, ale rotor vírníku poháněný větrem se točí dál. I to z něj dělá vcelku bezpečný stroj.

rotor vírníku poháněný větrem ????

„Vírníku nevadí vítr, déšť, sníh ani vichřice."

Ideální stroj pro výzkum hurikánů .

Trochu jako časopis Hrom.

+3/−4
5.4.2017 20:15

J46i75ř43í 34B86r27o44ž 5619685682477

Klid, paní redaktorka vystudovala nejspíše Fakultu žurnalistiky, technické obory jí jsou vzdáleny asi tak jako mně chov ovcí. Napsala článek o nadšenci, který si postavil vírník, jí se to evidentně líbilo. Jenom neví, jak to funguje a že je to v podstatě velmi zastaralý druh létajícího stroje, jehož jedinou výhodou je to , že je o dost levnější než vrtulník.

+7/0
5.4.2017 20:25
Foto

P86e58t24r 41P69r58o89c44h74á55z18k73a 3682656232564

Mno, levnější není. Pokud vím, tak Mamba se prodává za dva mega a vírník skoro za jednou tolik.

0/0
5.4.2017 21:07

T68o84m78á55š 78V33e10l86č97o65v89s84k94ý 4763318419228

jednou tolik je stejná cena

+7/−4
5.4.2017 21:21

M16a23r21e56k 73V57o13k15á13l 1926724715309

my všichni dříve narození toto slovní spojení chápeme jako JESTE JEDNOU TOLIK

+12/0
5.4.2017 21:38

V35a60c27l60a31v 15K98u83b68i41č79e90k 4407824590345

Přesně... :-)

+4/0
5.4.2017 23:16

J54a88n59a 41M51u36s52i16l42o57v38á 4144973758279

je to začátečník. je přece moc krásné, že se tu lidi snaží dělat něco, co potřebují taky ostatní.

0/0
5.4.2017 20:07

J95a92n35a 92M68u59s44i58l69o20v16á 4174393528259

to já viděla vznášející se kapsli a ta létala s člověkem na palubě a nejprve taky se rozjížděla jako auto. krásné.

+1/0
5.4.2017 20:09

J93i65ř71í 32B53r67o27ž 5829705922187

Hm, vírník. Špatné auto a ještě horší letadlo. Nic nového pod sluncem.:-/

+4/−7
5.4.2017 19:48

J90i18ř24í 71P51e54t63r42á13š 3731441883347

škoda, že nemůže vzlétnout a přistát na místě jako vrtulník.

0/0
5.4.2017 19:25

J40a84r38o24m81í81r 26K45r98á13l 4140229204419

Přistát ano, jen to dost drncne. ;-)

+1/0
6.4.2017 7:03

R14i93c52h35a17r20d 97T65o35m67e61č95e44k 7646835876811

Létající možná, ale k autu to má hodně daleko. Kompromis rozdílných požadavků na silniční a letecký provoz.

+3/−1
5.4.2017 19:22

J89i91ř37í 43P29e37t41r54á55š 3201361733717

kdyby to v dražší verzi mělo 4 kola jako auto, tak by to mohlo bezpečně brzdit v zatáčkách a mohla by se povolit vyšší rychlost, k tomu trošku větší baterii, ale zas by to bylo celkově těžší a ne tolik úsporný. snad až budou ty plánované lepší Lion baterie. věřím, že v budoucnosti to jako auto bude lepší.

0/−2
5.4.2017 19:40

I25v68a46n 42M53a11r98e78k 6904638262

Ani auto ani vrtulník, jen pojízdné létající "vajíčko" . ;-(

+3/−1
5.4.2017 19:16

M30a86r71e88k 24V29o30k11á43l 1286264405299

ať se na mě nikdo nezlobí, ale tohle na SILNICI nepatří ...

+8/−8
5.4.2017 19:04

J49i75ř60í 33P97e74t65r52á55š 3971921893807

bylo by dobrý dopsat proč, abysme názoru rozuměli všichni ;-)

+10/0
5.4.2017 19:21

M74a27r51e43k 80V89o22k45á79l 1136164545819

myslím, že ta popisovaná rychlost kolem 40 není jen tak náhodná, ale v podstatě maximální ... a jestli i v ní vjede do normální zatáčky, tak se to celé převrátí.

+1/−7
5.4.2017 19:42

J65i95ř17í 53P69e80t49r30á12š 3331611323287

ok. jestli to chapu. tak na silnici nepatri. protoze zdrzuje provoz jestli bezne nejede ani 40.

tak ja bych jim fakt doporucil 4 kola dal od sebe a mohlo by to byt vyrazne lepsi nez ted.

0/0
5.4.2017 22:59

J67a65k50u64b 43Š26a89f31a39n49d35a 7265767811581

Takže na silnici nepatří kola, mopedy, traktory, kombajny, kočár s koňmi, chodci, traktůrky na údržbu zeleně v obcích...

+2/0
6.4.2017 15:43
Foto

P36e40t80r 29P90r30o82c85h59á90z48k29a 3982356962494

V rozhovoru v rozhlase říkal, že to jede v podstatě 25km v hodině. Tomu se dá věřit. Do normálního provozu to rozhodně nepatří. Homologaci to nemá jako auto, ale spíše jako stroj se speciálním určením. Aby to dostalo homologaci jako auto muselo by to absolvovat spoustu testů, splňovat bezpečnostní požadavky a tak. To nemluvím o případném střetu s cyklistou nebo chodcem i když v této rychlosti je to skoro nemožné, tedy pokud cyklista nenarazí do vírníku. Ostré hrany vrtule by nikdo do běžného provozu neschválil. To, že to dostalo RZ neznamená, že se s toho stalo auto. Je to opravdu poměrně mizerný létající stroj se spoustou nevýhod a ještě horší auto. Za ty peníze, které to stojí je to jen zábava pro pár bohatých. Vývojově je nepravděpodobné, že by se to někam posunulo. Vírníky překonala letadla i vrtulník. Létajícím autem se dá snad nazvat to co postavil, nebo staví ten konstruktér na Slovensku. To je praktičtější a má to jakous takou budoucnost.:-(

+2/−2
5.4.2017 21:15
Foto

M20a29r66t92i76n 23P61i50š20t65o74r73a 8768148446639

Na silnici nepatří ti, co spěchají.

0/−1
5.4.2017 21:32

V71l47a52d93i34s91l47a47v 73N30o81h57e66j98l 7828207498981

a to jako proc?

0/0
6.4.2017 1:36

L28i37b71o39r 71F42i63l66á67k 6501196270209

Autovírník nepatří na oblohu. Používají ho ti, co spěchají.

0/0
6.4.2017 7:02

J84i23r43i 83F44i62n58k 6957259937748

Na silnici nepatří ti co kochají..

Spěchání při dodržování bezpečnosti nikoho neomezuje, což se o loudání říct nedá..

+1/−1
6.4.2017 12:24
Foto

J55o38s49e41f 68V62o97r75á90č66e64k 5441452448753

Zvláštní názor:-/

+1/0
7.4.2017 4:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.