V hotelích, penzionech a dalších zařízeních se za poslední měsíce ubytovalo celkem 106 767 turistů, což je o 3,5 procenta méně než za stejné období vloni. Celkový počet přenocování je 328 486, což představuje pokles oproti loňsku o 12,4 procenta.
"Nemusí to znamenat velkou ztrátu. Zásadní je, jak zhodnotí sezonu provozovatelé památek nebo dalších služeb. Faktem ale je, že konkurence ze strany jiných krajů stoupá a při propagaci je třeba vymýšlet stále nové věci," uvedl Ivan Marek, ředitel olomoucké reklamní agentury m-Ark.
Například kastelánka hradu Šternberk Helena Gottwaldová si na návštěvnost nestěžuje. "Sezonu jsme zahájili v dubnu a zatím k nám zavítalo výrazně víc turistů než vloni. Snažíme se lidi lákat na různé akce nebo výstavy," zhodnotila Gottwaldová.
Kraj začal turisty lákat i přes sociální sítě
A na turisty líčí i samotný Olomoucký kraj. Jednou z novinek, která má pomoci zvýšit počty návštěvníků v regionu, má být propagace skrze sociální sítě.
Počty turistů ve druhém čtvrtletíPočet ubytovaných hostů (nárůst či pokles oproti roku 2011) Počet přenocování (nárůst či pokles oproti roku 2011) |
"Stejně jako většina ostatních krajů máme účet na Facebooku. Také vzniká mobilní aplikace - průvodce po krajských církevních památkách," shrnula Hedvika Dostálová z oddělení cestovního ruchu krajského úřadu. Na pokles hostů má podle ní vliv to, že lidé mají méně peněz a omezeny jsou i školní výlety.
U cizinců to ale neplatí, těch se v Olomouckém kraji za druhé čtvrtletí roku 2012 ubytovalo celkem 27 461, což je o 1,8 procenta více než za stejné období loni. Míří hlavně do Olomouce, nejvíc je totiž zajímají památky.
"V samotné Olomouci se zvýšil počet návštěvníků z Ukrajiny, Lotyšska nebo Ruska. Město představujeme na veletrzích formou prezentace, letáky už nikoho neosloví. Lákáme také na akce, které se tu konají, třeba na půlmaraton nebo výstavy na Flóře," popisuje Karin Vykydalová z oddělení cestovního ruchu Magistrátu města Olomouce.