Čtyři ze šesti nových autobusů značky Solaris, které od tohoto týdne vystřídaly v olomouckých ulicích stejný počet Karos z poloviny devadesátých let. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Do olomouckých ulic vyjelo místo Karos šest nových autobusů Solaris

  • 5
Do olomouckých ulic vyjelo šest nových autobusů značky Solaris. Jezdit v nich budou cestující linek 14, 16 a 20. Tím navíc omlazování vozového parku dopravního podniku krajského města nekončí, do konce roku 2013 totiž plánuje nákup dalších deseti kusů.

Podle mluvčí dopravního podniku má olomoucká hromadná doprava v porovnání s jinými podobně velkými městy jeden z nejmodernějších vozových parků. Nové Solarisy například nahradily "staré" Karosy, z nichž jednu vyrobili dělníci v roce 1994 a několik dalších bylo ještě o dva roky mladších.

"Olomouc je na špici, co se týká úrovně městské hromadné dopravy. Patříme k nejlepším městům v republice. Bohužel Olomoučané si to příliš neuvědomují. Ale ti, co někam vycestují v rámci republiky a mají možnost srovnání, nám pak píší pochvaly," uvedla mluvčí Magdaléna Kopřivová.

Šestice vozů je první várkou tříletého plánu na nákup celkem 16 autobusů za dohromady více než 79 milionů korun. Poslední z celé dodávky autobusů se v olomouckých ulicích objeví do konce roku 2013. V ten okamžik se vozový park oproti dnešku omladí asi z pětiny. Nové vozy jsou mimo jiné bezpečnější, šetrnější k přírodě a ekonomičtější.

Jeden z šesti nových autobusů značky Solaris, které od tohoto týdne vystřídaly
Jeden ze šesti nových autobusů značky Solaris, které od tohoto týdne vystřídaly...

Nové Solarisy, které od tohoto týdne jezdí na olomouckých linkách 14, 16 a 20.

Jedná se přitom jak o krátké autobusy, z nichž jeden stojí 4,4 milionu, tak o kloubové, které jsou dražší. Jeden takový přijde na 6,6 milionu. "Za každý nový autobus se vyřadí jeden z těch dosluhujících, abychom dodržovali stav vozidel zhruba kolem 80 kusů," vysvětlila Kopřivová. V současnosti olomouckými ulicemi pendluje na svých linkách 77 vozů hromadné dopravy.

Od roku 2015 budou muset být nové autobusy nízkopodlažní

Po nakoupení všech šestnácti autobusů klesne v rámci podniku jejich průměrné stáří z 8 na 5 let. Hranice životnosti je přitom 10 až 15 let. Výměnu vozů se starším datem výroby za ty nové provádí podnik průběžně.

Jeden ze šesti nových autobusů značky Solaris, které od tohoto týdne vystřídaly...

Nový kloubový autobus značky Solaris stál 6,6 milionu korun, běžné kratší verze pak 4,4 milionu.

Současná dodávka rozplánovaná na tři roky bude ale i díky čtyřiceti procentní evropské dotaci výraznější omlazovací kůrou. Do konce roku 2013 by také měly na všech linkách ve městě pendlovat i nízkopodlažní busy. Díky pondělnímu omlazení jich je už 45.

"Navíc podle novely vládního nařízení se od roku 2015 nebudou moci pořizovat jiné autobusy než ty nízkopodlažní," vysvětlil ředitel olomouckého dopravního podniku Vladimír Menšík.

Cestující se navíc v krajském městě brzy dočkají i nových tramvají. Olomoučtí totiž hodlají v letech 2012 a 2013 nakoupit čtrnáct takzvaně obousměrných tramvají, které by v budoucnu obsluhovaly například i plánovanou tramvajovou trať na olomoucké Nové Sady (více o nové trati včetně mapy její trasy čtěte zde).