Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jedna strana končí v polích, z druhé je zákaz. Cyklostezku konečně dostaví

  5:52aktualizováno  5:52
Ze vsi Žešov jezdí do Prostějova každý den desítky cyklistů, trasa však vede podél frekventované výpadovky. Bezpečná cesta pro bicykly existuje k městskému hřbitovu, za městem pak začíná první část cyklostezky. Trasa je ovšem slepá, končí u plotu v poli a ve směru od Prostějova je na ní navíc zakázán vjezd.

Z cyklostezky z Prostějova do Žešova zatím stojí jen část. Úsek končí v polích a z opačného směru je na něj zákaz vjezdu. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Roky trvající podivná situace způsobená problémy s výkupy pozemků se má nyní změnit, aby se cyklisté nemuseli nadále riskantně proplétat mezi auty. Radnice oznámila, že cyklostezku dostaví, po čemž místní volají už dlouho.

„Dva roky už je tam zákaz vjezdu na cyklostezku. A myslím, že úplně zbytečně. Je to nesmysl. Jeden z paragrafů zákona totiž cyklistům nařizuje, že musí jet po cyklostezce, pokud je u silnice k dispozici,“ diví se například František Letocha z Žešova, který na kole jezdí do Prostějova poměrně často. Větší část cesty musí každopádně cyklisté absolvovat po rušné výpadovce.

„Samozřejmě je zde velký provoz, a pokud je člověk na kole, musí dávat pozor za sebe i na krajnici, protože silnice není nijak zvlášť široká. To víte, že mám občas strach, protože řidiči jsou vůči cyklistům bezohlední,“ stěžuje si Letocha.

Zákaz vjezdu na cyklostezku ve směru od města úřady před dvěma lety zdůvodnily tím, že je bezpečnější, když cyklisté najíždějí na výpadovku ještě ve městě, kde platí omezená rychlost, než půl kilometru za ním na nynějším konci cyklostezky. Ta leží směrem od Prostějova vlevo od silnice, kterou je tudíž nutné přejet na druhou stranu.

Magistrát vinil z průtahů při výkupech pozemků církev...

I na výpadovce je nyní rychlost snížena, bezpečné řešení pro cyklisty však přichází až nyní. Prostějovská radnice letos konečně cyklostezku prodlouží až do Žešova.

„Jde o výstavbu dalších tří částí cyklistické stezky mezi Prostějovem a Žešovem. Vybudování stezky přispěje ke zlepšení dopravní obslužnosti Žešova, ke zvýšení bezpečnosti silničního a cyklistického provozu a také k rozšíření rekreačních a sportovních možností ve městě,“ uvedl náměstek primátorky Prostějova odpovědný za investice Zdeněk Fišer.

Všechny tři etapy vyjdou zhruba na 10 milionů korun, přičemž až 75 procent by měla pokrýt dotace. Pro letošek má město v rozpočtu 4,5 milionu a plánuje vybudovat trasu kolem zahrádkářské kolonie a benzinové stanice přes dálnici až po odbočku do Žešova. Tento úsek představuje nejnebezpečnější část cesty. Závěrečné propojení s Žešovem, které už vede pouze po místní komunikace, přijde na řadu příští rok.

„Spoustu let nám město slibovalo, že cyklostezku dokončí, a já už jsem tomu skoro nevěřil. Byly tam potíže s výkupy pozemků. U silnice jsem nyní viděl nějaké pokácené stromy, takže se asi konečně začne stavět,“ oddechl si František Letocha.

Právě na výkupy pozemků se prostějovská radnice odvolávala, když vysvětlovala průtahy při stavbě cyklostezky. Ačkoliv vlastníků půdy bylo několik, radnice kritizovala pouze římskokatolickou církev.

„Pro výstavbu cyklostezky je nutné vykoupit část pozemku o výměře kolem 2 400 metrů čtverečních, což při požadované ceně 500 korun za metr činí 1,2 milionu korun. Město ctí spravedlivý přístup ke všem partnerům. Nemůžeme vzhledem k ostatním výkupům vyhovět nepřiměřeným cenovým podmínkám zbývajících majitelů. Abych pravdu řekl, zejména přístupu žešovské farnosti vůbec nerozumím,“ prohlásil náměstek primátorky Jiří Pospíšil.

...ta kritiku odmítá s tím, že byla ochotna jednat

Římskokatolická církev to však označila za nesmysl a prohlášení Pospíšila odmítla.

„Každého napadne pár důvodů, proč se takhle město chová,“ reagoval mluvčí Arcibiskupství Olomouckého Jiří Gračka. Zřejmě tak narážel na složení radniční koalice, ve které jsou v Prostějově mimo jiné i komunisté.

„Mediální humbuk je jedna věc, realita je ovšem jiná, daleko jednodušší. Původní částka vyšla z předběžných diskusí, ale nic nebylo závazné. Městu jsme poslali dopis, že jsme ochotni a připraveni o ceně jednat a stavbě cyklostezky rozhodně nebudeme bránit,“ vysvětlil Gračka.

Podle náměstka primátorky Fišera by stavební práce na dlouho očekávané cyklostezce do Žešova mohly začít již během jara.



Bomba slevy
Bomba slevy

Chcete mít přehled o těch nejlepších slevách a nakupovat chytře?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.