Z D1 bude při její modernizaci kvůli kolonám spíše velké parkoviště, bojí se řidiči. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Náhrada D1 pro půl Moravy vede přes Olomoucký kraj. Zásah dostane R35

  • 25
Přes Olomouc a Mohelnici dále na Hradec Králové. To je na následující měsíce při modernizaci dálnice D1 trasa, na kterou vyrazí řidiči ze střední, severní a také východní Moravy ve snaze vyhnout se kolonám. I tato objížďka má však slabé místo, je jím most u Mohelnice.

Modernizace D1, která začíná už ve čtvrtek, zasáhne v Olomouckém kraji především pro region životně důležitou rychlostní komunikaci R35 mezi Olomoucí a Mohelnicí.

"Musíme být samozřejmě připraveni, že mnoho řidičů především ze severní, střední a východní Moravy nebude chtít jezdit na Prahu po dálnici D1, kde budou omezení v dopravě, ale rozhodne se v našem regionu pro jízdu na Hradec Králové. V tom případě se výrazně zvýší provoz na R35 a mohou nastat komplikace," uvedl Alois Mačák, náměstek olomouckého hejtmana zodpovědný za dopravu .

Podle něj největší komplikace může nárůst dopravy na R35 způsobit na vjezdu do Mohelnice, kde je potřeba předtím, než se auta dostanou na výpadovku na Hradec, překonat most.

"To je slabé místo, kde zřejmě budou problémy," upozorňuje Mačák.

Podobně vidí situaci mohelnický místostarosta Pavel Kuba. "Doprava nám v Mohelnici naroste, o tom není sporu. Bude hodně záležet na ukázněnosti a ohleduplnosti řidičů," uvedl Kuba.

Náměstek Mačák má před sebou jednání s policií a Ředitelstvím silnic a dálnic, které je investorem přestavby dálnice D1.

"Teď můžeme jen předvídat, ale konkrétní problémy se ukážou až při provozu. Chceme se ale domluvit na takových opatřeních, aby dopravní komplikace v našem kraji způsobené modernizací dálnice D1 byly co nejmenší," doplnil Mačák.

Objízdná trasa při modernizaci D1 vede v Olomouckém kraji ve směru na Prahu přes Olomouc a Mohelnici dále na Hradec Králové a D11 (vyznačena fialově). Na stávající trase zahrnující dálnici D1 a navazující nejčastější možnosti cesty do Olomouce, Zlína a Ostravy (vyznačeno modře) nastanou s největší pravděpodobností kvůli rozsáhlé rekonstrukci D1 komplikace.

Z D1 bude kvůli kolonám parkoviště, bojí se řidiči

Že kraj projde během oprav D1 zatěžkávací zkouškou, je jasné i ze slov šoférů.

"Osobně očekávám, že se D1 změní v hodně dlouhé parkoviště, takže do Prahy rozhodně budu jezdit přes Hradec a ne po D1," uvedl Jiří Sedláček z Olomouce, který do Prahy jezdí služebně i několikrát týdně.

D1 = 100 000 aut za jeden den

Dálnice D1 spojující Prahu, Brno a Ostravu je nejvytíženější komunikací v České republice. Každý den po ní projede kolem 100 tisíc vozidel. Vytíženosti odpovídá také žalostný technický stav dálnice, která je na sklonku své životnosti.

"Modernizace dálnice D1 bude zatěžkávací zkouškou pro všechny řidiče, kteří se po komunikaci pravidelně dopravují. I přes maximální snahu zajistit plynulý provoz po celou dobu modernizace čekáme problémy," sdělil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.

Obává se ale toho, že podobně bude uvažovat hodně řidičů a dopravu na Prahu přes Hradec to může zkomplikovat. "Horší než ty uzavírky D1 to ale snad nebude," doufá Sedláček.

Objížďka problematické D1 směrem z východní Moravy pravděpodobně řadu řidičů navede na Přerov, který už tak má s dopravou velké problémy a marně čeká na dokončení svého 24kilometrového úseku dálnice, konkrétně Říkovice - Přerov - Lipník nad Bečvou.

Tato dostavba však součástí nynějších úprav D1 není.

"Přerov je doslova zahlcený, každé auto jedoucí po D1 musí projet přes město. Dostavba dálnice je životně důležitá jak pro Přerov, tak pro celý region. Bohužel stát realizaci pořád odsouvá," uvedl primátor Přerova Jiří Lajtoch.

Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že dostavbu D1 u Přerova nebylo možné spojit s modernizací. "Jsou to samostatné akce, o které se zvlášť soutěží a jsou také samostatně financovány," sdělila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Podle ní na úsek Přerov - Lipník běží výběrové řízení na dodavatele stavby a jsou i peníze.

"Věříme, že bychom mohli začít stavět ještě letos nebo příští rok," odhaduje Vápeníková.

Mnohem problematičtější je desetikilometrový úsek Přerov - Říkovice. "Tam ještě nejsou vykoupené všechny potřebné pozemky. Pořád zbývá zajistit ještě zhruba deset procent ploch. Také není jisté, zda stavbu tohoto úseku zařadí ministerstvo dopravy v příštím roce mezi priority a uvolní na ni finance," přiblížila současnou situaci Vápeníková.

Podle Lajtocha už přišel Přerov kvůli odkladům dostavby dálnice o několik investorů. "Investor měl zájem postavit tu velké překladiště, jenže neměl jistotu, že tady bude dálnice, a přestěhoval svůj projekt jinam," popsal přerovský primátor.

Jak budou vypadat uzavírky na dálnici D1

21. června 2012