Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Politici opět slibují obchvaty vesnicím ničeným kamiony z ptenské pily

  5:54aktualizováno  5:54
Olomoucké hejtmanství slíbilo, že zrychlí práce na obchvatech obcí v okolí pily ve Ptení na Prostějovsku, kde obyvatele zatěžuje těžká kamionová doprava. V uplynulých deseti letech se přitom nic moc nepohnulo. Starostové se teď před blížícími se volbami ozvali a hejtmanství začalo problém znovu řešit.
Pila ve Ptení v posledních letech stále zvyšuje výrobu, okolní vesnice ale kvůli tomu trápí průjezd desítek těžkých kamionů denně.

Pila ve Ptení v posledních letech stále zvyšuje výrobu, okolní vesnice ale kvůli tomu trápí průjezd desítek těžkých kamionů denně. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Ptením na Prostějovsku denně projede kolem dvou stovek těžkých kamionů. Zdejší silnice ani domy nejsou na takový nápor stavěné a obyvatele hluk, otřesy, zplodiny a prach přímo pod jejich okny už léta otravují.

„Když jede přes obec kamion, a to říkám doslova a do písmene, tak se lidem doma třepou hrníčky. Silnice je úzká a vede hustou zástavbou. Otřesy se podepisují na stavu domů. Provoz je navíc pro lidi nebezpečný,“ popisuje starosta Ptení Jiří Porteš. Podobná situace je také v nedalekém Vícově nebo Ohrozimi.

Ve Ptení sídlí pila a výrobce desek, kteří v současné době zaměstnávají kolem 350 lidí a do budoucna plánují nabrat dalších asi 150 pracovníků.

„Na jedné straně máme pracovní místa, na druhé kamiony. Pro nás je nejschůdnějším řešením obchvat,“ vysvětluje Porteš.

Plány na obchvat existují už od devět let

Zpracovaný projekt přitom existuje již od roku 2007. Kvůli pozdější insolvenci pily, která před lety téměř zastavila výrobu, však celý plán skončil v šuplíku.

„V současné době je už kamionová doprava neúnosná. Starostu zde dělám deset let. Deset let se obchvat řeší a dodnes se to nikam nepohnulo,“ stěžuje si také starosta Ohrozimi Michal Lukeš.

Ohrozim už dokonce měla platné územní rozhodnutí a souhlas 88 z celkem stovky vlastníků.

„Správná doba se však promeškala. Po digitalizaci katastru se bude muset vše dělat znovu. Na nedávném setkání samospráv s vedením kraje v Olomouci se proto starosta Ptení ozval,“ řekl Lukeš.

Hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil vzápětí do Ptení přijel a slíbil, že celou věc začne rychle řešit. „Do dvou týdnů se uskuteční schůzka, na které se starosty a zástupci majetkoprávního odboru opět otevřeme výkupy pozemků,“ prohlásil.

Hejtman: V krajním případě bude nutné vyvlastňovat

V každé obci je podle něj v průměru deset majitelů, kteří půdu pod plánovaným obchvatem prodat nechtějí. Kraj proto bude muset prověřit, jakou cenu jim v minulosti úřady nabídly a za jakých podmínek. Zároveň se bude muset aktualizovat projektová dokumentace.

„Na silnice druhých tříd jsou evropské peníze, proto musí být do roku 2018 jasno, že to skutečně prostavíme. Do té doby musí být vykoupeny pozemky a musí být stavební povolení. U trojek budeme obchvat financovat z vlastních prostředků, což se týká Ptení. Tam by to mělo být nejrychleji,“ prohlásil hejtman.

Obchvaty Ptení, Ohrozimi, Vícova a severní obchvat Prostějova by podle něj měly zaručit, aby kamiony nejezdily po silnicích druhých a třetích tříd, ale tou nejkratší možnou cestou dojely na dálnici a pokračovaly dál do světa.

„V krajním případě budeme muset přistoupit k vyvlastnění, protože je v zájmu lidí nastartovat stavby velice rychle,“ varoval hejtman.

Pila ve Ptení v posledních letech neustále zvyšuje výrobu

Například ptenská Pila Javořice se dostala z insolvence a už několik let navyšuje výrobu. Loni měla obrat víc jak miliardu a v nejbližších letech by se chtěla dostat na 450 tisíc kubíků ročně. Letos to bude asi 300 tisíc.

„To znamená, že suroviny i výrobky budeme muset nějak přivézt a odvézt,“ řekl ředitel pily Jan Vařeka.

Firma v roce 2007 nechala zpracovat projekt obchvatů Ptení, Ohrozimi a Vícova a zaplatila za něj 6 milionů korun.

„Projekt nyní oprášíme. Největší překážkou však bude jednání o prodeji půdy. Týká se asi dvou stovek lidí. Naše právnička v minulosti se 160 z nich jednala a nyní jsme schopni nabídnout faktickou právní pomoc při odkupu pozemků,“ slíbil Vařeka.

Rozbořil prohlásil, že stejně jako u severního obchvatu Prostějova tak i v případě Ptení, Ohrozimi i Vícova kraj garantuje cenu 600 korun za metr půdy, pokud se bude jednat o pozemky přímo pod stavbou. Jinak se cena orné půdy pohybuje mezi 20 až 30 korunami. Na 600 korunách začínají ceny stavebních parcel.

„Projednávali jsme i možnost, že by se využila železnice. Podle vedení pily by ovšem šlo jen o 15 až 20 procent produkce. Je to jedna z možností, ale není to dlouhodobé řešení. Proto musíme postavit obchvaty,“ dodal hejtman.

Podobných případů jsou podle něj v Olomouckém kraji desítky. „Doufám, že i po volbách bude nová politická reprezentace postupovat v souladu se zájmy obyvatel,“ řekl Rozbořil. Sám už v podzimních krajských volbách za ČSSD kandidovat nemůže, protože jako jeden z obviněných figuruje v aféře Vidkun. Rozbořil popírá, že by udělal něco protizákonného a odmítl odstoupit z funkce.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.