Kolony nejsou v Přerově ničím výjimečným, při uzavírkách ale někdy dochází i k dopravním kolapsům (na snímku situace při částečné uzavírce Polní ulice v listopadu).

Kolony nejsou v Přerově ničím výjimečným, při uzavírkách ale někdy dochází i k dopravním kolapsům (na snímku situace při částečné uzavírce Polní ulice v listopadu). | foto: Luděk Peřina, ČTK

Auty přetížený Přerov začíná být nebezpečný, ukázala mapa nehod

  • 3
Pořádně zbystřit by měli řidiči, kteří na svých cestách projíždí přes Přerov a jeho okolí, především pak pokud jedou po silnici I/55. Právě tady se totiž podle specializované mapy nachází nejrizikovější místa na cestách v Olomouckém regionu, kde se v posledních letech stalo nejvíc vážných dopravních nehod.

Mapu rizikových míst sestavila pojišťovna Allianz na základě údajů o dopravních nehodách evidovaných policií. Shrnuje místa nejčastějších havárií s vážnými následky v období let 2013 až 2015 na dálnicích a silnicích I. třídy.

Z prvních pěti vybraných míst se tři nacházejí přímo na okrajích Přerova, celkem se zde během tří let stalo 16 vážných nehod, při kterých dva lidé zemřeli a patnáct bylo zraněno.

„Podmínkou pro zařazení konkrétního místa do automapy bylo, že na dané silnici se za poslední tři roky přihodily minimálně dvě na sobě nezávislé vážné dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo úmrtím a současně mezi těmito tragickými místy nebyla vzdálenost větší než 100 metrů. Nehodové lokality byly dále porovnány podle četnosti dalších drobnějších nehod v daném místě,“ popsal mluvčí pojišťovny Václav Bálek.

Z výsledků vyplynulo, že nejrizikovějším místem regionu je křižovatka v přerovské Hulínské ulici na jižním okraji města u místní části Lověšice. Silnice slouží jako výpadovka na Otrokovice a především směrem k Říkovicím, kde je nájezd na D1, která tu prozatím končí. Při pěti vážných nehodách tu jeden člověk zemřel, dva byli zraněni těžce a pět lehce.

Na silnice od Přerova k nájezdu na D1 bylo za tři roky 32 nehod

Rizikový je ovšem podle údajů policie prakticky celý úsek až k nájezdu na dálnici.

„Je téměř rovný a to řidiče láká k rychlejší a riskantnější jízdě. Celkem se zde v daném období stalo 32 nehod, s celkovou bilancí dva mrtví a 25 zraněných. Nejčastějšími příčinami bylo nedání přednosti v jízdě, nezvládnutí řízení, nevěnování se jízdě a nedodržení bezpečné vzdálenosti, pět nehod pak zavinila zvěř,“ shrnula přerovská policejní mluvčí Miluše Zajícová.

Jen o necelý kilometr blíž k centru se navíc nachází další rizikové místo, které obsadilo v žebříčku pátou příčku - křižovatka v ulici 9. května u areálu firmy Montáže Přerov. Zde bylo při šesti nehodách zraněno šest lidí.

Trojici kritických přerovských míst pak doplňuje na druhé straně města konec rovinky od Kokor na cestě směrem od Olomouce, kde si pět nehod vyžádalo mimo jiné jeden lidský život.

Nerizikovější místa v Přerově dle Allianz Automapy.

Nerizikovější místa v Přerově dle Allianz Automapy.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Dva rizikové úseky tak leží přímo na silnici I/55, třetí je na odbočce z ní. Právě tuto silnici totiž zahlcují denně tisíce osobních i nákladních aut, pro které měl přitom už dávno vyrůst čtyřproudový obchvat Krčmaně (více čtěte zde) a zbylá část D1 kolem Přerova. Podle místních i odborníků tak anketa jen potvrzuje, že objem dopravy už dosáhl kritické úrovně.

„Silnice I/55 nyní slouží zejména pro dálkovou a mezistátní dopravu. S rostoucí intenzitou provozu je rizikovost uvedených míst skutečně vysoká, což navíc zhoršuje skutečnost, že ve dvou případech se jedná o ‚vnitřní‘ úseky, kde se provoz kumuluje, neboť je využívají i místní,“ říká mluvčí magistrátu Lenka Chalupová.

„Bylo to z delšího časového horizontu očekávatelné. Většinou hraje roli kombinace spěchu, nepřiměřené rychlosti a v některých případech i nesprávný způsob jízdy. Pokud se navíc třeba uzavře jedna ulice kvůli opravám, tak ve zbytku města kvůli nedostačující kapacitě objízdných tras narůstá hustota provozu nad rozumnou mez,“ dodává dopravní expert a koordinátor organizace BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz.

Pomoci může jen dálnice, její dostavba ale potrvá ještě roky

Jeho slova názorně ilustrovala druhá polovina listopadu, kdy byla v Přerově jednosměrná uzavírka klíčové Polní ulice. Kolony se hlavně zpočátku táhly celým městem (psali jsme zde).

Dostavba D1 přitom ještě minimálně několik let potrvá. Na úseku od Lipníku nad Bečvou už dělníci pracují, hotový však bude nejdřív v roce 2018. Poslední kus D1 mezi Přerovem a Říkovicemi se pak měl začít stavět v půli příštího roku, zda tomu tak ale bude, je nejisté, protože dosud neskončily výkupy pozemků, byť se posunuly kupředu (podrobnosti zde).

Na tom, že dopravní zátěž Přerova po dokončení dálnice výrazně klesne, se přitom všichni shodují.

„Je pravděpodobné, že dokončení D1 se odrazí na snížení nehodovosti nejen v daném úseku, ale také v samotném městě, které je nyní zatíženo právě nákladní tranzitní dopravou,“ uvedla Zajícová.

„Chybějící dálnice a k ní promyšleně připojené ostatní silnice situaci dramaticky zlepší. Přerov je bohužel ukázkou toho, kam vede rostoucí průmysl ve městě v kombinaci s tranzitní přepravou,“ řekl Charouz.