Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Janeček, MAFRA

Až polovina autobusu denně. Černých pasažérů v Olomouci výrazně přibylo

  • 7
V průměru 35 lidí, což představuje polovinu kapacity standardního autobusu, loni denně odhalili v olomoucké MHD revizoři místního dopravního podniku. Podle údajů společnosti se o cestování bez platné jízdenky neúspěšně pokoušelo celkem 12 600 lidí, což je zhruba o třetinu více než o rok dříve.

Počet přistižených černých pasažérů v krajském městě v posledních letech postupně klesal. A to z 11 tisíc v roce 2009 na loňských 9 200 lidí. Na to, proč se tento trend loni zastavil, respektive proč lidí bez jízdenky náhle o 3 400 přibylo, je podle zástupců dopravního podniku těžké odpovědět.

„Riskovat jízdu bez platného jízdního dokladu je rozhodnutím každého jednotlivce. Pracovníci přepravní kontroly důvody samozřejmě nezjišťují,“ uvedla mluvčí podniku Martina Krčová.

Vývoj počtu černých pasažérů

2014: 12 600
2013: 9 200
2012: 9 700
2011: 10 000
2010: 10 000
2009: 11 000
2008: 9 800
2007: 12 000

(zdroj: Dopravní podnik města Olomouce)

Podle ní dopravní společnost loni počty revizorů nenavýšila, kontrolu v autobusech a tramvajích MHD má dlouhodobě na starosti deset zaměstnanců. Z nárůstu počtu černých pasažérů je zřejmé, že jako prevence nezafungovaly ani vyšší pokuty, které dopravní podnik upravil v polovině předloňského roku z 1 000 na 1 500 korun.

Ovšem i po zvýšení sankce cestující může jízda načerno stát „jen“ 700 korun. A to v případě, že přirážku k jízdnému uhradí hotově na místě či do 15 kalendářních dnů.

Vybrané pokuty vzrostly jen mírně, skončil prodej pohledávek

Revizoři loni udělili černým pasažérům pokuty za téměř 19 milionů korun. Do pokladny podniku nakonec přiteklo 4,1 milionu korun, což je jen o 323 tisíc korun víc než o rok dřív. Na výši vybraných pokut se tak velký nárůst počtu černých pasažérů výrazněji neprojevil.

„Tržby z přirážek jsou složeny z různých sazeb a z odprodaných pohledávek. Tento odprodej byl loni v červnu ukončen. Tím vznikl půlroční výpadek tržeb za odkupy,“ vysvětlila mluvčí poměrně nízký nárůst příjmů z pokut.

Spolupráci s externí firmou, která vykupovala nezaplacené sankce, dopravní podnik ukončil kvůli změnám v legislativě.

„Zejména úpravou advokátního tarifu došlo k likvidaci trhu s bagatelními pohledávkami. Ochrana dlužníka před věřitelem byla posílena natolik, že vymáhání externím způsobem bylo zcela potlačeno,“ napsalo vedení olomouckého dopravce ve výroční zprávě podniku za loňský rok.

Společnost kvůli tomu přešla na soudní vymáhání nezaplacených pokut. „I nadále dlužníkům hrozí, že po nich může dluhy vymáhat exekutor. Stejně tak platí, že jízda bez platného jízdního dokladu může člověka ve finále vyjít i na tisíce korun,“ podotkla mluvčí.

Dva revizoři skončili loni po napadení v pracovní neschopnosti

Beze změn však zůstává také chování některých agresivních pasažérů vůči revizorům.

„Verbální útoky se vyskytují v každodenním provozu, fyzické útoky nahodile. Mezi občasnými drobnými poraněními zaměstnanců přepravní kontroly jsme v roce 2014 zaznamenali dva vážnější případy poranění s následkem pracovní neschopnosti,“ uvedla mluvčí.

Olomoucký dopravní podnik loni přepravil v autobusech a tramvajích městské hromadné dopravy celkem 52 193 lidí, což je o 335 méně než v roce 2013. Podle Krčové pokles zapříčinil vyšší prodej jednotlivých jízdenek na úkor těch časových, které se promítají do statistických výpočtů přepravených pasažérů příznivěji.