Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Josef Vostárek, MAFRA

Miliardová oprava trati do Jeseníku končí, vlaky zrychlí jen o pár minut

  • 3
Na železniční trať z Bludova do Jeseníku se po několikaměsíčních opravách za téměř miliardu korun vrátily první vlaky. Cestující získali větší pohodlí na nádražích a zastávkách, výraznější zrychlení cestování ale opravy nepřinesly.

Výluky spojené s cestováním náhradními autobusy museli lidé vydržet výrazně déle, než bylo původně v plánu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž musela ukončit smlouvu s původním dodavatelem části stavby, sdružením firem Klemet a maďarské A-Híd, které nebylo schopno ani začít. Stavět tak začal až letos nově vybraný dodavatel, společnost Eurovia.

Šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík si pochvaluje, že trať je konečně opravena.

„S původním dodavatelem části trati to byl průšvih. Když si stavební firma vezme větší sousto, než je schopna zvládnout, je z toho vždycky problém. Důležité bylo, že nový dodavatel vše zvládl a trať je konečně znovu v provozu. Lidé už na to netrpělivě čekali,“ říká Žmolík, který je rovněž starostou Lipové-lázní, jedné z obcí na „severní“ trati.

Modernizace trati stála téměř 994 milionů korun, z toho dotace od Evropské unie činí necelých 774 milionů korun. Hlavním přínosem je pohodlnější cestování, vyšší bezpečnost a zvýšení traťové rychlosti.

„Cestující ocení nová nástupiště s bezbariérovým přístupem a zrychlení dopravy v tomto úseku. Například mezi Bludovem a Hanušovicemi bylo možné díky stavebním úpravám zvýšit traťovou rychlost z původních 65-75 až na sto kilometrů za hodinu,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Vlaky zrychlí maximálně o pět minut

Vyšší traťová rychlost v některých úsecích však nepřinese cestujícím tak výraznou časovou úsporu, na kterou čekali.

„Jízdní doby u spěšných vlaků a rychlíků se zkrátí maximálně o čtyři až pět minut, u osobních vlaků je to ještě méně. Důvodem malé časové úspory je členitá trať s častými zatáčkami a stoupáním, takže vyšší traťové rychlosti mohou vlaky dosáhnout jen na části tratě,“ vysvětlila Šubová.

Podle Žmolíka je tak malé zrychlení pro lidi téměř nepodstatné. „Železnice může být pro lidi atraktivnější jenom tehdy, pokud zvýšení komfortu a bezpečnosti jde ruku v ruce se zkrácením jízdní doby. Obávám se, že kvůli tak malé časové úspoře se zájem cestujících o jízdu po této trati příliš nezvýší,“ míní Žmolík.

Na trati také zavedli dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení z dispečinku v Šumperku. Výraznou proměnu za sebou mají železniční stanice Ruda nad Moravou a Bohdíkov a také šest zastávek: Bludov lázně, Bohutín, Bartoňov, Komňátka, Raškov a Hanušovice Holba. Vedle nových nástupišť je zde také nové osvětlení, rozhlas a přístřešky.

„Přístup cestujících na nástupiště v železničních stanicích nyní zajišťuje centrální přechod, který vede od výpravních budov do čela nástupišť,“ vysvětlila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Výrazně bezpečnější jsou také železniční přejezdy, mínusem je naopak to, že na stanicích jsou místo vyhřívaných čekáren pouze přístřešky.

Do prosince nebude jezdit většina spěšných vlaků a rychlíky

Velký význam modernizace pro turistiku vidí ředitelka Sdružení cestovního ruchu Jeseníky Andrea Závěšická.

„Zvýšení kvality cestování po železnici přispěje k dobrému jménu Jeseníků jako významné turistické destinace. Protože jde o horskou trať, je to velké lákadlo. Hodně lidí se chce projet po trati, kterou proslavil komiksový hrdina Alois Nebel. Vyšší komfort určitě uvítají,“ řekla Závěšická.

České dráhy zatím mohly nasadit na železniční trať pouze osobní vlaky, spěšné vlaky a rychlíky budou ještě několik týdnů nahrazovat autobusy.

„Až do 9. prosince SŽDC uvádí do provozu zabezpečovací zařízení na přejezdech. Vlaky Českých drah mají proto na přejezdech nařízenou pomalou jízdu, což by u spěšných vlaků rozvázalo vazby a narušilo spojení,“ vysvětlila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová. Jedinou výjimkou u spěšných vlaků je vlak 1634.

Tahanice mezi SŽDC a původním dodavatelem části stavby, který nedodržel smlouvu, nakonec trvaly rok. Spor skončil smírem - vyměřené penále ve výši 59 milionů korun nedostane v penězích, ale v materiálu pro stavby železnic.

„SŽDC podle dohody získala materiál v hodnotě penále, který využije na jiných stavbách. Z našeho pohledu je spor ukončen,“ řekla Šubová.