Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zachránil šumperský Pars, teď zamířil do nejvyšší české manažerské ligy

  12:54aktualizováno  12:54
Šumperskému Parsu šéfoval v době, kdy se železniční opravárenství potácelo v krizi. Přesto firmu dostal do černých čísel a postupně ji přivedl k rekordním tržbám. Teď Tomáš Ignačák zamířil do postu generálního ředitele společnosti Škoda Transportation, tedy do české manažerské špičky.

Dosavadní generální ředitel a předseda představenstva šumperské firmy Pars nova Tomáš Ignačák nyní bude řídit kolos Škoda Transportation. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

V čele kolosu zaměstnávajícího kolem pěti tisíc lidí Ignačák vystřídal Josefa Bernarda. Ten přivedl Škodu Transportation, která před lety koupila právě i šumperský Pars, k nejvyšším tržbám a nejvyšší zakázkové náplni v historii.

„Skupina Škoda Transportation má dnes skvělou pozici na trhu, proto bych se z postu generálního ředitele chtěl především soustředit na správné využití růstových příležitostí na zahraničních trzích, které se nám v posledních letech otvírají a na kterých je společnost úspěšná. Řídit firmu, jako je Škoda Transportation, považuji za velkou výzvu a doufám, že přispěji k jejímu dalšímu rozvoji,“ řekl Ignačák.

Svou kariéru spojil od začátku s vlaky spíše jen náhodou, i když oba jeho rodiče byli železničáři.

„Vystudoval jsem elektrotechniku na Vysokém učení technickém v Brně, takže obor, který s železnicí nijak přímo nesouvisí. Po škole a vojně jsem se rozhodoval, kam jít. Lákala mě práce ve zprivatizované firmě, jejíž nový vlastník měl zájem podnik dál rozvíjet, a tak jsem se dostal do Parsu,“ vysvětlil.

Podnik zachránila sázka na modernizace

Začal pracovat na technickém úseku, kde se postupně stal vedoucím oddělení. Později vystřídal několik funkcí ve vedení, až se dostal na pozici generálního ředitele a předsedy představenstva, kterou zastával od roku 2000.

Kolos Škoda Transportation

Mateřská společnost Škoda Transportation a její dceřiné firmy se cíleně zaměřují na obor dopravního strojírenství. Mezi klíčové výrobky tohoto kolosu patří nízkopodlažní tramvaje, elektrické lokomotivy, metro, příměstské vlakové jednotky, trolejbusy, ale například i trakční motory nebo kompletní pohony pro dopravní systémy. Jen za uplynulé čtyři roky investovala plzeňská Škoda Transportation čtyři miliardy korun do výzkumu a vývoje nových systémů, technologií a postupů.

Ve vedení firmy přejmenované později na Pars nova začal působit v době, kdy se železniční opravárenství potácelo v krizi. Firmu dostal ze „stavu nouze“ a přivedl ji postupně do černých čísel a k rekordním tržbám.

Pars nova se do té doby specializovala na opravy železničních vozů, pod vedením Ignačáka se však zaměřila mnohem více na takzvané komplexní modernizace, tedy přestavby zastaralých vlaků na moderní soupravy. A právě sázka na modernizace vlaků pomohla překonat krizi.

„Bylo to klíčové rozhodnutí. Zpočátku se nám dařily modernizace v oblasti tramvají, které jsme takto přestavěli pro řadu měst u nás a v Evropě. Zkušenosti jsme poté zúročili na oživujícím se segmentu železnice. Díky tomu se naše situace zásadně změnila k lepšímu. Během desíti let se nám podařilo zvednout tržby na pětinásobek,“ řekl Ignačák.

Je to prestiž pro region, hodnotí odborníci

Šéf krajské hospodářské komory Bořivoj Minář vidí v postupu Ignačáka do nejvyšší tuzemské manažerské ligy uznání celé krajské ekonomice.

„Jsem rád, že náš region produkuje tak významné hráče. Nezbývá než panu Ignačákovi popřát hodně úspěchů,“ řekl Minář.

Podobně hodnotí Ignačákův postup až na manažerský vrchol také starosta Bludova Pavel Ston. Právě z vesnice ležící nedaleko Šumperka úspěšný manažer Ignačák pochází.

„Samozřejmě jsem hrdý na to, že občan Bludova dosáhl na jednu z nejvýznamnějších manažerských pozic v České republice. Je to velmi schopný a cílevědomý člověk,“ hodnotí bludovský starosta.

Psycholog: Základem je intelekt i umění pomíjet nepodstatné

Renomovaný psycholog Lubomír Smékal za touto kariérní dráhou vidí souhru více věcí.

„Jsou to osobnostní předpoklady, intelekt. Řekl bych, že velký význam má schopnost vidět věci jasně, ale také schopnost zjednodušovat a pomíjet nepodstatné. Je řada lidí, kteří jsou chytří, ale spíš si věci komplikují,“ sdělil Smékal. Podle něj je nezbytná velká odvaha a taky schopnost jít si tvrdě za svým.

„Svou roli hraje rovněž intuice a svým způsobem i štěstí,“ poznamenal psycholog a doplnil, že na takovém postu musí být člověk velmi odolný, aby odolal extrémnímu tlaku.

„Musí být vytrvalý, houževnatý, zvládat vypjaté stresové situace. Když to shrnu, na těchto postech jde většinou o lidi, kteří mají schopnost aktivního ovlivňování věcí v sobě a kolem sebe,“ uzavřel Smékal.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.