Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dostavba D1 od Přerova k Lipníku letos nezačne, ÚOHS zrušil tendr

  12:28aktualizováno  12:28
Snad na konci roku 2016, ale to jen tehdy, když se nevyskytne žádná další překážka. Takový je nyní výhled dokončení dostavby předposledního chybějícího úseku dálnice D1 od Přerova k Lipníku nad Bečvou.

Dálnice D1 bude ve směru od Ostravy zatím i nadále končit u Lipníku nad Bečvou, antimonopolní úřad totiž zrušil výběrové řízení na dostavbu úseku k Přerovu. (ilustrační snímek) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Antimonopolní úřad totiž zrušil výběrové řízení a zahájení stavebních prací se tak znovu odkládá nejméně o půl roku.

Přípravu stavby čtrnáctikilometrového úseku zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže předběžným opatřením v červnu, kdy začal v zakázce za zhruba 6,6 miliardy zkoumat nastavené lhůty. V uplynulých dnech pak rozhodl, že nebyly dle pravidel, a výběrové řízení proto zrušil.

"Ředitelství silnic a dálnic ČR při zadávání nadlimitní veřejné zakázky: Dálnice D1, stavba 0137 Přerov - Lipník n. Bečvou nedodrželo postup stanovený zákonem tím, že nestanovilo dostatečnou lhůtu pro doručení žádostí o účast s ohledem na předmět veřejné zakázky, přičemž tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky," vysvětlil úřad ve svém rozhodnutí.

Uchazeči totiž potřebovali oprávnění, které vydává Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) sice opakovaně lhůtu prodlužovalo, ani jednou ale nedosáhla úřadem požadovaných 60 dní.

"V případě dodavatelů, kteří by si museli v souvislosti s účastí v soutěži potřebný doklad o autorizaci opatřit, mohla být nedostatečná délka stanovené lhůty pro podání žádostí o účast odrazující natolik, že zájem o účast v tomto zadávacím řízení vůbec neprojevili, a žádost tak vůbec nepodali," shrnuje rozhodnutí úřadu.

ŘSD se neodvolá, rychlejší pro něj bude vypsat nový tendr

To už je pravomocné, ŘSD se proti němu nebude odvolávat. "Jsme přesvědčeni, že jsme nepochybili, přesto proti rozhodnutí nepodáme rozklad. Jde nám totiž hlavně o co nejrychlejší zahájení stavby bez dalších výrazných odkladů," uvedla vedoucí oddělení komunikace ŘSD Martina Vápeníková.

Předposlední chybějící část D1 z Přerova do Lipníku nad Bečvou měla být...

Stavba předposlední chybějící části D1 od Přerova k Lipníku nad Bečvou letos nezačne.

"Řešení rozkladu a případného soudního sporu, který nelze vyloučit, by ale trvalo měsíce nebo dokonce možná i více než rok. Bylo by to tak výrazně delší než vypsání nového výběrového řízení," dodala.

Ředitelství se podle ní chce pokusit vypsat nové výběrové řízení do konce roku. Jeho délka má být přibližně pět měsíců, ovšem jen v případě, že nenastanou žádné další komplikace či opětovné odvolávání k antimonopolnímu úřadu.

"Ihned po skončení výběrového řízení ale mohou stavební práce začít, stavba je kompletně připravena včetně finančních prostředků," doplnila Vápeníková.

Primátor Přerova: Je to sabotáž a diletantský postup

Nový čtyřproudový úsek dálnice dlouhý 14 kilometrů se má stavět přibližně dva roky, hotový tak může být nejdříve na konci roku 2016, pokud se do jeho přípravy nebude muset znovu vložit antimonopolní úřad. Řada měst a obcí Přerovska v čele s Přerovem přitom na dokončení dálnice zoufale čeká, protože nyní trpí obrovským množstvím aut a kamionů, které jimi projíždí.

"Jsem z toho v šoku. Je to nehoráznost a patrně na to budeme reagovat velmi razantně. Vždyť se to táhne už od jara 2012. Přijde mi to už téměř jako sabotáž, že vlastně snad ani není chuť tu dálnici dostavět," neskrýval své rozhořčení nad dalším odsunem zahájení stavby přerovský primátor Jiří Lajtoch.

"Měla by se tím zabývat policie a vyšetřit, jak se při té zakázce postupuje. Absolutně nerozumím tomu, jak to takhle může fungovat, zvláště když jde o páteřní silnici republiky. Jde o zcela diletantský postup," doplnil.

Trasa Říkovice - Přerov - Lipník je poslední chybějící částí k dokončení dálnice D1, která bude mít z Prahy do Ostravy celkově 377 kilometrů. Zatímco ale pro druhý úsek trasy už se vybírá stavební firma, na tom prvním z Říkovic k Přerovu se dosud řeší výkupy pozemků.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.