Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poslední pokus, pak vyvlastnění. Spor o domy blokující dostavbu D1 vrcholí

  5:52aktualizováno  5:52
Dostavbě posledního úseku dálnice D1 brání několik domů, které stojí v přerovské místní části Dluhonice. V březnu jeden z majitelů podepsal smlouvu o výkupu, ostatní vlastníky tím ale nepřesvědčil. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se proto chystá sáhnout ke krajnímu řešení - vyvlastnění.

Při dostavbě D1 u Přerova (na snímku) zřejmě ŘSD sáhne k vyvlastnění. | foto: Luděk Peřina, ČTK

„Připravují se podklady pro zahájení vyvlastnění čtyř problémových vlastníků. Před podáním žádostí se uskuteční nad rámec přípravy ještě osobní vyjednávání,“ uvedla mluvčí přerovského magistrátu Lenka Chalupová. Úřad se státním podnikem spolupracuje, s výkupy nemovitostí pomáhá prostřednictvím kanceláře, kterou pro jednání s vlastníky zřídil loni.

ŘSD ještě doufá v dohodu na poslední chvíli. „V současnosti odesíláme další výzvy k jednání, jako pravděpodobně poslední pokus o uzavření dohody. V několika případech bohužel na telefonické ani písemné pokusy o sjednání schůzky (vlastníci, pozn. red.) nereagují. Vyvlastnění je zákonný proces, který je však vždy až poslední možností,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Stát chce poslední úsek D1 začít budovat už příští rok a první auta mají na hotovou dálnici vjet v září 2019. Na dostavbu netlačí jen ŘSD, ale hlavně přerovští politici. Mají k tomu hned dva důvody.

Jeden z chybějících úseků dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má mimo jiné vést přes místní část Dluhonice.

Jeden z chybějících úseků dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má mimo jiné vést přes místní část Dluhonice.

Prvním je ten, že už se začal stavět úsek z Lipníku nad Bečvou, který bude dočasně ústit v Přerově. Už tak přeplněné silnice zahustí další auta a hrozí, že provoz zcela zkolabuje. Hotová dálnice spolu s obchvatem by naopak odvedla z Přerova veškerý tranzit a výrazně tak městu ulevila.

Dalším důvodem je fakt, že radnice potřebuje přivést dálnici k bývalému letišti v Bochoři, kde se plánuje strategická průmyslová zóna. O tu se už zajímají investoři.

Je to výsměch lidem, kritizují nabídky odpůrci

Ještě loni bylo pro dostavbu D1 vykoupeno 140 parcel, tedy zhruba 36 procent potřebných pozemků. Dnes jich je už 342, což je asi 90 procent.

„K rozhodování lidí hodně přispěla změna zákona. V případě, že pozemek prodají po dohodě, dostanou osminásobek odhadní ceny. Pokud nemovitost půjde do vyvlastnění, pak už dostanou jen odhadní cenu,“ vysvětlil Lubomír Pazdera, který má výkupy na přerovské radnici na starosti.

Problém je, že osminásobek získají jen majitelé zemědělské půdy. Pokud jde o dům, navýší se odhad o dvacet procent.

„To, co předložili, je naprosto nepřijatelné, je to výsměch lidem,“ tvrdí o nabízených cenách předseda místního osadního výboru v Dluhonicích Pavel Ježík. Mezi obyvateli, kteří odmítají domy prodat, je i jeho sestra.

Dálnice jde skrz Dluhonice, zato opuštěné strojírny obchází

O domy a pozemky mají kvůli dálnici přijít celkem čtyři majitelé. Jedna rodina už smlouvu o výkupu podepsala před několika měsíci (více čtěte zde). Ostatní dál vzdorují.

„Cena, kterou mi nabídli, byla směšná. Dal jsem svůj návrh a čekám, jak se k němu ŘSD vyjádří,“ vysvětlil Petr Gereš, který má na trase D1 dům, v němž už dvě desítky let provozuje železářství a kovářství. Sám nechce stavbu dálnice blokovat, ale potřebuje finance, aby si pořídil náhradní dílnu.

„Najal jsem si právníka na to, aby se odprodej domu vyřešil, ne abych se nechal vyvlastnit,“ podotkl Gereš.

Dluhoničtí mají radnici a státu za zlé, že 20 let ignorovaly jejich připomínky a neposunuly trasu dálnice dál od vesnice. D1 je totiž naplánovaná tak, že se vyhýbá rušenému bochořskému letišti, areálu zkrachovalých strojíren a okrajové části chemických závodů. Místo toho protíná zastavěné území Dluhonic. Místní ale sami nemohli projekt ovlivnit, protože Dluhonice nejsou samostatnou obcí.

Primátor Přerova Vladimír Puchalský již dříve řekl, že na změny trasy je už pozdě. „Věci jsou územně, právně, stavebně i z hlediska výkupů tak daleko, že by jakákoli diskuse na téma možné změny trasy přinesla nejen hospodářské, ale i další škody,“ prohlásil primátor.



UNEX a.s.
Kontrolor jakosti (Uničov

UNEX a.s.
Jihomoravský kraj, Zlínský kraj, Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.