Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dostavba D1 u Přerova naráží i na zahrádkáře, nelíbí se jim výkupní ceny

  4:52aktualizováno  4:52
Nejen lidé z přerovské místní části Dluhonice, ale také zahrádkáři ze čtvrti Předmostí zatím brání dokončení výkupů pozemků potřebných k dostavbě posledního úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic. Nelíbí se jim nabízené výkupní ceny, a odmítají proto zatím své parcely prodat.

Předposlední úsek D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou už pomalu dostává obrysy, poslední část k Říkovicím ale stále brzdí problémy s výkupy pozemků. | foto: Luděk Peřina, ČTK

„V zahrádkách jsou desítky lidí. Někteří s nabízenými podmínkami nesouhlasili. O vyvlastňování ale zatím není řeč,“ uvedl Lubomír Pazdera, který má na přerovské radnici na starosti zprostředkování kontaktů mezi majiteli nemovitostí a investorem dálnice - Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD).

Právě vyvlastňováním už státní podnik hrozí majitelům domů, které stojí v cestě dálnici v místní části Dluhonice. Podle ředitele brněnského závodu ŘSD Davida Fialy se tam zástupcům podniku opakovaně nedaří s některými lidmi sejít a jednat. To není případ Předmostí.

„Řeším kauzu, v níž jde o to, že před lety jsme pánovi za výkup nabídli nějakou částku a dnes dáváme o sto tisíc méně a nemůžeme dát víc. Cena odpovídá odbornému posudku. Je to o tom, že někdo před lety odmítl nabídku a nyní by ji bral. Ale situace v Přerově se mezitím změnila, nelze spoléhat na to, že hodnota nemovitostí jenom poroste,“ řekl Fiala s tím, že o dalších problémových vlastnících v Předmostí neví.

MF DNES se nepodařilo konkrétní zahrádkáře, kterých se problematika týká, oslovit. Předseda komise místní části Předmostí Jiří Draška však potvrdil, že existují i další.

„Vím o dvou nebo třech lidech. Konkrétně u jednoho byla v roce 2008 nabídka velmi lákavá, postupně se ale dostala na směšné částky,“ popsal Draška.

Předmostí se stane ostrovem sevřeným dálnicí a železnicí

Jeho majetku se dálnice nedotkne, i tak je v přijímání stavby rozpolcený. „Jako Přerovan si říkám, už aby ta dálnice byla. Jako obyvatel Předmostí se ale moc netěším. Staneme se totiž ostrovem opásaným dopravními stavbami. Z jedné strany už tu máme železnici, z druhé bude dálnice. Ta mimo jiné přetne náš dosavadní volný přístup do zeleně,“ objasnil Draška.

Jeden z chybějících úseků dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má mimo jiné vést přes místní části Předmostí a Dluhonice. Pro zvětšení mapky klikněte.

Jeden z chybějících úseků dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má mimo jiné vést přes místní části Předmostí a Dluhonice. Pro zvětšení mapky klikněte.

Stát chce poslední úsek D1 začít budovat už příští rok, první auta mají na hotovou dálnici vjet v září 2019. Na dostavbu netlačí jen ŘSD, ale hlavně přerovští politici. Ti si od D1 slibují, že odvede z centra tranzitní dopravu a výrazně tak uleví ulicím města.

Radnice také potřebuje přivést dálnici k bývalému letišti v Bochoři, kde se plánuje strategická průmyslová zóna. O tu už se zajímají investoři. Ještě loni bylo pro dostavbu D1 vykoupeno 140 parcel, tedy zhruba 36 procent potřebných pozemků. Dnes jich je 342, což je asi 90 procent parcel.

Rozhodování lidí podle Lubomíra Pazdery z přerovského magistrátu hodně ovlivnila změna zákona. V případě zemědělské půdy dostanou lidé, kteří prodeji nebrání, osminásobek odhadní ceny. V případě vyvlastnění získají jen částku stanovenou odhadem. Pokud jde o dům, platí v případě dohody prémie 15 procent nad rámec odhadní ceny.

V Dluhonicích už slíbil náhradní sportoviště i ministr

Právě nabídnuté částky jsou důvodem, proč zatím nepodepsali kupní smlouvy někteří vlastníci domů v Dluhonicích.

„Cena, kterou mi nabídli, byla směšná. Dal jsem svůj návrh a čekám, jak se k němu ŘSD vyjádří,“ řekl před časem například Petr Gereš, který má na trase D1 dům, v němž už dvě desítky let provozuje železářství a kovářství.

Aktuálně se v Dluhonicích také řeší přesun sportoviště TJ Sokol Dluhonice. V areálu se totiž objeví pilíře dálničního mostu. Náhradní sportoviště osobně slíbil Dluhonickým i ministr dopravy Dan Ťok. Vzniknout by mělo na opačném konci vesnice, v místě zvaném Trávníček.

„ŘSD se kladně staví ke slibu, že v měřítku jedna ku jedné nahradí stávající hřiště v nové lokalitě. Dodnes ale nevíme, kdo bude investovat do příjezdové komunikace a inženýrských sítí,“ posteskl si člen výboru TJ Sokol Dluhonice Oldřich Boráň.

Přesouvat se nebude jen sportoviště, ale také dětské hřiště. To má být nově v areálu Loučka. Na obě stavby se nyní zpracovávají studie.

„Město Přerov aktuálně řeší majetkoprávní vztahy v těchto lokalitách. Předpokládáme, že po dokončení vyvolá ŘSD jednání s městem ohledně případného spolufinancování,“ řekla mluvčí přerovského magistrátu Lenka Chalupová. Kdo bude hradit inženýrské sítě, není ještě rozhodnuto.

„Do fáze projektových dokumentací a příslušných povolení se stavba bude zpracovávat jako jeden celek - a následně pro realizaci bude rozdělena na část areál TJ Sokol Dluhonice a nutné vybudování infrastruktury v ulici Trávníček,“ uvedla mluvčí.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.